tilfenben Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Min 8 årige sønn har en kompis som fikk diagnose adhd, og medisinering nå i januar 08. Jeg vil høre hva andre drevne foreldre syns om mine erfaringer med gutten, og hans ansvar for medisinering, seg selv osv. I morges kom gutten på besøk klokken 11 (med matpakke i hånda)for å leike med min sønn. (intet forvarsel eller forespørsel fra foreldrene) Vi hadde andre planer, vinterferie osv. Men gutten fortalte at hans foreldre var på jobb, og at han var aleine fram til 16. I tillegg hadde han med en liten pose med en halv tablett (rithardin?) med påskrift. medisinen skulle taes kvart på tre. han ba meg minne ham på dette. (tok da en tlf til foreldrene for å sjekke fakta, men ingen kontakt å få så langt..)Vi skrinla planene, for vi syns det var trist å etterlate han på trappa vår, og det var ikke så farlig for oss. Guttene leika og sånn fram til ettermiddagen. da skulle jeg minne ham på medisinen, fant ikke gutten posen sin. han kunne ikke huske hvor den var lagt. vi prøvde å ringe foreldrene. Etter en større leiteaksjon i heimen vår, fant jeg den halve tabletter i en skuff på stua vår...(sikkert lagt den der sjøl, gutten......) jeg rosa gutten for at han var flink til å huske medisinen, og sånn. gutten er ikke et stort problem for oss. han er roligere nå med rithardin. det JEG reagerer på er foreldrene. min 8 åring kunne aldri adm.medisin aleine, ikke ville jeg latt ham det heller. dette er ikke forste gang denne gutten er overlatt til seg sjøl, OG NEI: foreldrene er ikke slitere, som må på jobb for å få endene til å møtes. Dette er velutdannede, ambisiøse folk, med bra inntekt. er det meg som er hønemor eller er 8 år et ok tidspunkt for å få ta med medisinen i lomma? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hvis han på generelt grunnlag er mye overlatt til seg selv er det noe galt med hvordan foreldrene oppdrar barnet. Administering av medisiner må være foreldrenes ansvar. Men hvis barnet kan huske medisner selv da er det viktig, alikavel at foreldrene holder et øye med om det blir gjort. Jeg hadde persnlelig skrevet en bekymringsmelding på denne episoden. Spesielt siden dere ikke fikk i tak i foreldrene da ville ikke gutten selv få tak i dem. Har selv ADHD og har 2 ADHD barn. En ting det høres kansje merklig ut. Men av erfaring ADHD barna er ofte langt bedre administratorer av deres medisin enn foreldrene selv, foreldrene har jo likavel ansvaret det er ikke det. Har selv en 8 År gammel sønn han får 72mg Concerta om morgen. Vi gir han det 30min før han skal stå opp på skoledagene. I helgene og feriene husker han selv å ta det. I tilegg til dette får han et sted mellom 10mg og 20mg med Ritalin i tyggegummi form om kvelden. Det er sjelden vi minner han på det. Både i forhold til Concerta i helgene og Ritalin om kvelden er det oftere barnet husker å ta medisinen enn vi husker å sejekke om de har tatt den. Når det gjelder sønnen min på 12 år. Så går han på Strattera det tas kun en dag om dagen. Han husker å ta det om morgen oftest. I begynnelsen glemte han det ofte fordi virkningen var der stadig når han våknet om morgen. Faglig sett syns jeg det er merklig med denne 8 åringen at han ikke har fått Concerta det har jo 12 timers virketid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilfenben Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Hvis han på generelt grunnlag er mye overlatt til seg selv er det noe galt med hvordan foreldrene oppdrar barnet. Administering av medisiner må være foreldrenes ansvar. Men hvis barnet kan huske medisner selv da er det viktig, alikavel at foreldrene holder et øye med om det blir gjort. Jeg hadde persnlelig skrevet en bekymringsmelding på denne episoden. Spesielt siden dere ikke fikk i tak i foreldrene da ville ikke gutten selv få tak i dem. Har selv ADHD og har 2 ADHD barn. En ting det høres kansje merklig ut. Men av erfaring ADHD barna er ofte langt bedre administratorer av deres medisin enn foreldrene selv, foreldrene har jo likavel ansvaret det er ikke det. Har selv en 8 År gammel sønn han får 72mg Concerta om morgen. Vi gir han det 30min før han skal