Gå til innhold

Lekser i vinterferien?

Anbefalte innlegg

8-åringen vår har hatt vinterferie denne uka. Han sliter en del med lesinga. Fortalte en veninne at vi hadde tatt oss fri for lekser nå i ferien og at han kunne hadde lest litt. Jeg selv trengte også pause fra desse leksene.Dette mente hun var feil siden han henger litt etter. Hører også andre mødre som har barn som sliter med skolearbeidet at de bruker ferier og alle helger til å jobbe med skolearbeid. Nå har jeg dårlig samvittghet eller rettere sagt er jeg litt frustrert. Burde jeg krevd en time hver dag i ferien også? Vet ikke hva man skal gjøre.Jeg mener at han også trenger ferie. Han sitter jo stort sett en time hver dag med lekser utenom ferier. Vi må også hjelpe ham mye med desse leksene så vi trengt nesten en pause selv også. Blir jo ganske lei vi også.

Er det slik at barn som strever på skolen helst bør bruke ferier og helger også for at de ikke skal ende opp som tapere i samfunnet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300116-lekser-i-vinterferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg lar ungene få leksefri i ferier selv om sønnen min trenger litt ekstra lesetrening. Vi bruker heller tiden på lystbetont lesing, som f eks at jeg og han leser for hverandre. At jeg har baktanker med lesinga tenker ikke han på i det hele tatt :o)

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Dere har gjort det som kjennes riktig for dere, og da er det sannsynligvis det riktige for dere å gjøre også ;) Men det kan være en god idé som AneM skriver å gjøre ting sammen som er nyttig ift. skolen og læring: lese høyt for barna (også de som kan lese selv), spille forskjellige spill (det er supert av flere grunner), lage mat sammen og involvere barnet i å lese oppskrift, måle og veie o.l., gå på tur og snakke om alt det en ser og hører rundt seg, høre på musikk med norsk tekst, gjerne med kjente (barne)sanger, gå på konsert og teater, gå en tur på biblioteket (kan jo låne musikk, filmer og kanskje tilogmed spill der også) og mye annet. Det er flott at dere er samvittighetsfulle med lekser, men over tid må en vurdere hvordan det virker, både på barnet og foreldrene, når det gjelder motivasjon og krefter. Kanskje kan det være en ídé å snakke med skolen om mengde, nivå og type oppgaver på arbeidsplanen og hvilke tanker og forventninger de har til hjemmet. Noen steder går det også an å få (noe) leksehjelp på skolen, det kan også være en idé hvis leksearbeidet sliter på familien.

Men ferier skal nytes, synes jeg. Håper dere hadde en god ferie!

Jeg synes ferie skal være ferie, jeg. I ferien må man gjerne lese, men da lystlesing! Her dreier det seg om å ikke drepe den ørlille lesegleden som finnes. Høytlesning av noe spennende kan være et alternativ. Eller tegneserier, dersom han synes det er spennende.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Datteren min er heller ikke så sterk leser. Vi har tatt oss helt fri fra lekser. Det er helt fantastisk deilig.....:) Nå forbereder vi oss på en ny uke, vi skal spisse blyanter og pakke sekken i ettermiddag. Ny giv!

Men jeg reagerer på en ting i innlegget ditt: d sier han sitter 1 time hver dag med ekser! Gjelder det fredag, lørdag og søndag også? I så fall er det alt for lenge for en som bare er 8 år! Dettemå du ta opp med skolen. Han kommer til å bli skolelei hvis dette skal fortsette.

Min 8 åring sitter vel 1,5 time på mandag. Da gjør hun de fleste leksene for den uka. De andre dagene gjør hun det som står igjen hvis hun ikke ble ferdig på mandag. Til sammen max 1 time, oftest mindre. Tilsammenligning sitter sønnen din i 7 timer i uke, min datter i max 2,5 - 3 timer.....

Nei, eg syns ikkje du skal ha dårlig samvittighet.

Og barnet trenger ihvertfall fri fra leksene i feriene, siden h*n strever og jobber så mye med lekser til vanlig.

Ferie er ferie (som en annen sa her) og helg er helg, det er nå mitt syn.

Men eg vet om lærere som gir lekser i ferier og helger, men eg personlig syns det er helt feil!

Annonse

Jeg synes ferie skal være ferie, jeg. I ferien må man gjerne lese, men da lystlesing! Her dreier det seg om å ikke drepe den ørlille lesegleden som finnes. Høytlesning av noe spennende kan være et alternativ. Eller tegneserier, dersom han synes det er spennende.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Datteren min er heller ikke så sterk leser. Vi har tatt oss helt fri fra lekser. Det er helt fantastisk deilig.....:) Nå forbereder vi oss på en ny uke, vi skal spisse blyanter og pakke sekken i ettermiddag. Ny giv!

Men jeg reagerer på en ting i innlegget ditt: d sier han sitter 1 time hver dag med ekser! Gjelder det fredag, lørdag og søndag også? I så fall er det alt for lenge for en som bare er 8 år! Dettemå du ta opp med skolen. Han kommer til å bli skolelei hvis dette skal fortsette.

Min 8 åring sitter vel 1,5 time på mandag. Da gjør hun de fleste leksene for den uka. De andre dagene gjør hun det som står igjen hvis hun ikke ble ferdig på mandag. Til sammen max 1 time, oftest mindre. Tilsammenligning sitter sønnen din i 7 timer i uke, min datter i max 2,5 - 3 timer.....

