Gå til innhold

slutten for sparegrisen

Anbefalte innlegg

Dette er i danmark. De vil ikke dele ut sparegriser i en bank der pga den islamske tro. Det er visst støtende.

Hva synes du? Er det riktig at tradisjoner skal vike så til de grader? Har sparegris noe med religion å gjøre?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=518411

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300477-slutten-for-sparegrisen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening er det helt idiotisk..

De er i vårt land, og må da innfinne seg med våre tradisjoner og levestil. Ellers får de finne seg et annet sted å være.

Tror de nordmenn hadde blitt behandlet på samme måte i deres land?Neppe...

Samme var på sykehuset, de måtte fjerne en liten gris på døren, da noen ble støtt av dem...

Gjest ViViola

Nå er vel ikke "sparegrisen" lenger bare en gris, det er en fellesbetegnelse på alt som har lås i den ene enden og hull for myntinnkast i den andre.

Så at de lar være å dele ut den varianten som er formet som en gris ser jeg ikke noe problem i. Tror ikke ungene våre vil få varige skader på sjel og sinn av å putte pengene på en ku/en kule/en sau eller hva som helst.

Nå er vel ikke "sparegrisen" lenger bare en gris, det er en fellesbetegnelse på alt som har lås i den ene enden og hull for myntinnkast i den andre.

Så at de lar være å dele ut den varianten som er formet som en gris ser jeg ikke noe problem i. Tror ikke ungene våre vil få varige skader på sjel og sinn av å putte pengene på en ku/en kule/en sau eller hva som helst.

''Tror ikke ungene våre vil få varige skader på sjel og sinn av å putte pengene på en ku/en kule/en sau eller hva som helst.''

Tror du ikke kua eller lammet vil bli stoppet da? Det står jo om begge dyrene i bibelen. Og sparegris er sparegris, men sparebøsse kan være så mangt.

Annonse

Etter min mening er det helt idiotisk..

De er i vårt land, og må da innfinne seg med våre tradisjoner og levestil. Ellers får de finne seg et annet sted å være.

Tror de nordmenn hadde blitt behandlet på samme måte i deres land?Neppe...

Samme var på sykehuset, de måtte fjerne en liten gris på døren, da noen ble støtt av dem...

Verden er ikke lengre som den var, vi blandes sammen og dette er resultatene. Foreløpig så var vel dette i danmark, ikke her i norge, men det kommer vel.....

Man kan kanskje se en mening med dagens krl i skolen, den går gjennom alle religioner. Mulig at våre barn får et annet syn på blandingen av religioner i alle land?

Det er nær opptil det dummeste jeg har hørt. Er det så pokkers vanskelig for dem å se en sparegris så er det ikke langt til nærmeste flyplass.

Jeg forstår og er enig, men samtidig så er dette en endring vi blir dratt med i. Mye vi må ta hensyn til når ulike kulturer og religioner blandes som nå.....

Gjest ViViola

''Tror ikke ungene våre vil få varige skader på sjel og sinn av å putte pengene på en ku/en kule/en sau eller hva som helst.''

Tror du ikke kua eller lammet vil bli stoppet da? Det står jo om begge dyrene i bibelen. Og sparegris er sparegris, men sparebøsse kan være så mangt.

Mulig du har rett i det, at dyr ikke lenger så populære som sparegjenstander.

Ungene her i huset har en spareting fra IKEA, er ikke sikker på hva slags dyr det er (men gris ser det absolutt ikke ut som), og de kaller det nå sparegris.

Ikke mitt mest engasjerende tema, dette, men sånn generelt synes jeg at man gjerne kan ta hensyn til om folk blir støtt eller ikke. Det er jo ikke akkurat kritisk om spareGRISEN blir borte. Hadde vel reagert atskillig mye mer om selve sparebøsseordningen ble forbudt.

:-)

Jeg forstår og er enig, men samtidig så er dette en endring vi blir dratt med i. Mye vi må ta hensyn til når ulike kulturer og religioner blandes som nå.....

Joda, jeg forstår at vi må ta visse hensyn, men må vi gi avkall på våre egne tradisjoner og vaner fullstendig?

Det er nær opptil det dummeste jeg har hørt. Er det så pokkers vanskelig for dem å se en sparegris så er det ikke langt til nærmeste flyplass.

*LOL* Snart må du be om unnskyldning til alle muslimer ;o) Akk, de skal jo for faen meg ikke ete sparegrisen! ;D

Gjest Tatjana

''Tror du ikke kua eller lammet vil bli stoppet da? Det står jo om begge dyrene i bibelen. Og sparegris er sparegris, men sparebøsse kan være så mangt.''

