Gå til innhold

Har barna deres mye penger i banken?

Gjest Pengegrisen

Anbefalte innlegg

Oi, det var synd, og nesten litt "urettferdig" for minstemann!

Joda, men sånn er det jo bare. Han "rakk" å få 4000,- til sin første jul, og det er jo absolutt penger det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

6

• Lillemus

3

• morsan

3

• jubalong70

3

Oi, det var synd, og nesten litt "urettferdig" for minstemann!

Sånn er jo livet.

Jeg er yngst av alle søsknene, og det betyr jo at jeg alltid har fått færre bursdagsgaver og julegaver enn storesøstrene mine fordi jeg naturlig nok alltid har vært yngre enn dem når slektninger har dødd.

Riktignok har ingen gitt så voldsomt dyre gaver som oldemoren til jubalongs barn, men jeg har ikke ofret det en tanke at jeg skal ha kommet dårligere ut enn dem som er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen her i huset har selv spart ca. 15.000,-. I tillegg sparer jeg barnetrygden hennes. Mener det er ca. 70.000,- + aksjer som nå har en verdi på ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor det? Oldemor er jo død, så derfra kan det ikke komme mer penger. Oldemor kunne jo heller ikke forutse hvor mange oldebarn som kom, ei heller når hun ville dø. Slik er jo bare livet.

Min gamle farmor delte ut penger og verdisaker mens hun levde. Min lillesøster ble født etter hennes død, og har dermed ikke fått noe som helst. Men det er da ikke synd på lillesøster av den grunn.

Min lillesøster er mye yngre enn meg, så hun fikk oppleve at foreldrene hadde mer penger å rutte med i hennes oppvekst. Hun fikk mer av det hun ønsket seg, og hun fikk absolutt mer hjelp økonomisk av foreldrene da hun flyttet hjemmefra. Så det jevner seg ut gjennom et livsløp.

Og - livet er ikke pinlig rettferdig, rett og slett.

:-)

Skjønner selvsagt at det ikke EGENTLIG er urettferdig, men det kan kanskje oppleves litt urettferdig for barnet at storesøsken har mye penger på konto, uavhengig av hvor pengene kommer fra.

Men som man sier - livet er jo ikke bestandig rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen her i huset har selv spart ca. 15.000,-. I tillegg sparer jeg barnetrygden hennes. Mener det er ca. 70.000,- + aksjer som nå har en verdi på ca.

Det andre innelgget ble sendt litt før jeg hadde planlagt...

Aksjer til en verdi av ca. 140.000,-. MEN alt står i mitt navn. Så for å overfør aksjene til henne så må jeg selge og skatte av dette. Dvs. at det blir igjen ca. 110.000,-. Utbytte tar jeg hvert år.

Vi har nok også vært veldig heldig med plasseringen i disse aksjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Skjønner selvsagt at det ikke EGENTLIG er urettferdig, men det kan kanskje oppleves litt urettferdig for barnet at storesøsken har mye penger på konto, uavhengig av hvor pengene kommer fra.

Men som man sier - livet er jo ikke bestandig rettferdig.

Tror det kommer veldig an på hvordan foreldrene presenterer det, og hvordan det blir snakket om blant søsknene.

Men hvem vet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Vi sparer ikke til dem, men de har vel noen tusen på hver sin konto.

Er ikke så opptatt av å spare til utdanning og sånn. Kommer til å hjelpe dem løpende når de flytter hjemmefra i stedet for å spare til dem nå. Dersom ikke noe uforutsett skjer, vil vi ha god mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi sparer ikke til dem, men de har vel noen tusen på hver sin konto.

Er ikke så opptatt av å spare til utdanning og sånn. Kommer til å hjelpe dem løpende når de flytter hjemmefra i stedet for å spare til dem nå. Dersom ikke noe uforutsett skjer, vil vi ha god mulighet til det.

Slik tenker jeg også.

Vet ikke om jeg selv hadde hatt "godt" av å ha 100000 på konto når jeg begynte å studere. Selv om nok jeg ville vært for fornuftig til å brenne av alt på en gang, er det en viss fare for at forbruket mitt ville vært høyere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fikk fort opp summen i banken, men så kom nr to og tre og summene til banken ble mindre. Vi har aldri satt inn hele barnetrygden slik som flere med et-to barn gjør. Det blir nok mennesker av mine barn også likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har i overkant av 18.000,- og i overkant av 23.000,- på konto. Er litt usikker på hvorfor minstemor har mer enn eldstemann i grunnen? Lurer på om pappan lånte noe fra eldstemann en gang det virkelig var trangt og ikke har ført tilbake? Nåja, det spiller egentlig ingen rolle - de kontoene røres ikke lenger med mindre det settes inn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppen på 4,5år har ca 17000 i banken.

Snuppa på 1,5år arca 4-5000kr.

