Gå til innhold

Hvor gammel er for gammel til å få barn?

Anbefalte innlegg

Nå er det mye snakk om hvor mange barn som er riktig. Men hvor går aldersgrensen for når man bør få siste barn? For meg er det ikke riktig å få barna tett. Nå er jeg 35 år, og har tre barn. Mannen ønsker et til, men jeg har ikke lyst enda. Kanskje senere. Alle sier til meg at det må bli nå eller aldri. Klokka tikker jo, men når stopper den?

Når har toget gått liksom?

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• hidi, the scorpion

6

• bustebeisa

6

• Gro123

5

Gjest jamvold

Når menstruasjonen er opphørt så er grensa nådd.

Ærlig talt, det er det kun du selv som avgjør. Om du blir over 40 år så er det ingen som har noe med om du vil være gravid. Det som påvirker er jo sin egen form i kroppen og hvor mye man orker.

Det er ihvertfall ikke hast enda for deg!

Jeg leste nylig noe jeg ikke var klar over, at kvinner blir sterile ca. 10 år før de kommer i overgangsalder. Kommer man tidlig i overgangsalder, f.eks. når man er 45, så er toget gått når man er 35.

Men hva man "føler" er riktig er jo noe annet. Klart mange får barn i "moden" alder, slik jeg sjøl har gjort, men vet ikke om jeg ville valgt å få barn så seint som jeg gjorde - det bare blei sånn.

Jeg ville ikke drøyd så mye lenger hvis jeg var deg, men det må du jo bestemme sjøl.

Jeg leste nylig noe jeg ikke var klar over, at kvinner blir sterile ca. 10 år før de kommer i overgangsalder. Kommer man tidlig i overgangsalder, f.eks. når man er 45, så er toget gått når man er 35.

Men hva man "føler" er riktig er jo noe annet. Klart mange får barn i "moden" alder, slik jeg sjøl har gjort, men vet ikke om jeg ville valgt å få barn så seint som jeg gjorde - det bare blei sånn.

Jeg ville ikke drøyd så mye lenger hvis jeg var deg, men det må du jo bestemme sjøl.

''Jeg leste nylig noe jeg ikke var klar over, at kvinner blir sterile ca. 10 år før de kommer i overgangsalder''

??? Det må da være det rene vissvass?! Det er da mange som blir gravide langt opp i 40-årene, betyr det at de ikke kommer i overgangsalderen før de er midt i 50-årene da? Nei - har du en god henvisning til dette?

hidi, the scorpion

Nå eller aldri når du er 35?! Du har da vel sannsynligvis minst 10 fruktbare år igjen ennå. :o) At det kan bli vanskeligere å bli gravid med alderen er nå så, men det regner jeg med du har tenkt på.

Minst ti fruktbare år igjen! Det var mye, mange kommer tidlig i overgangsalderen, må du huske! Og faren for ikke å få velskapte barn, øker med alderen.....

Annonse

Minst ti fruktbare år igjen! Det var mye, mange kommer tidlig i overgangsalderen, må du huske! Og faren for ikke å få velskapte barn, øker med alderen.....

Jeg skrev "sannsynligvis" da. Det er uansett helt på trynet å si overfor en på 35 at dette er din siste sjanse til å få flere barn - det er da _mange_ mellom 35 og 45 som får barn!

hidi, the scorpion

Jeg skrev "sannsynligvis" da. Det er uansett helt på trynet å si overfor en på 35 at dette er din siste sjanse til å få flere barn - det er da _mange_ mellom 35 og 45 som får barn!

Jeg ville sagt 35 - 40 år. Har aldri skjønt hvorfor man vil vente så altfor lenge,for det er større sjanser for komplikasjoner i svangerskapet. Hvorfor vente?

Problemet er at toget kommer til å gå sjeldnere og sjeldnere, og du vet ikke når siste tog kommer til å gå.

Noen strever med å bli gravide tidlig i trettiårene. Andre blir det uten å forsøke midt i førtiårene.

Er man enige om at man vil ha flere barn blir det jo en avveining mellom å få de tettere enn man ser for seg som ideealet eller å ta sjansen på at det ikke blir flere likevel.

mvh

Jeg ville sagt 35 - 40 år. Har aldri skjønt hvorfor man vil vente så altfor lenge,for det er større sjanser for komplikasjoner i svangerskapet. Hvorfor vente?

Jeg er selv 39 og kan overhodet ikke tenke meg å starte på nytt igjen. :o) Jeg er ferdig med småbarn og er glad for det, men synes ikke det er riktig å si at 40 år er maks alder for å få barn av den grunn.

Er man frisk og sprek og har overskudd og mye å gi, så hvorfor ikke?

