Gå til innhold

Å sjekke barnas fettgrense

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt i orden. Vi er blitt så hysteriske med tanke på vekt og barn/ungdom at det er helt villt.

Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det. Det var vel noen "Hva veide du?" spørsmål, men ikke noe vi snakket om etterpå. Og jeg vil tro dette gjøres i enerom med helsesøster / lege og barnet og ikke noe som kringkastes over hele skolen akkurat.

Jeg synes det er helt i orden. Vi er blitt så hysteriske med tanke på vekt og barn/ungdom at det er helt villt.

Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det. Det var vel noen "Hva veide du?" spørsmål, men ikke noe vi snakket om etterpå. Og jeg vil tro dette gjøres i enerom med helsesøster / lege og barnet og ikke noe som kringkastes over hele skolen akkurat.

''Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det. ''

Noen av oss har litt mer traumatiske minner akkurat der. Vi ble veid i gruppe, og da er det ikke moro å være den lengste jenta, som naturlig nok veier litt mer enn klassevenninnene som er to hoder lavere. Fy, det var ekkelt. :o(

Men rutinemessige vektkontroller av barna i enerom synes jeg er helt greit, altså. Det bør være en naturlig del av en kontroll, på linje med andre ting.

"Sjekke fettgrense"? Er det et nytt uttrykk for å veie?

Jeg synes det er merkelig å blande inn strekkmerker og andre ekstreme utslag av fedme, i en sak om hvorvidt man skal la barn gå på vekten når de allikevel er hos helsesøster og blir målt. Man trenger ikke veie hele skolen for å finne ut om den har noen ekstremt overvektige elever.

Jeg har ingenting imot at skolehelsetjenesten utfører enkle undersøkelser av syn, hørsel, mål, vekt - for meg må de gjerne se etter om de har hodelus, eksem eller fotvorter også. Det er mye bedre at det samles inn et ordentlig datagrunnlag på mål og vekt, som fagfolk kan bruke til noe fornuftig, enn at media gnåler om at alle barn kommer til å være smellfeite innen 2020, uten noen spesiell bakgrunn for det.

Men det bør framstilles som noe normalt, ikke som en "sjekk av fettgrensen". De blir målt uten at det blir noe oppstyr av det, og det burde gå an å veie dem på samme måte. Det finnes faktisk mange undervektige barn, spesielt jenter. Det kan være en idé å fange opp disse også.

Man må også ha et system for hva man gjør med det man evt. finner ut, både med dårlig hørsel, overvekt og andre problemer. De barna som er ekstremt overvektige, bør få kyndig hjelp, ikke en brosjyre og spydige formaninger av helsesøster

synes

''Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det.''

Jah....da hører du tydeligvis til gruppen "normalvektige". Jeg var av det lubne slaget og den nedverdigelsen jeg følte under veiingsseansen, ønsker jeg ikke at mine barn skal oppleve. Først et misfornøyd grynt fra helsesøsteren pga. jeg veide "for mye" og så tiskingen og viskingen blant jentene i klassen. Får helt vondt bare jeg tenker på det her og nå.

Mine barn har alltid blitt veid, de! Er dette noe nytt, da? På 6 års kontroll nå nylig fikk vi beskjed om at vi måtte passe på å holde sønnen vår aktiv, for han hadde hoppet opp på vektkurven sin (han er veldig glad i mat og er ellers en ganske rolig fyr, men ikke tjukk, og det må vi passe på at han ikke blir).

Gjør de ikke dette alle steder? Litt rart om det er bare "vår" helsesøster som holder på med det.....

Annonse

Gjest Tatjana

''Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det.''

Jah....da hører du tydeligvis til gruppen "normalvektige". Jeg var av det lubne slaget og den nedverdigelsen jeg følte under veiingsseansen, ønsker jeg ikke at mine barn skal oppleve. Først et misfornøyd grynt fra helsesøsteren pga. jeg veide "for mye" og så tiskingen og viskingen blant jentene i klassen. Får helt vondt bare jeg tenker på det her og nå.