Vi settet inn 300kr i mnd på hver konto.

I tilegg har eldstemann sparebøsse.

Vi har tatt ut noen penger etterhvert. Fks når vi pusset opp lekerom til de, betalte snuppen noen tusen selv.

Jeg synes det er kjempe greit å ha de pengene stående, så kan man ta ut etter behov. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megline

Vi har en egen konto som barnetrygden går inn på og som vi forsøker å spare. Det står ca 200.000,- på den nå. Kontoen står i mitt navn, men hensikten er at barna skal dele på kontoen når de blir store og trenger penger. Men om det blir krise i heimen økonomisk før den tid, er det også en buffer og trygghet for familien som sådan.

Er vel den eneste kontoen vi greier å spare på, når jeg tenker meg om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Vi har ikke spart noe som helst enda, men jeg luftet det hjemme for ei stund siden, aa lage en sparekonto til jenta vaar.

Jeg tror det er en smart ting aa gjoere, mht. utdannelse, foererkort,bil kanskje.... Vi vet jo ikke hvordan oekonomien blir, og da er det saa greit at barna har noen kroner i banken.

Vi kommer absolutt til aa lage en konto for henne, men maa bare faa ut fingern foerst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har vel ca 3000 og 6000 i banken. Alt er penger de har fått i gaver eller spart selv. Vi setter ikke av penger til de for jeg skjønner ike heltpoenget med det.

Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det.

Har du sett luksusfellen på TV3? Dette handler om mennesker som aldri har lær seg dette med pengebruk. Slike vil jeg ikke at ungene mine skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke spart noe som helst enda, men jeg luftet det hjemme for ei stund siden, aa lage en sparekonto til jenta vaar.

Jeg tror det er en smart ting aa gjoere, mht. utdannelse, foererkort,bil kanskje.... Vi vet jo ikke hvordan oekonomien blir, og da er det saa greit at barna har noen kroner i banken.

Vi kommer absolutt til aa lage en konto for henne, men maa bare faa ut fingern foerst!

Er det egentlig smart? Skal ikke barn og unge i dag lære at penger ikke vokser på trær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ca 3000 og 6000 i banken. Alt er penger de har fått i gaver eller spart selv. Vi setter ikke av penger til de for jeg skjønner ike heltpoenget med det.

Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det.

Har du sett luksusfellen på TV3? Dette handler om mennesker som aldri har lær seg dette med pengebruk. Slike vil jeg ikke at ungene mine skal ha det.

Jeg tenker at nå har de i alle fall penger til å ta lappen når den tid kommer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar setter inn 250 000 kroner til hvert av barnebarna når de blir født.

Jeg tror kanskje han synes det holder med seks barnebarn ;-)

Vi sparer ikke til barna ellers, men de sparer litt av pengene de får til bursdager, jul osv. Hver av dem har vel rundt 3000 kroner hver på egen bankbok (og det er kun de pengene de vet om selv).

Er han millionær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at nå har de i alle fall penger til å ta lappen når den tid kommer. :o)

Jeg betalte mesteparten av lappen min selv også. Hvorfor skulle jeg FÅ den? Vi er mange søsken så foreldrene mine hadde ikke mulighet til å betale lappen til alle.

Vi har ikke mange unger, men jeg akter ikke betale hele lappen til de likevel. De får jobbe og kære at alt koster.

Hilsen den beinharde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte mesteparten av lappen min selv også. Hvorfor skulle jeg FÅ den? Vi er mange søsken så foreldrene mine hadde ikke mulighet til å betale lappen til alle.

Vi har ikke mange unger, men jeg akter ikke betale hele lappen til de likevel. De får jobbe og kære at alt koster.

Hilsen den beinharde

Jeg antar at jeg ikke har råd til betale for lappen til ungene den dagen de fyller 18, men vil gjerne at de skal ha muligheten til å ta den. Pengene til ungene er gaver og stønader (poden er hjertebarn og vi sparte en del av stønadene vi fikk og delte dem på begge ungene etterhvert) og vi har vel satt inn litt selv i forbindelse med dåpen i alle fall. Vi setter altså ikke av hver mnd, selv om jeg har litt lyst til å sette av en liten slant i alle fall.

De kan da vel lære seg fornuftig pengebruk selv om de får med seg en slant hjemmefra når de blir voksne. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel ikke barn kommer i noen luksusfelle ved å få tilgang til noen oppsparte midler som kan komme godt med f.eks. til en liten brøkdel av kjøpesummen til en ettromsleilighet i Oslo. De lærer seg heller hva foreldres langvarige sparing kan gi av gleder senere, og kan ha det som en inspirasjon til senere selv å spare.

Men å få tilgang til penger som de står fritt fram til å disponere som de vil, er jeg enig i at ikke er lurt. Mine barn kommer ikke til å få vite om at de har noen penger i vente før vi ser at de virkelig trenger pengene til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...