Gå til innhold

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest StayHydrated

Du er ute på tur med fem barn som er fem år gamle. Før turen ble det inngått en avtale at den ene veien skulle to av barna gå foran (hånd i hånd), fulgt av to andre barn (hånd i hånd) pluss voksen og et barn bakerst. På veien hjem skulle de to som hadde gått i midten få lov til å gå foran. Denne avtalen ble holdt helt til 200 meter før bestemmelsesstedet.

Da løper en av dem som skulle gå i midten, plutselig frem langt foran de andre barna og begynner å tulle seg. Da sier den voksne at dette ikke var avtalen og at han må finne plassen sin. De andre barna ble også sure fordi han brøt avtalen. Da blir dette barnet helt rabiat og løper plutselig i motsatt retning. Den voksne blir nødt til å følge etter, mens de andre barna venter på en benk. Barnet legger seg ned på bakken, skriker og hyler og er kjempesinna. Du får han ikke med deg og ser at de andre barna begynner å bli utålmodige.

What to do?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299573-hva-ville-dere-gjort-i-denne-situasjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så kan slike situasjoner oppstå, og da bør en være minst 2 voksne.

Og når det her er bare 200 meter igjen til bestemmelsesstedet, så ville eg bært med meg den "rabiate" om det ikkje innen rimelig tid var mulig å få vedkommende med frivillig.

En (eller flere) av femåringene som venter på benken kan og finne på å bli "rabiate" og fks. springe avgårde, ut i veien eller lignende.

Da mine gikk i barnehage og var på tur, da hold de i hver sin løkke i et tau. Kanskje det er noe du kan vurdere? Altså tauet holdes i begge ender av den voksne bakerst og barna går to og to. Da er de samlet uten å være bundet.

Det er nok også viktig å snakke om hvordan man oppfører seg i trafikken og hvilke følger det kan få for barnet, eks ikke få gå på tur på en stund. Jeg tror også at dere kanskje skulle vært en voksen til pr 5barn på en traffikert vei?

Jeg ville tatt ungen hylende under armen og båret ham til bestemmelsesstedet. Når han hadde roet seg ville jeg tatt en alvorlig prat om det som skjedde. Når det er sagt er jeg enig med de andre, en voksen på fem barn i barnehagealder på tur er for lite, nettopp fordi situasjoner som denne kan oppstå.

Gjest Stayhydrated

Jeg ville tatt ungen hylende under armen og båret ham til bestemmelsesstedet. Når han hadde roet seg ville jeg tatt en alvorlig prat om det som skjedde. Når det er sagt er jeg enig med de andre, en voksen på fem barn i barnehagealder på tur er for lite, nettopp fordi situasjoner som denne kan oppstå.

Ja, helt enig. Jeg følte meg helt maktesløs.

Gjest StayHydrated

Da mine gikk i barnehage og var på tur, da hold de i hver sin løkke i et tau. Kanskje det er noe du kan vurdere? Altså tauet holdes i begge ender av den voksne bakerst og barna går to og to. Da er de samlet uten å være bundet.

Det er nok også viktig å snakke om hvordan man oppfører seg i trafikken og hvilke følger det kan få for barnet, eks ikke få gå på tur på en stund. Jeg tror også at dere kanskje skulle vært en voksen til pr 5barn på en traffikert vei?

Vi hadde snakket om trafikkregler på forhånd og de oppførte seg fint i trafikken. Denne situasjonen oppsto i en park, så det er mulig at han trodde at det var fritt fram.

Annonse

Gjest StayHydrated

For det første så kan slike situasjoner oppstå, og da bør en være minst 2 voksne.

Og når det her er bare 200 meter igjen til bestemmelsesstedet, så ville eg bært med meg den "rabiate" om det ikkje innen rimelig tid var mulig å få vedkommende med frivillig.

En (eller flere) av femåringene som venter på benken kan og finne på å bli "rabiate" og fks. springe avgårde, ut i veien eller lignende.

Jeg forsøkte å bære ham, men jeg var rett og slett ikke sterk nok. Kunne nok klart det hvis han var rolig, men han sprellet som en fisk på land. ;-)

Persille1365381127

Får dere lov til å dra på tur alene?

