Gå til innhold

Tannfelling-rekkefølge...

Anbefalte innlegg

7 åringen her i huset har mistet TO tenner, mens jeg ser kompisene han har mistet tre ganger så mange :) Hva er grunnen til at det varierer så veldig tro? Han fikk sin første tann da han var 6 mnd, så det er vel ganske så normalt..

Men... er det slik at de fleste unger mister tenner i nokså lik rekkefølge??? Nå har han mistet begge nede. Er det fortennene som står for tur nå? Spør også fordi poden ikke er veldig glad i å rugge på tennene. Tror egentlig han synes det er skikkelig ekkelt med løse tenner ;) Må vel kjenne etter jeg om det er noen andre tenner som er løse...og så kanskje vi slipper at de nye vokser helt ut før melketenenne er ute.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300507-tannfelling-rekkef%C3%B8lge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

7-åringen min har mistet 3 tenner, alle nede. Den 4. nede er løs, og hun påstår hardnakket at det er flere oppe som er løse også. Det sliter jeg imidlertid litt med å kjenne, men-men.

Hun fikk ikke tenner tidlig, såvidt jeg husker, var vel 7-8 måneder før de kom.

Om det er noe mønster vet jeg ikke, men det er vel kanskje ikke helt usannsynlig.

Vår 7-åring har også bare mistet de to fortennene nede. Hun håper sårt at andre tenner er løse, men foreløpig er de nok ikke det.

8-åringen har mistet 8 tenner.

Først to fremtenner nede, så fremtennene oppe, så de to ved siden av nede og så oppe.

Jeg tror det er en ganske normal rekkefølge, men det finnes nok variasjoner der også :)

Gjest Elextra

Du skal være glad han feller tenner sent, de som får de endelige tennene tidlig får ofte mer hull i dem. Emaljen er ofte mindre utviklet om tenne kommer tidlig.

Gutten min er vel helt gjennomsnittlig, han er seks og et halvt og har mistet fire tenner, og har nå en løs. Både han og broren fikk melketennene veldig tidlig, de var vel bare 7-8 uker før første brøt frem.

Det vanlige er nok å miste de to fortennene nede først, så de to oppe, og så etterhvert de ved siden av. Men har hørt om variasjoner.

Seksåringen har mista åtte tenner, og fått 10 nye, seksårsjeksler inkl. Han mista første da han var 4,5 og fikk umiddelbart ny tann der han mista.

For barnas deler det sikkert litt sårt å gå og vente på å miste like mange tenner som vennene. Men for mødre med tanntrollskrekk, så skulle jeg gjerne ha sett at skoletennene hadde drøyd til 2. klasse. Vi fikk jo tenner da vi begynte på skolen som 7-åringer, så det er da bare naturlig at barna får det i andre klasse nå. Men jeg har generelt inntrykk av at det er mange som får tidligere.

Min 6 1/2 åring har nå mistet de to nederste. De andre sitter støtt. Den ene nede måtte han trekke, for den ville ikke ut selv om den nye "kaffetanna" kom opp bak.

Ellers tror jeg det er sånn at de mister tennen i den rekkefølgen de fikk dem. Og det er de nedre fortennene babyene får først, og deretter de oppe.

Det er stor variasjon i når de mister tenner, så du trenger ikke bekymre deg.

(Men du kan kanskje se etter om det kommer nye tenner bak melketennene. Det skjedde som sagt med sønnen min)

Annonse

Min 6 1/2 åring har nå mistet de to nederste. De andre sitter støtt. Den ene nede måtte han trekke, for den ville ikke ut selv om den nye "kaffetanna" kom opp bak.

Ellers tror jeg det er sånn at de mister tennen i den rekkefølgen de fikk dem. Og det er de nedre fortennene babyene får først, og deretter de oppe.

Det er stor variasjon i når de mister tenner, så du trenger ikke bekymre deg.

(Men du kan kanskje se etter om det kommer nye tenner bak melketennene. Det skjedde som sagt med sønnen min)

Kaffetann? Den var ny. Det høres litt brunt og trasig ut, da ;)

Jeg er vant til å si skoletenner om de nye, men guttungen lurer litt på når man får jobbetennene, om de kommer etter skoletennene...

Du skal være glad han feller tenner sent, de som får de endelige tennene tidlig får ofte mer hull i dem. Emaljen er ofte mindre utviklet om tenne kommer tidlig.

Gutten min er vel helt gjennomsnittlig, han er seks og et halvt og har mistet fire tenner, og har nå en løs. Både han og broren fikk melketennene veldig tidlig, de var vel bare 7-8 uker før første brøt frem.

Det vanlige er nok å miste de to fortennene nede først, så de to oppe, og så etterhvert de ved siden av. Men har hørt om variasjoner.

"Emaljen er ofte mindre utviklet om tenne kommer tidlig." Dette har jeg aldri hørt om før?

"Emaljen er ofte mindre utviklet om tenne kommer tidlig." Dette har jeg aldri hørt om før?

Dt var det min tannlege sa til meg. Emaljen styrker gradvis frem mot cirka 20-årsalderen, da den har oppnådd "full styrke". Og så reduseres kvaliteten når man blir gammel.

Emaljen styrkes gjennom næringsstoffer i det vi spiser. Tennene ligger jo klart inni kjeven i lang tid før de kommer frem, så jo lengre tid de har på å styrke seg før de kommer frem, jo bedre er det.

Gjest Elextra

Har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men har så vidt hørt det, og det ble også hevdet i en tråd tidligere her på DOL. Og det stemmer med min erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...