Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min søsters førstefødte sønn døde i krybbedød i en alder av 10 mnd. og 5 dager. Han snudde seg selv over fra rygg til mageleie, mens han sov.

Syns derfor at det er litt ubetenksomt å gi en uforbeholden støtte til at dette er helt ufarlig så lenge barnet styrer det selv, når erfaring viser at krybbedød også kan opptre i disse situasjoner.

Ikke for å skremme, men for å nyansere bildet noe....

Tror jeg ville valgt å ha han fastspent i nattpose, som vi gjorde med våre to jenter.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

12

• Niffi

11

• tzatziki1365380058

7

• Noraførr

6

Min søsters førstefødte sønn døde i krybbedød i en alder av 10 mnd. og 5 dager. Han snudde seg selv over fra rygg til mageleie, mens han sov.

Syns derfor at det er litt ubetenksomt å gi en uforbeholden støtte til at dette er helt ufarlig så lenge barnet styrer det selv, når erfaring viser at krybbedød også kan opptre i disse situasjoner.

Tror jeg ville valgt å ha han fastspent i nattpose, som vi gjorde med våre to jenter.

Kjære vene... Er dette sant?????

Nå ble jeg jammen bekymret... Var årsaken at barnet lå i mageleie???

Bruk av babysafe og lignende anser jeg nesten som å plage ungene. Fra nå av kommer han til å ønske å bevege seg i senga og det må han få lov til. Selv om han ikke kan snu seg til rygg enda, klarer han helt sikkert å løfte hodet høyt og støtte seg med underarmsstøtte. Det varer dessuten nok ikke lenge til han snur seg helt rundt heller.

Det er helt naturlig for små barn å ligge på magen når de sover. Min gutt på 15 mnd har ligget på magen med baken i været fra denne alderen av.

Hei.

Leste du hva noraførr skrev?? Nå ble jeg bekymret nå... Det er jo helt umulig å styre om disse små havner på magen i løpet av natta..

Nå skal ikke jeg være ufin og tråkke på noen tær her, men det er sjelden man kan forklare krybbedød - for noen (mange år siden) ble det da i tillegg også anbefalt at barna SKULLE sove på magen.

Det er selvfølgelig trist at søsteren din mistet sitt barn i krybbedød, men man kan heller ikke bastant si at det var mageleiet som var årsaken til dette. Krybbedød er jo nettopp - uforklarlig spedbarnsdød...

Hei.

Leste du hva noraførr skrev?? Nå ble jeg bekymret nå... Det er jo helt umulig å styre om disse små havner på magen i løpet av natta..

Krybbedød kan ikke forklares - kalles også uforklarlig spedbarnsdød. Selv om barnet ble funnet dødt i mageleie, er det langt fra sikkert at det er det som var årsaken til dødsfallet. Mange krybbedøde blir også funnet i ryggleie, men vi er da ikke redde for ryggleie nå, er vi??

Annonse

Krybbedød kan ikke forklares - kalles også uforklarlig spedbarnsdød. Selv om barnet ble funnet dødt i mageleie, er det langt fra sikkert at det er det som var årsaken til dødsfallet. Mange krybbedøde blir også funnet i ryggleie, men vi er da ikke redde for ryggleie nå, er vi??

Hei Bookworm.

Nei, vi er helt klart mest redd for dette med mageleie :-) Men det er no sånn at jeg er bekymret for KD, selv når barnet mitt ligger i ryggleie... Det er vel en bekymring de fleste foreldre har, tror jeg....

Ufattelig tragisk...

* klem *

Gjest 3000 barneliv spart siden 1990 i Norge

Nå skal ikke jeg være ufin og tråkke på noen tær her, men det er sjelden man kan forklare krybbedød - for noen (mange år siden) ble det da i tillegg også anbefalt at barna SKULLE sove på magen.

Det er selvfølgelig trist at søsteren din mistet sitt barn i krybbedød, men man kan heller ikke bastant si at det var mageleiet som var årsaken til dette. Krybbedød er jo nettopp - uforklarlig spedbarnsdød...

I 1989 døde 142 barn i krybbedød i Norge. Da var det fortsatt vanligst at barn sov på magen evt siden. I 1990 startet man kampanjen om å la barna sove på ryggen, og tallet sank til under 20 dødsfall i året. I årene fra 1990 til 1995 tilskriver man at man reddet 1000 norske barneliv bare på disse fem årene, ved å anbefale at barna ligger på ryggen.

Det er lite forskning som er så godt dokumentert og sikker som akkurat denne.

Du finner masse informasjon om dette på medisinsk fødselsregisters sider på www.fhi.no (folkehelseinstituttet).

(Men at barnet til Niffi begynner å nå en alder hvor det er vanskeligere for andre enn barnet å bestemme sovestilling, og hvis det har en normal utvikling, ikke er lenge til det snur seg tilbake like lett, er jeg helt enig i).