Men ble dere veid i grupper, eller i klasserommet med alle de andre til stede?

Jeg ble betraktet som undervektig, og fikk noen kommentarer på det fra helsesøster, men vi ble veid i enerom. Og jeg kan ikke huske at det ble snakket om i klassen etterpå.

Vi ble veid i enerom - det er jo en selvfølge! Barn har jo krav på like mye diskresjon som voksne!

Men nå gjøres vel dette mens barnet er alene, ikke mens en hel gruppe står å ser på ?!

Jeg grudde meg til veiingen på skolen, jeg også, selv om jeg ikke var (noe særlig) overvektig.

Tror det gjøres mer skånsomt nå. Da min 6 åring var inne nå nylig, var vi foreldre med han.

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi måling og veiing i 1. klasse og i 6. mener jeg å huske. Syntes det var helt greit jeg.

I 3. klassen til vår eldste hadde de helsesøster på besøk for noen uker siden.

De snakket litt om hvordan barnet hadde det, og barna ble målt og veid. Vi fikk resultatet i meldingsboka sammen med en hyggelig hilsen fra helsesøster.

Jeg syntes dette var kjempegreit.

Jeg var ikke av de tynneste, men heller ikke overvektig egentlig, litt lubben bare. Husker bare at vi pleide å la være å spise så mye kvelden før og om morgenen på veiedagen. :o) Utover det kan jeg virkelig ikke huske at det var noe snakk om saken i det hele tatt. Men unger i dag er opptatte av vekt på en helt annen måte enn vi var da...

lillemus..har du et så naturlig forhold til mat og kropp og vekt som det virker sånn?

Øh - ja? Jeg har aldri vært spesielt opptatt av at jeg skal være så syltynn som mulig og sånt. Nå har jeg alltid vært ganske normalvektig da, litt lubben som sagt, så det kan kanskje skyldes det?

Det var aldri snakk om slaking og dietter og sånt hjemme hos oss heller. Jeg er veldig glad i mat, men prøver å skjerpe meg, for om jeg spiser alt jeg har lyst på når jeg har lyst på det så eser jeg fort ut. :o) Prøver å skjerpe meg i uka og koser meg i helgene + at jeg trimmer litt og det ser ut til å funke greit.

Annonse

Gjest beundrer deg

Øh - ja? Jeg har aldri vært spesielt opptatt av at jeg skal være så syltynn som mulig og sånt. Nå har jeg alltid vært ganske normalvektig da, litt lubben som sagt, så det kan kanskje skyldes det?

Det var aldri snakk om slaking og dietter og sånt hjemme hos oss heller. Jeg er veldig glad i mat, men prøver å skjerpe meg, for om jeg spiser alt jeg har lyst på når jeg har lyst på det så eser jeg fort ut. :o) Prøver å skjerpe meg i uka og koser meg i helgene + at jeg trimmer litt og det ser ut til å funke greit.

Ok.. du er heldig.. og du er et fint forbilde her inne.

Jeg tror du er en av de heldige som ikke har anlegg for spiseforstyrrelser kanskje? Har lest at noen mennesker ikke kan få det, mens andre tåler svært lite slankefokus før de bikker over..

Jeg er dessverre i den sistnevnte kategorien..

Gjest overvektig tenåring, dengang da...

Var du normalvektig? Det var nemlig ikke jeg, og jeg kan med hånden på hjertet si at de samtalene med legen heller gjorde det hele verre enn bedre! Ufølsomt, enkelt helsepersonell som ikke hadde peiling på hva de drev med. Fysj!!

Veiiing er helt ok for de som veier det de skal, for alle som er overvektige er det pyton. Og de vet om at de er overvektige lenge før de kommer til veiingen.

HVis et eller annet fokus på vekt og måling skal gjeninnføres, så må i alle fall helsepersonell lære seg å snakke med folk om vekt på en MYE bedre måte enn de kunne for 15 år siden.

Gjest overvektig tenåring, dengang da...