Nå er ikke hverken ku eller sau/lam urene etter muslimsk traidsjon, sånn som grisen er. At det står om dem i Bibelen har ingenting å si. Muslimer spiser både sau og storfe.

Og den første "sparegrisen" mitt eldste barn fikk, var faktisk en grønn kuleformet sak. Og h*n har faktisk så langt ikke fått synlige senskader av dette.

Når det er sagt, syns jeg det er helt bak mål å kutte ut sparegriser formet som griser til en hel befolkning pga av at en minoritet har problemer med det. Kan ikke den minoriteten satse på kuler, sauer eller kuer når de skal spare penger, så kan alle vi andre få ha grisene våre?

Annonse

Mulig du har rett i det, at dyr ikke lenger så populære som sparegjenstander.

Ungene her i huset har en spareting fra IKEA, er ikke sikker på hva slags dyr det er (men gris ser det absolutt ikke ut som), og de kaller det nå sparegris.

Ikke mitt mest engasjerende tema, dette, men sånn generelt synes jeg at man gjerne kan ta hensyn til om folk blir støtt eller ikke. Det er jo ikke akkurat kritisk om spareGRISEN blir borte. Hadde vel reagert atskillig mye mer om selve sparebøsseordningen ble forbudt.

:-)

hehe, ja da lurer jeg på hva grunnen til at de ikke kan spare penger lengre skal være :)

''Tror du ikke kua eller lammet vil bli stoppet da? Det står jo om begge dyrene i bibelen. Og sparegris er sparegris, men sparebøsse kan være så mangt.''

Nå er ikke hverken ku eller sau/lam urene etter muslimsk traidsjon, sånn som grisen er. At det står om dem i Bibelen har ingenting å si. Muslimer spiser både sau og storfe.

Og den første "sparegrisen" mitt eldste barn fikk, var faktisk en grønn kuleformet sak. Og h*n har faktisk så langt ikke fått synlige senskader av dette.

Når det er sagt, syns jeg det er helt bak mål å kutte ut sparegriser formet som griser til en hel befolkning pga av at en minoritet har problemer med det. Kan ikke den minoriteten satse på kuler, sauer eller kuer når de skal spare penger, så kan alle vi andre få ha grisene våre?

Jo vi bør kunne få spare i det vi vil selv :) Her går det i små skattekister :)

Verden er ikke lengre som den var, vi blandes sammen og dette er resultatene. Foreløpig så var vel dette i danmark, ikke her i norge, men det kommer vel.....

Man kan kanskje se en mening med dagens krl i skolen, den går gjennom alle religioner. Mulig at våre barn får et annet syn på blandingen av religioner i alle land?

Episoden på sykehuset var i Norge, og det er en stund siden..

Var på barneavd...

Våre barn blir nok mer vant med denne galskapen, de får den jo inn med morsmelka ;0)

Med fare for å bli kallt rasist(for det blir man jo med en gang man har et annet synspunkt en muslimene) så synes jeg dette bare blir tullete. Jeg ser ingen som helst grunn for å slutte med sparegris fordi man skal ta hensyn til muslimere! Men bare så det er sagt, om det er hest, ku eller sau man putter penger på er for meg revnende likegyldig. Men det blir for dumt å ta vekk "sparegrisen". Hva blir det neste?

Gjest Elextra

Har jeg aldri tenkt på, men synes det er hensynsfullt (og antakelig kommersielt lurt) av banken å ta i betraktning at en stadig større andel av kundene er muslimer.

Har ingen problemer med at bankene deler ut andre former for sparebøsser enn griser.

Jeg har hatt flere sparebøsser selv, men aldri noen sparegris, og det har heller ikke sønnen min hatt, så det går da like greit med andre sparebøsser enn dem som ser ut som griser.

MEN: Jeg skjønner ikke hvorfor muslimene har så mye imot griser av enhver art. Jeg skjønner at de anser det som et urent dyr som de ikke vil SPISE, men hvorfor er det også galt med grisefigurer og -bilder??

Vi ville jo ikke spist revekjøtt f eks pga faren for sykdom, men ville jo ikke reagert på revesparebøsse.

Er det slik at muslimene "overfortolker" koranens bud om at grisen er et urent dyr? Og er det slik at disse bankene er overforsiktige/snillistiske når de vil fjerne sparegrisene av hensyn til muslimse kunder?

Uansett har vel de fleste banker flere ulike typer sparebøsser som de kan tilby kundene sine, så fra et kommersielt ståsted kunne de jo godt tilby alternative sparebøsser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...