Jeg ville ha båret ungen med meg, men jeg hadde ikke gått fra fire unger alene - dermed, vanskelig å svare på.

En voksen per fem barn er ikke for lite - men det er alltid for lite å være bare en voksen. Hos meg får de ikke være ute alene med barna engang, de skal alltid være to om de er utenfor avdelingen.

Gjest StayHydrated

Får dere lov til å dra på tur alene?

Jeg ville ha båret ungen med meg, men jeg hadde ikke gått fra fire unger alene - dermed, vanskelig å svare på.

En voksen per fem barn er ikke for lite - men det er alltid for lite å være bare en voksen. Hos meg får de ikke være ute alene med barna engang, de skal alltid være to om de er utenfor avdelingen.

Ja, jeg vet egentlig ikke. Jeg hadde bare jobbet der i to dager da dette skjedde og ped.leder var ikke der. Det var en barnehageassistent som spurte om jeg kunne ta den turen. Jeg har egentlig en annen stilling, men jeg tror at regelen hos oss er seks barn per voksen, men det er kanskje andre regler på tur?

Det som skjedde var at jeg løftet ham opp og prøvde å få ham med meg mens jeg pratet rolig om at jeg forsto at han var lei seg, fordi han bare hadde ment å tulle litt med de andre barna. Jeg forklarte også at det er viktig å holde avtaler.

Da sa han at han ville være i fred, men gikk med på å bli med tilbake til barnehagen. Da fikk han lov til å gå foran (fikk viljen sin til slutt, sikkert helt feil), noe jeg følte var best slik at jeg kunne ha oversikten. De andre barna begynte å bli såpass utålmodige borte ved benken (100 meter unna) at det var slik det måtte bli.

Persille1365381127

Ja, jeg vet egentlig ikke. Jeg hadde bare jobbet der i to dager da dette skjedde og ped.leder var ikke der. Det var en barnehageassistent som spurte om jeg kunne ta den turen. Jeg har egentlig en annen stilling, men jeg tror at regelen hos oss er seks barn per voksen, men det er kanskje andre regler på tur?

Det som skjedde var at jeg løftet ham opp og prøvde å få ham med meg mens jeg pratet rolig om at jeg forsto at han var lei seg, fordi han bare hadde ment å tulle litt med de andre barna. Jeg forklarte også at det er viktig å holde avtaler.

Da sa han at han ville være i fred, men gikk med på å bli med tilbake til barnehagen. Da fikk han lov til å gå foran (fikk viljen sin til slutt, sikkert helt feil), noe jeg følte var best slik at jeg kunne ha oversikten. De andre barna begynte å bli såpass utålmodige borte ved benken (100 meter unna) at det var slik det måtte bli.

Nei, seks barn per voksen er helt rett - men, det er ikke det samme som å være alene med seks barn utenfor barnehagens område.

Jeg er litt usikker på lovverket, men vi har det i internkontrollen vår at det alltid skal være to på tur. Det vli si at om bare deler av barnegruppen skal på tur, så skal det være to voksne med (uansett antall barn) på inntil 12 barn, og så må den som er igjen heller være alene.

Iom at det er to avdelinger, så vil den siste aldri være helt alene uansett.

Om det ikke var noe sikkerhetsmessig til hinder for det ville jeg forsøkt å komme situasjonen i forkjøpet ved å si "Nå kan dere løpe den siste biten straks den første la på sprang."

Noe av barnets frustrasjon kan komme av at det virket urimelig og holde stramt geledd i en park. Barnet kan ha følt reaksjonen urimelig streng. Det er viktig å holde avtaler. Men det er også viktig å inngå avtaler som oppleves logiske og fornuftige og har en funksjon ut over bare det å være en regel. Noe av poenget med å være i en park er jo å få løpt litt.

Når de først har skjedd, tror jeg, jeg ville lempet barnet over skulderen om det var det som skulle til for å holde ungene samlet.

I utgangspunktet ville jeg vært skeptisk til å gå alene med fem barn.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...