Gå til innhold

Spørsmål om gjærbakst

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Da er jeg kvitt gjærbakstskrekken. Det begynte med at jeg fikk dilla på å lage hjemmelaget pizza. I går laget jeg 3 nøttebrød, og i dag 3 grovbrød. Jeg har noen spørsmål:

Hvordan vet jeg at brødet er ferdig?

Når jeg lager dobbel deig, må jeg bruke dobbelt opp med gjær?

Når kan jeg ha brødene i fryseren? Må brødene være 100 % avkjølt? Jeg har dem på rist etter de er tatt ut av ovnen,

Bør jeg kjøpe brødformer? De ble greie nok uten form da, men ikke sånn voldsomt høye.

I morgen har jeg lyst til å lage boller med rosiner. Noen som har en bankers oppskrift?

Jeg tar også gjerne i mot oppskrift på brød. Det bør være sunt og godt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300075-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-gj%C3%A6rbakst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

13

• flowy

4

• pærebrus

4

• Lillemus

3

Gjest Wolverina aka Ingrid :)

Hvordan vet jeg at brødet er ferdig? -Strikkepinne i brødet for å se om noe følger med ut igjen? Eller når det har en fin gyllen farge?

Når jeg lager dobbel deig, må jeg bruke dobbelt opp med gjær? -Antageligvis... nei det aner jeg faktisk ikke.. (kanskje jeg bare skal holde kjeft... men kjeder meg) :(

Når kan jeg ha brødene i fryseren? Må brødene være 100 % avkjølt? - Ja, så avkjølte som råd vertfall.

Vennleg helsing frå Ingrid Espelid Hovig :)

Kult! Har alltid likt å lage mat, men hadde meeget dårlig selvtillitt når det kom til baking - alt ble svidd eller flatt! ;) Men jaggu var det ikke så vrient når jeg først prøvde gitt!

''Hvordan vet jeg at brødet er ferdig?''

Har to tips her: Du kan ’kakke’ på skorpen med en kniv, og hører du en ’hul’, ekkoaktig lyd er brødet ferdig! Litt vanskelig å forklare, men du skjønner det når du har prøvd! :)

Ellers kan du stikke inn i baksten med en strikkepinne, og dersom det ikke fester seg noe (særlig) på den er det ferdig. Men egentlig funker det best på finakst og ikke så så godt på grovbakst syns jeg.

''Når jeg lager dobbel deig, må jeg bruke dobbelt opp med gjær?''

Jeg bruker halvannen dose gjær på dobbel porsjon. Med dobbel dose blir det litt mye luft i baksten syns jeg, og brødet ryr lett.

''Når kan jeg ha brødene i fryseren? Må brødene være 100 % avkjølt?''

De bør være så kalde som mulig ja, ellers iser fryseren din lett, og jeg syns brødene blir litt rå også? Men det vet jeg ikke om bare er tilfeldig?

''Bør jeg kjøpe brødformer? De ble greie nok uten form da, men ikke sånn voldsomt høye.''

Jeg bruker en ikke så fast deig, og må ha former. Dessuten blir det deilig skorpe all-over med form – mmm. :)

''I morgen har jeg lyst til å lage boller med rosiner.''

Der sverger jeg til Møllerens! ;)

''Jeg tar også gjerne i mot oppskrift på brød.''

Denne er saftig og sunn:

Jeg har Kenwood, og hiver følgende oppi bollen:

½ l skummet kultur, 1 l varmt vann, 2-3 ts salt/ litt sirup/1 ½ pk tørrgjær.

En liten neve linfrø, samme mengde sesamfrø, solsikkefrø og bjørns havregryn.

Dette kjører jeg litt først for å sikre at salt, sirup og gjær blander seg.

Deretter heller jeg i 1 1/12 kg grovbakst og kjører deigen i noen minutter. Er deigen veldig løs, heller jeg i mer Bjørns havregryn eller litt hvetemel for å binde deigen.

