Persille1365381127 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er mange som mener sterkt på ytterst tynt grunnlag her. Har skrevet det tidligere i denne tråden (ligger lenger nede), men det er altså foretatt en undersøkelse av steinerelevenes akademiske bravader, riktignok tidlig på 90-tallet. Den viste at det er en ørliten, ikke-signifikant, større andel steinerelever som tar høyere utdanning, med en lett (altså lett, i motsetning til tung...) slagside retning samfunnsfag og kunstneriske/kreative studier. Det er aldri godtgjort at nivået på steinerskoler er lavere enn på offentlige skoler. Dette til tross, foretrekker presumtivt opplyste mennesker å forholde seg til egen synsing fremfor det som finnes av dokumenterbar kunnskap. Det er endel andre ting også, som f.eks motsettelse av vaksinering, og manglende teknologi-innføring.... Det med vaksinene er kanskje det verste? At man motsetter seg det basert på tro og overbevisning fremfor vitenskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ggunføns Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er endel andre ting også, som f.eks motsettelse av vaksinering, og manglende teknologi-innføring.... Det med vaksinene er kanskje det verste? At man motsetter seg det basert på tro og overbevisning fremfor vitenskap. Det første er jeg faktisk helt enig med deg i. Når det gjelder motstand mot massiv digital læring, viser nettopp vitenskap og forskning at det trolig er en meget sunn holdning.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det første er jeg faktisk helt enig med deg i. Når det gjelder motstand mot massiv digital læring, viser nettopp vitenskap og forskning at det trolig er en meget sunn holdning.... ''Når det gjelder motstand mot massiv digital læring, viser nettopp vitenskap og forskning at det trolig er en meget sunn holdning'' Ettersom du kritiserer andre her for å uttale seg på tynt grunnlag, er det nærliggende å etterlyse noen kilder til det du selv uttaler her. Hva slags vitenskap og forskning er det som viser at det er en sunn holdning å motsette seg digital læring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg har ikke barn på Steinerskolen. Men nevøen til søsteren flyttet over på Steinerskolen etter et par år på "vanlig" skole, og min søster mener at det reddet han fra å bli både skoletaper og kriminell, nærmest. Men dette var en Steinerskole på et mindre sted, og det er noen år siden dette skjedde. Så mye kan nok være annerledes på andre skoler, eller kanskje noe har forandret seg på Steinerskolene i løpet av det siste tiåret. Jeg tviler ikke å Ulvunds fremstilling, men jeg hadde flyttet barna mine tvert dersom de hadde SÅ store problemer på skolen som de gir uttrykk for. Uansett hvor stor nivåforskjellen hadde vært! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ggunføns Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 ''Når det gjelder motstand mot massiv digital læring, viser nettopp vitenskap og forskning at det trolig er en meget sunn holdning'' Ettersom du kritiserer andre her for å uttale seg på tynt grunnlag, er det nærliggende å etterlyse noen kilder til det du selv uttaler her. Hva slags vitenskap og forskning er det som viser at det er en sunn holdning å motsette seg digital læring? Det er forskjell på å motsette seg og å være restriktiv. Jeg holder en knapp på det siste. I PISA-rapporten skriver forskerne at de registerer en liten ikke signifiant sammenheng mellom PC-bruk (på skole og i hjem) og bedre resultater. Men det kommer de frem til før de har vektet for blant annet sosial bakgrunn. Det har derimot forskere fra München gjort og de slår fast at PC-bruk i hjemmet virker negativt på læringsutbytte og at PC-bruk på skolen gir en liten positiv effekt, men da kun hvis PC blir brukt så sjelden som en gang i uken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ggunføns Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det er forskjell på å motsette seg og å være restriktiv. Jeg holder en knapp på det siste. I PISA-rapporten skriver forskerne at de registerer en liten ikke signifiant sammenheng mellom PC-bruk (på skole og i hjem) og bedre resultater. Men det kommer de frem til før de har vektet for blant annet sosial bakgrunn. Det har derimot forskere fra München gjort og de slår fast at PC-bruk i hjemmet virker negativt på læringsutbytte og at PC-bruk på skolen gir en liten positiv effekt, men da kun hvis PC blir brukt så sjelden som en gang i uken. Dette er det skrevet utførlig om i blant annet prestisjetunge Der Spiegel. I USA er trenden at PC-ene nå låses bort igjen etter en periode med dataeurfori. En stund het det "technology first", nå heter det "academics first". I Finland som alle ser til, har de en PC-tetthet