Gå til innhold

Tolvåringer kan få p-piller. LINK

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg foretrekker svangerskap og eventuelt barnebarn framfor blodpropp. Og hvordan i hele vide verden skal jeg kunne ta ansvar for en 12-årings helse om jeg ikke en gang får vite at hun går på p-piller.

Det finnes vel ingen forskning på langtidsvirkningene av å begynne å tukle med jentenes hormoner så tidlig.

Gi de i så fall heller kondomer. Så har de kanskje ikke vært gjennom de fleste kjønnsykdommene før de er 17.

Selv om de nå ærbødigst sier at det er svært sjeldent det gis til tolvåringer er grensen ferdig flyttet. Hvordan vil det se ut om noen år?

I forhold til alkohol blir man jo anbefalt å sette grenser fremfor å gi ungene sprit for at de ikke skal kjøpe hjemmebrent. Hva er så prinsippielt forskjellig med å forsøke å motvirke et uønsket alkoholkonsum og en seksuell aktivitet ungene ikke har godt av?

mvh

Sjansen for blodpropp pga p-pillebruk er uhyre liten hos ikke-røykende kvinner under 30 år.

Fortsetter under...

Sjansen for blodpropp pga p-pillebruk er uhyre liten hos ikke-røykende kvinner under 30 år.

Og sjanse for kjønnssykdommer...

Skal de ha seg allerede i en alder av 12 får de bruke kondomer.

Det beskytter mot flest ting.

P-pillebruk hos en 12-åring må foreldrene få vite om. For atl legen vet kan ungen være ekstra utsatt for f.eks. blodpropp. Foreldrene må også vite hva ungen bruker i forhold til andre medisiner, bivirkninger og symptomer.

mvh

De vasser i kondomer allerede, det er kjempeenkelt å få tak i gratis kondomer for ungdom, i hvert fall i byene. Ref. innlegg her fra mødre som finner en kondom på rommet til sin nesten-tenåring, da svarer jeg og de andre tenåringsmødrene at den antakelig er en pådyttet gratisprøve.

Jeg har selvsagt ikke noe imot å forsøke å motvirke / utsette deres seksuelle aktivitet også. For de fleste i den alderen er det ikke noe problem i det hele tatt.

Men jeg tror ikke at en teoretisk mulighet for å få tak i sikker prevensjon gjør at de straks løper avgårde for å prøve den ut.

P-pille beskytter kun mot svangerskap. Og ikke mot en hel del ting som kan være langt verre av kjønnssykdommer.

mvh

Det er større sjanse for å få blodpropp i svangerskapet enn ved p-pillebruk! :) Er du virkelig seriøs når du mener at et barn på 12 år heller burde få barn enn p-piller? Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville foretrukket, men jeg håper også at jeg ikke kommer til å måtte velge for mine egne jenter...

Helst vil jeg jo at de utsetter sin debutt til et tidspunkt de er modne nok til å ha glede av det.

Som et nest beste håper jeg de har vett til å bruke gummi fremfor p-piller. Det beskytter mot langt mer enn bare svangerskap.

En tolvåring er ikke moden til å følge opp en p-pillebruk med hensyn på bivirkninger og eventuelle genetiske disposisjoner. Foreldrene til en tolvåring _må_ vite hvilke medisiner barnet bruker.

mvh

Helst vil jeg jo at de utsetter sin debutt til et tidspunkt de er modne nok til å ha glede av det.

Som et nest beste håper jeg de har vett til å bruke gummi fremfor p-piller. Det beskytter mot langt mer enn bare svangerskap.

En tolvåring er ikke moden til å følge opp en p-pillebruk med hensyn på bivirkninger og eventuelle genetiske disposisjoner. Foreldrene til en tolvåring _må_ vite hvilke medisiner barnet bruker.

mvh

Partnerne til disse (høyst teoretiske) 12-åringene er nok ikke alltid å stole på i forbindelse med å bruke kondomer, og bruke kondomene riktig...

Dilemmaet her er jo at hvis helsesøster har en policy om at foreldrene skal underrettes uansett, kommer ikke ungdommene dit med sine problemer. Blir det bedre av det?

Partnerne til disse (høyst teoretiske) 12-åringene er nok ikke alltid å stole på i forbindelse med å bruke kondomer, og bruke kondomene riktig...

Dilemmaet her er jo at hvis helsesøster har en policy om at foreldrene skal underrettes uansett, kommer ikke ungdommene dit med sine problemer. Blir det bedre av det?

Det som er teoretisk mulig nå, kan fort bli vanlig praksis om ikke så mange år.

Tilgangen på p-piller vil gi disse ansvarsløse guttene ende et argument til å presse jentene til å slippe kondom. Og jeg anser faren for å pådra seg en kjønnssykdom som langt større enn faren for å bli gravid.

Etter mitt syn er det ikke medisinsk forsvarlig å gi en tolvåring p-piller uten at foreldrene vet om det og kan følge opp eventuelle bivirkninger, eller fortelle foreskrivende lege om sykdommer i familien som er kontraindindikasjoner på p-pillebruken.

mvh

Annonse

Det som er teoretisk mulig nå, kan fort bli vanlig praksis om ikke så mange år.

Tilgangen på p-piller vil gi disse ansvarsløse guttene ende et argument til å presse jentene til å slippe kondom. Og jeg anser faren for å pådra seg en kjønnssykdom som langt større enn faren for å bli gravid.

Etter mitt syn er det ikke medisinsk forsvarlig å gi en tolvåring p-piller uten at foreldrene vet om det og kan følge opp eventuelle bivirkninger, eller fortelle foreskrivende lege om sykdommer i familien som er kontraindindikasjoner på p-pillebruken.

mvh

Dilemmaet er fortsatt at hvis ikke helsesøster går med på å holde hemmelighetene til de unge hemmelige, så er det ingen som forteller henne noe.

Du har jo selvsagt rett i at det ikke er bra, dette,- men det er jo også stort sett teori. De sier jo i artikkelen at det aldri har skjedd (på den skolen), og at det er veldig sjelden at ungene under 15 får piller uten at foreldrene er informert.

Dilemmaet er fortsatt at hvis ikke helsesøster går med på å holde hemmelighetene til de unge hemmelige, så er det ingen som forteller henne noe.

Du har jo selvsagt rett i at det ikke er bra, dette,- men det er jo også stort sett teori. De sier jo i artikkelen at det aldri har skjedd (på den skolen), og at det er veldig sjelden at ungene under 15 får piller uten at foreldrene er informert.

Om det _kan_ skje, er det jo bare et tidsspørsmål før det faktisk skjer.

Om helsesøster deler ut kondomer uten at foreldrene får vite det, kan jeg være med på er langt bedre enn at unger går hen å blir gravide.

Men det øyeblikket en 12-åring ber om p-piller, bør hun få beskjed om at det kan vi ikke gi deg uten å først snakke med dine foreldre. Så får 12-åringen selv bestemme om hun da heller vil satse på kondomer eller involvere foreldrene.

For meg er det helsemessige aspektet det viktigste. Og der er jeg faktisk mer redd for mulig konsekvenser av pillebruk jeg ikke kjenner til (og som kan øke sjansen for kjønnssykdommer) enn et svangerskap.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...