Men denne deigen skal ikke bli helt fast, og deigen skal ”helles” i formene (3 stk), ikke bakes ut. Mer før den tid lar jeg deigen heve i bollen i 45 min - og i formene i 30 min etterpå.

Stekes midt i ovnen på 45 min på 200 grader!

Lykke til! :)

Brødet er ferdig stekt om du får en hul lyd når du banker på det under. Du skal ikke doble gjærmengden selv om du baker dobbelt porsjon. Og brødene skal være helt avkjølt før frysing. Dette var svar på noe. Om du vil bruke former eller ikke er vel en smakssak. Koselig med gjærbakst.

AneM1365380603

Brødet er ferdig stekt om du får en hul lyd når du banker på det under. Du skal ikke doble gjærmengden selv om du baker dobbelt porsjon. Og brødene skal være helt avkjølt før frysing. Dette var svar på noe. Om du vil bruke former eller ikke er vel en smakssak. Koselig med gjærbakst.

''Brødet er ferdig stekt om du får en hul lyd når du banker på det under.''

Hva banker jeg med? En skje f eks?

Annonse

AneM1365380603

Kult! Har alltid likt å lage mat, men hadde meeget dårlig selvtillitt når det kom til baking - alt ble svidd eller flatt! ;) Men jaggu var det ikke så vrient når jeg først prøvde gitt!

Har to tips her: Du kan ’kakke’ på skorpen med en kniv, og hører du en ’hul’, ekkoaktig lyd er brødet ferdig! Litt vanskelig å forklare, men du skjønner det når du har prøvd! :)

Ellers kan du stikke inn i baksten med en strikkepinne, og dersom det ikke fester seg noe (særlig) på den er det ferdig. Men egentlig funker det best på finakst og ikke så så godt på grovbakst syns jeg.

Jeg bruker halvannen dose gjær på dobbel porsjon. Med dobbel dose blir det litt mye luft i baksten syns jeg, og brødet ryr lett.

De bør være så kalde som mulig ja, ellers iser fryseren din lett, og jeg syns brødene blir litt rå også? Men det vet jeg ikke om bare er tilfeldig?

''Bør jeg kjøpe brødformer? De ble greie nok uten form da, men ikke sånn voldsomt høye.''

Jeg bruker en ikke så fast deig, og må ha former. Dessuten blir det deilig skorpe all-over med form – mmm. :)

Denne er saftig og sunn:

Deretter heller jeg i 1 1/12 kg grovbakst og kjører deigen i noen minutter. Er deigen veldig løs, heller jeg i mer Bjørns havregryn eller litt hvetemel for å binde deigen.

Men denne deigen skal ikke bli helt fast, og deigen skal ”helles” i formene (3 stk), ikke bakes ut. Mer før den tid lar jeg deigen heve i bollen i 45 min - og i formene i 30 min etterpå.

''Men jaggu var det ikke så vrient når jeg først prøvde gitt!''

Sånn føltes det her også :)

''Jeg bruker en ikke så fast deig, og må ha former. Dessuten blir det deilig skorpe all-over med form – mmm. :)''

Er skorpene der fremdeles etter brødet er tatt ut av fryseren? Hvilken størrelse skal jeg ha? Jeg har et par former, men de egner seg mer til delfiakake.

''Der sverger jeg til Møllerens! ;)''

Sånn ferdiggreie? Jeg liker at det er hjemmelaget :)

''Jeg har Kenwood, og hiver følgende oppi bollen:''

Jeg har ingen brødbakermaskin, må nok arbeide selv med deigen. Funker det med utrente hender, tror du? Sånn ellers skal du ha takk for oppskrift :)

AneM1365380603

Hvordan vet jeg at brødet er ferdig? -Strikkepinne i brødet for å se om noe følger med ut igjen? Eller når det har en fin gyllen farge?

Når jeg lager dobbel deig, må jeg bruke dobbelt opp med gjær? -Antageligvis... nei det aner jeg faktisk ikke.. (kanskje jeg bare skal holde kjeft... men kjeder meg) :(

Når kan jeg ha brødene i fryseren? Må brødene være 100 % avkjølt? - Ja, så avkjølte som råd vertfall.

