Gå til innhold

Om å ta ut barn av skolen....

Anbefalte innlegg

Gjest snart tobarnsmor

Hvis du har den holdningen, så skjønner jeg enda mindre hvorfor du går så hardt ut mot Blikkboks. Barn har ingen muligheter til å opptjene seg avspasering på skolen, de går glipp av mye opplæring når de er borte.

Jeg ser at du snart er tobarnsmor. Hvor gammelt er det barnet du har? Er det så stort at det går på skolen? Det virker som om du ikke ser at de går glipp av lærdom ved å ikke være tilstede.

Jeg mente slett ikke å gå hardt ut mot blikkboks egentlig, men jeg ser det er flere som reagerer på det jeg skrev...

Og jo jeg vet at barn bør være på skolen og at de går glipp av mye ved ikke å være der. Men hvis barnet har lite fravær ellers, så har jo den ekstra dagen lite å si.... om du forstår hva jeg mener, og iallfall hvis foreldrene følger opp barnet. Arbeidsplaner er jo relativt vanlig nå og da kan foreldrene følge med på at barnet gjør det de skal. La oss nå si at de hadde jobbet litt ekstra i forkant slik at barnet faktisk var vi forkant av arbeidsplanen med tanke på at de skulle ta fri. La oss nå si at dette var nøye planlagt med tanke på at de skulle ut i ferie..(Nå har jeg forstått det slik ut fra kommentarer at det er litt mer komplisert enn som så når det gjelder denne familien da... ) Men la oss nå si at det var slik... Da var ikke den ekstra dagen noe stort problem egentlig, og da synes ikke jeg det er noe verre at ho fikk fri den dagen fordi ho skulle reise bort enn om noen andre tar fri og reiser på hytta eller til noen slektninger. Hva folk bruker dagen de tar fri ungene på bryr jeg meg egentlig ikke om, og det er egentlig ikke vesentlig i denne sammenhengen heller. Det som er viktig er hvordan foreldrene følger opp barna ellers...

Fortsetter under...

Gjest Blikkboks

Det mener jeg at du ikke har noe med, selv om jeg mener det er en merkelig holdning å ta henne ut en dag ekstra for at hun skal få sove lenge.

Det heter forøvrig "de", ikke "di". :-)

Ja, som jeg selv skrev, så har jeg jo ikke egentlig noe med det, så ja, det er jeg enig med deg om.

Uansett klarer jeg ikke å la være å irritere meg "grønn" over dette lille tema, ikke for grunnen i seg selv, men det er ofte dette lille som gjør det store.

Ja, som jeg skrev, hadde dette vært det eneste, så hadde jeg nok ikke vært så satt ut for en så liten bagatell. Jeg kan tenke meg hitttil i år (da tenker jeg skoleåret.) Sikkert godt over 20 dager, når man tar med disse 7 dagene nå. Noen gode grunner, noen helt på tryne.

Men egentlig er fraværet hennes fra skolen ikke det største eksempelet på hvordan det står til i heimen der, men jeg vil ikke trekke frem mer på ett åpent fora.

Ha en super søndag

Jeg skulker aldri. Og har heller aldri skulket(ikke engang da jeg gikk på skolen) Jeg er heller av den typen som går på jobb selv om jeg egentlig burde holdt senga... Men jeg vet at om jeg skulle reist bort på en lengre ferie så ville jeg vært såpass stressa på jobb over alt jeg skulle ha gjort hjemme at jeg egentlig ikke hadde hatt noe på jobben å gjøre. så derfor ville jeg istedet ha holdt meg hjemme den dagen. Jeg ville ha brukt av oppspart avspasering og tatt meg en velfortjent dag hjemme i forkant av ferien(og sannsynligvis også i etterkant fordi det er slitsomt å være på reisefot og greit å få alt på plass før en begynner i jobb igjen, så det er derfor greit å ha en dag å ta seg igjen på)

Og avspasering har jeg fordi jeg støtt og stadig må jobbe lengre dager enn det vanlig arbeidsdag tilsier, og dermed kan jeg da ta avspasering med god samvittighet. Og mitt fravær blir da hverken skulk eller ferie. Men rett og slett en ekstra fridag i ny og ne som jeg har opptjent via overtidsjobbing.

Du om det, men denne jenta blir vel mye mer "stressa" av å gå hjemme å vente hele dagen?

jeg er fullstendig imot å ta barna ut av skolen i det heletatt. Det skal veldig mye til før vi gjør det. Det er rett og slett en uting og ungene lærer jo av det... Er ikke så farlig å skulke en dag, og dette tar de med seg inn i arbeidslivet.

Jeg mente slett ikke å gå hardt ut mot blikkboks egentlig, men jeg ser det er flere som reagerer på det jeg skrev...

Og jo jeg vet at barn bør være på skolen og at de går glipp av mye ved ikke å være der. Men hvis barnet har lite fravær ellers, så har jo den ekstra dagen lite å si.... om du forstår hva jeg mener, og iallfall hvis foreldrene følger opp barnet. Arbeidsplaner er jo relativt vanlig nå og da kan foreldrene følge med på at barnet gjør det de skal. La oss nå si at de hadde jobbet litt ekstra i forkant slik at barnet faktisk var vi forkant av arbeidsplanen med tanke på at de skulle ta fri. La oss nå si at dette var nøye planlagt med tanke på at de skulle ut i ferie..(Nå har jeg forstått det slik ut fra kommentarer at det er litt mer komplisert enn som så når det gjelder denne familien da... ) Men la oss nå si at det var slik... Da var ikke den ekstra dagen noe stort problem egentlig, og da synes ikke jeg det er noe verre at ho fikk fri den dagen fordi ho skulle reise bort enn om noen andre tar fri og reiser på hytta eller til noen slektninger. Hva folk bruker dagen de tar fri ungene på bryr jeg meg egentlig ikke om, og det er egentlig ikke vesentlig i denne sammenhengen heller. Det som er viktig er hvordan foreldrene følger opp barna ellers...

