Gå til innhold

Hvor gammel er for gammel til å få barn?

Anbefalte innlegg

Gjest for gammel for fler nå

''Jeg leste nylig noe jeg ikke var klar over, at kvinner blir sterile ca. 10 år før de kommer i overgangsalder''

??? Det må da være det rene vissvass?! Det er da mange som blir gravide langt opp i 40-årene, betyr det at de ikke kommer i overgangsalderen før de er midt i 50-årene da? Nei - har du en god henvisning til dette?

Jeg tror det er vanlig å komme i overgangsalderen etter fylte 50 år. Selv er jeg 53 og har fortsatt mensen, og har ikke merket noe til overgangsplager. Jeg har flere venninner på både 54 og 55 som fortsatt har mensen, så det tror jeg er helt normalt.

Selv var jeg 36 og 42 da jeg fikk mine barn. Kom sent i gang og hadde nok håpet at nr 2 skulle komme like etter den første. Så skjedde ikke. Hadde egentlig gitt opp da jeg overraskende ble gravid igjen. Ble selvsagt veldig glad, men syns nok jeg var i eldste laget. Gruet meg til å møte bare ungdommer da jeg skulle føde. Men ble overrasket over å treffe mange modne foreldre. Jeg var ikke den eneste over 40 år.

Også i barnehagen, og senere på skolen oppdaget jeg at det ikke er uvanlig med foreldre som var over 40 år da barnet ble født.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• hidi, the scorpion

6

• bustebeisa

6

• Gro123

5

''Jeg leste nylig noe jeg ikke var klar over, at kvinner blir sterile ca. 10 år før de kommer i overgangsalder''

??? Det må da være det rene vissvass?! Det er da mange som blir gravide langt opp i 40-årene, betyr det at de ikke kommer i overgangsalderen før de er midt i 50-årene da? Nei - har du en god henvisning til dette?

Jeg leste også dette et sted nå nylig. Husker ikke hvor.... Det høres jo veldig drastisk og bombastisk ut, men det er vel med sånne "påstander" som med mye annet som kommer fram under forskning, det er vel mer en tendens eller et gjennomsnitt som er kommentert. Skal prøve å se om jeg finner ut hvor jeg leste det.....

Enig.

Mindre fertil, ja - men steril - nope!

Jeg leste også dette et sted nå nylig. Husker ikke hvor.... Det høres jo veldig drastisk og bombastisk ut, men det er vel med sånne "påstander" som med mye annet som kommer fram under forskning, det er vel mer en tendens eller et gjennomsnitt som er kommentert. Skal prøve å se om jeg finner ut hvor jeg leste det.....

Fant det, på VG Helse 18.februar. Klarte ikke å kopiere link, men her er teksten:

Klokken tikker

Vår biologiske klokke tikker svært fort - likevel vi blir stadig eldre før vi setter barn til verden: 1 av 10 kvinner som er 35 år, er sterile. 1 av 100 er sterile allerede ved fylte 30 år. Gjennomsnittskvinnen i Oslo har passert 30 når hun føder for første gang.

Både Tanbo og Sunde oppfordrer norske kvinner til å tenke på barn mye tidligere. De forklarer at kvinner blir sterile hele ti år før de kommer i overgangsalderen og mister menstruasjonen.

For 10 prosent av vesteuropeiske kvinner skjer dette før de runder 45.

- Så når de er 35 har de allerede mistet evnen til å få barn, sier Sunde.

Det er ikke nå eller aldri så lenge du er 35 - om ikke din mor og mormor kom _veldig_ tidlig i overgangsalderen da. Spør dem, så har du en pekepinn på hva du kan forvente selv.

