Gjest - ikke navn dag Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har noen venner som har en 15- åring som er i ferd med å ødelegge hele familien. Han- 3 barn fra før, den midterste er jenta på 15. Hun ett barn fra før, felles har de ett barn. 15- åringen har de siste 7-8 årene vært ute ev kontroll. Hun stjeler, rømmer, slår, overnatter hos eldre menn osv. De har vært i kontakt med hjelpeapparatet i to år nå, men det blir bare værre og værre. Jenta er i ferd med å ødelegge hele familien på begge sider. Mor sykemeldt, far delvis sykemeldt, stemor i redusert stilling osv. De kan ikke reise bort for de vet ikke om jenta har rundstjålet dem når de kommer tilbake osv. Hjelpeapparatet har kjørt diverse belønningsprogrammer og familieterapier uten virkning. Fra vårt ståsted utenifra virker det eneste fornuftige nå å sende jenta vekk for en periode til et "oppveksthjem for jenter på skråplanet" eller liknende. Vet at det fantes slikt da vi var unge. Det er forferdelig å se på at denne 15 åringen som har fått så mye oppfølging skal ødelegge mor, far, stemor, + fire søsken. Hun har vært utredet på alle bauger og kanter, skftet skole (der hun knapt viser seg) og det er ikke noe galt med henne i medisinsk forstand. Det sies at hun vil straffe foreldrene fordi de ble skilt for 10 år siden. Noen som har noen tips vi kan bringe videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg er enig med deg i at institusjon eller forsterket fosterhjem er det eneste som nytter. De makter tydeligvis ikke å få jenten på rett kjøl i hjemmet samme hvor mye de har prøvd og anstrengt seg. Det er mange å ta hensyn til her, både barn og voksne. Man kan ikke la to familier gå i frø, når det likevel ikke hjelper den man prøver å hjelpe. Men en slik beslutning må være fryktelig tung for foreldrene. Kanskje du finner noe nyttig her, om du ikke alt har lest det. http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=235 Håper de finner en løsning som er til å leve med for alle parter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2425843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 4b mor Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg er enig med deg i at institusjon eller forsterket fosterhjem er det eneste som nytter. De makter tydeligvis ikke å få jenten på rett kjøl i hjemmet samme hvor mye de har prøvd og anstrengt seg. Det er mange å ta hensyn til her, både barn og voksne. Man kan ikke la to familier gå i frø, når det likevel ikke hjelper den man prøver å hjelpe. Men en slik beslutning må være fryktelig tung for foreldrene. Kanskje du finner noe nyttig her, om du ikke alt har lest det. http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=235 Håper de finner en løsning som er til å leve med for alle parter. mvh Jeg er ikke enig. hadde det slik for vel 5 år siden. min egen sønn måtte bo hos oss (stefar, mor, ekte og stesøsken) da far flyttet til ny by. den verste tida var fra han var 14 til han var 17. og ja det var ei tid jeg ikke unner noen. han flyttet på hybel da han var 17, og nå når han er 19 er han en gutt som så smått begynner å greie seg. fra han flyttet på hybel har jeg flyttet omsorgen min etter i form av daglig kontakt, hyppig besøk. hyppig kontoll, bruk av hjelpeapparatet. det gikk sakte, og jeg er tidvis svært sliten av alt som har hendt. ingen som ikke har prøvd dette vet hva det gjør med foreldre å ha barn som sklir ut. men de blir gamlere, modnere og mer empatisk. jeg har selv en 15 åring jente nå hjemme. noe helt helt anna. og hun er strengt satt. jeg hadde anmeldt eldre menn hun fikk ligge hos. og hentet henne hjem, med loven i hånd om så var 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2428616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg er ikke enig. hadde det slik for vel 5 år siden. min egen sønn måtte bo hos oss (stefar, mor, ekte og stesøsken) da far flyttet til ny by. den verste tida var fra han var 14 til han var 17. og ja det var ei tid jeg ikke unner noen. han flyttet på hybel da han var 17, og nå når han er 19 er han en gutt som så smått begynner å greie seg. fra han flyttet på hybel har jeg flyttet omsorgen min etter i form av daglig kontakt, hyppig besøk. hyppig kontoll, bruk av hjelpeapparatet. det gikk sakte, og jeg er tidvis svært sliten av alt som har hendt. ingen som ikke har prøvd dette vet hva det gjør med foreldre å ha barn som sklir ut. men de blir gamlere, modnere og mer empatisk. jeg har selv en 15 åring jente nå hjemme. noe helt helt anna. og hun er strengt satt. jeg hadde anmeldt eldre menn hun fikk ligge hos. og hentet henne hjem, med loven i hånd om så var Så bra at det går bedre for sønnen din. Jeg tror likevel at det noen ganger kan være bedre å la noen andre overta. Dette problemet har vedvart i 7-8 år - siden barnet var 7-8 år gammelt, og det er i ferd med å rive to familier i stykker. Foreldrene har blitt syke av dette. Det gjør det ikke enklere for dem å takle det hele. Da tror jeg det kan være på sin plass å vurdere og la noen andre ta ansvaret en stund. Både