Gjest helsearbeideren Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg jobber som sykepleier og på avdelingen har jeg en kollega som stadig kommer på kant med andre. Det er småting, slikt jeg synes man kan overhøre eller overse - som denne andre kollegaen gjør. Og som andre kolleger igjen henger seg opp i og gjør stort vesen av. Jeg tror min kollega har adhd. Hun er dyktig, men høyrøstet, aktiv, snakker kanskje litt for skråsikkert av og til, hører ikke så godt på andre. Hun har liksom sin egen forståelse av ting av og til, mens andre ganger kan hun gnistre av kunnskaper og innsikt. Jeg kjenner igjen symptomene fra min egen sønn, som også har adhd. Men de andre på avdelingen har nå funnet ut at de ikke vil godta hennes oppførsel og utfrysing av henne er igang. Hun er blitt et "problem" i miljøet, hun ødelegger samarbeidet etc. etc. Hun har ingen diagnose, jeg kan ikke bare si til de andre hva jeg tror denne irriterende oppførselen kan komme av. Spørsmålet er imidlertid - diagnose eller ikke diagnose: Hvor mye av "adhd-atferd" bør et arbeidsmiljø kunne tåle? Eller er det slik at de som har f.eks. adhd, er høyrøstede og litt for kategoriske - ikke kan jobbe sammen med andre i det hele tatt? Og må man ha en diagnose for at omgivelser skal være overbærende - eller kunne man være litt rausere overfor hverandre selv om det ikke settes diagnose på alt? Jeg mener vi bør forsøke så langt vi kan å tilrettelegge, overhøre, støtte hverandre - vi har jo våre særegenheter, alle sammen, om ikke nå, så kanskje siden i livet. Vi kan alle trenge at andre er litt overbærende og hjelpsomme? Men spørsmålet er altså: Må folk med adhd la være å jobbe sammen med andre? Fordi - det er jo ikke til å komme forbi - man kan jo av og til irritere seg grønn... Men kanskje kunne man med en latter av og til klare samarbeidet likevel - tenker jeg... I stedet for å bli sure, trekke seg tilbake, baktale og fryse ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299626-skal-man-t%C3%A5le-oppf%C3%B8rselen-n%C3%A5r-den-skyldes-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tudeldu Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Høres ut som en kollega av meg, denne beskrivelsen. Og hun har nok ikke adhd. men hun er da også en arbeidsvillig dame. bede det enn de som er stille, beskjedne OG late. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299626-skal-man-t%C3%A5le-oppf%C3%B8rselen-n%C3%A5r-den-skyldes-adhd/#findComment-2426641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.