omtrent på nivå med Steinerskolene. Ser ikke ut til at finnene har tatt skade av det. Ikke akkurat en land som er sinker på teknologiutvikling heller.... Sjekk matematikkrådet. De registerte en nedgang i mattekunnskapene allerede den gang kalkulatorene slapp inn i undervisningen i grunnskolen. Man kan ikke lære seg å gå før man kan krype. Så enkelt er det. Basis først, deretter mer avansert med hjelpemidler. Dessuten er det en mye at det er så utrolig viktig at alle unger tilegner seg digital kompetanse på skolen i det omfang det legges opp til i Norge. For det første blir det lettere og lettere å lære seg PC. Programvaren blir mer og mer brukervennlig. For det andre er det liten om noe forskning som ligger til grunn for trykket på digital læring. I så fall har jeg ikke registert det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Men igjen er dettte synsing basert på et fåtall egenerfaringer eller rykter. Sjekk hva PPT mener om f.eks. Steinerskolen i Bergen. Der anbefalre de skolen fordi den er spesielt dyktige med elever som har lærevansker. Dette er basert på konkrete erfaringer knyttet til Steinerskolen et bestemt sted i landet. Det aktuelle PPT-kontor var ganske tydelige i sine anbefalinger i forhold til nettopp denne skolen, og de baserte disse anbefalingene på erfaringer over relativt lang tid. Det betyr selvfølgelig ikke at det samme nødvendigvis kan sies i forhold til hvilke vurderinger som gjøres av steinerskoler andre steder i landet. Det er nå ca fem år siden jeg var i praksis ved PPT, så jeg vet ikke om de ville ment det samme i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det første er jeg faktisk helt enig med deg i. Når det gjelder motstand mot massiv digital læring, viser nettopp vitenskap og forskning at det trolig er en meget sunn holdning.... Det betviler jeg sterkt - hvertfall når vi ser den retningen samfunnet er på vei i. Vi kommer ikke utenom det digitale... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er endel andre ting også, som f.eks motsettelse av vaksinering, og manglende teknologi-innføring.... Det med vaksinene er kanskje det verste? At man motsetter seg det basert på tro og overbevisning fremfor vitenskap. Amen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg har ikke direkte erfaring med Steinerskolen selv, men jeg har slektninger som hadde tre barn der. De endte med å ta ut ungene og flytte em til offentlig skole, fordi de var så misfornøyde. Ankepunktene var mange (blant annet at det var mange ukvalifiserte lærere), men noe av det viktigste var at de opplevde at det ene barnet ble stigmatisert og uthengt som urokråke og versting, og ved ett tilfelle var de vitner til at han ble fysisk irettesatt. Da var det nok. Jeg kjenner en del jevnaldrende som har gått på Steinerskolen og er god fornølyde. Felles for dem er vel at de er utpregede alternative kunstnersjeler, med stor kreativitet og påfallende liten evne til å forholde seg til praktiske detaljer som personlig økonomi og kontakt med offentlige instanser. Uten at jeg skal trekke noen voldsomme slutninger av akkurat det. ) ''påfallende liten evne til å forholde seg til praktiske detaljer som personlig økonomi og kontakt med offentlige instanser.'' Det er vel en ting vi har lagt merke til også.... Det er liksom unisont greit å ikke forholde seg til de tingene av en eller annen merkelig grunn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg har ikke barn på Steinerskolen. Men nevøen til søsteren flyttet over på Steinerskolen etter et par år på "vanlig" skole, og min søster mener at det reddet han fra å bli både skoletaper og kriminell, nærmest. Men dette var en Steinerskole på et mindre sted, og det er noen år siden dette skjedde. Så mye kan nok være annerledes på andre skoler, eller kanskje noe har forandret seg på Steinerskolene i løpet av det siste tiåret. Jeg tviler ikke å Ulvunds fremstilling, men jeg hadde flyttet barna mine tvert dersom de hadde SÅ store problemer på skolen som de gir uttrykk for. Uansett hvor stor nivåforskjellen hadde vært! ''Jeg tviler ikke å Ulvunds fremstilling, men jeg hadde flyttet barna mine tvert dersom de hadde SÅ store problemer på skolen som de gir uttrykk for. Uansett hvor stor nivåforskjellen hadde vært!'' ENIG! