Gå til innhold

Har barna deres mye penger i banken?

Gjest Pengegrisen

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Vi har en egen konto som barnetrygden går inn på og som vi forsøker å spare. Det står ca 200.000,- på den nå. Kontoen står i mitt navn, men hensikten er at barna skal dele på kontoen når de blir store og trenger penger. Men om det blir krise i heimen økonomisk før den tid, er det også en buffer og trygghet for familien som sådan.

Er vel den eneste kontoen vi greier å spare på, når jeg tenker meg om....

Hørtes ut til å være en lur måte å gjøre det på, har mer sans for den enn at barna skal ha en konto med egne penger som foreldrene eller andre har satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

6

• Lillemus

3

• morsan

3

• jubalong70

3

Gjest Angela26

Er det egentlig smart? Skal ikke barn og unge i dag lære at penger ikke vokser på trær?

Jeg ser fordeler med sparing. Ogsaa slipper vi kanskje aa ut med flere tusen til diverse ting naar den tid kommer.

Jeg tror ikke det faar henne til aa tro at penger vokser paa traer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

De har vel ca 3000 og 6000 i banken. Alt er penger de har fått i gaver eller spart selv. Vi setter ikke av penger til de for jeg skjønner ike heltpoenget med det.

Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det.

Har du sett luksusfellen på TV3? Dette handler om mennesker som aldri har lær seg dette med pengebruk. Slike vil jeg ikke at ungene mine skal ha det.

''Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det. ''

Jeg er bare delvis enig med deg her.

Jeg tenker heller som saa, at hvis barna mine vil studere, saa er det greit at de har litt penger. Skal de attpaatil ta seg jobb ved siden av studiene, saa kan det blir for toeft for dem! Jeg oensker heller at de skal konsentrere seg fullt og helt om skolen.

Men i det daglige liv, er det bra for ungene aa laere seg at de maa jobbe for ukeloenna feks. Altsaa at de hjelper til hjemme. Men om ungene vaare vil jobbe mens de studerer, saa vil jeg selvsagt stoette dem i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det. ''

Jeg er bare delvis enig med deg her.

Jeg tenker heller som saa, at hvis barna mine vil studere, saa er det greit at de har litt penger. Skal de attpaatil ta seg jobb ved siden av studiene, saa kan det blir for toeft for dem! Jeg oensker heller at de skal konsentrere seg fullt og helt om skolen.

Men i det daglige liv, er det bra for ungene aa laere seg at de maa jobbe for ukeloenna feks. Altsaa at de hjelper til hjemme. Men om ungene vaare vil jobbe mens de studerer, saa vil jeg selvsagt stoette dem i det!

''Jeg tenker heller som saa, at hvis barna mine vil studere, saa er det greit at de har litt penger. Skal de attpaatil ta seg jobb ved siden av studiene, saa kan det blir for toeft for dem! Jeg oensker heller at de skal konsentrere seg fullt og helt om skolen.''

Tror det er lurere å evt. sponse husleien eller bøkene til studerende barn enn at de har en sum stående på konto. Om de ikke er veldig økonomisk bevisste, går denne summen typisk til ekstra innkjøp og forbruk, og ikke til det aller nødvendigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Poden er en liten holden mann ;-)

Han har i underkant av 30.000,- på konto. Dette er kun gaver til bursdager og dåp.

Jeg skriver inn alt i babyboka. Feks. 50,- fra tante "gauda" til fireårsdagen. Dette for at han skal ha en forståelse for hvorfor han har så mye penger, når den tid kommer. Da ser han også at sparing lønner seg, at selv små beløp blir store.

Vi har satt inn rubb og stubb han har fått av penger. Fra 50,- lappen til di større beløp. Vi gjør det sånn at jeg "tar" hans kontanter og overfører penger videre til hans konto, fra min.

Ha en flott kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Poden er en liten holden mann ;-)

Han har i underkant av 30.000,- på konto. Dette er kun gaver til bursdager og dåp.

Jeg skriver inn alt i babyboka. Feks. 50,- fra tante "gauda" til fireårsdagen. Dette for at han skal ha en forståelse for hvorfor han har så mye penger, når den tid kommer. Da ser han også at sparing lønner seg, at selv små beløp blir store.

Vi har satt inn rubb og stubb han har fått av penger. Fra 50,- lappen til di større beløp. Vi gjør det sånn at jeg "tar" hans kontanter og overfører penger videre til hans konto, fra min.

Ha en flott kveld

Glemte å nevne at jeg aldri setter inn barnetrygd, og at dette har jeg veldig gode argumenter for.

Jeg ville ALDRI tatt ut penger av podens konto, for å kjøpe langrennski, sykkel, slalomutsyr etc.

