Gjest Aimabel Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Ser de på film i barnehagen?! nei, det er for dårlig. Barn som har gode nok klær på seg pleier å stortrives ute, så lenge det ikke er hagl og stiv kuling. Så da er det viktig at de har med seg skikkelige klær i barnehagen. Jeg synes alle barna skal være med ut og komme igang med en aktivitet. Etter en time++ går det jo an at de får velge av og til, men da er de gjerne i full gang med lek og vil fortsette. Voksne er gjerne mer badagelige enn barn, så er det de voksne som vil være inne eller er det barna? barna er gjerne så aktive ute at de ikke fryser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2431812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Veldig enig med deg! Det har liksom blitt litt sånn "slå seg på brystet" greie det, jo flere timer ungene er ute, jo bedre må nødvendigvis barnehagen være. Jeg er ikke heelt villig til å sette likhetstegn der jeg. ;-) I vår barnehage er ungene ute hver dag stort sett, men de er heldigvis såpass fleksible der at de tilpasser etter vær og føre. Er det pyton grusomt vær som det kan være her, så vet de å kose seg inne også! Helt enig med deg,vi må ikke bli hysteriske på dette med utetid i barnehagen. Stakkars unger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2432537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Jeg synes det er helt greit at de får være litt inne også. Jeg synes ofte synd på de små som må ut i regn og snøstorm uansett om de vil eller ikke. Hvis sønnen er oppe i taket og tydelig trenger en luftetur får jeg vel heller ta meg en tur ut med ham selv etter middag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2432542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Helt enig med deg,vi må ikke bli hysteriske på dette med utetid i barnehagen. Stakkars unger. Så vidt jeg kan se nedover i tråden, har alle tatt værforbehold. Det er ikke slik at vi vil tvinge ungene ut i -40 og snøstorm, eller høljregn og blåis i januar. Jeg mener likevel det blir feil av en barnehage å la ungene få velge mellom å gå ut eller å sitte inne og se på TV. Hvis de voksne ikke gidder å gå ut med ungene (som de faktisk har lønn for!) så får de jammen meg finne på noe mer vettugt enn å plassere dem foran TV'en. Hilsen en hysterisk slå-seg-på-brystet uteglad 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2432562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Så vidt jeg kan se nedover i tråden, har alle tatt værforbehold. Det er ikke slik at vi vil tvinge ungene ut i -40 og snøstorm, eller høljregn og blåis i januar. Jeg mener likevel det blir feil av en barnehage å la ungene få velge mellom å gå ut eller å sitte inne og se på TV. Hvis de voksne ikke gidder å gå ut med ungene (som de faktisk har lønn for!) så får de jammen meg finne på noe mer vettugt enn å plassere dem foran TV'en. Hilsen en hysterisk slå-seg-på-brystet uteglad Det er jeg enig i. Og en tur ut har ingen vondt av, uansett vær. Det klarner hodet og gjør godt både for kropp og sjel. Men fra "en tur ut" til å ha som fast regel at man MÅ være ute i X antall timer uansett vær, fordi det står oppført som "utetid" i barnehageprosedyrene er det et godt stykke, syns jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2432643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Så vidt jeg kan se nedover i tråden, har alle tatt værforbehold. Det er ikke slik at vi vil tvinge ungene ut i -40 og snøstorm, eller høljregn og blåis i januar. Jeg mener likevel det blir feil av en barnehage å la ungene få velge mellom å gå ut eller å sitte inne og se på TV. Hvis de voksne ikke gidder å gå ut med ungene (som de faktisk har lønn for!) så får de jammen meg finne på noe mer vettugt enn å plassere dem foran TV'en. Hilsen en hysterisk slå-seg-på-brystet uteglad Er helt enig i at de ikke trenger å sitte inne å se på TV. Men å være inne å kose seg med en kopp kakao f.eks, på en guffen dag, det har nok ungene mye mer glede av. Utedager er det mer enn nok av ellers. