Gå til innhold

Hvor gammel er for gammel til å få barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• hidi, the scorpion

6

• bustebeisa

6

• Gro123

5

min mor var 48, far var 49, jeg fikk fire voksne søstre med på kjøpet. de var for gamle, ikke til meg, men til de barnebarn jeg satte til verden. de er døde begge nå, en da jeg var 18 og en da jeg var 34. mye å tenke på....

Så gammel hadde jeg ikke tenkt å bli da. Ganske utrolig bare det å greie å bli gravid i an alder av 48. Det er ikke mange som klarer det.

Min datter har mange venninner rundt 35 som ikke er begynt å få barn enda. Det ser ut som om ungdommen i dag prioriterer lang utdanning, lange reiser rundt om i verden før barn.

Selv kjenner jeg mange som har fått barn i 40-årene, både når jeg var barn og nå. En fikk barn det året hun fylte 50 på helt normal måte.

Så bare forsøk å få en til om noen år, men som andre sier her, er det ikke sikker du vil lykkes om du venter for lenge.

Jeg synes det er greitt at kvinnene får unger så lenge de kan, men jeg er imot prøverørsbehandling el.l. når de er rundt 50 eller eldre.

"Jeg synes det er greitt at kvinnene får unger så lenge de kan, men jeg er imot prøverørsbehandling el.l. når de er rundt 50 eller eldre.", skriver du.

Såvidt jeg vet er da det heller ikke mulig i Norge...

Ellers vet jeg ikke hva som er din begrunnelse, men så lenge folk betaler selv skulle det vel ikke være noen prinsipiell forskjell på å få barn på den ene eller andre måten når det gjelder alder?

hidi, the scorpion

"Jeg synes det er greitt at kvinnene får unger så lenge de kan, men jeg er imot prøverørsbehandling el.l. når de er rundt 50 eller eldre.", skriver du.

Såvidt jeg vet er da det heller ikke mulig i Norge...

Ellers vet jeg ikke hva som er din begrunnelse, men så lenge folk betaler selv skulle det vel ikke være noen prinsipiell forskjell på å få barn på den ene eller andre måten når det gjelder alder?

Nei, ikke prisipielt, men moralskt finnes det mange grunner!

Jeg synes det er egoistisk å få barn etter fyllte 40+++.

Volsomt så alt blir vridd på her inne...

Jeg synes det er egoistisk å få barn uansett alder, jeg. Det er jo ikke for barnas skyld en får barn! Eller?

En annen ting er at jeg synes det er ganske ufølsomt det du skriver når du tar utgangspunkt kun i ditt eget liv, dine egne valg og prioritering og gjør det til norm. Det er sikkert deilig å være så trygg på sitt eget ;) Men ikke alle har hatt mulighet til å gjøre de samme valg som deg - jeg regner med at du er klar over at det du skriver kan virke sårende på noen, men du er kanskje ikke så direkte "live".

Man har ingen garanti for hvor lenge man lever nei, men en viss pekepinn har man jo.Og om man får barn ved fyllte 45, er det jo logisk og naturlig at man dør tidligere enn den på 20.

Hadde min far fått meg da han var 45, hadde vi fått 5år sammen..

Foreldrene mine fikk meg da de var 32, og var verdens beste foreldre.Så jeg mener ikke at "eldre" er dårlige foreldre.

Så min mening har jeg gjort utav egen erfaring.Og utav troen på at jeg selv ikke blir særlig gammel, har jeg valgt å få unger tidlig.

Og det er selvfølgelig helt greit! Men du gjør det samtidig til en norm og "regel" som alle bør leve etter, det er vel ikke nødvendig?

Annonse

Jeg synes det er egoistisk å få barn uansett alder, jeg. Det er jo ikke for barnas skyld en får barn! Eller?

En annen ting er at jeg synes det er ganske ufølsomt det du skriver når du tar utgangspunkt kun i ditt eget liv, dine egne valg og prioritering og gjør det til norm. Det er sikkert deilig å være så trygg på sitt eget ;) Men ikke alle har hatt mulighet til å gjøre de samme valg som deg - jeg regner med at du er klar over at det du skriver kan virke sårende på noen, men du er kanskje ikke så direkte "live".

"Jeg synes det er egoistisk å få barn uansett alder, jeg. Det er jo ikke for barnas skyld en får barn! Eller? "

Det skrev jeg også lengre oppe.

"En annen ting er at jeg synes det er ganske ufølsomt det du skriver når du tar utgangspunkt kun i ditt eget liv, dine egne valg og prioritering og gjør det til norm".

De fleste har vel utgangspunkt i egne erfaringer.