Vi har en buffer på ca.400.000,- som ikke er podens, men det er penger vi har arvet (mesteparten av arven vår ligger trygt i boligen her.....), og om vi har annleding, så kommer vi til å bruke disse pengene som egenandel på podens leilighet, evnt. andre barn om vi får noen fler. Men dette er VÅRE penger, så hvordan vi bruker dem, det får tiden vise. Vi kan jo plutselig ha bruk for di, det er jo ikke sikkert vi er arbeisføre bestandig, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blikkboks

Sånn er jo livet.

Jeg er yngst av alle søsknene, og det betyr jo at jeg alltid har fått færre bursdagsgaver og julegaver enn storesøstrene mine fordi jeg naturlig nok alltid har vært yngre enn dem når slektninger har dødd.

Riktignok har ingen gitt så voldsomt dyre gaver som oldemoren til jubalongs barn, men jeg har ikke ofret det en tanke at jeg skal ha kommet dårligere ut enn dem som er eldre.

Dette er en av grunnen til at jeg ikke satt noe av en arv jeg fikk direkte på sønnen min.

I og med at om vi får fler, så hadde det jo vært urettferdig at han hadde arvet oldemor, og ikke andre.

Jeg valgte og heller betale mer skatt, også kan jeg bruke pengene med god samvittighet, men jeg har "holdt" noen av di av da, til sønn og evnt. fler barn. Men det er ikke sikkert det blir dems uansett, men tanken er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Oi, det var mye! Det er vel til og med så mye at overformynderiet kommer inn i bildet?

Tror derfor ikke jeg ville latt så mye penger stå i barnets navn. Det vil jo også kunne begrense barnets mulighet til senere stipend og studielån.

Ellers er det jo selvfølgelig en kjempefin fødselsgave! :-)

Overformynderiet kommer på 75.000,- allerede

Men ikke på selvsparte middler når barn begynner å jobbe, feks. Di har noe råderett fra 15år.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg antar at jeg ikke har råd til betale for lappen til ungene den dagen de fyller 18, men vil gjerne at de skal ha muligheten til å ta den. Pengene til ungene er gaver og stønader (poden er hjertebarn og vi sparte en del av stønadene vi fikk og delte dem på begge ungene etterhvert) og vi har vel satt inn litt selv i forbindelse med dåpen i alle fall. Vi setter altså ikke av hver mnd, selv om jeg har litt lyst til å sette av en liten slant i alle fall.

De kan da vel lære seg fornuftig pengebruk selv om de får med seg en slant hjemmefra når de blir voksne. :o)

Jeg finansierte lappen selv ved vaskejobber ved siden av skolen. I tillegg hadde jeg fått kjøre litt med foreldrene mine, da, så jeg ikke behøvde så skrekkelig mange timer.

Men det var en annen tid - tviler på at så mange i videregående gidder å ta vaskejobber for å finansiere eget forbruk nå, slik jeg (vi) gjorde. Hadde foreldre med ganske god råd, men fikk ikke så mye av dem. Og det tror jeg egentlig jeg hadde godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - vi har akkurat opprettet bankkonto. Tenkte vi skulle sette inn et beløp på hver ca tilsvarende det de har fått i pengegaver. Vi har bare aldri kommet så langt..

Sparer heller ikke fast i mnd - ser ikke poenget med å ha et kjempebeløp i deres navn. Vi prioriterer heller å betale masse ned på lån. Jeg vil heller støtte ungene den dagen de skal studere/kjøpe bolig enn at de skal få en sum penger å disponere når de feks blir 18. JEG var ihvertfall ikke så veldig fornuftig og langsiktig i tankegangen da jeg var 18..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja poden har en pen slump stående. Vi har spart 200 pr mnd i en årrekke, og i tillegg har han fått noen større summer av olde- og besteforeldre. Vi har også kjøpt noen aksjer i hans navn. Dette er penger som aldri røres.

I tilegg har han en konto han kan kjøpe ting han ønsker seg av. Her settes foreksempel opptjent ukelønn, lønn av småoppdrag fra mormor eller farfar, eller pengegaver han har fått fra venner på bursdager. Fra denne kontoen har han faktisk kjøpt både eget videokamera og stereoanlegg (med et par års mellomrom), og begge deler var veldig stas! Kjøpt for egne penger, sant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

''Jeg tenker heller som saa, at hvis barna mine vil studere, saa er det greit at de har litt penger. Skal de attpaatil ta seg jobb ved siden av studiene, saa kan det blir for toeft for dem! Jeg oensker heller at de skal konsentrere seg fullt og helt om skolen.''

