Gå til innhold

Til alle som sier de vil ta hensyn

Anbefalte innlegg

Gjest parfymefri

Her kommer en utfordring til alle som sier de vil ta hensyn til andres helse. Mange barn i Norge har astma. En viktig irritant for disse er parfyme. Dersom alle for eksempel gikk over til å bruke vaske- og skyllemiddel uten parfyme, ville mange av disse barna få en mye bedre hverdag på skole og barnehage. Mange vil sikkert si at det ikke er noen vits når det finnes så mange andre irritanter i hverdagen, som for eksempel dårlig inneklima, forurenset uteluft osv. Men faktum er at alt hjelper.

En annen gruppe mennesker som ville ha stor nytte av dette, er de som er direkte allergiske mot parfyme. Flere og flere blir allergiske mot parfyme, og de som er verst rammet kan ikke ha et vanlig sosialt liv eller jobbe fordi folk faktisk ikke er villige til å slutte med parfyme. Det er faktisk svært vanskelig å få folk til å fatte at det er parfyme i for eksempel hårstyling, aftershave, bodylotion og altså i mange vaske- og skyllemidler.

Noen nære venner av oss har et barn med alvorlig astma. Og jeg vet av egen erfaring at det går an å ha et fullverdig liv uten parfymerte produkter. Det finnes såpe, bodylotion, sjampo, vaskemidler, hårstyling, barberskum etc uten parfyme, og de fungerer like bra som alternativene.

Så når noen sier at de gjerne kan droppe parfymen på jobb så er det kan hende mye mer omfattende enn de først tenker. Man må kanskje kutte ut mer enn selve parfymesprayen.

Men begynn med å skifte ut vaske- og skyllemiddel til parfymefrie alternativer, så at du gjort en god gjerning for alle astmabarn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299537-til-alle-som-sier-de-vil-ta-hensyn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest like anonym som deg

Ja, hvis det er noen, barn eller voksne, i vår omgangskrets, evt klasse/barnehage, som sliter pga mitt tøymyknerforbruk/dusjsåpe/parfyme, så skal jeg skifte fil. Men enn så lenge, så bruker vi det som vi liker best.

Jeg baker uten egg, melk og gluten, hvis gjestene er allergiske mot det. Hvis gjestene derimot tåler det, så baker jeg _med_ disse ingrediensene.

Gjest også en mor

Jeg tror ingen kan forvente eller forlange at alle skal kutte ut alt slikt i tilfelle du feks skal kjøre buss for på bussen kan det være noen som reagerer på det.... Det tror jeg ikke vil fungere.

Men at om at man vet at en bestemt person kan bli syk av den og den tingen, så tror jeg de fleste som vet om det vil ta hensyn til det. Men det forutsetter som sagt at folk vet om problemet og hva som kan gjøres for å minske problemet. Da går det altså på å ta hensyn til enkeltpersoner.

Men om man skal kjøre buss en dag kan man ikke regne med at ingen spiser sitrusfrukter eller sjokolade med nøtter eller at alle er kjemisk fri for parfyme eller hundehår... Det går jo ikke an å forvente heller det. Men om det i klassen til Jonas er en jente som er allergisk mot hund og alle vet at om de har vært i kontakt med hund så bør de skifte klær og vaske seg før de treffer jonas, så tror jeg de fleste sørger for det. For ingen vil jo med vitende og vilje gjøre jonas syk. Men har ikke folk fått tilstrekkelig informasjon kan man jo heller ikke regne med at noen tar hensyn til det heller...

Gjest enig med deg

Ja, tenk om alle kunne kutte ut det forferdelige parfymerte vaskemiddelet. Jeg tror ingen har godt av å puste inn parfyme kontinuerlig - klær om dagen, sengetøy om natta. Og en stor % av befolkningen har astma, det er iallfall astmabarn i alle barnehager og skoler - selv om ikke alle synes så godt pga tung medisinering for å holde sykdommen i sjakk.

Gjest gurimalla Nickersen ;)

Jeg ser hva du tenker, og jeg vet at det ikke lar seg utføre sånn med et smell. Alle i hele landet/verden kan jo ikke slutte med alt dette?

Jeg foreslår at det heller startes opp arrangementer som allergikere kan delta i, eks diskotek/dans, turer mm. Lukter forbudt.Tenk deg et diskotek, med en rolig del/bar. Jeg tror den kunne klart seg godt i storbyer? Eller allergibowling osv.Det er jo så mange allergikere nå. Så kan vi ikke allergikere ta hensyn å holde oss unna.