" Det er sikkert deilig å være så trygg på sitt eget ;) Men ikke alle har hatt mulighet til å gjøre de samme valg som deg - jeg regner med at du er klar over at det du skriver kan virke sårende på noen, men du er kanskje ikke så direkte "live"."

Alt kan støte/såre noen, uansett hva man mener og sier.

Og det er selvfølgelig helt greit! Men du gjør det samtidig til en norm og "regel" som alle bør leve etter, det er vel ikke nødvendig?

"Og det er selvfølgelig helt greit! Men du gjør det samtidig til en norm og "regel" som alle bør leve etter, det er vel ikke nødvendig? "

Jeg lager ( heldigvis) ikke regler og normer fordi om jeg er litt motsatt av de fleste i denne tråden.Og tør å skrive det....

;0)

Gjest ???????????

Jeg personlig mener at alle burde fått unger før de fyllte 30år.Og hvertfall ikke senere..Risikoen for å få syke barn øker betraktelig over 30, og det sier jo litt om hvordan naturen selv har lagt det opp.

Med tanke på at man gjerne vil følge ungene noen år ut i voksenlivet, og oppleve barnebarn ovs.Synes jeg at man ikke burde være for gammel.

Sier ikke at de over 30 er dårlige foreldre, langt i fra.

Men når man leser om disse mennene ( og kvinnene ) som blir foreldre i den alder der de fleste blir besteforeldre, (4o++)

syns jeg det er ren egoisme, og at de ikke tenker på barna.

Det er forferdelig vondt å miste en forelder, og jeg håper mine unger vil være godt voksne når det skjer.

Joda, det er egoistisk sikkert å sette barn til live uansett, men når man først vil ha barn, bør man gjøre sitt beste for at de får beholde oss lengst mulig.

Men det er min menig

Risikoen for og få syke barn øker betraktelig etter fyllte 30??? Du mener vel 40???

Dessuten kan man ikke uansett alder beskytte barna sine for at man kan gå bort - ingen av oss vet når vi skal "rase i fra". Det er ikke bare alderdom og sykdom som fratar folk livet.

Jeg vil heller si at 30-årene er den beste alderen og få barn, man har levd litt, roet seg ned, er moden, ferdig med utdannelse, skaffet seg en stabil økonomi og antagelig truffet en livsledsager med de samme ønskene for fremtiden.

Men det er nå min mening.

''En annen ting er at jeg synes det er ganske ufølsomt det du skriver når du tar utgangspunkt kun i ditt eget liv, dine egne valg og prioritering og gjør det til norm. Det er sikkert deilig å være så trygg på sitt eget ;) Men ikke alle har hatt mulighet til å gjøre de samme valg som deg ''

Halleluja! :o)

Toget har jo ikke gått før man mister menstruasjonen (kommer i overgangsalderen), men det kan jo være kjekt å ikke vente fullt så lenge ;)

Skulle jeg ha ønsket meg flere barn hadde jeg ikke sett mørkt på å evt. vente til jeg var 38-39. Men jeg ønsker meg altså overhodet ikke flere barn :)

Toget har jo ikke gått før man mister menstruasjonen (kommer i overgangsalderen), men det kan jo være kjekt å ikke vente fullt så lenge ;)

Skulle jeg ha ønsket meg flere barn hadde jeg ikke sett mørkt på å evt. vente til jeg var 38-39. Men jeg ønsker meg altså overhodet ikke flere barn :)

Hvis du ser lenger ned i diskusjonen, så er det henvist til noen artikler om når toget har gått, og det har gått lenge før siste menstruasjon.

Annonse

Du har allerede tre barn skriver du, men sier ikke noe om alder.

Så lenge du og mannen er friske og raske, trenger ikke alderen si så mye. Og har du en familiehistorie med foreldre og besteforeldre som holder seg friske og raske lenge, så hadde jeg nok heller ikke vært så veldig bekymret med tanke på alderen.

Men, jeg hadde selv eldre foreldre. Mamma var 38 da jeg ble født og døde da hun var 48. Pappa var 45 da jeg ble født og døde da jeg var 19.

En annen ting i forhold til pappa, var at jeg støtt og stadig fikk spørsmål om jeg var ute med bestefaren min. Ikke like artig å høre alltid.

Kjenner folk som har fått barn i alle aldersgrupper. Det er fordeler og ulemper med begge deler.

En moden tenåring eller en tidlig i 20 årene, har en kropp som lettere kommer seg etter en fødsel. Kanskje mer lekne og utholdne. Når barna deres kommer i tenårene, er det ikke så lenge siden de var der selv, og kan forstå bedre eller kjenner seg lettere igjen i det som river av hormoner i kroppen på til tenåringen sin. I forhold til brystkreft, har det vel også blitt påstått at tre kjeppe barn tidlig i 20 årene er bra.

