Gå til innhold

Hvordan fortelle en 8-åring at det er venteliste

Anbefalte innlegg

Gjest fritidstilbudene svikter

på å komme inn på en fritidsaktivitet hun så gjerne ønsker? Vi bor i en kommune der barna er nedprioritert.

Min datter på åtte år ønsker å danse ballett eventuell annen dans. Hun ønsker også lære seg spille piano. Hun står på venteliste for dette, og har gjort det ett par mnd. Ringte idag til kulturskolen og fikk beskjed om at det er ventetid på ca 1 - 2 år. Kommunen hadde dårlig med penger ovs til et utvidet tilbud. Hvordan forklare en åtte-åring at hun må vente ett par år, når hun er motivert nå? Synes dette er så dårlig.

I tillegg har hun stått på venting i snart et år på en dans/teater gruppe som også har lange ventelister. Som om ikke det er nok har vi dårlige svømmetilbud for barna her i vår kommune, der de kommunale bassengene ikke er blitt vedlikeholdt og barna har ikke fått skikkelig tilbud etter opplæringsloven i 5 år pr dags dato. Helt utrolig. Turngrupper ser også ut til å være vanskelig å komme inn på, og fotball ønsker ikke min datter, det er dog det eneste som er ledig.

Har lyst å skrive i den lokale avisen om dette, men det er vel ikke det som selger best da.

Fortsetter under...

Kan du ikke finne en privatinstruktør til henne på piano? Dt trenger ikke koste det hvite ut av øyet hvis du f.eks finner en musikkstudent. Du vi selvsagt måtte betale noe mer enn på en kommunal musikkskole, men du vil samtidig få en halvtime/tre kvarter/times undervisning, alt etter hva dere avtaler, istedet for 15 min annenhver uke. ;)

Det er vel bare å forklare henne det akkurat som det er?

Ellers er det sikert plass på andre instrumenter på kulturskolen. Hva med å begynne å spille et korpsinstrument? Korps er noe av det mest sosiale barna kan være med på. her lærer de åå spille et instrument, de får samspill og ikke minst; Det er et utrolig godt miljø i de fleste korps. Det at barn fra 10 - 19 år spiller sammen og er avhengig av hverandre er helt unikt.

Kan du ikke finne en privatinstruktør til henne på piano? Dt trenger ikke koste det hvite ut av øyet hvis du f.eks finner en musikkstudent. Du vi selvsagt måtte betale noe mer enn på en kommunal musikkskole, men du vil samtidig få en halvtime/tre kvarter/times undervisning, alt etter hva dere avtaler, istedet for 15 min annenhver uke. ;)

15 min annenhver uke? Det er vel ikke lov? Her må elevene ha minst 25 min hver uke..

Skriv i lokalavisa!

Og så kan du kanskje reise til nabokommunen?

Å forklare det for jenta er jo enkelt, sånn er det bare....Men skuffende er det jo.

Er helt enig i at korps er fantastastisk! Min 8 åring går i korpset, og det er utfordrende, sosialt og hyggelig. Og hun blir kjent med barn i mange aldre. Blir selvstendig og lærer noe. Anbefales!

Annonse

15 min annenhver uke? Det er vel ikke lov? Her må elevene ha minst 25 min hver uke..

Jeg satte det sikkert på spissen. ;) Jeg veit lite om hvordan tilbudet er nå, men for noen år siden var det skikkelig dårlig her i Oslo.

Gjest ViViola

Dra i gang en aktivitetsgruppe! Det er veldig enkelt og greit, så lenge du har et sted å være - f.eks. skolens gymsal el.l.

Ta en prat med det lokale idrettslaget ditt, de vil sannsynligvis bli overlykkelig om noen drar i gang noe, det er ofte instruktørmangel som stopper det meste.

Du skal ikke se bort fra at det er flere foreldre som ønsker en slik gruppe, slik at dere kan fordele litt aktivitetslederansvar etter hvert. Foreldre er som andre mennesker - forskjellige - og kan ulike ting. Dette kan "risikere" å bli enda bedre enn det tilbudet hun evt. får fra andre steder, og husk - allsidighet er supert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...