Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Men hvorfor skrev hun inn denne sanne historien?

Selv om mageleie er en risikofaktor for spedbarn, så betyr det ikke at krybbedød kun dreier seg om det. Da ville jo ekspertene gått ut og frarådet all form for mageleie og anbefalt babysafe, noe de vel ikke gjør.

Jeg har ikke hørt noen eksperter si at mageleie er helt greit så lenge barnet snur seg selv. De anbefaler tvert i mot mageleie til 12 mnd. minst. Min eldste snudde seg på magen fra 5 mnd alder, og jeg hadde aldri tatt sjansen på å la det ligge sånn. Vi brukte pose.

Jeg skjønner ikke hvorfor Noraførr sitt innlegg skulle vært ufint. Hun forteller en sann historie om en gutt som døde i 10 mnd. alder, mens han lå i mageleie. Om mageleie alene var årsaken vet vi jo ikke, men de andre risikomomentene (gutt og "velfødd"¨) var jo sikkert til stede tidligere også, og mageleie var først aktuelt etter at han snudde seg selv.

Aldri om jeg hadde tatt sjansen hvis jeg var Niffi, siden det enkelt kan forhindres at barnet snur seg.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

12

• Niffi

11

• tzatziki1365380058

7

• Noraførr

6

tzatziki1365380058

Mitt poeng er at jeg ikke kan skjønne alle som hevder at det er helt ufarlig i forhold til krybbedødsproblematikk, så lenge barnet selv snur seg over i mageleie, når ingen kan gi noen 100% garanti i forhold til krybbedød.

Mageleie er en av mange kjente og ukjente faktorer, som kan disponere for krybbedød. Hva som er den utløsende faktoren er ikke kjent.

Jeg har ikke sagt at mageleie var årsaken til guttens dødsfall - bare at han ble rammet av denne ufattelige tragedien til tross for at han var så sterk at han snudde seg selv att og fram mens han sov.

Min søsters sønn hadde minst tre andre faktorer som også er sagt kan virke disponerende:

* at han var gutt i seg selv

* at han var velfødd (god og rund)

* at det var vinterstid

Så får jeg heller bære over med at noen syns at innlegget mitt var upassende ...... eller noe sånnt.

Synes overhodet ikke innlegget ditt var upassende. Synes tvert i mot det var svært relevant.

tzatziki1365380058

Vi brukte pose med "reim" bak rygg og under sengebunnen (ikke under madrassen!). Det funket strålende, barnet sov kanskje litt dårligere enn om det hadde snudd seg fritt, men den ekstra "kampen" tok jeg gladelig.

Hadde ikke latt barnet sove på magen hvis jeg var deg. Men det er min mening, da.

tzatziki1365380058

Krybbedød kan ikke forklares - kalles også uforklarlig spedbarnsdød. Selv om barnet ble funnet dødt i mageleie, er det langt fra sikkert at det er det som var årsaken til dødsfallet. Mange krybbedøde blir også funnet i ryggleie, men vi er da ikke redde for ryggleie nå, er vi??

Dette er et helt idiotisk argument. Vi VET at mageleie kan føre til krybbedød. Det finnes knapt barn som dør i krybbedød som ikke ligger i mageleie.

Det er SANNSYNLIG at mageleie har MYE å si. Så fordi man ikke vet nøyaktig årsak for ett enkelt barn, så skal man ikke følge de anbefalingene som er gitt om at mageleie skal unngås?

Hva slags argumentasjon er det?

Vi vet at røyking fører til lungekreft. Vi vet at Grete Kausland både røkte og fikk lungekreft. Vi vet ikke om røykingen var årsak til hennes sykdom, kanskje hadde hun fått kreft uansett. Ergo kan man bare røyke???

tzatziki1365380058

Bruk av babysafe og lignende anser jeg nesten som å plage ungene. Fra nå av kommer han til å ønske å bevege seg i senga og det må han få lov til. Selv om han ikke kan snu seg til rygg enda, klarer han helt sikkert å løfte hodet høyt og støtte seg med underarmsstøtte. Det varer dessuten nok ikke lenge til han snur seg helt rundt heller.

Det er helt naturlig for små barn å ligge på magen når de sover. Min gutt på 15 mnd har ligget på magen med baken i været fra denne alderen av.

''Bruk av babysafe og lignende anser jeg nesten som å plage ungene. Fra nå av kommer han til å ønske å bevege seg i senga og det må han få lov til.''

