puttelulle Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Nå har kommunestyret bestemt seg: Det blir 5-dagers uke på alle trinn fra høsten. Og jeg er fornøyd med det. Siden skolen skal ha 5 ekstra timer, er det ingen vits i å sette inn "støtet" i 3. eller 4. klasse. Like greit å kjøre på med 5 timer hver dag fra første stund, og på den måten innarbeide gode lekserutiner, og lesestøtte. Bra jobba, kommunestyre!:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 ka kommune e dette? Høres fornuftig ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2424839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kunne ikke vært mer uenig med deg:-) Her gikk kommunen heldigvis for 4-dagers uke for de to første trinnene og 5-dagers uke for 3.klasse og de høyere trinnene. Jeg er godt fornøyd. Det er stoor forskjell på en førsteklassing og en tredjeklassing og de trenger sårt den ene fridagen. Noen barn er jo innkjørte på fulle uker fra de er året og for dem så ville det sikkert vært helt greitt med fem-dagers uke, men vi er ikke alle i den situasjonen, heldigvis.. Det er nok veldig delte meninger om dette ja men vi er veldig fornøyde på skolen vår med at vi klarte få det til rent praktisk (å få lærerkabalen til å gå opp...)slik at de minste beholder fridagen sin. Og de aller fleste foreldrene ble også glad for denne løsningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2424920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Er dette noe som vurderes i alle kommuner for tida, eller bor vi i samme kommune, tro? Det samme er ihvertfall bestemt her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2425096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Er dette noe som vurderes i alle kommuner for tida, eller bor vi i samme kommune, tro? Det samme er ihvertfall bestemt her... Dette er nok noe som har vært oppe som sak i mange kommuner den siste tida. Etter at småskoletrinnet fikk tilført fem ekstra skoletimer så ble det ikke like lett å fortsette med fire-dagers skoleuke for 1-4 klasse. Dette har nok vært ganske vanlig i bygdene, men tror fem dager er det vanlige i byene og har vel vært det i lang tid. Så det har nok vært heftige kommunestyremøter rundt omkring i Norges land den siste tiden. Dette er på mange måter et verdispørsmål som engasjerer mange. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2425121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 5dager Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Heldigvis har det alltid vært 5 dagers uke på alle trinn så lenge vi har hatt skolebarn. Nabogrenda vår har egen skole, der er det 4 dagers uke i småtrinnene, problematisk for barn med foreldre som jobber hver dag. Hva er vitsen liksom hvis de må på SFO hele dagen allikevel ..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2425163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Er dette noe som vurderes i alle kommuner for tida, eller bor vi i samme kommune, tro? Det samme er ihvertfall bestemt her... Hver enkelt kommune er pålagt å innføre 5 nye timer, men staten er så snill, og sier at kommunene selv må finne ut hvordan dette skal løses.... !?!?! Hadde vært mer kjøtt på beina, liksom, hvis staten hadde en bestemt mening om hvordan/hvilke trinn som skal få disse timene, synes jeg. Det heter seg at disse timene skal gi bedre lesestøtte, og mer timer til basisfagene,, slik at Norge skal komme høyere opp på resultatene internasjonalt. Men jeg kan ikke skjønne at 5 timer ekstra er noen vits, hvis de skal settes inn i f.eks. 4.klasse. Da er liten lesesyst allerede innarbeidet hos elevene, og resultatene blir ikke noe bedre! Dessuten: Siden noen kommuner velger å la elevene gå hver dag fra 1.klasse, og andre kommuner velger 4 dager for de minste, vil det jo bli store gap uansett! Nå tenker jeg pedagogisk, altså! Tenker ikke på ungene i det hele tatt... Min 1.klassing hadde hatt godt av 1 dag fri, men siden det er innført 5 ekstra timer, ser jeg ikke at det er noen løsning og la 4.kl (f.eks) få dem... Da er det for seint å sette inn støtet i forhold til lesing, leselyst