stå opp på skoledagene. I helgene og feriene husker han selv å ta det. I tilegg til dette får han et sted mellom 10mg og 20mg med Ritalin i tyggegummi form om kvelden. Det er sjelden vi minner han på det. Både i forhold til Concerta i helgene og Ritalin om kvelden er det oftere barnet husker å ta medisinen enn vi husker å sejekke om de har tatt den. Når det gjelder sønnen min på 12 år. Så går han på Strattera det tas kun en dag om dagen. Han husker å ta det om morgen oftest. I begynnelsen glemte han det ofte fordi virkningen var der stadig når han våknet om morgen. Faglig sett syns jeg det er merklig med denne 8 åringen at han ikke har fått Concerta det har jo 12 timers virketid takk for respons. kunne lagt ut flere episoder som denne. foreldrene overlater ansvaret til ham i mye han ikke mestrer, helt klart. og det som gjør meg skikkelig pisst er at de har en gutt som har behov for omsorg og ikke får det. og de lener seg på at kompisers foreldre sikkert er der i fall noe skjer. jeg har selv en eldre sønn med ekstra behov. og da betyr det ekstra behov. ikke mindre hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 takk for respons. kunne lagt ut flere episoder som denne. foreldrene overlater ansvaret til ham i mye han ikke mestrer, helt klart. og det som gjør meg skikkelig pisst er at de har en gutt som har behov for omsorg og ikke får det. og de lener seg på at kompisers foreldre sikkert er der i fall noe skjer. jeg har selv en eldre sønn med ekstra behov. og da betyr det ekstra behov. ikke mindre hjelp! Skriv en bekymringsmelding til barnevernet da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes ikke det nødvendigvis er oppsiktsvekkende at en 3. klassing (?) skal være alene en formiddag. Hvis din gutt var det eneste lekealternativet han hadde, så burde det ha vært avklart på forhånd. Dersom han imidlertid hadde flere alternativer, så synes jeg ikke det var så ille. Det som vel var dumt med opplegget rundt medisinene, var at han til tross for at han var flink til å vite når medisinen skulle tas, ikke hadde noe system på hvor medisinen skulle oppbevares. Det er selvfølgelig bekymringsfullt dersom han slenger rundt seg med medisiner som f.eks. små barn kan få i seg ved et uhell. Synes du kan ta opp episoden med foreldrene, og si at du ville satt pris på en forhåndsavtale i en slik situasjon, og fortelle at han ikke helt klart å holde orden på ritalinen sin. De bør finne en sikrere måte å administrere medisin på når han ikke er på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes ikke det nødvendigvis er oppsiktsvekkende at en 3. klassing (?) skal være alene en formiddag. Hvis din gutt var det eneste lekealternativet han hadde, så burde det ha vært avklart på forhånd. Dersom han imidlertid hadde flere alternativer, så synes jeg ikke det var så ille. Det som vel var dumt med opplegget rundt medisinene, var at han til tross for at han var flink til å vite når medisinen skulle tas, ikke hadde noe system på hvor medisinen skulle oppbevares. Det er selvfølgelig bekymringsfullt dersom han slenger rundt seg med medisiner som f.eks. små barn kan få i seg ved et uhell. Synes du kan ta opp episoden med foreldrene, og si at du ville satt pris på en forhåndsavtale i en slik situasjon, og fortelle at han ikke helt klart å holde orden på ritalinen sin. De bør finne en sikrere måte å administrere medisin på når han ikke er på skolen. Ja også ille er det at man ikke kan få i tak i foreldrene. De burde i det miste være tilgjengelig på mobil i en slik situasjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ja også ille er det at man ikke kan få i tak i foreldrene. De burde i det miste være tilgjengelig på mobil i en slik situasjon Det er jeg enig i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2426964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilfenben Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Skriv en bekymringsmelding til barnevernet da. huff. bekymringsmelding... er vel feig. har prøvd å snakke med dem etter episoder. gutten kom opp til meg om morgenen før klassen skal på skitur for å bli påkledt, få orden på ski ol to ganger forrige