Gå til innhold

Om å ta ut barn av skolen....

Anbefalte innlegg

Gjest Blikkboks

Hei!

Jeg har ikke skolebarn enda. Men nå er jeg helt satt ut, og jeg lurer på om jeg overreagerer eller ikke.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe med det, men denne personen det gjelder, begynner å ødelegge mer å mer for sin egen datter, så jeg har dessverre kommet mang en gang i klinsj med denne venninnen min. Om det forstetter er jeg ikke så sikker på at vi kommer til å holde ut med hverandre så veldig mye lenger.....

Det som irriterer meg nå da, er at dattern hennes henger rimelig langt etter på skolen, og moren bestemmer seg for å ta henne med på en lengre skoleferie enn man ellers har. OK, greit nok. Men den dagen di skal reise på kvelden (skulle reise ca 1800 tiden hjemmenifra) tar hun også dattern ut av skolen, så di kunne sove lenge den dagen.....

Jeg mistet munn og mæle.......

Dette er selvsagt kun 1 av en million dårlige avgjøreser de siste årene. Jeg kjenner barnefaren også, og vet di sliter veldig i forhold til samarbeid, og jeg har hele tiden prøvd på å ta min venninne i forsvar overfor andre, men med henne krangler med. Og om hun ikke vil ha min mening, må hun slutte å innvolvere meg.

Det siste hadde vært det beste..

Hmmm. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299532-om-%C3%A5-ta-ut-barn-av-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snart tobarnsmor

Hvordan vet du at jenta henger rimelig langt etter på skolen og at det begynner å bli et problem da?

Jeg ser ikke helt problemet her. Man må nemlig søke om ferie fra skolen hvis man skal være borte fra skolen over et visst antall dager( tror det er tre dager)Og da forutsetter jeg her i svaret mitt a ho mora har ordnet opp i dette i forhold til skolen. For alt du vet så søkte kanskje moren om fri avreisedagen og fikk innvilget det også....

Og en ferie midt i året trenger så absolutt ikke virke negativt inn på skoleprestasjonene videre i året, heller tvert imot.

Og når det gjelder den avreisedagen. Hvor stor påvirkning skulle akkurat avreisedagen ha for fremtidige skoleprestasjoner? Kanskje ville ho vært så oppglødd over å skulle reise bort at ho ikke ville greid å konsentrere seg om skolearbeidet uansett.

Jeg tror det er viktigere å henge seg opp i om jenta får hjelp til leksene og slikt, enn å henge seg opp i at de har fått seg en sikkert etterlengtet og fin ferie.(og i den sammenheng får noen dagers fravær på skolen)

Det er stor forskjell på å få noen fraværsdasger pga ferie og det å skulke vet du... Og om moren bevisst hadde latt jena skulke i hytt og pine hadde jeg forstått at du reagerte, men at du reagerer på at ho tar fri avreisedagen synes jeg er å overreagere.

Om jeg skulle ut og reist så regner jeg med at jeg ikke hadde vært på jobb den dagen selv heller.... Og jeg tviler sterkt på at jeg ville sendt barna på skolen uansett hvordan de lå an i faglig.

Akkurat den dagen har veldig lite å si i den store sammenhengen..... Det er min mening...

Gjest Blikkboks

Hvordan vet du at jenta henger rimelig langt etter på skolen og at det begynner å bli et problem da?

Jeg ser ikke helt problemet her. Man må nemlig søke om ferie fra skolen hvis man skal være borte fra skolen over et visst antall dager( tror det er tre dager)Og da forutsetter jeg her i svaret mitt a ho mora har ordnet opp i dette i forhold til skolen. For alt du vet så søkte kanskje moren om fri avreisedagen og fikk innvilget det også....

Og en ferie midt i året trenger så absolutt ikke virke negativt inn på skoleprestasjonene videre i året, heller tvert imot.

Og når det gjelder den avreisedagen. Hvor stor påvirkning skulle akkurat avreisedagen ha for fremtidige skoleprestasjoner? Kanskje ville ho vært så oppglødd over å skulle reise bort at ho ikke ville greid å konsentrere seg om skolearbeidet uansett.

Jeg tror det er viktigere å henge seg opp i om jenta får hjelp til leksene og slikt, enn å henge seg opp i at de har fått seg en sikkert etterlengtet og fin ferie.(og i den sammenheng får noen dagers fravær på skolen)

Det er stor forskjell på å få noen fraværsdasger pga ferie og det å skulke vet du... Og om moren bevisst hadde latt jena skulke i hytt og pine hadde jeg forstått at du reagerte, men at du reagerer på at ho tar fri avreisedagen synes jeg er å overreagere.

Om jeg skulle ut og reist så regner jeg med at jeg ikke hadde vært på jobb den dagen selv heller.... Og jeg tviler sterkt på at jeg ville sendt barna på skolen uansett hvordan de lå an i faglig.

