Gå til innhold

ADHD og alene med avlaster i 9 dager?

Anbefalte innlegg

Gjest Far til to adhd barn

Hei svigers bor i Malysia. De har invitert meg og kona dit en uke

for å få fri barna. Har veldig lyst på denne turen. Elste sønnen skal den uken det er aktuelt på leierskole så hann er ivaretatt. Har fått ferieavløser en uke for yngste sønnen han er 9 år gammel (3.Klassing). Støttekontakten hans er villig til å stille opp. Han er 23 år og medisin student. Han er den eneste vi veit som kan stille opp. Jeg spurte min yngste sønn om det var greit at han passet han i 9 dager. Det syns han. Tror nok at han også syns det er litt deilig med fri fra sine nærmeste noen dager men ikke 9 dager. Men han vil nok klaere det godt og de

har jo også et godt vennskap.

Men er usikker skal vi la en 23 åring ha ansvaret for dette. Sønnen har ikke kun ADHD men en svakt forsinket søvnfase. Som gjør at han sovner seint om kvelden og er stup trøtt om morgen (Sover litt under 8 timer). Dagene blir som følger 7 skoledager Tirsdag til Torsdag uken etter. Vekke han opp for medisinering en halvtime før han skal stå opp. Så vekke han 07.25 klokken 07.30 hjelp han opp av sengen ut på badet og inn i dusjen. Spise forkost med han og senere få han til å pusse tenner og ut av døren senest 8.15 skolen begynner 8.30 men bare 5 minutters gange. Hente han på SFO klokken 15.00. Så er det lekser før middag. Alminnelig kveld med lek med venner fritidsaktiviteter osv. Medisinering igjen klokken 18.00 Kveldsrituale og få han i seng helst innen klokken 22.30 han sovner jo ikke før 23.00 til 24.00 alikevel.

Men skal vi la en 23 åring ha ansvaret for dette? Ville dere ha gjort det? Vi som foreldre trenger jo denne tiden også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299794-adhd-og-alene-med-avlaster-i-9-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke lett å rive seg løs. Forstår din skepsiss godt.

Men det er mange 23-åringer jeg ville stolt mer på enn 43-åringer i denne sammenhengen. Det er et ungt voksent menneske.

Jeg ville sett mer på hele personen og skulet mindre til alderen.

For ikke mange år siden var det vanlig at 23-åringer var flerbarnsforeldre og akslet et langt større ansvar.

mvh

Gjest jamvold

Tror jeg hadde vært sikrere for yngstesønnen hos avlaster enn eldste på leirskole! Hvis ikke eldste klarer seg selv med medisin så er det mye mer kaotisk når lærere har mang barn å ta vare på enn når en person passer på en annen person.

Dessuten vil jo en medisinstudent vanligvis ha en god rutine på hverdagen med medisinbruk. Også være både strukturert og tålmodig? med sykdommer og diagnoser.

Hadde som sagt ikke hatt problem med avlaster i denne problemstillingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...