Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jentene på 6 og 4 år går på svømmeskole. Altså svømmeopplæring. Det var tidligere rent jenteparti, men pga ymse omstendigheter med stengt svømmebasseng pga basselusker i dusjanlegget har de blitt flyttet til en annen svømmehall, og går sammen med litt andre barn. Deriblant noen gutter. Kan tenke meg det er ca 12-15 jenter der, og 4-5 gutter. Og så er de 4-6 voksne instruktører i bassenget. Foreldrene sitter stort sett ved siden av og ser på.

Det som skjer hver gang, er at guttene "tar over." De bråker og lager hekkan. Følger ikke med på det de voksne sier, gjør stikk motsatt osv osv. I perioder er omtrent alle de voksne opptatt med å følge opp de få guttene som er der. Har sett lignende skje i bursdager og andre sammenhenger der det er både gutter og jenter også. I barnehagen der ungene går er de heldigvis flinke til å "se" alle barna uanvhengig av støynivå, kjønn eller hva det måtte være og fordele ressurser og oppmerksomhet mellom ungene.

Dette skremmer meg ærlig talt. Jeg "kan" jo ikke gutter, i og med at begge mine er jenter. Når det er sagt, så kaller vi yngstejenta for "gutten vår" av og til, for hun er en tøff liten bajas. ;-) Men altså…. Jeg tenker på skole og sånn. Eldstemor hos oss begynner nå til høsten. Er dette sånn vi kan regne med at det blir, altså at guttene kjører showet og og får mye mer oppmerksomhet enn jentene pga bråk og uro? Er det vanlig og akseptert at det er sånn det er? Jeg ser jo selvsagt at det er store individuelle forskjeller også, uanvhengig av kjønn, men likevel, trenden er klar.

Bare for å ha sagt det, jeg verken hater eller misliker gutter. Jeg aner heller ikke om forskjellen som jeg registrerer at det er, både på oppførsel og hvordan kjønnene blir behandlet, er genetisk eller tillært. Men som sagt, jeg bekymrer meg faktisk på vegne av jentene mine, det gjør jeg. Så ikke hogg hodet av meg. ;-)

Hva sier dere, er det sånn det er? Skal det være sånn? Eller er det tilfeldig det jeg observerer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299663-jenter-og-gutter-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik blir det helt sikkert fordi lederne ikke er erfarne eller ikke utdannet pedagoger. Dette blir taklet helt annerledes i situasjoner med pedagogiske lærere og ledere.

Jeg har sett dette på div fotballskoler der min sønn har deltatt.

Enkelte gutter (det er nemlig ikke alle) tar fullstendig over showet og det er ene og alene fordi de ikke får klare nok grenser.

Slik blir det helt sikkert fordi lederne ikke er erfarne eller ikke utdannet pedagoger. Dette blir taklet helt annerledes i situasjoner med pedagogiske lærere og ledere.

Jeg har sett dette på div fotballskoler der min sønn har deltatt.

Enkelte gutter (det er nemlig ikke alle) tar fullstendig over showet og det er ene og alene fordi de ikke får klare nok grenser.

Heia!

Ja jeg håper du har rett i at det er fordi de er uerfarne det blir sånn. Bortsett fra at de ikke er uerfarne. Som svømmeinstruktører altså. Hehe... Men utdanna pedagoger er de ikke, "bare" svømmeinstruktører. Flinke er de også, så det synd at opplæringen skal bli ødelagt av noen få. Håper veldig at du har rett i at det ikke blir sånn på skolen! :)

Heia!

Ja jeg håper du har rett i at det er fordi de er uerfarne det blir sånn. Bortsett fra at de ikke er uerfarne. Som svømmeinstruktører altså. Hehe... Men utdanna pedagoger er de ikke, "bare" svømmeinstruktører. Flinke er de også, så det synd at opplæringen skal bli ødelagt av noen få. Håper veldig at du har rett i at det ikke blir sånn på skolen! :)

Det finnes barn som ødelegger for andre i alle situasjoner, det gjelder bare at det er voksne/pedagoger som tar affære med en eneste gang. Jo lenger bråkmakerne får holde på, jo vanskeligere er det å stoppe de.

