Gå til innhold

Kan hun søke den vg-skolen hun vil uten.........

Anbefalte innlegg

Gjest Videregående

foreldres samtykke? Datteren min på 15 har vært i svært mye opposisjon i 2 år. Hun følger ikke de regler vi har hjemme, slik at barnevern er koblet inn. Skolen har også sendt begymringsmelding over adferden hennes og skulking. Hun har også gått til samtaler på BUP uten resultat, hun synes alle er gal i hodet, uten henne selv.

Nå er det tid for søking av videregående skole. I den forbindelse har hun søkt som 1.valg i en annen kommune, noe som jeg ser på som et problem i og med hennes adferd. Jeg har også snakket med henne om jeg vil hun skal gå på skole i vår hjemkommune.

Hun bryr seg rett og slett ikke, gjør akkurat hva som passer henne. Grunnen for at hun har søkt i annen kommune er for å komme seg bort og få den frihet hun ønsker, gjøre hva hun vil. Jeg har dessverre en dårlig magefølelse for dette, da skolen i seg selv ikke har noen betydning for henne. Er vi foreldre nødt å godta at hun selv bestemmer å flytte til en annen kommune på disse grunnlagene?

Hva kan vi foreldre gjøre i denne saken? Hun har jo den personlige kode til VIGO og den er kun hennes. Da jeg snakket med fylkeskommunen sa de at ungdommen få få ta sine egne valg. Men de aner jo ikke hvordan det er fatt med vår ungdom.

Den eldste ungdommen vår reiset bort 2.året på vg, og var aldri noe problem, han gjorde det han skulle, og vi kunne stole på han.

Fortsetter under...

Nei, hun kan ikke det. Dere må ta kontakt med inntakskontoret, snarest. Dette er jo også et økonomisk spørsmål. Hun kan ikke kreve at dere skal forsørge henne på hybel, når hun har mulighet til å bo hjemme.

Da må hun velge da. Om hun vil bo hjemme eller la barnevernet ha omsorgen eller passe på henne. 15 år er altfor ungt. Spesielt hvis hun allerede er i opposisjon. Jeg vet om tenåringer som kommer fra gode hjem med flinke foreldre, som likevel har vært under barnevernet eller i fosterhjem. Det er fordi de har kommet så skjevt ut med familien sin at ingenting annet har vært noen løsning. Barnet trenger absolutt ikke å ha levd i en dysfunksjonell familie.

15 åringer kan ofte være slik. Det er feil på alle utenom meg selv. Dere må ikke la henne styre dere på denne måten. Ta tak i saken og gi beskjed om at søknaden er omgjort. Det får da være måte på hvor mye hun skal styre og manipulere.

Trøst dere med at jenta har futt!, og når hun er over det verste protest - stadiet så vil hun klare seg godt her i verden.

Gjest Videregående

Hun er ikke myndig før hun er 18 år.

Men kan jeg fysisk gå inn på hennes side å forandre søkervalget tro? hun har jo en personlig kode som jeg ikke har tilgang til. Og de på fylkeskommunen var ikke særlig hjelpsom. Jeg mener jo selv at for hennes eget beste kan jeg påvirke dette i stor grad siden hun ikke er myndig.

Gjest Videregående

Nei, hun kan ikke det. Dere må ta kontakt med inntakskontoret, snarest. Dette er jo også et økonomisk spørsmål. Hun kan ikke kreve at dere skal forsørge henne på hybel, når hun har mulighet til å bo hjemme.

Da må hun velge da. Om hun vil bo hjemme eller la barnevernet ha omsorgen eller passe på henne. 15 år er altfor ungt. Spesielt hvis hun allerede er i opposisjon. Jeg vet om tenåringer som kommer fra gode hjem med flinke foreldre, som likevel har vært under barnevernet eller i fosterhjem. Det er fordi de har kommet så skjevt ut med familien sin at ingenting annet har vært noen løsning. Barnet trenger absolutt ikke å ha levd i en dysfunksjonell familie.

15 åringer kan ofte være slik. Det er feil på alle utenom meg selv. Dere må ikke la henne styre dere på denne måten. Ta tak i saken og gi beskjed om at søknaden er omgjort. Det får da være måte på hvor mye hun skal styre og manipulere.

Trøst dere med at jenta har futt!, og når hun er over det verste protest - stadiet så vil hun klare seg godt her i verden.

Tusen takk for godt svar. En trøst i all elendigheten. Plutselig så jeg et lys i tunellen.

Men kan jeg fysisk gå inn på hennes side å forandre søkervalget tro? hun har jo en personlig kode som jeg ikke har tilgang til. Og de på fylkeskommunen var ikke særlig hjelpsom. Jeg mener jo selv at for hennes eget beste kan jeg påvirke dette i stor grad siden hun ikke er myndig.

Det tviler jeg på, men du har rett til å nekte henne flytte.

I et slikt vanskelig tilfelle ville jeg dratt inn barnevernet, slik at hun ikke risiskerer å stå uten skoleplass.

Annonse

Det er kun grunnskolen som er obligatorisk i Norge, ut over det er skolegangen frivillig og dermed den enkelte persons ansvar. Det betyr at du ikke kan bestemme om hun i det hele tatt skal gå på videregående, eller hvilke skole hun skal gå på.

Det du kan gjøre er å nekte henne å flytte, ettersom hun ikke er myndig. Problemet er jo selvsagt at du kan risikere at hun kommer ytterligere i opposisjon og velger å ikke gå på skole i det hele tatt.

Jeg tror nok en samtale med barnevernet hadde vært en god idé. De har den rette kompetansen til å hjelpe dere over denne kneiken.

Gjest Videregående

Forstår veldig godt at du ikke ønsker dette. Jeg synes faktisk at det er så alvorlig at jeg hadde kontaktet BUP for råd i saken. Evt. inntakskontoret for å få litt veiledning i hva du kan gjøre.

Har på nytt kontaktet inntakskontoret som sier at loven gir rett til at en 15 åring kan søke uansett innenfor fylket. Andre familiære problemer har de ingenting med.

Gjest Valnøtt

Har på nytt kontaktet inntakskontoret som sier at loven gir rett til at en 15 åring kan søke uansett innenfor fylket. Andre familiære problemer har de ingenting med.

Utrolig bra...

Ikke gi deg. Send brev til pp tjenesten og be om hjelp. Skriv til kommunen og send brev til inntakskontoret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...