Gå til innhold

Til Gro Nylander


Gjest Mma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest boka di "mamma for første gang" for en god stund siden, og vil si at denne boka har vært min inspirasjon til å amme barnet mitt!

Jeg likte boka veldig godt- til og med bildene var nydelige!

Så til saken...

Jeg har nå en snart ni måneder gammel jentebaby som bare vil ha morsmelk og ingenting annet.

På helsestasjonen nå sist gjorde de et stort poeng ut av dette siden jeg spurte dem om hun måtte få jerntilskudd dersom jeg ikke fikk henne til å spise annet snart.

Vi har tilbydd henne alle mulige typer grøter og vi har forsøkt brødskiver, frukt og grønnsaker. Dette har vi gjort aktivt forsiktig siden hun var fem måneder uten at hun har fått smaken på noe!

Det eneste hun liker bortsett fra pupp, er vann.....

Helsesøsteren mente at vi måtte sulte henne slik at hun skulle få lyst på annen mat tilslutt, og at pappaen måtte da være den som ga grøten f.eks.. , dersom vi ikke fikk det til straks, måtte vi ta kontakt igjen for å få samtale med barnelegen om jerntilskudd.

Hva mener du, skal vi virkelig sulte henne for å få henne til å begynne med tillegg?

Jeg ønsker på ingen måte å slutte med ammingen.

Hun er god og rund, helt på gjennomsnittet i vekt og lengde (8,7 kg og 71,5 cm).

Det eneste "problemet" er at hun må spise ganske så ofte...

Hva gjør det at hun må ha jerntilskudd kunstig?

Går ikke dette seg til av seg selv?? Sulte ungen, hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Hun vet jo ikke at det andre er mat... Hun er jo vant til at puppen er mat. Ikke noe annet...

Et par timer etter siste pupping kan du kanskje tilby grøt med fruktpure oppå? Mange barne elsker den søte smaken av fruktpureer. Og grøten er "gjemt" under...

Amme kan du gjøre LENGE etter innførsel av fast mat...

Fullammet mine i 5, 6 og 7 mnd. Og de var 8-9 mnd før det ble ordentlig kveldsposjon av grøt. Og nærmere året før annen mat var hovedføde, og morsmelka desserten.

Og deretter ammet jeg til jeg gikk lei. Melka var der, det var jo jeg som måtte sette begrensingene...

Så ikke vær redd for amminga om du begynner gi annen føde.

Lykke til.

P.s er ikke GN men kunne ikke dy meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Kjære Mma, så fint at du hadde nytte av boken! Jeg kjenner flere fine unger som har levd bare på mormselk mye lenger enn ditt barn. Men det er flere grunner til at vi råder til å starte med annen mat ved 1/2 års alder:

1) De fleste er modne til det, og interesserte. Det gjaldt altså ikke ditt barn. Begynner det ikke med fast føde da, kan det bli litt vanskelig senere, som dere har oppdaget.

2) Når barnet blir eldre trenger det gradvis mer jern enn man finner i melk. Dersom det drøyer før dere får til dette kunne du be om å få tatt blodprosenten hennes.

Kanskje blir dere beroliget, mange får nok jern av morsmelken opp til 9 måneder. Men barnet deres må nok til med annen mat. Rådene du har fått er ikke dumme. Du forbindes med amming, det kan være lettere for andre å friste henne med noe annet. Prøv å ikke la det bli kamp og sulting, mere lek og fristelser. I gamle dager tygget mor maten for barnet og startet med kysse-smaksprøver. Kunne det være en ide? Lykke til! Og fortsett med å amme så lenge dere har det bra med det, men ved siden av annen mat. Vennlig hilsen GN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jenta mi er nå 6 mnd,og det eneste som har falt i smak hos henne er middager.

Hun viste seg meget klar for mat i 5 mnd alder,så på oss med "hvalpeblikk" hver gang vi spiste noe,og det første hun smakte var agurkbiter hun fikk tygge på.Store biter svært lite krydret svinekjøtt å sutte på var også herlig:)

Middagsglass for 4 mnd begynte vi med,for det var ikke snakk om å få i henne grøt.Det tok ca 1 uke med lirking før hun spiste med stor iver,og det var en fordel at far prøve å gi henne maten.

Etterhvert gikk vi over til å mose kokte grønnsaker/grønne urter/kjøttdeig/hvitløk med stavmikser,tilsatt kokekraften,dette falt meget bra i smak.

Nå jobber vi med å få i henne grøt og ev. brødbiter,det går lettere nå enn før hun begynte å spise middag:)

Iallefall;prøv å gi henne feks et kjøttstykke eller en agurkbit å suge på for kanskje å vekke lysten på andre smaker !

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...