Men jeg ville mene at du har flere år igjen ennå, selv om dere kanskje må forvente å jobbe litt mer for saken etterhvert! :) Men også det varierer, jeg har venninner som har blitt gravid på et knips i en alder av 38 også. :)

Fant det, på VG Helse 18.februar. Klarte ikke å kopiere link, men her er teksten:

Klokken tikker

Vår biologiske klokke tikker svært fort - likevel vi blir stadig eldre før vi setter barn til verden: 1 av 10 kvinner som er 35 år, er sterile. 1 av 100 er sterile allerede ved fylte 30 år. Gjennomsnittskvinnen i Oslo har passert 30 når hun føder for første gang.

Både Tanbo og Sunde oppfordrer norske kvinner til å tenke på barn mye tidligere. De forklarer at kvinner blir sterile hele ti år før de kommer i overgangsalderen og mister menstruasjonen.

''Så når de er 35 har de allerede mistet evnen til å få barn, sier Sunde.''

Niks. Han sier at når de er 35 har _10%_ av dem mistet evnen til å få barn. Og det blir i grunnen noe helt annet! :)

Annonse

Klokken tikker

Åååkei... Men fremdeles kan man ikke si at "kvinner blir sterile 10 år før overgangsalderen trer inn", ikke uten å presisere at det dreier seg om 1 av 10.

Det stemmer og det stemmer ikke det der. ;-) Man blir ikke steril over natten 10 år før man kommer i overgangsalderen, men eggkvaliteten blir dårligere og dårligere, så sjansen for å bli gravid blir dermed mindre og mindre jo nærmere overgangsalderen man er. Jeg har sett kurver for fruktbarhet hos kvinner som viser at evne til å bli gravid går litt nedover allerede fra ca 30 år, for så å stupe rundt 38 årsalderen. Gjennomsnittlig altså. Men helt umulig er det ikke før man ikke har eggløsninger mer.

Neida, mente ikke over natta ... Kjenner jo til det med synkende fruktbarhet, men her brukte de ordet "steril", og DA er i alle fall toget gått.

Jeg personlig mener at alle burde fått unger før de fyllte 30år.Og hvertfall ikke senere..Risikoen for å få syke barn øker betraktelig over 30, og det sier jo litt om hvordan naturen selv har lagt det opp.

Med tanke på at man gjerne vil følge ungene noen år ut i voksenlivet, og oppleve barnebarn ovs.Synes jeg at man ikke burde være for gammel.

Sier ikke at de over 30 er dårlige foreldre, langt i fra.

Men når man leser om disse mennene ( og kvinnene ) som blir foreldre i den alder der de fleste blir besteforeldre, (4o++)

syns jeg det er ren egoisme, og at de ikke tenker på barna.

Det er forferdelig vondt å miste en forelder, og jeg håper mine unger vil være godt voksne når det skjer.

Joda, det er egoistisk sikkert å sette barn til live uansett, men når man først vil ha barn, bør man gjøre sitt beste for at de får beholde oss lengst mulig.

Men det er min menig

Midt i 50-årene er vel ikke en uvanlig alder for overgangsalder?

Husker ikke hvor jeg leste det, muligens nettavisa til Aftenposten. Typisk eksempel på nettbasert kvasi-kunnskap uten dekning. Aner ikke hva jeg snakker om. ;.)

Det er ikke nå eller aldri når du er 35 år! Men dette er en avveining bare dere kan gjøre. Hvor sterkt ønsker dere et barn til? For hvert år dere venter, minsker sjansene for å bli gravid. Noen kvinner har også økt sjanse for tvillinger når de nærmer seg overgangsalder. (noe med at flere egg løsner ved hver eggløsning, før det er helt slutt)

Men hvis du venter et par-tre år med å prøve på sistemann, har dere fortsatt en grei mulighet til å lykkes.

Klokken tikker

Stemmer, det var der det stod!

Jeg personlig mener at alle burde fått unger før de fyllte 30år.Og hvertfall ikke senere..Risikoen for å få syke barn øker betraktelig over 30, og det sier jo litt om hvordan naturen selv har lagt det opp.

Med tanke på at man gjerne vil følge ungene noen år ut i voksenlivet, og oppleve barnebarn ovs.Synes jeg at man ikke burde være for gammel.