Annonse

Gutter (og menn for den del) er helt håpløse, og dere jenter/damer klarer aldri å få de slik dere ønsker, sånn er det bare med den saken...:-)

Tjihi.

Det har du selvsagt helt rett i, men siden jeg er så politisk korrekt var det mye kjekkere at du sa det enn at jeg måtte gjøre det.

;-)

Det kan også være en dårlig blanding av gutter, dvs at dette er gutter som ikke passer sammen, som er en dårlig kombinasjon og ikke har noen god innvirkning på hverandre.

Dessverre kan det fort bli slik i en klasse, at guttene får all oppmerksomheten fordi det er de som roper høyest. Og det er de bråkete guttene som høres, de snille og rolige guttene finnes også!

Det kan også være en dårlig blanding av gutter, dvs at dette er gutter som ikke passer sammen, som er en dårlig kombinasjon og ikke har noen god innvirkning på hverandre.

Dessverre kan det fort bli slik i en klasse, at guttene får all oppmerksomheten fordi det er de som roper høyest. Og det er de bråkete guttene som høres, de snille og rolige guttene finnes også!

Her kjenner jeg meg igjen i egen erfaring. Har selv gått fra 1 - 9 klasse med 16 jenter og 7 gutter..... Gutta satt nede i et hjørne og bråket og laget kvalm for alle oss jentene. Husker jeg ble veldig overrasket over å komme i ny klasse på vgs. Der var det plutselig normale gutter som fulgte med, fikk gode karakterer og var kompiser med oss jentene. Nesten et lite sjokk. Dessverre kom de seg aldri - de gutta fra de førsre 9 årene. Jeg var sikkert ekstremt uheldig, men dog...

Ja gutter er nok til tider litt mer høylytte, men de skal ikke få lov til å ødelegge for andre av den grunn, synes disse lederene burde be foreldrene til disse guttene om å være i bassenget sammen med dem, sånn at alle kan få den hjelp/undervisning de trenger.

Jeg har to gutter som går i tredje klasse, en klasse med 18 elever, 9 jenter og 9 gutter, jeg har selv vært tilstede i klassen og opplevd at der er det dryppende stille. Lærerene er kjempeflinke, og selv med et par gutter med behov for ekstra oppfølging, så er uro aldri et problem i vår klasse. Lærerene er kjempflinke ! Med andre ord er det mulig for en klasse med både gutter og jenter å ha en rolig skoledag ! Håper dere får oppleve det samme når det blir skolestart for deres barn.

Det skal ikke være sånn, men det kan bli sånn hvis lederne lar det skje.

I barnehagen, på skolen og på de fritidsaktiviteter som ledes av folk med litt erfaring og "naturlig myndighet", skjer det som regel ikke. Det kan også være en stor fordel at minst én av lederne har vært gutt selv.

Alle gutter er ikke like håpløse, men det kan være nok med etpar stykker av den typen i en gruppe, for at det sklir ut. Gutter er enda verre enn jenter til å benytte anledningen når en gruppe mangler ledelse.

Gjest BeritMarit

I forhold til skole og jentene dine kan du ta det med ro. Skolen er tilpasset jenter og ikke gutter med mark i baken. Alle statisikker viser at guttene ikke takler dagen skole like godt som jentene. Så jentene dine blir etter all sannsynlighet ikke tapere. Det er det guttene som blir. Og det er ganske trist, synes jeg.

Annonse

Gjest Også mor til gutter, snille men endog

I forhold til skole og jentene dine kan du ta det med ro. Skolen er tilpasset jenter og ikke gutter med mark i baken. Alle statisikker viser at guttene ikke takler dagen skole like godt som jentene. Så jentene dine blir etter all sannsynlighet ikke tapere. Det er det guttene som blir. Og det er ganske trist, synes jeg.

Veldig godt svart.

Desverre så har du rett.