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er jeg enig i. Og en tur ut har ingen vondt av, uansett vær. Det klarner hodet og gjør godt både for kropp og sjel. Men fra "en tur ut" til å ha som fast regel at man MÅ være ute i X antall timer uansett vær, fordi det står oppført som "utetid" i barnehageprosedyrene er det et godt stykke, syns jeg. Mulig jeg har gått glipp av noe nedover i tråden, her. Hvem har skrevet at ungene skal ut i X antall timer uansett vær? Jeg gjentar, såvidt jeg kan se har alle tatt værforbehold. Frustrasjonen i hovedinnlegget gikk på at de voksne i barnehagen lot ungene velge å være inne og så på TV. Selv om været var bra. Og min kommentar til dette var at det hadde jeg reagert kraftig på. Jeg betaler ikke i dyre dommer for en barnehageplass for at ungen skal plasseres foran TV'en i X antall timer. Jeg mener at så lenge været er bra, så får de voksne ta med seg ungene ut. Ikke sette på en videofilm og la den passe ungene. Og så kommer det noen og himler med øynene over alle oss PK-mødre som liksom skal tvinge ungene ut uansett vær, slik at vi kan slå oss på brystet og være så "perfekte". Det syns jeg er provoserende og nedlatende. Greit nok at dere mener at det er vel så bra å sitte inne og se på Tv om dagen. Jeg er uenig, og det forlanger jeg respekt for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Er helt enig i at de ikke trenger å sitte inne å se på TV. Men å være inne å kose seg med en kopp kakao f.eks, på en guffen dag, det har nok ungene mye mer glede av. Utedager er det mer enn nok av ellers. Mulig jeg har gått glipp av noe, men så vidt jeg kan se har alle tatt værforbehold nedover i tråden her. Og hvis været er ille, kan de selvsagt være inne. Men jeg mener likevel at de trenger ikke ha rutine på å la ungene velge om de vil se på TV eller gå ut. Og er været dårlig så de voksne mener at de har grunn til å være inne, får de jammen meg gjøre noe mer meningsfylt enn å se på TV. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Mulig jeg har gått glipp av noe nedover i tråden, her. Hvem har skrevet at ungene skal ut i X antall timer uansett vær? Jeg gjentar, såvidt jeg kan se har alle tatt værforbehold. Frustrasjonen i hovedinnlegget gikk på at de voksne i barnehagen lot ungene velge å være inne og så på TV. Selv om været var bra. Og min kommentar til dette var at det hadde jeg reagert kraftig på. Jeg betaler ikke i dyre dommer for en barnehageplass for at ungen skal plasseres foran TV'en i X antall timer. Jeg mener at så lenge været er bra, så får de voksne ta med seg ungene ut. Ikke sette på en videofilm og la den passe ungene. Og så kommer det noen og himler med øynene over alle oss PK-mødre som liksom skal tvinge ungene ut uansett vær, slik at vi kan slå oss på brystet og være så "perfekte". Det syns jeg er provoserende og nedlatende. Greit nok at dere mener at det er vel så bra å sitte inne og se på Tv om dagen. Jeg er uenig, og det forlanger jeg respekt for. Det er da flere nedover her som snakker om fast utetid iht barnehagens regler. Gidder ikke lese gjennom alle nå, men slo opp en tilfeldig, og traff på noen med barnehage med fast utetid med en gang. ;-) Da var det ViViola sitt innlegg jeg leste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Mulig jeg har gått glipp av noe nedover i tråden, her. Hvem har skrevet at ungene skal ut i X antall timer uansett vær? Jeg gjentar, såvidt jeg kan se har alle tatt værforbehold. Frustrasjonen i hovedinnlegget gikk på at de voksne i barnehagen lot ungene velge