Sett igang, og kanskje tjener du litt på det også.

Annonse

Gjest parfymefri

Jeg ser hva du tenker, og jeg vet at det ikke lar seg utføre sånn med et smell. Alle i hele landet/verden kan jo ikke slutte med alt dette?

Jeg foreslår at det heller startes opp arrangementer som allergikere kan delta i, eks diskotek/dans, turer mm. Lukter forbudt.Tenk deg et diskotek, med en rolig del/bar. Jeg tror den kunne klart seg godt i storbyer? Eller allergibowling osv.Det er jo så mange allergikere nå. Så kan vi ikke allergikere ta hensyn å holde oss unna.

Nei, jeg skjønner jo at det ikke lar seg gjøre at Norge blir parfymefritt, selv om jeg tror mange kunne ønske seg det. Det er særlig vaskemidlene med parfyme jeg synes folk burde styre unna. Og som tiliti sier så er det ikke noe særlig å gå rundt å lukte vaskemiddel. Ikke bra for huden heller, mange med eksem blir jo mye bedre når de skifter til luktfritt vaskepulver.

Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å gå over til parfymefri vaskemidler osv. Det er mye sunnere, forebygger allergi, Selve parfymen som godlukt kan jeg delvis forstå.

Dessverre er nok ikke alle produktene like bra enda. Vi bruker så godt som bare parfymefrie produkter. Unntaket er at jeg veksler mellom sjampo med og uten parfyme. Grunnen til dette er at håret rett og slett blir mer "livløst" når jeg bare bruker den parfymefrie. Mannen min med kort hår merker ingen forskjell.

Men i prinsippet er jeg enig med deg, og når man venner seg til å bruke parfymefrie produkter, merker man hvor mye det lukter av alle andre :-)

Gjest gurimalla Nickersen ;)

Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å gå over til parfymefri vaskemidler osv. Det er mye sunnere, forebygger allergi, Selve parfymen som godlukt kan jeg delvis forstå.

Det har aldri vært noe tema i mitt hus. Vi bruker vaskemidler og skyllemiddel og vi liker lukten det gir tøyet. Dersom jeg jobber på en arbeidsplass og noen er allergiske, ok, da tar man hensyn selvsagt. Innlegger så ut til å mene at _alle_ folk burde slutte med vaskemidler og parfymer som avgir lukt slik at de allergiske kan ferdes overalt uten å kjenne lukten Jeg vil veldig gjerne høre hvordan det skal bli gjennomført. Kanskje første skritt blir å ta produksjonen? Vaskepulver og parfymer blir stoppet i tollen? Det er ikke snakk om et par treogførti mennesker som må slutte med dette. Kanskje kjøpesenterene, bussene, skolene, kontorene,osv skal skaffe seg parfymealarm som virker på alle aldre (som det stod om i et innlegg, lyd som påvirker barn og unge, altså som rotter og mus. Bort med spetakkelet liksom )?

Hvorfor kan ikke jeg og ola dunk lukte godt når vi skal på byen?

Det har aldri vært noe tema i mitt hus. Vi bruker vaskemidler og skyllemiddel og vi liker lukten det gir tøyet. Dersom jeg jobber på en arbeidsplass og noen er allergiske, ok, da tar man hensyn selvsagt. Innlegger så ut til å mene at _alle_ folk burde slutte med vaskemidler og parfymer som avgir lukt slik at de allergiske kan ferdes overalt uten å kjenne lukten Jeg vil veldig gjerne høre hvordan det skal bli gjennomført. Kanskje første skritt blir å ta produksjonen? Vaskepulver og parfymer blir stoppet i tollen? Det er ikke snakk om et par treogførti mennesker som må slutte med dette. Kanskje kjøpesenterene, bussene, skolene, kontorene,osv skal skaffe seg parfymealarm som virker på alle aldre (som det stod om i et innlegg, lyd som påvirker barn og unge, altså som rotter og mus. Bort med spetakkelet liksom )?

Hvorfor kan ikke jeg og ola dunk lukte godt når vi skal på byen?

Bruk av parfymeholdige vaskemidler osv. kan også føre til utvikling av allergi hos voksne.

Annonse

Gjest Javelja.....gm

Ja, og det lukter dritt!! Æsj!

Hvorfor skal ikke jeg få bruke parfyme? Eller vaskemidler med parfyme fordi at en eller annen er allergisk?