Ja vet du hva, jeg håper faktisk at skolen ser unger som ikke krever mest hele tiden også. Ikke noe galt i det. ;-)

Undersøkelser viser at guttebarn får overveldende mye mer oppmerksomhet fra lærere/førskolepersonell, både i barnehage og skole, enn jenter gjør. Likevel. eller på tross av, eller hva du vil, får jenter bedre karakterer. Og så igjen: Guttene ender opp med best betalte jobber. Så her er det paradokser så det holder!

Gjest BeritMarit

Ja vet du hva, jeg håper faktisk at skolen ser unger som ikke krever mest hele tiden også. Ikke noe galt i det. ;-)

Undersøkelser viser at guttebarn får overveldende mye mer oppmerksomhet fra lærere/førskolepersonell, både i barnehage og skole, enn jenter gjør. Likevel. eller på tross av, eller hva du vil, får jenter bedre karakterer. Og så igjen: Guttene ender opp med best betalte jobber. Så her er det paradokser så det holder!

Selvfølgelig er det viktig at barna sees uansett om de er bråkete eller stille og forsiktig.

Men jeg synes det er leit at skolen har et opplegg som så til de grader er tilpasset jenter av pusletypen. Det gir en hel masse gutter følelse av manglende mestring fra dag 1 på skolen. At guttene forsvinner ut av høyere utdanning synes jeg heller ikke er positivt. Vi trenger da virkelig begge kjønn i forskjellige yrker. Nå er f.eks 70 % av legestudentene kvinner. Ok? Jeg kunne ønske meg at det var rundt 50 - 50.

Jeg ønsker meg en skole som BÅDE tar vare på jentene og guttene.

Selvfølgelig er det viktig at barna sees uansett om de er bråkete eller stille og forsiktig.

Men jeg synes det er leit at skolen har et opplegg som så til de grader er tilpasset jenter av pusletypen. Det gir en hel masse gutter følelse av manglende mestring fra dag 1 på skolen. At guttene forsvinner ut av høyere utdanning synes jeg heller ikke er positivt. Vi trenger da virkelig begge kjønn i forskjellige yrker. Nå er f.eks 70 % av legestudentene kvinner. Ok? Jeg kunne ønske meg at det var rundt 50 - 50.

Jeg ønsker meg en skole som BÅDE tar vare på jentene og guttene.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at skolen er så til de grader tilpasset jenter av pusletypen. De siste årene - etter mange år med stort fokus på saken - ser det ut som det lykkes å få jenter opp og fram i norsk skole. Hurra for det! Jeg håper ikke at konsekvensen av at jenter nå lykkes bedre enn gutter (for jeg forstår det av resultater på prøver at det er jentene som gjør det bedre, ikke nødvendigvis guttene som gjør det så mye dårligere enn før?!) blir å gå tilbake til sånn det var før, der fokuset var og ble gutter.

Dette er egentlig en umulig diskusjon, jeg mener jo selvsagt ikke at gutter skal holdes tilbake. Men jeg blir matt når det faktum at jenter omsider lykkes i skolen også blir galt, for da er det synd på guttene.......som har vært i førersetet i alt som har hatt med skole å gjøre siden skole ble oppfunnet. En skulle tro at det var mulig å få med seg både jenter og gutter i en moderne oppdatert skole!

Og jeg er selvsagt enig i at begge kjønn trengs i alle yrker og embeder. Skulle bare mangle.

Gjest BeritMarit

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at skolen er så til de grader tilpasset jenter av pusletypen. De siste årene - etter mange år med stort fokus på saken - ser det ut som det lykkes å få jenter opp og fram i norsk skole. Hurra for det! Jeg håper ikke at konsekvensen av at jenter nå lykkes bedre enn gutter (for jeg forstår det av resultater på prøver at det er jentene som gjør det bedre, ikke nødvendigvis guttene som gjør det så mye dårligere enn før?!) blir å gå tilbake til sånn det var før, der fokuset var og ble gutter.

