Gjest ikke noe stress... Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg bruker tøybleier. Her fungerer det VELDIG bra. Dette er mitt 2. barn som bruker tøybleier. Det er ikke noe ekstra vask. Vasker jo det sammen med handduker og sånt, då det er ikke noe problem. Barna er IKKE våte hele tiden som noen her sa. Har jo en ullbukse utenpå. Jeg bytter ca annenhver time, og det er helt greit. Klærne er ikke våte da. Om natten har jeg et ullinnlegg inni bleien, og det fungerer helt fint selv om poden sover i 12-15 timer.. Så jeg forstår ikke de som mener at det er stress og mye arbeid med tøybleier... (ja, jeg forstår de som bruker papirbleier, men jeg foretrekker i alle fall tøybleier) Og det tar faktisk ikke så mye lenger tid å bytte på barna. det finnes jo flere typer bleier. men man får en teknikk med brettebeliene. Storesøsteren her i huset synest det er stas å få lov til å hjelpe med å brette bleier... Det å bevege seg med tøybleier tror jeg ikke hemmer dem. Storesøster krabbet og satt da hun var 6. mnd. og gikk da hun var nesten 11. mnd. så hun har alltid vært veldig aktiv...!!! Jeg har en følelse av at folk trur at det er bare "gamle" folk som bruker tøybleier... jeg er 25 år......... og som sagt, det er ikke noe ekstra stress.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2420835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg kjenner noen som bruker tøybleier. Da de var ute og reiste sist nevnte de at de brukte papirbleier på reise, og at barnet likte det så godt fordi hun kunne bevege seg mye friere med papirbleien enn tøybleien. Jeg har egentlig aldri vurdert tøybleier seriøst, men der kom i alle fall et sterkt motargument for meg. En annen jeg kjenner som bruker tøybleier hadde som ett av sine argumenter for at babyen "var så søt i den store bleien". Jeg synes bevegelsesfrihet er en god ting... Undersøkelser viser at dagens barn er gjennomsnittlig to måneder senere ute med motoriske ferdigheter enn "før i tiden". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2420843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 ''For det første holder de ikke like godt på fuktighet som papirbleier, og dermed plages barnet mer med sårhet/utslett og ubehag knyttet til bleiene'' Jeg har ikke selv brukt tøybleie på eget barn, men kjenner flere som har det. Og poenget er at selv om stumpen kanskje kjennes våtere ut på overflaten, sørger tøybleiene med ulltruse for mer luft enn plast&papirbleiene gjør, og dermed mindre utslett. Det samme har jeg også hørt. Moren min gikk over til tøybleier med meg fordi jeg fikk utslett av papirbleiene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2420845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg bruker tøybleier. Her fungerer det VELDIG bra. Dette er mitt 2. barn som bruker tøybleier. Det er ikke noe ekstra vask. Vasker jo det sammen med handduker og sånt, då det er ikke noe problem. Barna er IKKE våte hele tiden som noen her sa. Har jo en ullbukse utenpå. Jeg bytter ca annenhver time, og det er helt greit. Klærne er ikke våte da. Om natten har jeg et ullinnlegg inni bleien, og det fungerer helt fint selv om poden sover i 12-15 timer.. Så jeg forstår ikke de som mener at det er stress og mye arbeid med tøybleier... (ja, jeg forstår de som bruker papirbleier, men jeg foretrekker i alle fall tøybleier) Og det tar faktisk ikke så mye lenger tid å bytte på barna. det finnes jo flere typer bleier. men man får en teknikk med brettebeliene. Storesøsteren her i huset synest det er stas å få lov til å hjelpe med å brette bleier... Det å bevege seg med tøybleier tror jeg ikke hemmer dem. Storesøster krabbet og satt da hun var 6. mnd. og gikk da hun var nesten 11. mnd. så hun har alltid vært veldig aktiv...!!! Jeg har en følelse av at folk trur at det er bare "gamle" folk som bruker tøybleier... jeg er 25 år......... og som sagt, det er ikke noe ekstra stress.. Å bytte annenhver time høres jo litt mye ut, når en er vant til at det kan gå 5-6 timer. Men vi durer på for full musikk, og ser hvordan det blir med denne klesvasken. Det er kun det jeg tenker på egentlig. Bleiebretting, oppbevaring av skitne bleier, ekstra bleieskift, det tenker jeg lite på. Men å få mer klesvask er jo ikke akkurat noe en higer etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2420851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke noe stress... Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Å bytte annenhver time høres jo litt mye ut, når en er vant til at det kan gå 5-6 timer. Men vi durer på for full musikk, og ser hvordan det blir med denne klesvasken. Det er kun det jeg tenker på egentlig. Bleiebretting, oppbevaring av skitne bleier, ekstra bleieskift, det tenker jeg lite på. Men å få mer klesvask er jo ikke akkurat noe en higer etter. ja, gjør det... :=) Tenk på hvor godt huden til barnet har det med tøybleier... :-p Annenhver time er kanskje litt ofte, men jeg tenker nå som så at jeg er jo hjemme likevel, så da er det ikke noe stress med det.. Når vi er på turer og sånt, så går det i papirbleier. Lykke til... (håper du ikkje angrer på valget....) :=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2420880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Undersøkelser viser at dagens barn er gjennomsnittlig to måneder senere ute med motoriske ferdigheter enn "før i tiden". Hvordan har de målt det? Og har de prøvd å årsaksforklare det, evt. hvordan? Finnes det flere studier som sier det samme? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2421108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvordan har de målt det? Og har de prøvd å årsaksforklare det, evt. hvordan? Finnes det flere studier som sier det samme? mvh Jeg aner ikke hvordan de har målt det. Det er noe jeg har blitt fortalt på et foredrag av en spebarnsmotorikk-ekspert (!?!). En av grunnene skal i hvert fall være at dagens babyer ligger for lite på magen og dermed bruker mindre tid på å styrke ryggmusklene. Dermed ikke ment at de bør sove på magen. Hvor mye det har for seg skal jeg ikke uttale meg om. Uansett burde det vel utjevnet seg litt hvis papirbleier gav så mye bedre muligheter til å bevege seg. Jeg brukte tøybleier da jeg var liten og var tidlig ute med å gå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2421491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg aner ikke hvordan de har målt det. Det er noe jeg har blitt fortalt på et foredrag av en spebarnsmotorikk-ekspert (!?!). En av grunnene skal i hvert fall være at dagens babyer ligger for lite på magen og dermed bruker mindre tid på å styrke ryggmusklene. Dermed ikke ment at de bør sove på magen. Hvor mye det har for seg skal jeg ikke uttale meg om. Uansett burde det vel utjevnet seg litt hvis papirbleier gav så mye bedre muligheter til å bevege seg. Jeg brukte tøybleier da jeg var liten og var tidlig ute med å gå. Jeg har blitt muntlig fortalt om et eller annet studie/forsøk omkring hvor fort friske eneggede tvillinger lærte å gå. I forsøket lot de den ene av tvillingene få en 'normal' utvikvikling uten å legge spesielt vekt på gåferdighetene. Den andre ble aktivt trent/stimulert med hensyn på å lære og gå. Likevel var det visst bare snakk om dager i forskjell fra når den ene lært å gå til den andre lærte det. Slikt kan jo tyde på at enkelte ting kanskje ikke er så veldig viktige. ;-) Men jeg vil helt klart føle meg bedre om barnet går i en bleie som oppleves tørr og er lett å bevege seg i. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299211-t%C3%B8ybleier/page/2/#findComment-2421592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.