Gå til innhold

Jente på 15 år har Stoffskifte på 0.4

Anbefalte innlegg

Gjest Univers

Min datter på 15 år har fått konstantert ett stoffskifte på 0.4. Videre resutat ett bra jernlager, men den andre prøven på jern i kroppen viste ett prøveresultat på 6. Jeg ønsker å få svar på om disse resultatene kan gi konsentrasjonsproblemer? Og hva dette kan gjøre med kroppen, både fysisk og psykisk?

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Prøvesvarene du ref. er vanskelig å tolke siden du ikke angir enheter i prøvesvarende.

For jern er det ved full utredning vanlig å måle serumjern,TIBC ( jernbindingskapasitet) og ferritin, som alle gir et uttrykk for jernlager. Hva som er målt hos ditt barn og som du ref. til er usikkert, det kan være ferritin, da er det litt lavt. bør være over 15 . Du bør snakke med legen som rekvirerte prøvene.Det viktigste er kanskje blodprosenten som du ikke angir.

Ved undersøkelse av stoffskifte er det vanlig å måle skjoldbruskkjertel hormon (fritt T- 4) og thyreoideastimulerende hormon (TSH).Dersom det er mistanke om lavt stoffskite synes jeg barnet ditt bør vurderes av barnelege ved barneavdelingen der du bor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...