osv. Jaja, dette ble rotete, det!:-/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2425168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Kunne ikke vært mer uenig med deg:-) Her gikk kommunen heldigvis for 4-dagers uke for de to første trinnene og 5-dagers uke for 3.klasse og de høyere trinnene. Jeg er godt fornøyd. Det er stoor forskjell på en førsteklassing og en tredjeklassing og de trenger sårt den ene fridagen. Noen barn er jo innkjørte på fulle uker fra de er året og for dem så ville det sikkert vært helt greitt med fem-dagers uke, men vi er ikke alle i den situasjonen, heldigvis.. Det er nok veldig delte meninger om dette ja men vi er veldig fornøyde på skolen vår med at vi klarte få det til rent praktisk (å få lærerkabalen til å gå opp...)slik at de minste beholder fridagen sin. Og de aller fleste foreldrene ble også glad for denne løsningen. Som forelder til ei som skal begynne i 1.klasse til høsten, er jeg enig med deg. Min foreldresamvittighet sier at jenta mi absolutt skulle hatt en fridag. Gjerne onsdag, for å få delt opp uka. Men jeg ser også at hvis jenta mi skulle gått 4 dager på skolen, måtte ho gått den ene "fridagen" på sfo, - og da er liksom vitsen med en fridag litt borte! Som pedagog ser jeg at det er mye bedre å sette inn "støtet" allerede fra 1. klasse, enn å liksom ta igjen det forsømte i f.eks. 4.kl.I allefall når det nå en gang er slik at småtrinnet SKAL ha 5 ekstra timer i forhold til hva trinnet har hatt før. Det jeg mener hadde vært den beste løsningen er: 4 dagersuke på 1. - 3. trinn, med 2 pedagoger i hver klasse til enhver tid. Men, du vet: Det koster penger det, og er det noe kommunene ikke har, så er det vel det! Skolen min har knapt nok råd til nye lærebøker... Hver skole får 100 000,- som følge av denne økningen av timer, fra staten. Bra! Men i neste sekund må rektorene rundt om på skolene skjære ned på budsjettene sine med 100 000,-!! (Dette gjelder min kommune, altså!) Konklusjon: Jeg er i prinsippet 100% enig med deg i at de yngste absolutt skulle hatt en dag fri. Men siden det er innført 5 ekstra timer fra høsten 08, mener jeg det er bedre med 5 læringstimer, enn 5 -8 timer på sfo. Hilsen en litt opprådd og opprørt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2425181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hver enkelt kommune er pålagt å innføre 5 nye timer, men staten er så snill, og sier at kommunene selv må finne ut hvordan dette skal løses.... !?!?! Hadde vært mer kjøtt på beina, liksom, hvis staten hadde en bestemt mening om hvordan/hvilke trinn som skal få disse timene, synes jeg. Det heter seg at disse timene skal gi bedre lesestøtte, og mer timer til basisfagene,, slik at Norge skal komme høyere opp på resultatene internasjonalt. Men jeg kan ikke skjønne at 5 timer ekstra er noen vits, hvis de skal settes inn i f.eks. 4.klasse. Da er liten lesesyst allerede innarbeidet hos elevene, og resultatene blir ikke noe bedre! Dessuten: Siden noen kommuner velger å la elevene gå hver dag fra 1.klasse, og andre kommuner velger 4 dager for de minste, vil det jo bli store gap uansett! Nå tenker jeg pedagogisk, altså! Tenker ikke på ungene i det hele tatt... Min 1.klassing hadde hatt godt av 1 dag fri, men siden det er innført 5 ekstra timer, ser jeg ikke at det er noen løsning og la 4.kl (f.eks) få dem... Da er det for seint å sette inn støtet i forhold til lesing, leselyst osv. Jaja, dette ble rotete, det!:-/ Ok, nå skjønner jeg.. Vi har ungene i en Montessoriskole hvor de går 5 dager i uka fra kl 8:30-14:30 fra første dag. Hadde ikke fått med meg de ekstra timene som skal fordeles i offentlig skole - men mitt førsteinntrykk er at dette er bra for den offentlige skolen. Enkelte 1. klassinger jeg kjenner til slutter jo kl 12:15 i off. skole og går deretter på SFO (som ved denne skolen er kjent for å være dårlig) resten av dagen. Har jeg ikke skjønt poenget med tidligere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299784-det-ble-5-dagers-uke-p%C3%A5-alle-trinn/#findComment-2428340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.