Tror det er lurere å evt. sponse husleien eller bøkene til studerende barn enn at de har en sum stående på konto. Om de ikke er veldig økonomisk bevisste, går denne summen typisk til ekstra innkjøp og forbruk, og ikke til det aller nødvendigste.

Ja, jeg nevnte ikke hva pengene skulle brukes til. Men jeg ser for meg husleie, boeker, evt. foererkort, bil, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

De har vel ca 3000 og 6000 i banken. Alt er penger de har fått i gaver eller spart selv. Vi setter ikke av penger til de for jeg skjønner ike heltpoenget med det.

Jeg måtte selv jobbe og slite for pengene som student og det lærte jeg av. Jeg er helt imot at ungdommer skal FÅ penger rett opp i hendene uten å gjøre noe for det.

Har du sett luksusfellen på TV3? Dette handler om mennesker som aldri har lær seg dette med pengebruk. Slike vil jeg ikke at ungene mine skal ha det.

Syns det du sier blir litt feil. Mamma satt inn 500 kr pr mnd til søsteren min og meg da vi var mindre. Fra barnetrygden. Jeg har også konfirmasjonspengene mine på den kontoen. Men jeg jobber da for pengene mine jeg også? Og fortsetter å spare inn på den kontoen? Jeg syns det var kjempesnilt av mamma å gjøre det sånn, og fint å ha litt ekstra penger som egenkapital når jeg skal ta opp boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, jeg nevnte ikke hva pengene skulle brukes til. Men jeg ser for meg husleie, boeker, evt. foererkort, bil, etc.

Når pengene først står i barnets navn er det vel vanskelig for foreldrene å legge klare bånd på bruken av dem når barna har flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pengene først står i barnets navn er det vel vanskelig for foreldrene å legge klare bånd på bruken av dem når barna har flyttet hjemmefra.

Det stemmer, og er faktisk noe man bør tenke over. En som gikk i min klasse på barneskolen mistet faren sin som liten, og brukte faktisk opp arven fra hun var 16 og fram til hun var 18. Nå var det en innmari sløv mor der i huset da, men juridisk sett kunne hun faktisk ikke forhindret dette om hun hadde vært litt mer våken heller.

Med unntak av aksjene og fødselsgaven fra oldefar har vi satt podens penger i mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei - vi har akkurat opprettet bankkonto. Tenkte vi skulle sette inn et beløp på hver ca tilsvarende det de har fått i pengegaver. Vi har bare aldri kommet så langt..

Sparer heller ikke fast i mnd - ser ikke poenget med å ha et kjempebeløp i deres navn. Vi prioriterer heller å betale masse ned på lån. Jeg vil heller støtte ungene den dagen de skal studere/kjøpe bolig enn at de skal få en sum penger å disponere når de feks blir 18. JEG var ihvertfall ikke så veldig fornuftig og langsiktig i tankegangen da jeg var 18..

''JEG var ihvertfall ikke så veldig fornuftig og langsiktig i tankegangen da jeg var 18..''

Hehe, ikke jeg heller. Kanskje jeg da ikke ville hatt vaskejobben for å finansiere lappen og russetiden, men den jobbingen hadde jeg nok bare godt av :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene har hver sin konto som er opprettet av mannens foreldre. Der setter de inn 100 kr til hver av dem i måneden. Vi har satt inn pengene de fikk til navnefestene sine, men sparer ikke spesifikt til jentene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har sparekonto, som dei set penger inn til ting dei ønsker seg. Der står ikkje store beløp.Her om dagen kjøpte 13 åringen TV til 6000,-, og 15 åringen forsterker og høgtalere til 6500,-

Sertifikat har eg spandert på barna, og eg betaler utdannelsen til dei er ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det du sier blir litt feil. Mamma satt inn 500 kr pr mnd til søsteren min og meg da vi var mindre. Fra barnetrygden. Jeg har også konfirmasjonspengene mine på den kontoen. Men jeg jobber da for pengene mine jeg også? Og fortsetter å spare inn på den kontoen? Jeg syns det var kjempesnilt av mamma å gjøre det sånn, og fint å ha litt ekstra penger som egenkapital når jeg skal ta opp boliglån.

kjempesnilt...Du trenger ikke jobbe for de pengene din mor sparte for deg;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner selvsagt at det ikke EGENTLIG er urettferdig, men det kan kanskje oppleves litt urettferdig for barnet at storesøsken har mye penger på konto, uavhengig av hvor pengene kommer fra.

Men som man sier - livet er jo ikke bestandig rettferdig.

Ja, jeg er enig i at det kan _oppleves_ som urettferdig for småsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...