Vennleg helsing frå Ingrid Espelid Hovig :)

''

Vennleg helsing frå Ingrid Espelid Hovig :)''

He he. Tror du er like uerfaren som meg med gjærbakst ;) Jeg er litt skeptisk til den strikkepinnen. Jeg skal teste ut å banke i den med skje, kniv eller noe først. Er brødene rå inni får jeg hente fram strikkepinnen. Eller jeg får kjøpe meg en strikkepinne.

AneM1365380603

Så flink du er!!

Jeg bakte tre brød i dag..Alle ble rå inni, og helt flate....Grrrr...

''Alle ble rå inni, og helt flate....Grrrr...''

Ikke mist motet da, som jeg ville gjort :) Jeg har jo fått sånn trening med deig etter jeg begynte å lage pizza. Til sønnen min sin bursdag laget jeg 4 stk uten å stresse.

Jeg tror det er viktig med riktig temperatur på væska du har i deigen, for at den skal heve seg.

*Lite peiling* Lykke til neste gang da :)

Gjest Wolverina

Så flink du er!!

*ler*

måtte bare fnise litt av resultatet ditt :)

personlig har eg faktisk aldri prøvd å bake brød *skamme seg*

men nå fikk jeg lyst å prøve imorgen...(får helt sikkert samme resultatet.. hehe)

tenkte jeg skulle prøve oppskriften til Kayia :) og de blir nok en skam for brød verden over........ (pga. meg altså, ikke oppskriften).

:)

*ler*

måtte bare fnise litt av resultatet ditt :)

personlig har eg faktisk aldri prøvd å bake brød *skamme seg*

men nå fikk jeg lyst å prøve imorgen...(får helt sikkert samme resultatet.. hehe)

tenkte jeg skulle prøve oppskriften til Kayia :) og de blir nok en skam for brød verden over........ (pga. meg altså, ikke oppskriften).

:)

He,he, du får ha lykke til da!

Håper du får bedre resultat enn meg ;0)

''Alle ble rå inni, og helt flate....Grrrr...''

Ikke mist motet da, som jeg ville gjort :) Jeg har jo fått sånn trening med deig etter jeg begynte å lage pizza. Til sønnen min sin bursdag laget jeg 4 stk uten å stresse.

Jeg tror det er viktig med riktig temperatur på væska du har i deigen, for at den skal heve seg.

*Lite peiling* Lykke til neste gang da :)

Det blir leeeenge til neste gang for å si det sånn ;0)

Alt det griset for ingenting..

Eller jo, de luktet hvertfall godt ;0)

Og ungene koste seg, og snaxy fikk en god latter...

Annonse

''Men jaggu var det ikke så vrient når jeg først prøvde gitt!''

Sånn føltes det her også :)

''Jeg bruker en ikke så fast deig, og må ha former. Dessuten blir det deilig skorpe all-over med form – mmm. :)''

Er skorpene der fremdeles etter brødet er tatt ut av fryseren? Hvilken størrelse skal jeg ha? Jeg har et par former, men de egner seg mer til delfiakake.

''Der sverger jeg til Møllerens! ;)''

Sånn ferdiggreie? Jeg liker at det er hjemmelaget :)

''Jeg har Kenwood, og hiver følgende oppi bollen:''

Jeg har ingen brødbakermaskin, må nok arbeide selv med deigen. Funker det med utrente hender, tror du? Sånn ellers skal du ha takk for oppskrift :)

''Er skorpene der fremdeles etter brødet er tatt ut av fryseren?''

Det er det som er så genialt med denne oppskriften – like hard skorpe etter at de er tint! Etter at jeg har helt deigen i formene, klapper jeg dem ’på plass’ neddi med fuktige hender – så overflaten er ganske våt når de settes til heving. Det er visstnok dét som gjør skorpen så hard har jeg skjønt. Fikk oppskriften av en kollega, og må si jeg stusset litt over konsistens på deigen første gangen...