Jeg har ei venninne som er hyperallergisk mot hest jeg. Om hun skulle bli sittende på bussen i et sete hvor personen på setet foran nettopp har vært og ridd så blir hun drit-tett!

Skal vi som ikke er allergikere kvitte oss med alt fordi NOEN er allergikere?

Har selv et barn med astma, men han har ingen allergier, så vi trenger ikke å tenke på det.

Og har også ei venninne som sagt som har hard asma og masse allergier. Hun mener iallefall at det er hun selv som må passe seg, og ikke andre!

Man kan ikke ta hensyn til alt og alle.Det går bare ikke.

Noen blir syke av mobil stråler, skal alle legge bort mobilene da?

De som ikke tåler husdyr, skal vi desinfisere oss før vi går ut?

Eller kanskje la være å ha husdyr?

Skal jeg droppe parfymen, tilfelle det sitter en allergisk på bussen?

Og alle burde jo så klart bare kle seg i ensfarga tøy, noen kunne jo bli syke av det også...

Folk blir syke av så mye rart, og alle har forskjellige ting som utløser det.Man kan ikke gå gjennom livet å tenke på hva som er best for alle andre.

Når jeg får besøk av folk med astma og allergi, tar jeg så klart hensyn.Tenner ikke stearinlys, og bærer ut evt blomster.

De som er allergiske mot husdyr, får ta en pille før de kommer, eller la være å komme.

Man tar hensyn til en viss grad, men jeg dropper ikke parafyme tilfelle jeg treffer en med allergi på butikken.

Jeg bruker parfymefrie produkter for å forebygge allergier og fordi det er mere miljøvennlig. Tror at både blenda sensitiv og neutral vaskepulver har miljømerker. Selvsagt er det også godt å vite at en ikke er med på å forårsake farlige astmaanfall for de med astma også.

Gjest parfymefri

Ja, og det lukter dritt!! Æsj!

Hvorfor skal ikke jeg få bruke parfyme? Eller vaskemidler med parfyme fordi at en eller annen er allergisk?

Jeg har ei venninne som er hyperallergisk mot hest jeg. Om hun skulle bli sittende på bussen i et sete hvor personen på setet foran nettopp har vært og ridd så blir hun drit-tett!

Skal vi som ikke er allergikere kvitte oss med alt fordi NOEN er allergikere?

Har selv et barn med astma, men han har ingen allergier, så vi trenger ikke å tenke på det.

Og har også ei venninne som sagt som har hard asma og masse allergier. Hun mener iallefall at det er hun selv som må passe seg, og ikke andre!

Jeg forventer ikke at alle skal slutte med alt som inneholder parfyme, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske det med tanke på de allergiske. Men jeg skjønner ærlig talt ikke at du som forelder til et astmabarn ikke går over til andre produkter, iallfall vaskemidler. Parfyme er en irritant for luftveiene. Jo mer man kan unngå av irritanter, jo større er sjansen for at barnet kan kutte ned på medisinbruken. Astmatikere har også større sannsynlighet for å utvikle allergier, og særlig kan de få atopisk eksem, som blir betydelig værre ved bruk av parfymert vaske- og skyllemiddel.

Dessverre er nok ikke alle produktene like bra enda. Vi bruker så godt som bare parfymefrie produkter. Unntaket er at jeg veksler mellom sjampo med og uten parfyme. Grunnen til dette er at håret rett og slett blir mer "livløst" når jeg bare bruker den parfymefrie. Mannen min med kort hår merker ingen forskjell.

Men i prinsippet er jeg enig med deg, og når man venner seg til å bruke parfymefrie produkter, merker man hvor mye det lukter av alle andre :-)

Har du prøvd KMS sensitiv shampo - den er kjempebra og luktfri. Selges hos frisøren. Men sikkert lurt på bytte merke av og til.

Som en digresjon for å gjøre ting mer kompliserte.

Det er mye mer enn parfyme man kan reagere på i vaske- og skyllemidler eller shampo for den del. Så noen kan bli verre av sin astma eller atopiske eksem ved å bytte til parfymefritt. Ikke pga fraværet av parfyme, selvfølgelig. Men fordi det nye produktet inneholder noe annet de ikke tåler.

Mener forresten at jeg har lest at merkingen fra Norges Astma- og Allergiforbund handler litt for mye om penger i forhold til hvilke produkter som er bra.

Men det er selvsagt vel verdt å prøve å tenke astma- allergitriggere litt mer generelt i de produktene man velger.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...