Gå til innhold

Brennkopper - MÅ man til lege?

Anbefalte innlegg

*stønn* Poden (9,5 år) har i halvannen uke hatt stygge sårskorper i/ved nesa og når jeg hentet ham i dag gikk det opp for meg at det ikke bare var han sjøl som har klønet seg når han skule snyte seg, men sannsynligvis brennkopper. Det har nemlig flyttet seg ned til overleppa, ikke på selve leppa, men like over.

I tillegg har søstra på 7,5 år også fått det samme, men ikke så voldsomt som broren har hatt. MÅ jeg til lege med dem? I morra er det skidag og både ungene og jeg vil gjerne at de skal være med på det, ettersom de har hatt dette såpass lenge kan vi vel vente til onsdag med legebesøk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300284-brennkopper-m%C3%A5-man-til-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Da det var mistanke om brennkopper på minstemor her, så fikk vi IKKE lov til å komme på legekontoret/helsestasjonen pga. smittefaren. Vi skulle heller ikke sende barnet i barnehage, av samme grunn.

Jeg ville ha ringt til legen og spurt, jeg, både om dere skal komme og om barna skal holdes hjemme.

Det er noe ordentlig dritt å få, altså, håper dere blir kvitt det fort!

Brennkopper sprer seg raskt og er veldig smittsomt. Det kan til og med være farlig for nyfødte. Sårene blir væskefyllte og svært smertefulle hvis man får dem på følsomme plasser. Til min sønn spredte de seg til fingertuppene. Han hadde så vondt at han ikke greide å sitte stille.

I ansiktet er det nesten umulig å dekke de til. I tillegg tar man seg jo ofte i ansiktet, plukker seg i nesa osv. Da får de det på fingrene og kan smitte seg selv på andre steder eller i verste fall smitte andre.

Jeg ville ha vurdert det slik at hvis de sprer seg fort eller ikke kan tildekkes, så ville jeg ha dratt til legen.

Det er noe svineri de der brannkoppene!!

Annonse

Brennkopper er ekstremt smittsomt, så jeg vet ikke om det er så lurt at hun blir med på skidagen. Noen blir også veldig syke av det. Hvis man har det på nesa, kan det også spre seg som en infeksjon inn under huden. :)

Problemet er at vi ikke får time kl 8 i morra og skidagen begynner vel 8:30 tipper jeg og de skal bort med buss så om det ikke er brennkopper så får de ikke blitt med heller. *Sukk*

Nå har de jo vimset rundt på skolen med dette i en uke da... Sender dem på skidag og så ringer jeg legen i morra og spør.

De selger en reseptfri krem på apoteket som er veldig bra. Det var legen min som en gang tipset meg om den, og den fjernet brennkoppene kjappere enn den han hadde skrevet ut.

Brulidin? Har ikke det for hånden akkurat nå (typisk!), men har brukt det tidligere med stor bedring. Brukte bacymicin i dag, den sto også anbefalt et sted så jeg.

Å dekke til sårene blir verre - da får jo ikke ungene puste! :o)

AneM1365380603

Brulidin? Har ikke det for hånden akkurat nå (typisk!), men har brukt det tidligere med stor bedring. Brukte bacymicin i dag, den sto også anbefalt et sted så jeg.

Å dekke til sårene blir verre - da får jo ikke ungene puste! :o)

Ja, Brulidin heter den.

Håper ikke barna sine brennkopper når å spre seg så mye at de må gå på pencilin. Det har skjedd her et par ganger. Mannen min ble smittet, så han måtte også på kur. Jeg ble smittet en gang på samme sted som sønnen din. Jeg tok brulidin på en q-tips, og det gikk bort.

Kjedelige greier å få. Nå er det noen år siden sist vi hadde det her. Det var når 5-åringen var baby. Hun fikk det også da :-/

Ja, Brulidin heter den.

Håper ikke barna sine brennkopper når å spre seg så mye at de må gå på pencilin. Det har skjedd her et par ganger. Mannen min ble smittet, så han måtte også på kur. Jeg ble smittet en gang på samme sted som sønnen din. Jeg tok brulidin på en q-tips, og det gikk bort.

Kjedelige greier å få. Nå er det noen år siden sist vi hadde det her. Det var når 5-åringen var baby. Hun fikk det også da :-/

Poden har blitt mye bedre og Snuppa har nettopp fått det og det ser ikke så ille ut ennå. Satser på jevnlig vask og smøring og en telefon til legen i morra.

Problemet er at vi ikke får time kl 8 i morra og skidagen begynner vel 8:30 tipper jeg og de skal bort med buss så om det ikke er brennkopper så får de ikke blitt med heller. *Sukk*

Nå har de jo vimset rundt på skolen med dette i en uke da... Sender dem på skidag og så ringer jeg legen i morra og spør.

Ja, det går sikkert bra. :-) Hvordan ser sårene ut da? Da jeg hadde det, var det gule, væskende sår..

Ja, det går sikkert bra. :-) Hvordan ser sårene ut da? Da jeg hadde det, var det gule, væskende sår..

De er røde med skorper på. Ungene vet at de ikke skal pirke borti, men det er fort gjort å glemme seg da. Alikevel mener jeg det er "tryggere" når de er ute på skitur / skileik enn om de har mer nærkontaktlek på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...