uke. jeg har tre unger sjøl, og trenger tida mi, men avviser ikke min sønns venn....han (og foreldrene) viste at jeg var hjemme for å se til at ungen min kom i vei, en ekstra time før jeg gikk på jobb (avspasering). hm.. han får jo mye omsorg også.og jeg tror de faktisk mener det blir mannfolk av ham hvis han fryser litt på tur, går hjem i gymklær fra skolen i januar . de ser bare ikke noe problem i at han går på skitur med skolissene åpne og med ën vott... etc. han blir sjølstendig av dette har de uttalt . så har jeg vært lite flink til å skaffe meg uavhengige barn fra 1 klasse av, men jeg har sjøl satt unger til verden, og får ta den tida det tar å yte omsorg for dem. jeg observerer bare at gutten ble helt utav seg da han ikke fant medisinen, når han ikke får knytta søkkvåte skolisser før turen, når han kommer frysende i gymklærne på skoleveien. og det er så unødvendig de blir da fort nok voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2427483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattfuglen Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg synes ikke det nødvendigvis er oppsiktsvekkende at en 3. klassing (?) skal være alene en formiddag. Hvis din gutt var det eneste lekealternativet han hadde, så burde det ha vært avklart på forhånd. Dersom han imidlertid hadde flere alternativer, så synes jeg ikke det var så ille. Det som vel var dumt med opplegget rundt medisinene, var at han til tross for at han var flink til å vite når medisinen skulle tas, ikke hadde noe system på hvor medisinen skulle oppbevares. Det er selvfølgelig bekymringsfullt dersom han slenger rundt seg med medisiner som f.eks. små barn kan få i seg ved et uhell. Synes du kan ta opp episoden med foreldrene, og si at du ville satt pris på en forhåndsavtale i en slik situasjon, og fortelle at han ikke helt klart å holde orden på ritalinen sin. De bør finne en sikrere måte å administrere medisin på når han ikke er på skolen. Jeg syns absolutt en 8 åring med adhd er for liten til å administrere medisinene sine selv. Jeg syns også han er for liten til å være alene en hel dag, uten at det er gjort avtale med naboer, venner eller andre om tilsyn. Barnet selv og en voksen burde også fått oppgitt telefonnr hvor foreldrene faktisk kan treffes. Det kan jo faktisk skje noe som en 8 åring ikke kan ordne opp i selv, med eller uten adhd og medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2427507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg syns absolutt en 8 åring med adhd er for liten til å administrere medisinene sine selv. Jeg syns også han er for liten til å være alene en hel dag, uten at det er gjort avtale med naboer, venner eller andre om tilsyn. Barnet selv og en voksen burde også fått oppgitt telefonnr hvor foreldrene faktisk kan treffes. Det kan jo faktisk skje noe som en 8 åring ikke kan ordne opp i selv, med eller uten adhd og medisiner. Vi vet vel ikke om det var en hel dag, såvidt jeg forsto var det snakk om fra 11-16? Jeg synes også det er i lengste laget, men mange unger er alene noen timer hver ettermiddag i den alderen. Synes også bomiljøet har en del å si for hvordan vurdere situasjonen. Enig i at foreldre bør være tilgjengelige på mobil, men vi vet vel heller ikke hvor lenge det varte før de evt. var tilgjengelige. Det hender jo ting på jobb fra tid til annen som gjør det vanskelig å ta telefoner. Jeg synes ikke det på noen måte var en optimal situasjon, men det får meg heller ikke til å tenke "varsle barnevernet" uten at jeg vet mer . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2427544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilfenben Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Vi vet vel ikke om det var en hel dag, såvidt jeg forsto var det snakk om fra 11-16? Jeg synes også det er i lengste laget, men mange unger er alene noen timer hver ettermiddag i den alderen. Synes også bomiljøet har en del å si for hvordan vurdere situasjonen. Enig i at foreldre bør være tilgjengelige på mobil, men vi vet vel heller ikke hvor lenge det varte før de evt. var tilgjengelige. Det hender jo ting på jobb fra tid til annen som gjør det vanskelig å ta telefoner. Jeg synes ikke det på noen måte var en optimal situasjon, men det får meg heller ikke til å tenke "varsle barnevernet" uten at jeg vet mer . da gutten kom til oss 11 hadde han vært hjemme alene siden 8.