''Hvilken størrelse skal jeg ha på formene?''

Mine er ikke av de største og ikke av de minste.. *løper og måler* .. de er 12x24. Men bare prøv deg fram med de du har du – jeg smører dem med olje først jeg, og bruker ikke bakepapir eller noe, men det er sånne sorte teflonbelagte da.

''Sånn ferdiggreie? Jeg liker at det er hjemmelaget :)''

Dette er sånn ala grovbakst, det er ferdigblandet mix, altså sukker, kardemomme etc er tilsatt hvetemelet. Eneste du skal tilsette er vann og gjær.

''Jeg har ingen brødbakermaskin, må nok arbeide selv med deigen. Funker det med utrente hender, tror du?''

Jeg tror nesten det er lettere med denne oppskriften enn med andre, mer faste oppskrifter, for de blir fort tunge å elte ut for hånd syns jeg!

''Takk for oppskriften''

Bare hyggelig! :)

Denne er saftig og sunn:

Til denne mengden skal det være 1 pakke tørrgjær, ikke 1 1/2!

(Jeg bruker 1 1/2 når jeg dobler oppskriften.)

Så flink du er!!

Du har nok hatt for varm eller for kald deigvæske (den skal være fingervarm). Et godt tips der er å varme melk/vann til fingervarmt, ha i litt sukker og så tømme i tørrgjæra og la det stå under lokk (ikke på plata!!!) et kvarters tid. Da ser du tydelig om gjæra begynner å reagere eller ikke.

Og så elting - elting er alfa og omega! Masse masse masse elting må til, særlig om det er grovbrød! 1 times heving på deigen før utbaking og gjerne 45 min etterheving også før du setter dem i ovnen.

Gjest ViViola

Så flott for deg - du kommer til å være veldig fornøyd med dette mange ganger senere i livet!

Gjær: Bruker du tørrgjær, så tåler den mer varme enn fersk gjær. Tørrgjær er ikke på langt nær så ømtålig for varme, og mitt absolutte førstevalg ved gjærbakst. Ved dobling av oppskrift bruker man 1/2 gang mer gjær, ikke dobbelt opp. Vær forresten litt obs på hvordan månen er når du skal bake. Er den på sitt aller minste, eller nesten på det minste på tur ned, så kan du egentlig bare gi opp først som sist. Da får du ikke luftig gjærbakst. Er månen på tur opp eller hel, da blir det vellykket nesten uansett hva du finner på!

Former: Det er veldig kjekt med former, da holder brødet seg i riktig fasong uansett. Det er imidlertid ikke påkrevd når du har fast deig.

Frysing: Jeg har ikke alltid helt kalde brød når de går i fryseren, men det gjør ikke noe annet enn at det blir litt mer rim i boksen. For brødene sin del går det helt fint.

Og når det er ferdig: Siden jeg baker i former, så tar jeg brødet ut av formene, snur det og banker lett med fingrene på undersiden. Da blir det en "hul" lyd om det er ferdig. Nå har jeg bakt mine brød i mange år, så jeg vet nøyaktig for lenge de skal stå i ovnen før de blir ferdige, så jeg driver ikke med dette lenger - unntatt når jeg baker noe annet, da.

Brødoppskrift: Jeg bruker en jeg fant i et ukeblad for mange år siden, men med egen vri på. Den inneholder kefirblanding som lages dagen før samt poteter. Legger den ut hvis du vil ha den, men mange synes det er veldig vanskelig når man må gjøre noe kvelden før baking også, så jeg gjør det kun hvis du vil. Brødene mine er forøvrig "Verdens beste", saftige og lyse samtidig som de er grove. Og de holder seg godt pga potetene. Gi et hint hvis du vil vite mer.

Boller: Jeg bruker alltid den oppskrifta som står bak på pakka med økologiske rosiner fra Coop. Den er veldig, veldig god.