Dette er egentlig en umulig diskusjon, jeg mener jo selvsagt ikke at gutter skal holdes tilbake. Men jeg blir matt når det faktum at jenter omsider lykkes i skolen også blir galt, for da er det synd på guttene.......som har vært i førersetet i alt som har hatt med skole å gjøre siden skole ble oppfunnet. En skulle tro at det var mulig å få med seg både jenter og gutter i en moderne oppdatert skole!

Og jeg er selvsagt enig i at begge kjønn trengs i alle yrker og embeder. Skulle bare mangle.

Hvis du har to jenter på 4 og 6 år, så har du kanskje ikke så mye erfaring med skolen? Hvis du ikke jobber der, da?

Jeg har tre barn i skolen, og jeg mener bestemt at det pusles mye. F.eks all fargeleggingen! En drøm for en slik jente som jeg var da jeg var liten. Men slett ikke for guttene mine! De regelrett hater slike ting! Bra for trening av motorikken, sier pedagogene. ja, det er det sikkert, men går det ikke an å trene motorikken på en annen måte i tillegg til fargeleggingen? En måte som gutter flest har et snev av interesse for?

Og så har du det med struktur. Jenter er gjerne tidligere modne enn guttene, og mer strukturerte. De mestrer derfor den nye skolen med arbeidsplaner som går over flere uker, prosjektarbeid o.l. tidligere enn det gutter gjør. Dette medfører at mange gutter ganske tidlig mister grepet om skolen. De mestrer det ikke, og mister motet. Senere, når de er modne nok for å holde oversikten over de "løse" arbeidsplanene, er allerede innstillingen til skolen så ødelagt at de ikke makter å "hoppe på", selv om de kunne ha mestret det.

Jeg tror faktisk det er sånn nå at gutter gjør det dårligere enn de gjorde tidligere, det er ikke bare jentene som gjør det bedre enn før. Derfor er det grunn til bekymring, synes jeg.

Hvis du har to jenter på 4 og 6 år, så har du kanskje ikke så mye erfaring med skolen? Hvis du ikke jobber der, da?

Jeg har tre barn i skolen, og jeg mener bestemt at det pusles mye. F.eks all fargeleggingen! En drøm for en slik jente som jeg var da jeg var liten. Men slett ikke for guttene mine! De regelrett hater slike ting! Bra for trening av motorikken, sier pedagogene. ja, det er det sikkert, men går det ikke an å trene motorikken på en annen måte i tillegg til fargeleggingen? En måte som gutter flest har et snev av interesse for?

Og så har du det med struktur. Jenter er gjerne tidligere modne enn guttene, og mer strukturerte. De mestrer derfor den nye skolen med arbeidsplaner som går over flere uker, prosjektarbeid o.l. tidligere enn det gutter gjør. Dette medfører at mange gutter ganske tidlig mister grepet om skolen. De mestrer det ikke, og mister motet. Senere, når de er modne nok for å holde oversikten over de "løse" arbeidsplanene, er allerede innstillingen til skolen så ødelagt at de ikke makter å "hoppe på", selv om de kunne ha mestret det.

Jeg tror faktisk det er sånn nå at gutter gjør det dårligere enn de gjorde tidligere, det er ikke bare jentene som gjør det bedre enn før. Derfor er det grunn til bekymring, synes jeg.

Nei du har rett i at jeg ikke har personlig foreldreerfaring med skolen enda. :) Men jeg har stebarn, og jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvordan det var å være "grei jente" og aldri bli lagt merke til - Fordi "brautete" gutter tok makten og æren i all evighet. Det er ikke sååå mange år siden det var opplest og vedtatt at det var sånn det skulle være.

Men jeg ser hva du skriver og du har helt sikkert rett i at mange av de nye tingene som har kommet i skolen passer bedre for typiske jenter enn til typiske gutter. Hvilket sikkert er grunnen til at jenter gjør det vesentlig bedre på skolen enn før - For det gjør de, kurven peker pent oppover. Jenter er jo tross alt 50% av elevene da, så flott at det har kommet noe som fremmer dem - Det var jo på tide, eller hva?

Så får man _selvsagt_ sørge for at også gutters måter å lære på også blir ivaretatt. Kan liksom ikke forstå at det må være enten/eller her.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...