Jeg vil mye heller plage ungen litt enn å utsette det for noe som man vet er den mest sannsynlige og viktigste årsak til krybbedød.

Barnet mitt kunne ikke fordra å sitte fastspent i bilstol. H'n opplevde det helt klart som plagsomt i starten. Skulle vi latt være å bruke bilstol?

Jeg begriper ikke logikken i en del av argumentasjonen i denne tråden.

AneM1365380603

''Bruk av babysafe og lignende anser jeg nesten som å plage ungene. Fra nå av kommer han til å ønske å bevege seg i senga og det må han få lov til.''

Jeg vil mye heller plage ungen litt enn å utsette det for noe som man vet er den mest sannsynlige og viktigste årsak til krybbedød.

Barnet mitt kunne ikke fordra å sitte fastspent i bilstol. H'n opplevde det helt klart som plagsomt i starten. Skulle vi latt være å bruke bilstol?

Jeg begriper ikke logikken i en del av argumentasjonen i denne tråden.

Jeg skal i allefall ikke gi støtte til mageleie flere ganger. Jeg har jo trodd på det jeg har lest, om at det er greit når de kommer seg i mageleie selv.

Nå ser jeg at det kan bli helt feil. Spesielt etter å ha lest hva Noraførr skriver. Dessuten kan et slikt råd gi alvorlige konsekvenser.

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg skal i allefall ikke gi støtte til mageleie flere ganger. Jeg har jo trodd på det jeg har lest, om at det er greit når de kommer seg i mageleie selv.

Nå ser jeg at det kan bli helt feil. Spesielt etter å ha lest hva Noraførr skriver. Dessuten kan et slikt råd gi alvorlige konsekvenser.

Det kommer jo an på hvor hysterisk man er i forhold til krybbedød, naturligvis, siden det sikkert er mindre sjans når ungene snur seg selv, ikke minst fordi de vel uansett har nått over den mest kritiske fasen. Men enig med deg i at det ikke er noen grunn til å anbefale å ikke følge råd om ryggleie, så lenge det sies at de ikke skal sove på magen før 12 mnd. eller sånn. Min helsestasjon anbefalte forresten "pose" etter at barne kunne snu seg selv, men det er tydeligvis forskjellig.

Jeg var temmelig hysterisk da mine var små! Var livredd for krybbedød, og måtte i alle fall være sikker på at jeg fulgte de anbefalingene som ble gitt til punkt og prikke. Så kunne jeg i alle fall ikke klandre meg selv dersom noe skulle skje - ikke at det ville vært noen stor trøst, men....

Har ei venninne som lot sønnen sin sove i mageleie fra han var nyfødt, fordi han ikke "ville" sove på magen. Det hadde jeg aldri gjort, men hun anså sannsynligheten for å være så lav at det ikke spilte noen rolle hva hun gjorde. Samme damen spiste rått kjøtt hele swvangerskapet, hadde hun ikke blitt smittet av toxoplasmose tidligere, så antok hun at hun ikke ville bli det i svangerskapet heller ;) Hører med til historien at det har gått bra, hun har 4 barn nå, og har tatt det like "lettvint" hver gang.

Jeg er laaaaangt fra der, kan du si :)

Er gutter mer disponert for å dø i krybbedød enn jenter?!

Dette vet vi om krybbedød - hentet fra kvinneguiden.no

* Babyene lider ikke før de dør

* De blir ikke kvalt av sengetøy eller oppkast

* Det skjer oftest i løpet av 1.halvår, men kan forekomme opp til 2 års alder

* Det kan skje både når barnet ligger i egen seng, vogn eller sover i sengen til foreldrene

* Det skyldes ikke vaksine som spedbarnet eventuelt fikk

* Det forekommer om mor ammer eller om barnet får morsmelktillegg

* Det rammer oftere barn som sover i mageleie og i familier der det røykes, men også barn som aldri har ligget på magen eller vært utsatt for røyk, rammes

* Det er ikke smittsomt og det er ikke funnet klare bevis for arvelighet

* Gutter rammes oftere enn jenter.

* De fleste er sunne, velstelte og velernærte barn

* Det forekommer noe hyppigere i forkjølelsessesonger og endel av barna har snue/hoste eller infeksjoner på forhånd

* Det kunne ikke forutsees at barnet skulle dø - selv ved grundig legeundersøkelse like før dødsfallet

Min søsters førstefødte sønn døde i krybbedød i en alder av 10 mnd. og 5 dager. Han snudde seg selv over fra rygg til mageleie, mens han sov.