AneM1365380603

Så flott for deg - du kommer til å være veldig fornøyd med dette mange ganger senere i livet!

Gjær: Bruker du tørrgjær, så tåler den mer varme enn fersk gjær. Tørrgjær er ikke på langt nær så ømtålig for varme, og mitt absolutte førstevalg ved gjærbakst. Ved dobling av oppskrift bruker man 1/2 gang mer gjær, ikke dobbelt opp. Vær forresten litt obs på hvordan månen er når du skal bake. Er den på sitt aller minste, eller nesten på det minste på tur ned, så kan du egentlig bare gi opp først som sist. Da får du ikke luftig gjærbakst. Er månen på tur opp eller hel, da blir det vellykket nesten uansett hva du finner på!

Former: Det er veldig kjekt med former, da holder brødet seg i riktig fasong uansett. Det er imidlertid ikke påkrevd når du har fast deig.

Frysing: Jeg har ikke alltid helt kalde brød når de går i fryseren, men det gjør ikke noe annet enn at det blir litt mer rim i boksen. For brødene sin del går det helt fint.

Og når det er ferdig: Siden jeg baker i former, så tar jeg brødet ut av formene, snur det og banker lett med fingrene på undersiden. Da blir det en "hul" lyd om det er ferdig. Nå har jeg bakt mine brød i mange år, så jeg vet nøyaktig for lenge de skal stå i ovnen før de blir ferdige, så jeg driver ikke med dette lenger - unntatt når jeg baker noe annet, da.

Brødoppskrift: Jeg bruker en jeg fant i et ukeblad for mange år siden, men med egen vri på. Den inneholder kefirblanding som lages dagen før samt poteter. Legger den ut hvis du vil ha den, men mange synes det er veldig vanskelig når man må gjøre noe kvelden før baking også, så jeg gjør det kun hvis du vil. Brødene mine er forøvrig "Verdens beste", saftige og lyse samtidig som de er grove. Og de holder seg godt pga potetene. Gi et hint hvis du vil vite mer.

Boller: Jeg bruker alltid den oppskrifta som står bak på pakka med økologiske rosiner fra Coop. Den er veldig, veldig god.

Takk for mange gode tips :) Det med månen, er det noe i det? Jeg tenker bare på alle bakeriene som har ferske og fine brød uansett månefase.

Jeg tror jeg drøyer det litt før jeg begynner med så avanserte brød som du baker. Jeg må først få taket på vanlige brød. Jeg er veldig glad i brød med noe å bite i. Linfrø, solsikkefrø osv.

Hvis du orker kunne jeg godt tenkt meg bolleoppskriften. Hvis ikke finner jeg sikkert en haug ved et søk på kvasir. Jeg vil bare prøve en som er utprøvd allerede :)

AneM1365380603

Det blir leeeenge til neste gang for å si det sånn ;0)

Alt det griset for ingenting..

Eller jo, de luktet hvertfall godt ;0)

Og ungene koste seg, og snaxy fikk en god latter...

Bruk nå ikke så mange år som meg på å fordøye nederlaget ;) Jeg har holdt meg langt unna gjærbakst i kanskje 8 år.

Takk for mange gode tips :) Det med månen, er det noe i det? Jeg tenker bare på alle bakeriene som har ferske og fine brød uansett månefase.

Jeg tror jeg drøyer det litt før jeg begynner med så avanserte brød som du baker. Jeg må først få taket på vanlige brød. Jeg er veldig glad i brød med noe å bite i. Linfrø, solsikkefrø osv.

Hvis du orker kunne jeg godt tenkt meg bolleoppskriften. Hvis ikke finner jeg sikkert en haug ved et søk på kvasir. Jeg vil bare prøve en som er utprøvd allerede :)

Jeg har aldri tatt hensyn til månefasene når jeg baker og har sjelden problemer med at baksten ikke hever seg. :o) Så jeg tror ikke så all verdens mye på akkurat den teorien nei...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...