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Har ikke barn på skolen, men i barnehagen. Der er erfaringene veldig delte. Er kjempefornøyd i forhold til mitt ene barn og ditto misfornøyd i forhold til mitt andre. Har selv gått på Steinerskolen og kjenner meg overhodet ikke igjen i Ulvund-parets historie. Men jeg har ingen erfaring med de to skolene de har hatt barna sine på. Det er store forskjeller mellom de ulike steinerskoler, akkurat som det er store forskjeller mellom offentlige skoler. Betviler ikke historien, men tviler på at det er representativt for steinerskoler som sådann. Sist gang det kokte i media om Steinerskolen var om skolen i Bergen. Dagbladet kjørte en sommer med kampanjejournalistikk om et foreldrepar som hadde en fæl historie å fortelle. Saken var i retten og skolen vant en knusende seier i både tingretten og lagmanssretten. I dommene skamroses skolen for å ha gjort mer enn man må kunne forvente. Foreldrene ble ikke akkurat like mye ros til del. Det finnes for øvrig forskningsrapporter fra universiteter i både sverige og tyskland som påpeker mindre mobbing og større toleranse blant steinerelever. Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip. Det er hvert år barn som skifter fra steinerskolen til offentlig skole. De færreste har samme erfaringer. I Trondheim var f.eks. Steinerskolene blant de aller beste i byen på nasjonale prøver. Den eneste forskningsrapporten som er gjort på området her i landet (fra tildig 90-tall) viser at steinerelever er akkurat som andre når det gjelder resultater, snrl som tar høyere utdanning, hvordan de gjør det etc. ''Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip.'' Jo, det gjør det faktisk! Jeg har nær familie i den offentlige skolen, som rett som det er får barn fra Steinerskolene (som ønsker å bytte av forskjellige årsaker) - og det er et kjempeproblem. De henger etter i enkelte fag, og mangler andre fag - men så har de til gjengjeld f.eks eurytmi som ikke er et fag i den offentlige skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er mange som mener sterkt på ytterst tynt grunnlag her. Har skrevet det tidligere i denne tråden (ligger lenger nede), men det er altså foretatt en undersøkelse av steinerelevenes akademiske bravader, riktignok tidlig på 90-tallet. Den viste at det er en ørliten, ikke-signifikant, større andel steinerelever som tar høyere utdanning, med en lett (altså lett, i motsetning til tung...) slagside retning samfunnsfag og kunstneriske/kreative studier. Det er aldri godtgjort at nivået på steinerskoler er lavere enn på offentlige skoler. Dette til tross, foretrekker presumtivt opplyste mennesker å forholde seg til egen synsing fremfor det som finnes av dokumenterbar kunnskap. ''det er en ørliten, ikke-signifikant, større andel steinerelever som tar høyere utdanning'' Er dette vektet mot sosial bakgrunn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ggunføns Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 ''Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip.'' Jo, det gjør det faktisk! Jeg har nær familie i den offentlige skolen, som rett som det er får barn fra Steinerskolene (som ønsker å bytte av forskjellige årsaker) - og det er et kjempeproblem. De henger etter i enkelte fag, og mangler andre fag - men så har de til gjengjeld f.eks eurytmi som ikke er et fag i den offentlige skolen. Igjen generaliseres det på bakgrunn av annenhåndsinformasjon knyttet til en skole. Igjen må jeg vise til at det selvsagt er variasjoner mellom steinerskolene, akkurat som i den offentlige (hvor variasjonen er enorm). Igjen må jeg minne om at det ikke er dokumentert på at steinerskoleelever klarer seg dårligere verken på skolen eller i akademia. Når noe skal dokumenteres må det heves fra enkeltopplevelser til markonivå. Det blir som alternativ behandling. Der i gården argumenteres det aldri med vitenskapelig dokumenterbare resultater. Hele argumentasjonen bygger på enkeltstående tilfeller, som verken er kvalitetssikret eller sjekket for bias. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Stemmer med erfaringer jeg fikk under praksis i PPT for noen år tilbake. Det aktuelle ppt-kontor frarådet foreldre som hadde barn som man antok ville ha noe lærevansker å begynne på Steinerskolen, og de hadde en del tilfeller hvor de anbefalte flytting fra Steiner til annen skole for småskolebarn. Det ble sagt at den aktuelle Steinerskole var dårlig på tilrettelegging i forhold til individuelle behov. Kjenner forøvrig til ett tilfelle nylig hvor et barn ble tatt ut av Steinerskolen i Bærum fordi det virket som om læreren hadde gjort henne til klassens syndebukk. Barnet har det vesentlig bedre på annen skole nå. Vet om mange som har hatt det ok på Steinerskolen, men det ser ut som om de har liten evne til å tolerere "variasjon" mht elevtyper. Jeg husker jeg hadde en hørselshemmet venninne som gikk på Steinerskolen (mange år siden!). Hun hadde problemer med at lærerne ikke ønsket å bruke hørselstekniske hjelpemidler på skolen.... :-/ Jeg antar dette er mye bedre nå (forhåpentligvis!). Datteren min går i vanlig offentlig skole, men har en steinerpedagog som lærer dette året. Datteren min trives kjempegodt med det og jeg ser mange positive trekk ved slik undervisning. En mellomting mellom steinerpedagogikk og "vanlig" pedagogikk hadde kanskje vært det optimale? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Lærer ved hjelp av steiner og pinner til de er i tenårene. Da danser de vind- og føledanser iført regnbuefargede gevanter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ggunføns Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg husker jeg hadde en hørselshemmet venninne som gikk på Steinerskolen (mange år siden!). Hun hadde problemer med at lærerne ikke ønsket å bruke hørselstekniske hjelpemidler på skolen.... :-/ Jeg antar dette er mye bedre nå (forhåpentligvis!). Datteren min går i vanlig offentlig skole, men har en steinerpedagog som lærer dette året. Datteren min trives kjempegodt med det og jeg ser mange positive trekk ved slik undervisning. En mellomting mellom steinerpedagogikk og "vanlig" pedagogikk hadde kanskje vært det optimale? Det tror jeg du har helt rett i. Sjelden en uting å ta det beste fra ulike og kombinere dem. Og for de som tror jeg er en "altersåfantastiskpåsteinerskolenfanatiker". Det er jeg ikke. Jeg er en eks-elev med gode erfaringer og kritiske merknader. Men en kritikk og analyse må alltid bygge på dokumenterbare fakta, ikke på annenhåndsinformasjon og synsing. Det ble det litt for mye av her, synes jeg. Derfor mitt engasjement. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg husker jeg hadde en hørselshemmet venninne som gikk på Steinerskolen (mange år siden!). Hun hadde problemer med at lærerne ikke ønsket å bruke hørselstekniske hjelpemidler på skolen.... :-/ Jeg antar dette er mye bedre nå (forhåpentligvis!). Datteren min går i vanlig offentlig skole, men har en steinerpedagog som lærer dette året. Datteren min trives kjempegodt med det og jeg ser mange positive trekk ved slik undervisning. En mellomting mellom steinerpedagogikk og "vanlig" pedagogikk hadde kanskje vært det optimale? Høres ut som en god løsning med en steinerpedagog i den offentlige skolen:-) Jeg tror forøvrig at mange av de som velger å bli steinerpedagoger er idealister som ønsker å bidra med mye i forhold til barn. Når jeg hører om barn som trives godt på skolen, så synes jeg nesten alltid de forteller om lærere de liker godt. Det er litt som jeg har blitt glad i de gode førskolepedagogene og lærerne som tanteungene mine har hatt, selv om jeg knapt nok har truffet dem...*s* Tilsvarende frustrert har jeg vært i forhold til lærere som påfører unger dårlige erfaringer som følge av tilsynelatende lav kompetanse og lite engasjement. Lærere har stor betydning for hvordan barn har det i oppveksten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er forskjell på å motsette seg og å være restriktiv. Jeg holder en knapp på det siste. I PISA-rapporten skriver forskerne at de registerer en liten ikke signifiant sammenheng mellom PC-bruk (på skole og i hjem) og bedre resultater. Men det kommer de frem til før de har vektet for blant annet sosial bakgrunn. Det har derimot forskere fra München gjort og de slår fast at PC-bruk i hjemmet virker negativt på læringsutbytte og at PC-bruk på skolen gir en liten positiv effekt, men da kun hvis PC blir brukt så sjelden som en gang i uken. Ja jøss, det å motsette seg var dine egne ord. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Dette er det skrevet utførlig om i blant annet prestisjetunge Der Spiegel. I USA er trenden at PC-ene nå låses bort igjen etter en periode med dataeurfori. En stund het det "technology first", nå heter det "academics first". I Finland som alle ser til, har de en PC-tetthet omtrent på nivå med Steinerskolene. Ser ikke ut til at finnene har tatt skade av det. Ikke akkurat en land som er sinker på teknologiutvikling heller.... Sjekk matematikkrådet. De registerte en nedgang i mattekunnskapene allerede den gang kalkulatorene slapp inn i undervisningen i grunnskolen. Man kan ikke lære seg å gå før man kan krype. Så enkelt er det. Basis først, deretter mer avansert med hjelpemidler. Dessuten er det en mye at det er så utrolig viktig at alle unger tilegner seg digital kompetanse på skolen i det omfang det legges opp til i Norge. For det første blir det lettere og lettere å lære seg PC. Programvaren blir mer og mer brukervennlig. For det andre er det liten om noe forskning som ligger til grunn for trykket på digital læring. I så fall har jeg ikke registert det. Jeg synes ikke sammenligningen med USA er særlig relevant - det har aldri hett "technology first" her til lands, og våre skolesystem er så til de grader forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299171-hva-slags-erfaring-har-dere-med-steinerskolen/page/2/#findComment-2420305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.