Gå til innhold

Hvor mange barn?

Anbefalte innlegg

Aliza1365380759

Nå er ikke jeg mamma selv, men mamman og pappan min har fem barn, noe som gjør at jeg har fire eldre søsken. De tre eldste er tett, og så går det 7 år til nestemann dukker opp. Da tenkte de sikkert at en til ikke kunne skade, og fikk meg noen få år senere. Jeg synes det er fint å ha så mange søsken jeg (nei, vi er ikke religiøse på noen måte..), man har alltid noen å snakke med om eventuelle store og små problemer man måtte ha, og det er alltid noe som foregår! :) Mamma var hjemmeværende, og det gjorde at det ikke var flust av penger i vår familie da jeg vokste opp, men jeg tror ikke noen av oss har lidd noen nød likevel - tid og kjærlighet veier opp for materialistiske ting synes jeg! Jeg tror jeg kunne tenke meg minst tre barn, men det får tiden vise..

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• puttelulle

3

• Lillemus

2

• Katt-ja

2

• PieLill

2

Gjest ViViola

Hadde jeg truffet min bedre halvdel tidligere i livet, hadde vi hatt fler enn de 2 vi har.

5 tror jeg hadde vært flott, men da med litt aldersspredning - og det nytter jo ikke når man ikke får dem før man har bikket 30.

Og bare så det er sagt, jeg er veldig fornøyd med de 2 vi har, altså!

Vi har to barn. De er hhv 2,5 år og 8 mnd gamle, og i øyeblikket begriper ikke jeg hvordan noen klarer å hanskes med flere ;o)

Vi har også to, og selv nå når de er tenåringer er det absolutt nok å hanskes med... Har aldri følt at jeg hadde overskudd til mer enn dem.

Har to, og en på vei :) Kunne godt tenkt meg fem barn, men nurket i magen blir nok av forskjellige grunner sistemann. De to vi har er forholdsvis tett, og d blir nå ca 4 år mellom den yngste og babyen :) Gleder meg enormt. (litt godt å få "fortalt" det til noen, ettersom det ikke er offisiellt ennå..hehe)

Med noen som hjalp med husstell og litt mindre jobb utenfor huset for meg ville det nok blitt fem :)

Har to, og en på vei :) Kunne godt tenkt meg fem barn, men nurket i magen blir nok av forskjellige grunner sistemann. De to vi har er forholdsvis tett, og d blir nå ca 4 år mellom den yngste og babyen :) Gleder meg enormt. (litt godt å få "fortalt" det til noen, ettersom det ikke er offisiellt ennå..hehe)

Med noen som hjalp med husstell og litt mindre jobb utenfor huset for meg ville det nok blitt fem :)

Gratulerer så mye!!!!!! Er litt misunnelig på deg. Vi holder på med barnevernet for å bli godkjent for adopsjon, men begynner å bli så lei den møysommelige prosessen nå at jeg begynner å ønske at vi like gjerne fikk den neste biologisk også..

Definisjonen på for mange barn - er ett barn mer enn en til enhver tid har selv ;-)

Jeg har tre unger, og synes det er perfekt. Min ene søster har to unger, og er storfornøyd, min andre søster har fire - og mener det er rett for dem.

Det er ingen fasitsvar på dette.

Annonse

Vi har tre barn - på snart 4 år, 6,5 år og snart 9 år.

Jeg kunne gjerne tenkt meg ett barn til, men mannen min sier stopp.

Vi har noen gode venner som har fem barn, og det fungerer veldig fint!

Mine 3 er på samme alder somd ine, og det er supert! Nå i vinterferien f.eks. Minsten er for sjuk til å være i barnehagen, men han leker seg med storebror, og storebror leser for ham når minsten blir for sliten osv.

Jeg var enebarn i 11 år før lillebror kom, og først nå, i en alder av nærmere 40 (Uæh!) føler jeg at jeg har en _bror_, at vi er flere, liksom!

Men mannen min vil ikke ha flere, nei.... Jeg kunne nok kommet på å tatt imot nr.4 også:-)

Mine 3 er på samme alder somd ine, og det er supert! Nå i vinterferien f.eks. Minsten er for sjuk til å være i barnehagen, men han leker seg med storebror, og storebror leser for ham når minsten blir for sliten osv.

Jeg var enebarn i 11 år før lillebror kom, og først nå, i en alder av nærmere 40 (Uæh!) føler jeg at jeg har en _bror_, at vi er flere, liksom!

Men mannen min vil ikke ha flere, nei.... Jeg kunne nok kommet på å tatt imot nr.4 også:-)

Ja, den alderen de er nå, er veldig fin, både at eldstemann er så stor og selvstendig , at hun minste også vokser til, og at hun mellomste er over 3-6 års trassen, og er stolt av å gå på skolen. Mye mindre krangling enn tidligere.

Hvis vi hadde fått en baby, så ville de tre store kunne hjelpe mye til, og situasjonen ville være mye annerledes enn da de andre var baby (det var noen slitsomme år - med 2-3 åringer som storesøsken)

Men - det ser ikke ut som om det skjer noen uhell med p-pillene heller :-(

fei1365380229

Jeg ville hatt fire (og det har jeg). Jeg er enig med deg i at det er mer slitsomt når de blir eldre - vi er der. Alle krever noe hele tiden, samtidig som vi egentlig har fått nok av de samme foreldremøtene og dugnadene hele tiden.

Det var selvfølgelig mye enklere når de var mindre og kunne legge seg kl. 2000 og vi kunne ha litt "voksentid", nå legger dem seg etter oss.

Men jeg ville ikke hatt færre av den grunn, man får bare si nei enkelte ganger!

Vi har tre, heilt perfekt. 4 og 5 hadde også gått bra, men det blir det ikke, av ulike grunner.