å være inne og så på TV. Selv om været var bra. Og min kommentar til dette var at det hadde jeg reagert kraftig på. Jeg betaler ikke i dyre dommer for en barnehageplass for at ungen skal plasseres foran TV'en i X antall timer. Jeg mener at så lenge været er bra, så får de voksne ta med seg ungene ut. Ikke sette på en videofilm og la den passe ungene. Og så kommer det noen og himler med øynene over alle oss PK-mødre som liksom skal tvinge ungene ut uansett vær, slik at vi kan slå oss på brystet og være så "perfekte". Det syns jeg er provoserende og nedlatende. Greit nok at dere mener at det er vel så bra å sitte inne og se på Tv om dagen. Jeg er uenig, og det forlanger jeg respekt for. ... Og hvis det er meg som er provoserende, så har jeg verken sagt, skrevet eller ment at det er greitt å sitte inne og se på TV i en barnehage. Det jeg reagerer på er at det å være ute blir sett på som O Det Eneste Saliggjørende. Det er andre ting å gjøre inne enn å se på TV heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes det er helt greit at de får være litt inne også. Jeg synes ofte synd på de små som må ut i regn og snøstorm uansett om de vil eller ikke. Hvis sønnen er oppe i taket og tydelig trenger en luftetur får jeg vel heller ta meg en tur ut med ham selv etter middag? Der er jeg helt uenig med deg - barna bryr seg sjelden om været, bare de har gode nok klær. De har godt av å være ute; i den grad de ikke liker det, tror jeg ofte de påvirket av de voksnes (ofte foreldrenes) holdninger. Barna kan lære mye forskjellig i barnehagen, men noe av det viktigste ved siden av den sosiale læringen er uansett fysisk utfoldelse, og det får de best ute. Barna våre er dessuten av typen som trenger mye fysisk aktivitet, og vi har ikke anledning til å gi dem tilstrekkelig utfoldelse og frisk luft etter middag hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rakel28 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Der er jeg helt uenig med deg - barna bryr seg sjelden om været, bare de har gode nok klær. De har godt av å være ute; i den grad de ikke liker det, tror jeg ofte de påvirket av de voksnes (ofte foreldrenes) holdninger. Barna kan lære mye forskjellig i barnehagen, men noe av det viktigste ved siden av den sosiale læringen er uansett fysisk utfoldelse, og det får de best ute. Barna våre er dessuten av typen som trenger mye fysisk aktivitet, og vi har ikke anledning til å gi dem tilstrekkelig utfoldelse og frisk luft etter middag hver dag. Jobber du i barnehage? Det gjør jeg, og jeg kan fortelle deg at barna bryr seg om været. Spesielt de minste begynner gjerne å grine og vil inn etter en halvtime ute i snø og regn, og det er ikke fordi de ikke er godt nok kledd. Barn har preferanser akkurat som voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jobber du i barnehage? Det gjør jeg, og jeg kan fortelle deg at barna bryr seg om været. Spesielt de minste begynner gjerne å grine og vil inn etter en halvtime ute i snø og regn, og det er ikke fordi de ikke er godt nok kledd. Barn har preferanser akkurat som voksne. Nei, jeg jobber ikke i barnehage, og dette vet du antakelig mer om enn jeg. Jeg kjenner bare egne barn, men observerer også andre barn, som gjerne tar etter foreldrenes prefanser - også til aktiviteter i dårlig vær. Når foreldrene har holdninger om at regn og snø er "innevær", tar barna naturligvis etter. Mine barn bryr seg fint lite om været, så lenge de er varme og tørre, og har inntrykk av at det gjelder de fleste i avdelingen i barnehagen. Heldigvis er de ansatte også av den oppfatning at det "ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær". I den barnehagen ene barnet var tidligere, benyttet de enhvert påskudd til å være inne - ikke skjønner jeg - barn med behov for fysisk