Gå til innhold

Noen her med erfaring som avlastningsforeldre?

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på at v har kapasitet, økonomi og plass til å være helgeforeldre til noen som trenger det. Har hørt mange skrekkhistorier fra fosterforeldre, så det har vi slått fra oss. Men kjente en gang en mann som var (med familien) avlastningsforeldre en helg i måneden for et søskenpar med heroinavhengige foreldre. Han fortalte mye om de gleder de hadde med det- (og de sorger om søndagen da de måtte levere dem til de ikke særlig egnede foreldrene.)

Noen som vet hva som kreves av kurs/ godkjenneinger etc.? Kan man ta med barnet/ barna på hyttetur? (Vi reiser mye på hytta i helgene). Osv.

Vi har tre barn selv, 4, 6 og snart 9.

Fortsetter under...

Gjest fint at sånne som dere finnes

Jeg har ikke vært selv, men barna mine har hatt avlastningshjem. Det var for at jeg skulle få litt fri, barna har ingen spesielle behov.

De dro ofte på helgetur med barna, det var helt greit. Jeg tror ikke de hadde noe kurs, men de måtte godkjennes av barnevernet og av meg.

Første trinn for dere er vel å kontakte barnevernet.

Jeg har ikke vært selv, men barna mine har hatt avlastningshjem. Det var for at jeg skulle få litt fri, barna har ingen spesielle behov.

De dro ofte på helgetur med barna, det var helt greit. Jeg tror ikke de hadde noe kurs, men de måtte godkjennes av barnevernet og av meg.

Første trinn for dere er vel å kontakte barnevernet.

Hadde du/ dine barn en tidsavgrenset avtale eller var det "for alltid". Tenkte at det kanskje er greit å teste ut en tidsbegrenset periode om det fungerer. Hvis avtalen er for et år- så vet både barna og vi at det er for at år. Dersom det ikke fungerer kjempebra er det jo synd å skulle avbryte med tanke på barna. Hvis det fugerer greit er det bare å forlenge avtalen. Kan ikke tenke meg at det er bra for noen barn å vær hos noen en kort periode for så å bli sendt til noen andre....... Det er skrekken vår.

Er redd for å skape en forventning hos noen barn som kansje virkelig trenger å komme bort noen dager innimellom, så klarer vi ikke å følge opp godt nok. Det vil jo bli dobbelt svik mot disse barna.

Gjest fint at sånne som dere finnes

Hadde du/ dine barn en tidsavgrenset avtale eller var det "for alltid". Tenkte at det kanskje er greit å teste ut en tidsbegrenset periode om det fungerer. Hvis avtalen er for et år- så vet både barna og vi at det er for at år. Dersom det ikke fungerer kjempebra er det jo synd å skulle avbryte med tanke på barna. Hvis det fugerer greit er det bare å forlenge avtalen. Kan ikke tenke meg at det er bra for noen barn å vær hos noen en kort periode for så å bli sendt til noen andre....... Det er skrekken vår.

Er redd for å skape en forventning hos noen barn som kansje virkelig trenger å komme bort noen dager innimellom, så klarer vi ikke å følge opp godt nok. Det vil jo bli dobbelt svik mot disse barna.

Det ble ikke satt noen tidsbegrensning, sånt må vurderes underveis.

Da vi startet, bevilget barnevernet penger for to år. Men vi avsluttet før de to årene var gått, pga at behovet forsvant. Nå er det tilbake igjen, og jeg vurderer hva jeg skal gjøre.

Det ble ikke satt noen tidsbegrensning, sånt må vurderes underveis.

Da vi startet, bevilget barnevernet penger for to år. Men vi avsluttet før de to årene var gått, pga at behovet forsvant. Nå er det tilbake igjen, og jeg vurderer hva jeg skal gjøre.

Takk for svar. Lykke til til deg, håper du finner en løsning. Og at dine barn finner en fin familie som kan kose seg med dem noen helger/ dager innimellom slik at du får overskudd til hverdagen! Vi skal ta opp temaet i familien snart, så ser vi hva det blir til. Kanskje temaet må modnes litt til våre egne barn er litt større, men vi kommer nok til å ta en telefon til barnevernet for å forhøre oss ganske snart.

...den evige natteravn...

Tror nok det er sjelden kommunene har kurs for avlastningshjem.