Men, når man er tidlig i etableringsprosessen, må man ofte forkusere mye på andre ting også. Studie, jobb, bolig... Og i jakten på disse tingene, kan det hende man bruker opp noe av overskuddet sitt i forhold til barna.

Får man barn senere. sitter man gjerne med ferdig hus, i god jobb. Man er ferdig med med å leve sitt liv. Det er ikke noe nederlag å måtte si nei til en fest. Ferdig med de største spilloppene i forhold til reiser og andre mer selvsentrerte aktiviteter. Mange litt "eldre" foreldre påstår at de har mer å gi barna i denne perioden.

Ulempen kan være at kroppen blir mer sliten av en graviditet. Tar kanskje litt lenger tid å komme tilbake i samme gode form igjen. Risikoen for skader på barnet øker med alderen.

Som ved det meste i livet, så er det fordeler og ulemper ved alt. :-)

Jeg hadde ikke tenkt å vente så veldig lenge, kanskje et par år. Da er jeg 37-38. Det synes jeg egentlig er gammelt nok. Men selvfølgelig tror jeg at man må følge magefølelsen og tenke over alle disse tingene som kommer fram i denne tråden. Alle disse synspunktene er nyttige for meg synes jeg. Bestemoren min var 42 da hun fikk den siste av tantene mine. Hun er nå 84, og er en veldig god bestemor for de minste barnebarna. Selv om hun er begynt å bli tung til beins.

Jeg synes likevel ikke at det er noe å trakte etter. En gang må man liksom slutte å produsere barn selv, og begynne å vente på barnebarn istedet.

Egentlig føler jeg meg ferdig med småttiser, men det at jeg ikke har kjempedårlig tid er greit å tenke på. Å bli gravid kan være vanskeligere, men det får man ta som det kommer.

Jeg hadde ikke tenkt å vente så veldig lenge, kanskje et par år. Da er jeg 37-38. Det synes jeg egentlig er gammelt nok. Men selvfølgelig tror jeg at man må følge magefølelsen og tenke over alle disse tingene som kommer fram i denne tråden. Alle disse synspunktene er nyttige for meg synes jeg. Bestemoren min var 42 da hun fikk den siste av tantene mine. Hun er nå 84, og er en veldig god bestemor for de minste barnebarna. Selv om hun er begynt å bli tung til beins.

Jeg synes likevel ikke at det er noe å trakte etter. En gang må man liksom slutte å produsere barn selv, og begynne å vente på barnebarn istedet.

Egentlig føler jeg meg ferdig med småttiser, men det at jeg ikke har kjempedårlig tid er greit å tenke på. Å bli gravid kan være vanskeligere, men det får man ta som det kommer.

Hadde det vært min problemstilling, ut fra hvor dere er med tanke på barn nå, hadde jeg vel kanskje sett litt på det slik at det som skjer, det skjer.

Det er ikke verdens undergang om det hadde kommet en liten en til, men samtidig heller ikke verdens undergang om det ikke ble flere.

Lykke til uansett og kos dere masse med de som er der allerede.:-)

Du kan ikke vite når toget har gått, dersom du ikke har symptomer på tidlig overgangsalder, og det er det de færreste som har.

Risikoen for at du får problemer med å bli gravid når du ønsker det, øker oppover i 30-årene. Men det er individuelt når fruktbarheten stuper for alvor.

Risikoen for spontanabort øker også, men den er som kjent høy fra før. Risikoen for kromosomfeil øker også, men den er liten uansett. Et svært lite tall som f.eks. fordobles, er fremdeles et lite tall.

Jeg fant ikke noen velegnet barnefar før jeg var i slutten av 20-årene. Vi fikk et planlagt, lett-avlet barn da jeg var 31 og ønsket oss et nytt ca. 4 år senere. Det viste seg å bli vanskelig. Minsten kom ikke før noen dager før jeg fylte 40, han blir 9 år om noen uker. Jeg er altså eldre enn de fleste her, men føler meg likevel verken ferdig med å leve mitt liv, utslitt, reservedelspreget eller utdanket på annen måte. Jeg bor tross alt med en tenåring, så jeg er ikke helt parkert når det gjelder å følge med i tilværelsen. Det skjer ikke nødvendigvis noen katastrofe helsemessig mellom 35 og 40, jeg er aldri syk.

Siden du har tre barn, vet du jo utmerket godt hva du går til. Tanken på at noe kan gå galt, kjenner du sikkert godt etter tre svangerskap. Men hvis du virkelig ønsker deg et barn til, er det lurt å være klar over at det ikke nødvendigvis avles på første forsøk i din alder.

En annen ting du kan ha i bakhodet, er at "risikoen" for tvillinger også øker med morens alder :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...