aktivitet blir jo gjerne mye mer bråkte inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rakel28 Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Nei, jeg jobber ikke i barnehage, og dette vet du antakelig mer om enn jeg. Jeg kjenner bare egne barn, men observerer også andre barn, som gjerne tar etter foreldrenes prefanser - også til aktiviteter i dårlig vær. Når foreldrene har holdninger om at regn og snø er "innevær", tar barna naturligvis etter. Mine barn bryr seg fint lite om været, så lenge de er varme og tørre, og har inntrykk av at det gjelder de fleste i avdelingen i barnehagen. Heldigvis er de ansatte også av den oppfatning at det "ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær". I den barnehagen ene barnet var tidligere, benyttet de enhvert påskudd til å være inne - ikke skjønner jeg - barn med behov for fysisk aktivitet blir jo gjerne mye mer bråkte inne. Barnehagen jeg jobber i, har uteliv som rød tråd i barnehverdagen. Så der legges det vekt på være mye ute. Min avdeling, som er 1-3 år, går vi ut nesten hver dag, ca 1 time nå på vinterstid. I tillegg sover alle i vogner ute. På sommerstid er vi ute 1 time på formiddag og 2 timer på ettermiddagen. Men jeg kan fortelle deg såpass, barna gir godt lyd fra seg når de vi inn. Og det vil samtlige bare etter 30 min i snøvær/vind/regn. Vi prøver så godt vi kan å holde de ute en stund, men når 4--7 hylgriner, så må vi jo bare gi tapt. Det er noe som heter barns medvirkninsrett - dvs barnas rett til å påvirke innholdet i barnehagehverdagen. Vi skal ikke tvinge gjennom alt på de voksnes premisser, barna skal kunne få være med å bestemme selv også - til en viss grense selvfølgelig. Noen dager har det hendt at vi ikke har kunnet vært ute pga manglende bemanning, og tro meg, det er like fortvilende for oss som ikke får vikar (fordi det rett og slett ikke finnes noen ledige) som det er for foreldrene - for som du selv påpeker, det er vitterlig noe annet når 16 stk 1-3 åringer ikke har fått være ute litt og rast fra seg. DET merkes godt Og det er ikke bare å gå ut med manglende bemanning, det skal tross alt være en forsvarlig og trygg ramme rundt det vi gjør og det blir det ikke om man halser avgårde ut med ikke nok voksne til å passe på gjengen. Jeg vil anta at foreldrene foretrekker at barna har det trygt inne, enn blir hentet gul og blå fordi man absolutt skal være ute og det ikke var nok voksne til å passe på barna 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er da flere nedover her som snakker om fast utetid iht barnehagens regler. Gidder ikke lese gjennom alle nå, men slo opp en tilfeldig, og traff på noen med barnehage med fast utetid med en gang. ;-) Da var det ViViola sitt innlegg jeg leste. Og ViViola skriver da virkelig at '' Er det ekstremt glatt har de vært inne, men det har vel skjedd 2 ganger i vinter tror jeg. Barnehagen ligger i en bakke, så det er klin umulig å gå når det plaskregner på holka. '' Beklager at jeg ble litt hissig her, men jeg opplevde både deg, Luska og J.R. som nedlatende i forhold til oss som virkelig vil at ungene skal få være mest mulig ute. Jeg mener at å være ute hver dag gir en helsemessig gevinst, det gir en unik motorisk trening og det gir langt større muligheter for lek og utfoldelse enn å være inne. Synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Og ViViola skriver da virkelig at '' Er det ekstremt glatt har de vært inne, men det har vel skjedd 2 ganger i vinter tror jeg. Barnehagen ligger i en bakke, så det er klin umulig å gå når det plaskregner på holka. '' Beklager at jeg ble litt hissig her, men jeg opplevde både deg, Luska og J.R. som nedlatende i forhold til oss som virkelig vil at ungene skal få være mest mulig ute. Jeg mener at å være ute hver dag gir en helsemessig