Annonse

Tusen takk :-)

Fest for all del ikke stroppene under madrassen! De skal festes under sengebunnen! Madrassen klarer barnet utmerket godt å rive løs med babysafen er festet til den... Og da kan det bli riktig kaos i sengen. Har hørt om unger som har kommet seg ut av sengen med madrassen på ryggen... Litt komisk, men det kan jo gå galt.

I 1989 døde 142 barn i krybbedød i Norge. Da var det fortsatt vanligst at barn sov på magen evt siden. I 1990 startet man kampanjen om å la barna sove på ryggen, og tallet sank til under 20 dødsfall i året. I årene fra 1990 til 1995 tilskriver man at man reddet 1000 norske barneliv bare på disse fem årene, ved å anbefale at barna ligger på ryggen.

Det er lite forskning som er så godt dokumentert og sikker som akkurat denne.

Du finner masse informasjon om dette på medisinsk fødselsregisters sider på www.fhi.no (folkehelseinstituttet).

(Men at barnet til Niffi begynner å nå en alder hvor det er vanskeligere for andre enn barnet å bestemme sovestilling, og hvis det har en normal utvikling, ikke er lenge til det snur seg tilbake like lett, er jeg helt enig i).

Hei du.

Joda, statistikken kan man ikke se bort fra, og selvfølgelig er mageleie skumlere ifht krybbedød. Men, det som ikke kommer fram i denne statistikken er hvor gamle barna var da de døde. Det er klart at hvis man legger et 3 uker gammelt barn, som ikke har sjans til å skifte liggestilling selv, på magen så øker risikoen betraktelig. Men barnet det var snakk om i hovedinnlegget har få blitt 9 måneder og snur seg selv over i mageleie. Jeg vil tro (uten at jeg er ekspert) at risikoen for krybbedød ikke lenger er så stor i det tilfellet:-)

Mitt poeng er at jeg ikke kan skjønne alle som hevder at det er helt ufarlig i forhold til krybbedødsproblematikk, så lenge barnet selv snur seg over i mageleie, når ingen kan gi noen 100% garanti i forhold til krybbedød.

Mageleie er en av mange kjente og ukjente faktorer, som kan disponere for krybbedød. Hva som er den utløsende faktoren er ikke kjent.

Jeg har ikke sagt at mageleie var årsaken til guttens dødsfall - bare at han ble rammet av denne ufattelige tragedien til tross for at han var så sterk at han snudde seg selv att og fram mens han sov.

Min søsters sønn hadde minst tre andre faktorer som også er sagt kan virke disponerende:

* at han var gutt i seg selv

* at han var velfødd (god og rund)

* at det var vinterstid

Så får jeg heller bære over med at noen syns at innlegget mitt var upassende ...... eller noe sånnt.

Mitt poeng er at jeg ikke kan skjønne alle som hevder at det er helt ufarlig i forhold til krybbedødsproblematikk, så lenge barnet selv snur seg over i mageleie, når ingen kan gi noen 100% garanti i forhold til krybbedød.

Mageleie er en av mange kjente og ukjente faktorer, som kan disponere for krybbedød. Hva som er den utløsende faktoren er ikke kjent.

Jeg har ikke sagt at mageleie var årsaken til guttens dødsfall - bare at han ble rammet av denne ufattelige tragedien til tross for at han var så sterk at han snudde seg selv att og fram mens han sov.

Min søsters sønn hadde minst tre andre faktorer som også er sagt kan virke disponerende:

* at det var vinterstid

Så får jeg heller bære over med at noen syns at innlegget mitt var upassende ...... eller noe sånnt.

Jeg synes ikke innlegget ditt var upassende. Derimot synes jeg det var sært at du skulle motta negative reaksjoner på det du skrev. Du fortalte en sann historie, og du trakk ikke bastante konklusjoner som følge av det. Etter min oppfatning må det være lov å snakke om virkeligheten slik man har opplevd at den kan være :-)

* at det var vinterstid

Er gutter mer disponert for å dø i krybbedød enn jenter?!

Jeg synes ikke innlegget ditt var upassende. Derimot synes jeg det var sært at du skulle motta negative reaksjoner på det du skrev. Du fortalte en sann historie, og du trakk ikke bastante konklusjoner som følge av det. Etter min oppfatning må det være lov å snakke om virkeligheten slik man har opplevd at den kan være :-)

Men hvorfor skrev hun inn denne sanne historien?

Selv om mageleie er en risikofaktor for spedbarn, så betyr det ikke at krybbedød kun dreier seg om det. Da ville jo ekspertene gått ut og frarådet all form for mageleie og anbefalt babysafe, noe de vel ikke gjør.

Men hvorfor skrev hun inn denne sanne historien?

Selv om mageleie er en risikofaktor for spedbarn, så betyr det ikke at krybbedød kun dreier seg om det. Da ville jo ekspertene gått ut og frarådet all form for mageleie og anbefalt babysafe, noe de vel ikke gjør.

Hun fortalte en egenerfart historie som var relevant i sammenhengen. Det trenger vel ingen nærmere begrunnelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...