av hensyn til barnet som ha problemer og dette barnets familier, både foreldre, steforeldre og ikke minst søsken. Det er ikke å gi opp, men å fatte nytt håp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2428709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Totenkollektivet tar i mot barn med slike problemer. Der bor barna i relativt lang tid. (Mange mnd. eller år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2429435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 De mennene som tar henne inn til å sove hos seg, oppsøkes og anmeldes fortløpende. Slik kan man rive ned "støtte"nettverket hennes osm stadig oppfordrer henne til å oppføre seg slik hun gjør. (Siden de sikkert har sex med henne vil de forsterke adferden hennes for å fortsette med dette - det er dessverre en del idioter der ute). Men når de vet at mor kommer på døra med politiet så er det ikke like interessant å ha jentungen på "besøk". Jenta selv må få velge om hun skal overleveres til barnevernet for å flytte ut av hjemmet eller om hun ønsker å bli boende hjemme - på helt andre premisser. Og foreldregruppen - de må stå samlet i grensesettingen og samarbeide tett. Og de må ta godt vare på seg selv og hverandre og huske at hun er voksen om noen år og antagelig en helt annen person enn nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2431470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 De mennene som tar henne inn til å sove hos seg, oppsøkes og anmeldes fortløpende. Slik kan man rive ned "støtte"nettverket hennes osm stadig oppfordrer henne til å oppføre seg slik hun gjør. (Siden de sikkert har sex med henne vil de forsterke adferden hennes for å fortsette med dette - det er dessverre en del idioter der ute). Men når de vet at mor kommer på døra med politiet så er det ikke like interessant å ha jentungen på "besøk". Jenta selv må få velge om hun skal overleveres til barnevernet for å flytte ut av hjemmet eller om hun ønsker å bli boende hjemme - på helt andre premisser. Og foreldregruppen - de må stå samlet i grensesettingen og samarbeide tett. Og de må ta godt vare på seg selv og hverandre og huske at hun er voksen om noen år og antagelig en helt annen person enn nå. Bra innlegg! Så godt å lese at det finne mennesker som også har andre alternativer enn å rute ungen ut. Hele familien trenger hjelp. Hva som er høna og hva som er egget er vanskelig å vite. Hvorfor er hele gjengen sykemeldt? Har de andre problemer eller er alt ungens skyld. Merkelig at barnevernet kan sitte å se på at alle blir arbeidsuføre. Tipper det er andre årsaker som også ligger til grunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2431498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Bra innlegg! Så godt å lese at det finne mennesker som også har andre alternativer enn å rute ungen ut. Hele familien trenger hjelp. Hva som er høna og hva som er egget er vanskelig å vite. Hvorfor er hele gjengen sykemeldt? Har de andre problemer eller er alt ungens skyld. Merkelig at barnevernet kan sitte å se på at alle blir arbeidsuføre. Tipper det er andre årsaker som også ligger til grunn. Det kan nok være en ganske tøff utfordring å ha en femtenåring i det helt vrange hjørnet :-) De har nok energi til å holde en hel gjeng voksne i full aktivitet - tro meg. Men dette har fått gå altfor langt. Det gjelder å skjære av en del av løsningene hennes når hun slår seg vrang. Blant annet er det ikke så mange femtenåringer med eget bosted, så de stedene hun drar til kan man oppsøke og gjøre det klart at du har min datter - som er under den seksuelle lavalder - i ditt hus mot min vilje. Jeg tror du ligger med henne og kommer til å enmelde deg for voldtekt. For det kan man faktisk når noen har sex med en mindreårig om det er aldri så frivillig. Det hjelper nok litt på å skjøre ned fluktveiene hennes :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2431502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det kan nok være en ganske tøff utfordring å ha en femtenåring i det helt vrange hjørnet :-) De har nok energi til å holde en hel gjeng voksne i full aktivitet - tro meg. Men dette har fått gå altfor langt. Det gjelder å skjære av en del av løsningene hennes når hun slår seg vrang. Blant annet er det ikke så mange femtenåringer med eget bosted, så de stedene hun drar til kan man oppsøke og gjøre det klart at du har min datter - som er under den seksuelle lavalder - i ditt hus mot min vilje. Jeg tror du ligger med henne og kommer til å enmelde deg for voldtekt. For det kan man faktisk når noen har sex med en mindreårig om det er aldri så frivillig. Det hjelper nok litt på å skjøre ned fluktveiene hennes :-) Ja, jeg er så enig! Første man burde gjøre er å ta tak i disse mennene og stoppe dem. Håper det er forsøkt... Dette gir også et signal til jenta om at man faktisk bryr seg. Hun skriker jo etter hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299896-15-%C3%A5ring-som-%C3%B8delegger-familien/#findComment-2431510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.