Syns derfor at det er litt ubetenksomt å gi en uforbeholden støtte til at dette er helt ufarlig så lenge barnet styrer det selv, når erfaring viser at krybbedød også kan opptre i disse situasjoner.

Ikke for å skremme, men for å nyansere bildet noe....

Tror jeg ville valgt å ha han fastspent i nattpose, som vi gjorde med våre to jenter.

Ønsker å takke dere som viser støtte og forståelse for mitt innspill i diskusjonen.

Takk :o)

Mitt poeng er at jeg ikke kan skjønne alle som hevder at det er helt ufarlig i forhold til krybbedødsproblematikk, så lenge barnet selv snur seg over i mageleie, når ingen kan gi noen 100% garanti i forhold til krybbedød.

Mageleie er en av mange kjente og ukjente faktorer, som kan disponere for krybbedød. Hva som er den utløsende faktoren er ikke kjent.

Jeg har ikke sagt at mageleie var årsaken til guttens dødsfall - bare at han ble rammet av denne ufattelige tragedien til tross for at han var så sterk at han snudde seg selv att og fram mens han sov.

Min søsters sønn hadde minst tre andre faktorer som også er sagt kan virke disponerende:

* at han var gutt i seg selv

* at han var velfødd (god og rund)

* at det var vinterstid

Så får jeg heller bære over med at noen syns at innlegget mitt var upassende ...... eller noe sånnt.

Jeg synes ikke innlegget ditt var ufint.

Jeg har ikke hørt noen eksperter si at mageleie er helt greit så lenge barnet snur seg selv. De anbefaler tvert i mot mageleie til 12 mnd. minst. Min eldste snudde seg på magen fra 5 mnd alder, og jeg hadde aldri tatt sjansen på å la det ligge sånn. Vi brukte pose.

Jeg skjønner ikke hvorfor Noraførr sitt innlegg skulle vært ufint. Hun forteller en sann historie om en gutt som døde i 10 mnd. alder, mens han lå i mageleie. Om mageleie alene var årsaken vet vi jo ikke, men de andre risikomomentene (gutt og "velfødd"¨) var jo sikkert til stede tidligere også, og mageleie var først aktuelt etter at han snudde seg selv.

Aldri om jeg hadde tatt sjansen hvis jeg var Niffi, siden det enkelt kan forhindres at barnet snur seg.

Det er jo selvfølgelig tragisk at hun opplevde krybbedød i nær familie, selvfølgelig. Men ett eksempel syns jeg ikke er nok til å konkludere med at sånn er det for alle.

Jeg har lest i mange barnebøker, hørt fysioterepeuter, leger og jordmødre si at når ungene snur seg selv, så er det greit.

Jeg syntes selv det var utrolig guffent når min egen sønn plutselig kun ønsket å sove på magen. Jeg la han konsekvent på ryggen, men han snudde seg uansett. Å tjore han fast og hindre naturlig bevegelse når natta faktisk varte halve døgnet var for meg totalt uaktuelt.

Min søsters førstefødte sønn døde i krybbedød i en alder av 10 mnd. og 5 dager. Han snudde seg selv over fra rygg til mageleie, mens han sov.

Syns derfor at det er litt ubetenksomt å gi en uforbeholden støtte til at dette er helt ufarlig så lenge barnet styrer det selv, når erfaring viser at krybbedød også kan opptre i disse situasjoner.

Ikke for å skremme, men for å nyansere bildet noe....

Tror jeg ville valgt å ha han fastspent i nattpose, som vi gjorde med våre to jenter.

Jeg har tenkt meg litt om og ser at jeg bør beklage at jeg kalte innlegget ditt ufint. Du skriver ut i fra ditt eksempel. Jeg beklager virkelig om jeg har såret deg, du mistet jo en nevø og det ønsker jeg ikke å trampe på eller undervurdere sorgen av.

Unnskyld!

Det jeg ble revet med av, var at jeg ut i fra mine kunnskaper om bevegelse og krybbedød, som helt sikkert kan være feil, er at obligatorisk ryggleie først og fremst gjelder spedbarn og de som ikke klarer å snu seg selv. Jeg hater tanken på at jeg skulle lagt min egen sønn i pose og hindret ham i å bevege seg.

Jeg skjønner om du føler deg tråkket på, for jeg ble nok litt for revet med i diskusjonen.