gevinst, det gir en unik motorisk trening og det gir langt større muligheter for lek og utfoldelse enn å være inne. Synes jeg. OK, du opplevde min mening som nedlatende i forhold til din. Har du tenkt over hvordan din sidestilling av "å være inne" med "passiv tv-titting" og insinuering av dårlige/late foreldre og jeg vet ikke hva kan virke på andre? Jeg syns du virker nedlatende. Jeg har da vel aldri sagt at det er negativt å være ute. Jeg har sagt at jeg nekter å være med på glorifiseringen av å være ute som det eneste saliggjørende. Og jeg nekter å å være med på at det er en direkte og automatisk sammenheng mellom flest mulig timer ute og høy kvalitet på barnehage. Det er _i beste fall_ en grov forenkling. Unger har godt av å gjøre innendørsaktiviteter også. Ikke i stedet for uteaktiviteter, men i tillegg. Og da er det vel søren meg ingen forbrytelse at man velger dagene med dårligst vær til å gjøre mest innendørsaktiviteter. Sunn fornuft vil jeg kalle det. Hvis du syns at det er en nedlatende mening, så får du rett og slett bare leve med det. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 OK, du opplevde min mening som nedlatende i forhold til din. Har du tenkt over hvordan din sidestilling av "å være inne" med "passiv tv-titting" og insinuering av dårlige/late foreldre og jeg vet ikke hva kan virke på andre? Jeg syns du virker nedlatende. Jeg har da vel aldri sagt at det er negativt å være ute. Jeg har sagt at jeg nekter å være med på glorifiseringen av å være ute som det eneste saliggjørende. Og jeg nekter å å være med på at det er en direkte og automatisk sammenheng mellom flest mulig timer ute og høy kvalitet på barnehage. Det er _i beste fall_ en grov forenkling. Unger har godt av å gjøre innendørsaktiviteter også. Ikke i stedet for uteaktiviteter, men i tillegg. Og da er det vel søren meg ingen forbrytelse at man velger dagene med dårligst vær til å gjøre mest innendørsaktiviteter. Sunn fornuft vil jeg kalle det. Hvis du syns at det er en nedlatende mening, så får du rett og slett bare leve med det. ;-) ''Har du tenkt over hvordan din sidestilling av "å være inne" med "passiv tv-titting" og insinuering av dårlige/late foreldre og jeg vet ikke hva kan virke på andre? Jeg syns du virker nedlatende.'' Men det var da for søren meg _det_ hele tråden handlet om! "Kosemor" skriver at i hennes barnehage får ungene velge selv om de vil være inne og se på TV eller gå ut, og da blir det til at de er inne. Hun reagerer på dette, og spør om hvordan det er hos andre, og om det er rimelig at ungene skal bestemme dette. Min mening er at hvis de ansatte i barnehagen mener at været er for dårlig til til å være ute, så får de la være å skyve ansvaret over på ungene, men ta avgjørelsen selv og stå for den. og så får de aktivisere ungene med noe annet enn TV. Jeg tror jeg har skrevet dette noen ganger nå. Det betyr _ikke_ at jeg ikke mener at det ikke finnes andre ting å gjøre inne enn å se på TV. Det betyr at jeg mener at 1. _ungene_ skal ikke ta den avgjørelsen. 2. _de voksne_ må komme opp med noe bedre enn å si "Barna ville ikke ut, så da koste vi oss med en film i stedet". 3. Det er _de voksnes_ ansvar å sette i gang med noe fornuftig, og begrunne dette overfor foreldrene. Velger de å se en film _en gang i blant_ så, greit nok, men av hovedinnlegget fikk jeg inntrykket at dette hadde skjedd temmelig ofte i det siste. _Jeg_ syns det er altfor dårlig av en barnehage. Lever de et sted hvor været er så dårlig at de ikke kan gå ut, så får de finne på noe mer fornuftig enn å sette på TV. Syns du _det_ er nedlatende så får du bare leve med det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/300430-ute-i-barnehagen/page/2/#findComment-2433748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.