Akkurat den dagen har veldig lite å si i den store sammenhengen..... Det er min mening...

Ja, som jeg skrev, så er jo dette 1 ting av veldig mange, og også noen nokså alvorlige.

Jeg vet at 1 dag ikke spiller noen trille. Hun tar dattern ut 7 dager 2 før vinterferien og 5 etter.

Hvordan jeg vet at dattern ligger rimelig langt etter, er hva hennes mor og far har fortalt. Hvordan di forteller at di får tilbakemeldinger fra skolen. Men det er i grunn ikke temaet her.

Jeg syns bare at det gir en "slapp" holdning, og jeg skjønner at du ikke syns det er noe, men det er som sagt ikke ett engangstilfelle.

Det er mange ting her, men jeg vil ikke gå inn på det her.

Men godt å se at jeg overreagerte, kanskje det ikke står så dårlig til som jeg frykter.

Skal ikke si noe om venninna di, men sånn rent generelt:

det kunne ikke falt meg inn å ta fri dagen _før_ ferien forå sove lenge. Sove lenge er det vi gjør (eller kan gjøre) _i_ ferien. Jeg ville følt det som en form for skulking. Men igjen; jeg kjennerikke din venninne og vet ikke hva som ligger bakl hennes vurderinger.

''Man må nemlig søke om ferie fra skolen hvis man skal være borte fra skolen over et visst antall dager( tror det er tre dager)''

Det stemmer at man må gjøre det, men i virkeligheten har det selvsagt lite å si, da skolen ikke har de store sanksjonsmulighetene for de som velger å gjøre som de selv vil.

Jeg kjenner noen som søkte fri for sønnen for å dra på sydentur. De fikk avslag, men reiste allikevel. Hva gjør skolen da?

Gjest Blikkboks

Skal ikke si noe om venninna di, men sånn rent generelt:

det kunne ikke falt meg inn å ta fri dagen _før_ ferien forå sove lenge. Sove lenge er det vi gjør (eller kan gjøre) _i_ ferien. Jeg ville følt det som en form for skulking. Men igjen; jeg kjennerikke din venninne og vet ikke hva som ligger bakl hennes vurderinger.

Jeg vet dessverre hvorfor, og i mitt syn ER det å skulke. Datteren skulle nrmlt. sluttet kl. 1400 den dagen, og det burde vært plenty av tid til avreise syns jeg.

Det ligger MYE bak her, av mer alvorlig art, men jeg vil ikke utbrodere det så mye.

Godt å se at det ikke bare er meg som syns man kan ta ut barna en dag ekstra (i tillegg til alle di andre dagene som ikke di er her).

Terskelen hennes for å ta "fridager" både fra jobb å skole, er utrolig lav. Som f.eks. salg i en butikk i annen by. Besøke en venninne i en annen by, etc....

Annonse

Gjest Blikkboks

''Det er stor forskjell på å få noen fraværsdasger pga ferie og det å skulke vet du... ''

Men 1 av di fem dagene var jo ikke pga. ferien. DET er jo hele poenget.

En annen ting er alt som jeg sitter å vet, i tillegg. Og dette er jo ikke ett problem i seg selv, men det var eksempelet på hvor lett det er å ta seg "ekstra fri"

Dumt formulert...

Gjest Blikkboks

''Man må nemlig søke om ferie fra skolen hvis man skal være borte fra skolen over et visst antall dager( tror det er tre dager)''

Det stemmer at man må gjøre det, men i virkeligheten har det selvsagt lite å si, da skolen ikke har de store sanksjonsmulighetene for de som velger å gjøre som de selv vil.

Jeg kjenner noen som søkte fri for sønnen for å dra på sydentur. De fikk avslag, men reiste allikevel. Hva gjør skolen da?

Hun har sikkert søkt henne fri og sikkert fått det også, men jeg kan ikke tenke at hun skrev at di skulle være hjemme EN av di dagene.....

Men det vet jeg selvsagt ingenting om da....

Gjest Blikkboks

''Det er stor forskjell på å få noen fraværsdasger pga ferie og det å skulke vet du... ''

Men 1 av di fem dagene var jo ikke pga. ferien. DET er jo hele poenget.

En annen ting er alt som jeg sitter å vet, i tillegg. Og dette er jo ikke ett problem i seg selv, men det var eksempelet på hvor lett det er å ta seg "ekstra fri"

Dumt formulert...

Mente selvsagt 1 av 7 dager.....

Gjest Ulvinnen

''Jeg ser ikke helt problemet her. Man må nemlig søke om ferie fra skolen hvis man skal være borte fra skolen over et visst antall dager.''

Det er en ren formalitet, og sier ikke noe om hvor bra eller dårlig barnet gjør det på skolen.