''Vi hadde jo disse veiingene da vi gikk på barne- og ungdomsskolen husker jeg og såvidt jeg husker var det ikke noe styr rundt det. ''

Noen av oss har litt mer traumatiske minner akkurat der. Vi ble veid i gruppe, og da er det ikke moro å være den lengste jenta, som naturlig nok veier litt mer enn klassevenninnene som er to hoder lavere. Fy, det var ekkelt. :o(

Men rutinemessige vektkontroller av barna i enerom synes jeg er helt greit, altså. Det bør være en naturlig del av en kontroll, på linje med andre ting.

Det var ekkelt selv om vi ble veid i enerom. Mest av alt fordi helsepersonellet ikke ante hva de drev med, og hvordan man snakker til sårbare barn/ungdom. Og dessverre tror jeg ikke det er bedre nå.

Ok.. du er heldig.. og du er et fint forbilde her inne.

Jeg tror du er en av de heldige som ikke har anlegg for spiseforstyrrelser kanskje? Har lest at noen mennesker ikke kan få det, mens andre tåler svært lite slankefokus før de bikker over..

Jeg er dessverre i den sistnevnte kategorien..

Jeg tror ikke jeg er disponert for det nei. :o) Er alt for glad i mat til det jeg. Ikke liker jeg å kaste opp heller så bulimi er utelukket.

Har i grunnen alltid tenkt at dersom en mann vil ha meg, men ikke liker kroppen min så er det verst for ham. :o) Da får han heller finne seg en annen.

Var du normalvektig? Det var nemlig ikke jeg, og jeg kan med hånden på hjertet si at de samtalene med legen heller gjorde det hele verre enn bedre! Ufølsomt, enkelt helsepersonell som ikke hadde peiling på hva de drev med. Fysj!!

Veiiing er helt ok for de som veier det de skal, for alle som er overvektige er det pyton. Og de vet om at de er overvektige lenge før de kommer til veiingen.

HVis et eller annet fokus på vekt og måling skal gjeninnføres, så må i alle fall helsepersonell lære seg å snakke med folk om vekt på en MYE bedre måte enn de kunne for 15 år siden.

Jeg var ikke av de tynneste i klassen, men heller ikke overvektig nei, bare lubben.

Gjest også en mamma

Altså... tja... kommer an på...

Jeg er ikke i mot å veie barna. Men opp til MINST 10 års alder syns jeg IKKE at barna skal ha noen som helst avtaler med helsepersonell uten at foreldrene er til stede. Jeg ville reagert SVÆRT negativt dersom min 6-åring ble innkalt til helsesøster for veiing, måling og diverse uten at jeg hadde mulighet til å være til stede.

Hvis det er reelt at 15-20 % av alle norske barn er overvektige er det åpenbart at man kan ikke gjøre noe med dette hvis ikke foreldrene er med. Formaninger fra helsesøster burde ikke gå til barnet, men til foreldrene.

Vi takket nylig nei til helsekontroll på skolen for vår førsteklassing, nettopp fordi dette skulle foregå i skoletiden uten vår tilstedeværelse.

Altså... tja... kommer an på...

Jeg er ikke i mot å veie barna. Men opp til MINST 10 års alder syns jeg IKKE at barna skal ha noen som helst avtaler med helsepersonell uten at foreldrene er til stede. Jeg ville reagert SVÆRT negativt dersom min 6-åring ble innkalt til helsesøster for veiing, måling og diverse uten at jeg hadde mulighet til å være til stede.

Hvis det er reelt at 15-20 % av alle norske barn er overvektige er det åpenbart at man kan ikke gjøre noe med dette hvis ikke foreldrene er med. Formaninger fra helsesøster burde ikke gå til barnet, men til foreldrene.

Vi takket nylig nei til helsekontroll på skolen for vår førsteklassing, nettopp fordi dette skulle foregå i skoletiden uten vår tilstedeværelse.

Mener du at de hadde helsekontroll uten foreldre i førsteklasse. Eldstemann her ville syntes det var altfor skummelt i den alderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...