Men når man leser om disse mennene ( og kvinnene ) som blir foreldre i den alder der de fleste blir besteforeldre, (4o++)

Det er forferdelig vondt å miste en forelder, og jeg håper mine unger vil være godt voksne når det skjer.

Joda, det er egoistisk sikkert å sette barn til live uansett, men når man først vil ha barn, bør man gjøre sitt beste for at de får beholde oss lengst mulig.

Men det er min menig

"Jeg personlig mener at alle burde fått unger før de fyllte 30år.Og hvertfall ikke senere.."

Fint for de som har truffet aktuell partner og ellers har styr på livet før fylte 30, det.

Annonse

"Jeg personlig mener at alle burde fått unger før de fyllte 30år.Og hvertfall ikke senere.."

Fint for de som har truffet aktuell partner og ellers har styr på livet før fylte 30, det.

Man kan jo ikke velge om man treffer den rette, men man kan gjøre noe for å prøve å fine en.

Om man har styr på livet eller ikke er jo opp til enselv, man velger selv hvordan man lever livet sitt.

Men det er min mening :0)

Gjest ViViola

Men det er min menig

Så - da mener du at vi som ikke fant en livsledsager før fylte 30 skal være barnløse? Eller foreslår du at man skal pule rundt og håpe på en tilfeldig graviditet eller to?

Så - da mener du at vi som ikke fant en livsledsager før fylte 30 skal være barnløse? Eller foreslår du at man skal pule rundt og håpe på en tilfeldig graviditet eller to?

Nei, det mener jeg ikke.

Men jeg synes det er best om man får barn før fyllte 30.Det var trådstarters spørsmål.

''Eller foreslår du at man skal pule rundt og håpe på en tilfeldig graviditet eller to?''

He, he, mora2 syns kanskje det er like greit. Det viktigste er at man er ung, så barna ikke mister de utgamle foreldrene for tidlig. Eller kanskje hun tror at ekteskap etter en desperat jakt etter egnet farsemne men man var tidlig i tyveårene alltid blir lange og lykkelige? Hun er sikkert fortsatt ung...

Gjest ViViola

''Eller foreslår du at man skal pule rundt og håpe på en tilfeldig graviditet eller to?''

He, he, mora2 syns kanskje det er like greit. Det viktigste er at man er ung, så barna ikke mister de utgamle foreldrene for tidlig. Eller kanskje hun tror at ekteskap etter en desperat jakt etter egnet farsemne men man var tidlig i tyveårene alltid blir lange og lykkelige? Hun er sikkert fortsatt ung...

Vel, noe slikt må det være. Hadde jeg fått barn med noen av mine mer og mindre seriøse forhold før jeg møtte min mann, så hadde jeg garantert være alenemor i dag. Ikke at det er verdens undergang, men jeg er rimelig sikker på at det er bedre for barna å ha to foreldre - enn purunge foreldre.

Gjest ViViola

Nei, det mener jeg ikke.

Men jeg synes det er best om man får barn før fyllte 30.Det var trådstarters spørsmål.

Det er _best_ for barna å ha to foreldre som elsker dem og tar vare på dem. Det er _best_ for barna å ha foreldre som gir dem riktig mat, riktig oppfølging intellektuelt og emosjonelt. Det er _best_ for barna å ha stabile, klare rammer i livet sitt.

Det kan man gi som foreldre både i 20-, 30- og 40-åra.

"He, he, mora2 syns kanskje det er like greit. Det viktigste er at man er ung, så barna ikke mister de utgamle foreldrene for tidlig. Eller kanskje hun tror at ekteskap etter en desperat jakt etter egnet farsemne men man var tidlig i tyveårene alltid blir lange og lykkelige? Hun er sikkert fortsatt ung..."

Det mener jeg absolutt ikke nei.

Ekteskap har jeg ikke nevnt.

Og jeg er 26 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...