Vi sitter i snitt 1,5t hver dag med vår 2.klassing. Heldigvis får de vanligvis lekseplanen på fredager, da kan vi får gjort unna litt av leksene i helgen slik at det er mindre hver skoledag.

Vi sitter i snitt 1,5t hver dag med vår 2.klassing. Heldigvis får de vanligvis lekseplanen på fredager, da kan vi får gjort unna litt av leksene i helgen slik at det er mindre hver skoledag.

Jeg synes det høres alt for mye ut! Tenk hvis h*n går på sfo også, og er hjemme kl. 16.00. Så er det lage middag og spise, ferdig kl.17. Deretter lekser, ferdig kl.18.30. Litt tv til slut og i seng kl.20.00. Høres utrolig stressende ut, ikke rart unger får vondt i magen og det som værre er. Sånn holdt jeg på da jeg gikk på videregående, jeg....

Og når skal de få til til fritidsaktiviteter, da? Hvis de gjør lekser i 1,5 timer HVER dag?

Hårreisende.....

Det er noe inmari sprøyt at barn som strever med noe skal dynges ned av stadig mer av det de strever med. Selvsagt må de jobbe hardt med det de sliter med.

Men god innlæring _krever_ også pauser og fri. Ellers når både store og små et mettningspunkt der ingen ting funker lengre.

Noe det viktigste for å takle ting man strever med er selvtillit, trvisel og håp. Skal man få til dette til, må man kunne ta helt fri fra problemene. Det er rett og slett en god arbeidsvane og god livsvisdom.

Før i tiden hadde folk flest et blodslit. Men søndag hadde de fri. Hviledagen skulle holdes hellig. Vi kan forundre oss noen ganger på hvor strengt dette iblant ble håndhevet. Men jeg lurer litt på om de hadde klart å bevare vett og forstand om de ikke hadde hatt en hviledag som var hellig.

Klapp deg selv på skulderen fordi du har gjort det beste for barnet ditt i vinterferien.

mvh

Det er noe inmari sprøyt at barn som strever med noe skal dynges ned av stadig mer av det de strever med. Selvsagt må de jobbe hardt med det de sliter med.

Men god innlæring _krever_ også pauser og fri. Ellers når både store og små et mettningspunkt der ingen ting funker lengre.

Noe det viktigste for å takle ting man strever med er selvtillit, trvisel og håp. Skal man få til dette til, må man kunne ta helt fri fra problemene. Det er rett og slett en god arbeidsvane og god livsvisdom.

Før i tiden hadde folk flest et blodslit. Men søndag hadde de fri. Hviledagen skulle holdes hellig. Vi kan forundre oss noen ganger på hvor strengt dette iblant ble håndhevet. Men jeg lurer litt på om de hadde klart å bevare vett og forstand om de ikke hadde hatt en hviledag som var hellig.

Klapp deg selv på skulderen fordi du har gjort det beste for barnet ditt i vinterferien.

mvh

''''Noe det viktigste for å takle ting man strever med er selvtillit, trvisel og håp. Skal man få til dette til, må man kunne ta helt fri fra problemene. Det er rett og slett en god arbeidsvane og god livsvisdom.''''

Det har du 100% rett i! *applauderer*

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, men jeg synes det er litt misforstått snillisme å la han slippe. Han har ikke vondt av å lese høyt til deg en halvtime hver kveld. Det er nok verre for sønnen din å henge etter enn å måtte øve hjemme i ferien.

For noen år siden strevde kameraten til sønnen min med å lære seg å lese og jeg sa til moren hans som jeg hadde en del kontakt med ,at om jeg var henne ville jeg satt av tid til lesing hver kveld i sommerferien. Han var litt flinkere da høsten kom, selv om han også henger etter mange år senere.

Jeg synes det høres alt for mye ut! Tenk hvis h*n går på sfo også, og er hjemme kl. 16.00. Så er det lage middag og spise, ferdig kl.17. Deretter lekser, ferdig kl.18.30. Litt tv til slut og i seng kl.20.00. Høres utrolig stressende ut, ikke rart unger får vondt i magen og det som værre er. Sånn holdt jeg på da jeg gikk på videregående, jeg....

Og når skal de få til til fritidsaktiviteter, da? Hvis de gjør lekser i 1,5 timer HVER dag?

Hårreisende.....

Ja slik er hverdagen vår - akkurat som du skisserer med SFO hver dag og trening et par dager i uka.

En av grunnene til at hun har så mye å gjøre er at hun har så dårlige arbeidsvaner at hun ikke får gjort noe på skolen. Jeg har inntrykket av at omtrent alt skolearbeid gjøres hjemme.

Læreren sier hun må lære seg å jobbe mer konsentrert på skolen. Jeg tror de har en klasseromssituasjon med for mye flyt og styr som ikke er bra for enklete typer elever. :-(

Annonse

Å måtte be dem om å gjøre lekser i helgene og feriene er nok "drepen" til mange av sliterne så jeg ville absolutt ikke ha krevd at de skal slite med lekser når de har fri.

Jeg har en selv som ikke gjør lekser og ikke på tale om vi sitter i helgene og ødelegger "husfreden" da også, det får da være måte på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...