Dette var en av mange dager....

Annonse

Du om det, men denne jenta blir vel mye mer "stressa" av å gå hjemme å vente hele dagen?

jeg er fullstendig imot å ta barna ut av skolen i det heletatt. Det skal veldig mye til før vi gjør det. Det er rett og slett en uting og ungene lærer jo av det... Er ikke så farlig å skulke en dag, og dette tar de med seg inn i arbeidslivet.

100% enig!

Hvis foreldrene generelt viser en slapp holdning og ikke følger opp dattera tilstrekkelig eller overfører dårlige holdninger til henne generelt sett så blir jo saken en helt annen.

Men jeg kjenner jo kun til denne saken om forlenget ferie, og den alene ser jeg ingen grunn til å reagere på, men hvis det er masse andre ting i tillegg så kan jo saken være en helt annen. Du som kjenner familien ser kanskje helheten på en helt annen måte enn det jeg greier ut fra det lille du har skrevet.

_Jeg_syns at det å ta ungene ut av skolen er å vise en slapp holdning.

Gjest sjøstjerna

Ja, det synes jeg også.

Hvilket signal gir vi ungene? At det er greit å ta fri for "ingenting"? Var vitne til at ei mor fortalte at barnet skulle ta fri for å være hjemme fordi det var en hund på besøk. Jeg reagerte likens da. Idiotisk!! Blir så irritert av slikt.

Ja, det synes jeg også.

Hvilket signal gir vi ungene? At det er greit å ta fri for "ingenting"? Var vitne til at ei mor fortalte at barnet skulle ta fri for å være hjemme fordi det var en hund på besøk. Jeg reagerte likens da. Idiotisk!! Blir så irritert av slikt.

Helt vanvittig! Vi tok ut eldstemann siste time en fredag, rett og slett fordi vi ikke fikk plass på et senere fly. Likte det ikke..

Synes det skal viktige grunner til å ta barna ut av skolen.

Både pga det de går glipp av i undervisningen, og ikke minst at det læres en dårlig "arbeidsmoral".

En skal ikke skulke, og når man får lov til det av mamma, hvordan vil det da blir framover i studier og arbeidsliv...

Gjest Blikkboks

Egoistiske foreldre.

Direkte dumt å lære unger at det bare er å ta fri i tide og utide. Det er en uting.

Må bare få presisere at barets far absolutt er en oppegående person, men det er jo ikke så lett for han, når barn bor mest hos moren, og moren er litt "utpåtur"......

Tusen takk for svar

Gjest Blikkboks

Synes det skal viktige grunner til å ta barna ut av skolen.

Både pga det de går glipp av i undervisningen, og ikke minst at det læres en dårlig "arbeidsmoral".

En skal ikke skulke, og når man får lov til det av mamma, hvordan vil det da blir framover i studier og arbeidsliv...

Så enig så enig. Tusen takk for svar..

Annonse

Ser flere under her kaller det skulking, men det kan jeg ikke forstå. Så lenge hun har fått innvilget fri fra skolen også den dagen, er det ikke skulk.

Ellers så forstår jeg ikke hvilken nytte det gjør å diskutere for en dårlig mor hun er her inne. Vil det være til hjelp for noen?

Gjest Blikkboks

Ser flere under her kaller det skulking, men det kan jeg ikke forstå. Så lenge hun har fått innvilget fri fra skolen også den dagen, er det ikke skulk.

Ellers så forstår jeg ikke hvilken nytte det gjør å diskutere for en dårlig mor hun er her inne. Vil det være til hjelp for noen?

Nei da, absolutt ikke.

Men, jeg trenger noen ganger å få ut litt damp, og da kan slike steder som her være til god hjelp.

(og ærligtalt tror jeg vel heller ikke at hun hadde fått innvilget fri om hun sa di skulle være hjemme)

Gjest annlovinda

Jeg er helt enig med deg, å ta ut ungene av skolen støtt og stadig synes jeg er en uting.

Og det er blitt så altfor mye av det også etter min mening.

Synes det skal litt til for å søke om fri for gutten min, selv om han bare går i 1. klasse. Synes ikke de skal få den oppfatningen av at ferie faktisk er viktigere enn skole. Og de har faktisk såpass mye fri at man skulle tro man klarte seg med det.

Nei, på det området synes jeg det skulle en skikkelig innstramming til.

Det med den ekstra dagen, er litt på kanten, det er jeg enig i.

Ellers synes jeg det er helt greit å be om ekstra fri av og til. Ikke mange ganger i løpet av et skoleår, da.

Våre unger har ofte tatt en ukes fri i forbindelse med en av feriene, og de har ikke mistet noe på skolen som vi har lagt merke til... De har selvsagt selv fått greie på hva de andre har lært og hatt i lekse den ekstra uken.

Antageligvis hadde jeg tenkt litt anderledes om dette hvis de hadde slitt på skolen, men de har alltid klart seg bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...