Jeg har aldri hørt at noen har fått nei når de har søkt om å ta ut et barn fra skolen. Så ansvaret ligger hos foreldrenes vurderingsevne, ikke skolen.

Eneste sanksjonsmulighet skolen har, er at når barnet er borte mer enn en måned, blir det utskrevet fra skolen og risikerer å ikke få plass når det kommer tilbake.

Gjest Ulvinnen

''Om jeg skulle ut og reist så regner jeg med at jeg ikke hadde vært på jobb den dagen selv heller.... ''

Virkelig? Ville du sløst bort en feriedag på å vimse rundt hjemme i stedet for å være på jobb? Eller ville du ha skulket?

Gjest Ikke til barnets beste det der

Greitt at man må søke skolen om lov ,viss man vil være lenger borte fra skolen enn tre dager. Problemet er bare at skolen ikke kan si nei,viss barnet ikke er borte lenger enn 14 dager. Bakvendtland, så ikke alltid lett for skolen heller ,i tilfeller der barna ikke burde være borte pga ferie.

Annonse

En ting er selve ferien - som en i utgansgspuntkte skal være veldig restriktiv til synes jeg - men det med avreisedagen var nå helt bak mål - synes jeg.

Vi måtte ta skolebarna våre ut av skolen fire dager pga en begravelse nylig, og særlig hun i første mistet faktisk ganske mye disse dagene. Vi har prøvd å ta det igjen, så det går sikkert ganske så bra, men de mister jo faktisk ganske mye.

Vi har bedt om en ekstra fridag to ganger dette skoleåret, når vi skulle reise bort. I tillegg kommer disse fire dagene. Forhåpentligvis blir det ikke flere ekstra fridager på dem dette skoleåret, tror jeg da. Det måtte i tilfelle bare være en enkel fredag en gang til våren når vi har leid oss hytte.

Gjest snart tobarnsmor

''Om jeg skulle ut og reist så regner jeg med at jeg ikke hadde vært på jobb den dagen selv heller.... ''

Virkelig? Ville du sløst bort en feriedag på å vimse rundt hjemme i stedet for å være på jobb? Eller ville du ha skulket?

Jeg skulker aldri. Og har heller aldri skulket(ikke engang da jeg gikk på skolen) Jeg er heller av den typen som går på jobb selv om jeg egentlig burde holdt senga... Men jeg vet at om jeg skulle reist bort på en lengre ferie så ville jeg vært såpass stressa på jobb over alt jeg skulle ha gjort hjemme at jeg egentlig ikke hadde hatt noe på jobben å gjøre. så derfor ville jeg istedet ha holdt meg hjemme den dagen. Jeg ville ha brukt av oppspart avspasering og tatt meg en velfortjent dag hjemme i forkant av ferien(og sannsynligvis også i etterkant fordi det er slitsomt å være på reisefot og greit å få alt på plass før en begynner i jobb igjen, så det er derfor greit å ha en dag å ta seg igjen på)

Og avspasering har jeg fordi jeg støtt og stadig må jobbe lengre dager enn det vanlig arbeidsdag tilsier, og dermed kan jeg da ta avspasering med god samvittighet. Og mitt fravær blir da hverken skulk eller ferie. Men rett og slett en ekstra fridag i ny og ne som jeg har opptjent via overtidsjobbing.

Gjest snart tobarnsmor

Ja, som jeg skrev, så er jo dette 1 ting av veldig mange, og også noen nokså alvorlige.

Jeg vet at 1 dag ikke spiller noen trille. Hun tar dattern ut 7 dager 2 før vinterferien og 5 etter.

Hvordan jeg vet at dattern ligger rimelig langt etter, er hva hennes mor og far har fortalt. Hvordan di forteller at di får tilbakemeldinger fra skolen. Men det er i grunn ikke temaet her.

Jeg syns bare at det gir en "slapp" holdning, og jeg skjønner at du ikke syns det er noe, men det er som sagt ikke ett engangstilfelle.

Det er mange ting her, men jeg vil ikke gå inn på det her.

Men godt å se at jeg overreagerte, kanskje det ikke står så dårlig til som jeg frykter.

Hvis foreldrene generelt viser en slapp holdning og ikke følger opp dattera tilstrekkelig eller overfører dårlige holdninger til henne generelt sett så blir jo saken en helt annen.

Men jeg kjenner jo kun til denne saken om forlenget ferie, og den alene ser jeg ingen grunn til å reagere på, men hvis det er masse andre ting i tillegg så kan jo saken være en helt annen. Du som kjenner familien ser kanskje helheten på en helt annen måte enn det jeg greier ut fra det lille du har skrevet.