Fest for all del ikke stroppene under madrassen! De skal festes under sengebunnen! Madrassen klarer barnet utmerket godt å rive løs med babysafen er festet til den... Og da kan det bli riktig kaos i sengen. Har hørt om unger som har kommet seg ut av sengen med madrassen på ryggen... Litt komisk, men det kan jo gå galt.

Helt rett! Beklager..

Annonse

hidi, the scorpion

Tror man fort blir hysterisk opptatt av krybbedød, og det er ikke sunt! Man kan ikke sitte oppe og se på babyen 24 timer i døgnet.

Da mine to første kom til verden var mageleie anbefalt. Jeg sørget for at barnet ikke ble altfor varm, men det lå i mageleie...

Da nummer tre kom til verden var sideleie, det riktige, og nummer tre lå i sideleie.

Felles for alle, var at når de kunne snu seg selv, så snudde de seg alle veier.

Jeg kunne heller aldri tenkt meg å bruke en pose, som skal hindre dem i naturlige bevegelser. Jeg hadde det heller litt varmere på rommet og brukte en lett dyne, slik at de ikke "forsvant" under en tung dyne.

Alle mine har levd opp, men under dagens strenge regler, hadde nok mine hatt liten sjanse....

Jeg har tenkt meg litt om og ser at jeg bør beklage at jeg kalte innlegget ditt ufint. Du skriver ut i fra ditt eksempel. Jeg beklager virkelig om jeg har såret deg, du mistet jo en nevø og det ønsker jeg ikke å trampe på eller undervurdere sorgen av.

Unnskyld!

Det jeg ble revet med av, var at jeg ut i fra mine kunnskaper om bevegelse og krybbedød, som helt sikkert kan være feil, er at obligatorisk ryggleie først og fremst gjelder spedbarn og de som ikke klarer å snu seg selv. Jeg hater tanken på at jeg skulle lagt min egen sønn i pose og hindret ham i å bevege seg.

Jeg skjønner om du føler deg tråkket på, for jeg ble nok litt for revet med i diskusjonen.

:-)

Dette er et helt idiotisk argument. Vi VET at mageleie kan føre til krybbedød. Det finnes knapt barn som dør i krybbedød som ikke ligger i mageleie.

Det er SANNSYNLIG at mageleie har MYE å si. Så fordi man ikke vet nøyaktig årsak for ett enkelt barn, så skal man ikke følge de anbefalingene som er gitt om at mageleie skal unngås?

Hva slags argumentasjon er det?

Vi vet at røyking fører til lungekreft. Vi vet at Grete Kausland både røkte og fikk lungekreft. Vi vet ikke om røykingen var årsak til hennes sykdom, kanskje hadde hun fått kreft uansett. Ergo kan man bare røyke???

Nei, jeg sier ikke at mageleie ikke skal unngås, og som jeg også skrev tidligere, så skal man selvfølgelig ikke legge barna på magen for å sove. Selvfølgelig skal man følge de anbefalinger som blir gitt.

I denne spesifikke saken, mener jeg imidlertid at faren ikke er fullt så stor, siden det her er snakk om et ni måneder gammelt barn, som selv snur seg over i mageleie...

Så ett eksempel utraderer det mange eksperter sier - det er vel litt unyansert, eller?

AneM1365380603

Så ett eksempel utraderer det mange eksperter sier - det er vel litt unyansert, eller?

''Så ett eksempel utraderer det mange eksperter sier - det er vel litt unyansert, eller?''

Det har ikke noe med det å gjøre. Jeg personlig ønsker ikke å gi råd til noen i en sak som denne i og med at vi ikke vet helt hvorfor barna dør i krybbedød. Det er jo ingen tvil om at de fleste som døde tidligere lå i mageleie.

Min eldste lå i sideleie, mens de siste ble lagt på rygg. Selvfølgelig hørte jeg på de rådene jeg fikk. Jeg vet at det i dag sies at barn som selv legger seg på magen er utenfor faresonen. Dette har jeg selv trodd på, men jeg vil likevel ikke gi et slikt råd til noen flere ganger. Jeg skal leve med det i ettertid, selv om det aldri kan forklares hvorfor barnet døde. (Tenkt tilfelle)

Når han klarer å snu seg selv så er det ingen fare med krybbedød, han er jo ganske sent ute med å snu seg, min minste holdt på å lære å gå da han var 9 mnd. ;)

"Når han klarer å snu seg selv så er det ingen fare med krybbedød"

Ærligtalt, dette stemmer overhodet ikke!!!

Krybbedød kan ramme barn helt opp i 3års alderen, og de barna klarer da å snu seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...