Jeg har fem søsken, vi er så langt fra religiøse, og det har og er supert å ha så mange søsken.

Man har ulike liv, og hver enkelt velger hvor mange barn man lager plass til.

Ja, den alderen de er nå, er veldig fin, både at eldstemann er så stor og selvstendig , at hun minste også vokser til, og at hun mellomste er over 3-6 års trassen, og er stolt av å gå på skolen. Mye mindre krangling enn tidligere.

Hvis vi hadde fått en baby, så ville de tre store kunne hjelpe mye til, og situasjonen ville være mye annerledes enn da de andre var baby (det var noen slitsomme år - med 2-3 åringer som storesøsken)

Men - det ser ikke ut som om det skjer noen uhell med p-pillene heller :-(

Hehe:-) førstemann hos oss var nok nesten litt planlagt. MEn jeg hadde et helv... svangerskap, så jeg starta med mini-pillen så fort det var tilrådelig... Men den hjalp ikke, den, så nr. 2 ble unnfanget på et mini-pillebrett (vet jo at den ikke er så sikker, da)

Det svangerskapet var om mulig enda verre enn det første (gikk ned 18 kg pga. hyperemesis, og hadde bekkenløsning), så da skulle jeg iallefall ikke ha flere unger! Satte inn spiral.

Jeg blødde som fa... og til slutt gadd jeg ikke mer, og gikk til jordmor... Ehm, sa hun, da hun drev å klådde "inni der"... "Du er sikker på at du ikke er gravid!?" Vel, det var jeg...

Så, mindre enn 9 mnd etter den 3. fødselen, måtte jeg operere vekk noe av livmorhalsen, og var til kontroll hos gynekolog dagen før operasjonen. "Kjære deg, du er gravid, du!" sa gynekologen... Da hadde jeg altså hatt hormonspiral inne i 5 mnd. Pga. den forestående operasjonen, og måten cellene endret seg, anbefalte gynekologen å ta abort. "Du har tre friske unger, du kan risikere å få 4 unger, og en kreftdiagnose selv" sa gynekologen... Da var valget enkelt. Celleendringene ville jo bare fått pågå igjennom resen av svangerskapet, så sjansen for å få kreft var relativt stor.

Derfor blir det med 3 barn her!:-)

Jeg har to barn til nå, får se med tiden om det blir flere.

En ting er å bære de frem, og føde de, men de skal jo tross alt leve opp også. Hvert enkelt barn har sine behover, og trenger å følges opp.Derfor synes jeg det er vanskelig å avgjøre hvor mange barn jeg vil ha, jeg må se med tiden.

Hvor mye som kreves av meg når de begynner på skolen.

Men slik som samfunnet er blitt, og foreldre rollen til mange, skjønner jeg at det sikkert ikke er noe problem å ha seks unger.

De er jo tross alt bare hos foreldrene 2-3timer daglig....

Men det er min mening

2-3 timer daglig? Hvor får du det fra? Legger ungene dine seg i 18 tida og sover til 7 eller? (og de vokner selvfølgelig aldri om natten eller er syke?)

Annonse

2-3 timer daglig? Hvor får du det fra? Legger ungene dine seg i 18 tida og sover til 7 eller? (og de vokner selvfølgelig aldri om natten eller er syke?)

*Ler* Jeg var ikke sikker på om innlegget var et forsøk på å være ironisk eller om vedkommende faktisk var seriøs, så jeg lot være å svare. :o) Har vansker med å se for meg at noen med barn og jobb og alt har tid til å trene 2-3 timer hver eneste dag, men det finnes jo de som er adskillig mer strukturerte og disiplinerte enn meg. :o)

*Ler* Jeg var ikke sikker på om innlegget var et forsøk på å være ironisk eller om vedkommende faktisk var seriøs, så jeg lot være å svare. :o) Har vansker med å se for meg at noen med barn og jobb og alt har tid til å trene 2-3 timer hver eneste dag, men det finnes jo de som er adskillig mer strukturerte og disiplinerte enn meg. :o)

Hvor fikk du treningen fra??

Har to og syns vel egentlig det er passe. Men hadde kanskje fått en til hvis det ikke var for tøffe barnefødsler/sykdom og bekkenløsning i årevis etterpå.

Men så lenge vi jobber fullt begge to så er det travelt nok med to med tanke på kjøring hit og dit, lekser osv.

Gjest tre holder

Vi har tre, de kom tett, 3 år mellom eldste og yngste.

Hektisk når de var små, og alle trengte hjelp til det meste. De to eldste har forsåvidt lært mye om å hjelpe andre og å dele. Minsten er en slik type som skal ha alt de andre vil dele med han, samtidig som han er staheten og gjerrigheten selv.

Hadde sikkert vært koselig med nr 4, men den kommer nok ikke.

Det stopper seg selv i forhold til plass i huset, bilen, evt. campingvogn, på besøk til besteforeldre, en unge med medfødt hjertefeil, to sengevætere, en dagvæter, en med feil/defekter på nyre og urinveier, og en med to polypp operasjoner+ mandeloperasjon. ( fordel diagnosene på tre unger ;-))

Når man nå skal forsøke å få en utdannelse pga endring i helsen, full jobb for pappan osv så henger hverdagen såvidt ihop med gjentatte sykehus/legebesøk. (sykehuset med barneavdeling ligger ca 50 mil unna)

Mine unger passer jeg på selv.

Mange barnehagebarn går i barnehagen fra 07-16.30.

Ungene legger seg gjerne 19.00 igjen.

Med tanke på at de fleste må innom å handle, har litt vei å kjøre hjem blir det faktisk ikke flere timer kvalitetstid sammen med barna..

Hvor jeg har det fra? Hverdagen til norske foreldre.Desverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...