Gjest Ulvinnen

Jeg skulker aldri. Og har heller aldri skulket(ikke engang da jeg gikk på skolen) Jeg er heller av den typen som går på jobb selv om jeg egentlig burde holdt senga... Men jeg vet at om jeg skulle reist bort på en lengre ferie så ville jeg vært såpass stressa på jobb over alt jeg skulle ha gjort hjemme at jeg egentlig ikke hadde hatt noe på jobben å gjøre. så derfor ville jeg istedet ha holdt meg hjemme den dagen. Jeg ville ha brukt av oppspart avspasering og tatt meg en velfortjent dag hjemme i forkant av ferien(og sannsynligvis også i etterkant fordi det er slitsomt å være på reisefot og greit å få alt på plass før en begynner i jobb igjen, så det er derfor greit å ha en dag å ta seg igjen på)

Og avspasering har jeg fordi jeg støtt og stadig må jobbe lengre dager enn det vanlig arbeidsdag tilsier, og dermed kan jeg da ta avspasering med god samvittighet. Og mitt fravær blir da hverken skulk eller ferie. Men rett og slett en ekstra fridag i ny og ne som jeg har opptjent via overtidsjobbing.

Hvis du har den holdningen, så skjønner jeg enda mindre hvorfor du går så hardt ut mot Blikkboks. Barn har ingen muligheter til å opptjene seg avspasering på skolen, de går glipp av mye opplæring når de er borte.

Jeg ser at du snart er tobarnsmor. Hvor gammelt er det barnet du har? Er det så stort at det går på skolen? Det virker som om du ikke ser at de går glipp av lærdom ved å ikke være tilstede.

Gjest Blikkboks

Hvis foreldrene generelt viser en slapp holdning og ikke følger opp dattera tilstrekkelig eller overfører dårlige holdninger til henne generelt sett så blir jo saken en helt annen.

Men jeg kjenner jo kun til denne saken om forlenget ferie, og den alene ser jeg ingen grunn til å reagere på, men hvis det er masse andre ting i tillegg så kan jo saken være en helt annen. Du som kjenner familien ser kanskje helheten på en helt annen måte enn det jeg greier ut fra det lille du har skrevet.

Ja, det er jo selvsagt hele kjernen.

Det ille er jo at far ikke deler samme oppfatning som mor, og det i seg selv er jo også ett problem.

Men personlig ville jeg vel syns det var "deilig" å ha noen timer for meg selv, til den siste finishen før ferien, og sendt på skolen. Sånn rent praktisk sett.

Og jeg oppfattet situasjonen som ren skulk. Men jeg sitter jo med helheten, og det kan bli problematisk og skulle legge ut mer om situasjonen.

Ha en flott kveld.

Gjest Blikkboks

En ting er selve ferien - som en i utgansgspuntkte skal være veldig restriktiv til synes jeg - men det med avreisedagen var nå helt bak mål - synes jeg.

Vi måtte ta skolebarna våre ut av skolen fire dager pga en begravelse nylig, og særlig hun i første mistet faktisk ganske mye disse dagene. Vi har prøvd å ta det igjen, så det går sikkert ganske så bra, men de mister jo faktisk ganske mye.

Vi har bedt om en ekstra fridag to ganger dette skoleåret, når vi skulle reise bort. I tillegg kommer disse fire dagene. Forhåpentligvis blir det ikke flere ekstra fridager på dem dette skoleåret, tror jeg da. Det måtte i tilfelle bare være en enkel fredag en gang til våren når vi har leid oss hytte.

Hei Prust!

Takk for svar.

Jeg skjønner selvsagt at man ikke kan unnvære å be om fri i ny og ne. (særlig i situasjonen du beskriver, og det ville jeg heller ikke tatt "på vei" for).

I utgangspunktet ville jeg i hennes situasjon faktisk ikke tatt disse ekstradagene heller, (grunnet mye "styr" som har vært) så når jeg fikk høre om denne i tilleggsdagen fikk jeg hakeslepp.

Dattern vil nok ikke ta store skade av dette, men av dette og mye annet, tror jeg faktisk hun kommer til å slite enda mer. Og jeg syns hun sender ut feil signaler /moral til dattern, som jeg faktisk syns er det mest alvorlige da, i dette lille eksempelt.

Men det er alltid vannskelig å sette seg inn i situasjonen før man er der selv, og jeg har som sagt ikke skolebarn, men allikevel syns jeg dette var vel sløvt, selv for henne å være.

Vennlig hilsen og god kveld fra

Gjest Blikkboks

I tillegg til at barnet mister undervisning, så lærer hun også en dårlig arbeidsmoral av sin mor. Man skal ikke være mer borte fra skole/jobb enn nødvendig.

Så jeg er enig med deg, dette høres ikke bra ut.

Akuratt det du skrev, er det jeg sitter å tenker også.

Ha en flott kveld, Ulvinnen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...