Jeg ble tidlig mor, og den yngste er bare tre. Vil kanskje ha en til, men jeg vet det er "risky" å vente. Ellers i livet har jeg hatt veldig lett for å bli gravid. Det kan jo forandre seg, men det er nok sjangsen man må ta. Jeg orker bare ikke flere barn enda. Kanskje jeg aldri ønsker flere, men det trenger vel ikke være for sent når jeg blir 40? Bare se på Halle Berry og Nicole Kidman.. - Neida det var en spøk, men det blir jo vanligere å være småbarnsforeldre i 40 års alderen...

Det stemmer og det stemmer ikke det der. ;-) Man blir ikke steril over natten 10 år før man kommer i overgangsalderen, men eggkvaliteten blir dårligere og dårligere, så sjansen for å bli gravid blir dermed mindre og mindre jo nærmere overgangsalderen man er. Jeg har sett kurver for fruktbarhet hos kvinner som viser at evne til å bli gravid går litt nedover allerede fra ca 30 år, for så å stupe rundt 38 årsalderen. Gjennomsnittlig altså. Men helt umulig er det ikke før man ikke har eggløsninger mer.

Annonse

Det stemmer og det stemmer ikke det der. ;-) Man blir ikke steril over natten 10 år før man kommer i overgangsalderen, men eggkvaliteten blir dårligere og dårligere, så sjansen for å bli gravid blir dermed mindre og mindre jo nærmere overgangsalderen man er. Jeg har sett kurver for fruktbarhet hos kvinner som viser at evne til å bli gravid går litt nedover allerede fra ca 30 år, for så å stupe rundt 38 årsalderen. Gjennomsnittlig altså. Men helt umulig er det ikke før man ikke har eggløsninger mer.

At det blir vanskeligere å bli gravid med årene er jo velkjent, men å gå fra det til å si at man blir steril 10 år før overgangsalderen er jo bare tull!

Jeg ble tidlig mor, og den yngste er bare tre. Vil kanskje ha en til, men jeg vet det er "risky" å vente. Ellers i livet har jeg hatt veldig lett for å bli gravid. Det kan jo forandre seg, men det er nok sjangsen man må ta. Jeg orker bare ikke flere barn enda. Kanskje jeg aldri ønsker flere, men det trenger vel ikke være for sent når jeg blir 40? Bare se på Halle Berry og Nicole Kidman.. - Neida det var en spøk, men det blir jo vanligere å være småbarnsforeldre i 40 års alderen...

''Neida det var en spøk, men det blir jo vanligere å være småbarnsforeldre i 40 års alderen...''

Ja det har du jo rett i men eg tror ikkje det er ideellt for barna, ikkje helt bra biologisk sett er det vel heller ikkje.

Men folk prioriterer annerledes, de skal "realisere" seg sjøl, tar lengre utdanning og har X antall samboer/ekteskap før de finner "den rette" og den må de jo "sjølsagt" ha barn med...

hidi, the scorpion

Jeg er selv 39 og kan overhodet ikke tenke meg å starte på nytt igjen. :o) Jeg er ferdig med småbarn og er glad for det, men synes ikke det er riktig å si at 40 år er maks alder for å få barn av den grunn.

Er man frisk og sprek og har overskudd og mye å gi, så hvorfor ikke?

Man skal jo aldri si aldri. Selv ville jeg aldri blitt gravid så sent. Jeg ble sterilisert som 30 åring, og angrer ikke et sekund på det. Er nå 44 og kunne aldri tenkt meg å begynne med babyer, nå venter jeg heller på barnebarn....

Vedkommende spurte om råd og mitt råd ville vært 35 - 40 år.

Man skal jo aldri si aldri. Selv ville jeg aldri blitt gravid så sent. Jeg ble sterilisert som 30 åring, og angrer ikke et sekund på det. Er nå 44 og kunne aldri tenkt meg å begynne med babyer, nå venter jeg heller på barnebarn....

Vedkommende spurte om råd og mitt råd ville vært 35 - 40 år.

*Humrer* Joda, jeg kan godt si at jeg er totalt ferdig med småbarn for i likhet med deg så er jeg også sterilisert. :o)

hidi, the scorpion

Det er ikke uvanlig, men vi vet i dag at risikoen er større desto eldre man blir, da ville nok ikke jeg personlig tatt sjansen...

Min mor var 39 da jeg ble født og nesten 41 da min søster kom til verden, og jeg har ingen negative erfaringer fra oppveksten.

hidi, the scorpion

*Humrer* Joda, jeg kan godt si at jeg er totalt ferdig med småbarn for i likhet med deg så er jeg også sterilisert. :o)

Vi har vel strengt tatt ikke noe vi skulle sagt i denne diskusjonen vi...;)

Kommer det spørsmål om alder på besteforeldre, så får vi heller hive oss på der, hi, hi

Vi har vel strengt tatt ikke noe vi skulle sagt i denne diskusjonen vi...;)

Kommer det spørsmål om alder på besteforeldre, så får vi heller hive oss på der, hi, hi

Jeg håper det blir lenge - lenge - lenge til jeg blir bestemor! :o)

Men hvem vet, kanskje blir jeg en sånn bestemor som aldri får nok av barnebarna? *Tviler egentlig*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...