Avtalene kan gjøres på mange måter, avhengig av type problematikk. Mitt inntrykk er at i de fleste tilfeller blir vedtakene gjort for en tidsbegrenset periode, men likevel med oppsigelsestid på feks. 1 mnd.

Det at dere reiser på hytta i helgene kan slå begge veier i forhold til hvilken interesser barnet har.

Det som også vil være viktig er at deres egne barn har en grei kjemi med avlastningsbarnet.

Det er ingen krav til hvilken økonomi avlastningshjemmet skal ha, men min mening er at den bør være så god at de har råd til å legge ut noen kroner frem til lønn og utgiftsdekkningen blir utbetalt. (Har faktisk vært bort i et tilfelle der planlagt aktivitet ikke ble gjennomført fordi avlastningsfamilie ikke hadde "råd" til å legge ut for seg selv, selv om det var et lite beløp).

Utgiftsdekkningen skal dekke mat, drikke og vask av sengetøy. Skal dere gjøre noe spesielt som koster penger må dette avklares med foreldrene og barnet skal ha med seg penger til feks. inngangsbiletten til seg selv.

Ikke vær redd for å ta kontakt med kommunen, slike som dere har de alltid bruk for.

Annonse

AneM1365380603

Jeg kjenner noen som er weekendhjem, og det har de vært i mange år. En periode hadde de tenåringer, men nå har de barn under skolepliktig alder. De trives utrolig godt med å være avlastningshjem! De har både økonomi, tid og overskudd til å tilbringe tid med disse barna.

Det kan være en fordel å ha PRIDE-kurs, da noen av avlastningshjemmene på sikt kan bli spurt om å ha barna for lengre perioder. Dette kurset er det samme som det i dag kreves at fosterforeldre har. Vi har det kurset som varte 4-5 mnd. Det var totalt 10 temaer som ble tatt opp i løpet av 6-7 samlinger. Jeg hadde utrolig bra utbytte av det kurset! Jeg følte de til å begynne med brøt meg ned, for så å bygge meg opp igjen :) Ikke meg da, men hele oppelegget med det å ha fosterbarn.

Jeg synes du skal ta kontakt med BV der du bor for å få litt mer informasjon. De er alltid glade for familier med tid og overskudd som kan ha glede av å tilbringe tid med andres barn :)

Gjest ikke nick i dag nei

Ingen kurs kreves. Du får besøk av barnevernet og av en familie som trenger avlastning.

Det du skal tenke på er at det som dere synes barnet trenger av tid hos dere, det er ikke alltid i samsvar hos barnets familie. Det kan bli forandringer underveis som ikke alltid er bra for barnet, men som man bare må godta. Det kan være vanskelig. Må også passe på å lage grenser til barnets familie og hvor mye dere skal omgåes disse utenom å få og levere barnet og få bestemt hvem som skal hente og levere hver gang. Slike ting bør man få på plass med en gang er min erfaring.

Naboene mine hadde en gutt på avlastning i 4 år før de selv fikk barn. De har kontakt med han ennå, han er på overnattingsbesøk en gang iblant, og de inviteres alltid i bursdag hos han.

En kollega har en liten gutt til avlastning, og han bodde hos dem som fosterfamilie en periode (tror det var ett års tid) da det trengtes. Nå er han tilbake hos moren sin, men er fortsatt på avlasning hos kollegaen. :)

Så flott av dere å bli avlastere! :)

lissi1365380351

Vi har avlastning til vår sønn,hver tredje helg.

Vi fikk vedtak på ett år,deretter ett år til.

Synes dere bør være sikker når dere melder deres interesse for å hjelpe en familie,tror ikke det fungerer sånn at dere kan teste det ett par helger for så¨å ombestemme dere.

Dere binder dere vel,dette er jo en jobb for dere da og det fungerer vel som en jobb antar jeg med oppsigelse som vanlig.

Lykke til,det er mange som trenger dere.

Gjest blues music

Det går jo også an å være "private" avlastere. Jeg ser av og til at familier annonserer etter dette i lokalavisen. Jeg har faktisk lurt på å gjøre det selv, for å få litt avlastning siden jeg er alene med to små. Bare betale det privat altså.

Bor forresten i Oslo V om noen her er interessert :-)

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...