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2428608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilfenben Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg syns absolutt en 8 åring med adhd er for liten til å administrere medisinene sine selv. Jeg syns også han er for liten til å være alene en hel dag, uten at det er gjort avtale med naboer, venner eller andre om tilsyn. Barnet selv og en voksen burde også fått oppgitt telefonnr hvor foreldrene faktisk kan treffes. Det kan jo faktisk skje noe som en 8 åring ikke kan ordne opp i selv, med eller uten adhd og medisiner. slik tenker jeg også. ting kan skje...om ikke annet husredsle eller anna som kan gro ut av proposjoner for barn. jeg syns gutten over lengre tid viser at han ikke er moden for alt ansvar han får, men barnevern...det finnes en brei gråsone av ting gjort mot barn som er vanskelig å gjøre. måtte evt være at foreldrene fikk seg en varsku av noe sånn. drastisk syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2428612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Dette synes jeg høres ut som et klassisk tilfelle av ADHD: Med ca. 80 % arvelighet har også minst en av hans foreldre samme lidelsen. Og lidelsen innebærer slikt som mangel på tidsperspektiv, forglemmelser, rot, ikke tenke konsekvenser, ikke forstå/huske/se sammenhenger. De har med andre ord ikke tenkt gjennom den hele og fulle situasjonen for barnet sitt - fordi de heller ikke klarer tenke gjennom sin egen - i perspektiv. Så du har nok opplevd ADHD, rett og slett - og ADHD kan være temmelig uforutsigbart og "uansvarlig" for dem som ikke kjenner problematikken... Jeg håper denne gutten fremdeles kan få ferdes i deres hus og være venn med deres sønn så lenge det går an! Og at dere kan se med litt overbærenhet på at slike familier kan være noe annerledes og planlegge noe forskjellig fra andre. For ikke noe er sårere enn å oppleve at barnas funksjonshemming gjør at de faller utenfor...slik vi som er foreldre til barn med ADHD ofte opplever. Og det er også veldig vondt å innse at vi selv heller ikke er "vanlige" foreldre, men har handicap som gjør at vi rett som det er ikke er foreldre slik andre foreldre er for sine barn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2438659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tilfenben Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Dette synes jeg høres ut som et klassisk tilfelle av ADHD: Med ca. 80 % arvelighet har også minst en av hans foreldre samme lidelsen. Og lidelsen innebærer slikt som mangel på tidsperspektiv, forglemmelser, rot, ikke tenke konsekvenser, ikke forstå/huske/se sammenhenger. De har med andre ord ikke tenkt gjennom den hele og fulle situasjonen for barnet sitt - fordi de heller ikke klarer tenke gjennom sin egen - i perspektiv. Så du har nok opplevd ADHD, rett og slett - og ADHD kan være temmelig uforutsigbart og "uansvarlig" for dem som ikke kjenner problematikken... Jeg håper denne gutten fremdeles kan få ferdes i deres hus og være venn med deres sønn så lenge det går an! Og at dere kan se med litt overbærenhet på at slike familier kan være noe annerledes og planlegge noe forskjellig fra andre. For ikke noe er sårere enn å oppleve at barnas funksjonshemming gjør at de faller utenfor...slik vi som er foreldre til barn med ADHD ofte opplever. Og det er også veldig vondt å innse at vi selv heller ikke er "vanlige" foreldre, men har handicap som gjør at vi rett som det er ikke er foreldre slik andre foreldre er for sine barn... selvfølgelig skal han få være venn med vår sønn. han er da en hyggelig gutt. foreldrene også. og det er jo egentlig ikke vår hverdagsbelastning. blir bare sjokka over tankeløsheten, og måtte lufte om det er jeg som overreagerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300023-8%C3%A5ring-med-medisineringsansvar/#findComment-2440532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.