Gå til innhold

Hypotetisk lusespørsmål

Anbefalte innlegg

I disse lusekverketider begynte jeg å tenke på noe.

Hva om man ikke behandler en med lus i det hele tatt. Bare lar lusa være der.

Sett at ingen blir smittet, så man behøver ikke å tenke på det.

Hva vil så skje. Vil hodet bli hoppende fullt av lus? Vil de dø ut etterhvert? Vil kløen spre seg? Vil kløen bli utålelig?

Hvem vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300533-hypotetisk-lusesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men vil kløen spre seg fra hodet og til resten av kroppen?

Vil lusene spre seg til resten av kroppen?

Det tror jeg ikke. Det er jo hodelus, og lusa legger eggene sine inntil hårstråene. Mna kan få hodelus i både bryn og vipper, og er man en ekstremt hårete mann med sammenhengende hår fra hodet og nedover ryggen kan det for alt jeg vet spre seg også nedover der... *usj*

Men jeg tror ikke lusa dør ut av seg selv, nei, så lenge det finnes blod.

Har sett på noen slike animal rescue-programmer på Animal Planet, og der får de noen ganger inn hunder som er så loppebefengte at de lider av blodmangel... :-(

Så du det innslaget om, hva het de - "aldri mer lus i Norge" eller noe sånt i går du og? Jeg tenkte _akkurat_ det samme som deg, og googlet kjapt lus + konsekvenser, lus + sykdommer, ubehandlet + lus etc, men fant ingenting. Egentlig litt snedig siden stemningen piskes opp hver vinter... :)

Annonse

Lusene vil ikke dø ut av seg selv, de formerer seg raskt og tallrikt. Det vil nok bli svært mange lus etterhvert og kløen vil bli betydelig.

Ut over det får det vel ingen konsekvenser.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5620:0:17,3939:1:0:0:::0:0

Tror det etterhvert blir plagsomt, men at det er ufarlig. Jeg hørte et intervju av en "luseforsker" på radio. Han hadde laget en lusekoloni på et hårete område på underarmen sin. Plastret over for å gi dem et beskyttet miljø, og kikket på dem og testet forskjellige ting. Bl.a. prøvde han å drukne dem, men det tok altfor lang tid (tror det var snakk om å sitte et par dager i badekaret...), varmebehandle osv. Det begynte etterhvert å klø plagsomt mye, og han avsluttet forsøket sitt. (Han var mer enn spesielt interessert, for å si det slik..)

Tror det etterhvert blir plagsomt, men at det er ufarlig. Jeg hørte et intervju av en "luseforsker" på radio. Han hadde laget en lusekoloni på et hårete område på underarmen sin. Plastret over for å gi dem et beskyttet miljø, og kikket på dem og testet forskjellige ting. Bl.a. prøvde han å drukne dem, men det tok altfor lang tid (tror det var snakk om å sitte et par dager i badekaret...), varmebehandle osv. Det begynte etterhvert å klø plagsomt mye, og han avsluttet forsøket sitt. (Han var mer enn spesielt interessert, for å si det slik..)

''(Han var mer enn spesielt interessert, for å si det slik..)''

Kan man trygt si!! ;-)

Jeg tror lusa bare blir boende lykkelige i hodet på den lusebefengte.

-og jeg tror det klør noe forferdelig.

Det var jo endel som hadde lus i håret støtt i gamle dager, og menneskeheten har jo ikke dødd ut pga lusa ennå ihvertfall. mener å ha lest om mange tusen år gamle lus funnet på en mumie i Sør-Amerika?

Så du det innslaget om, hva het de - "aldri mer lus i Norge" eller noe sånt i går du og? Jeg tenkte _akkurat_ det samme som deg, og googlet kjapt lus + konsekvenser, lus + sykdommer, ubehandlet + lus etc, men fant ingenting. Egentlig litt snedig siden stemningen piskes opp hver vinter... :)

Nei, jeg så ikke programmet, men har fått med meg at det neste uke (tror jeg), skal være litt intensiv info om lus - og at alle bør sjekke seg da.

Det var i den sammenheng jeg også begynte å tenke...

Oj, snakk om å ofre seg for forskningen :)

Nei, jeg så ikke programmet, men har fått med meg at det neste uke (tror jeg), skal være litt intensiv info om lus - og at alle bør sjekke seg da.

Det var i den sammenheng jeg også begynte å tenke...

I går var det et innslag med en dame fra en forening som skulle bekjempe lusa skjønner du, og hun gikk inn med så stor iver at man skulle tro det var noe meget, meget dødelig det var snakk om. Jeg kom også til å tenke på at jeg aldri har hørt noe om lusas konsekvenser ut over at det klør. Mange barn (og foreldre) har skammet seg av meget liten grunn...

Annonse

Lurer på om han var gift? ;oP

I går var det et innslag med en dame fra en forening som skulle bekjempe lusa skjønner du, og hun gikk inn med så stor iver at man skulle tro det var noe meget, meget dødelig det var snakk om. Jeg kom også til å tenke på at jeg aldri har hørt noe om lusas konsekvenser ut over at det klør. Mange barn (og foreldre) har skammet seg av meget liten grunn...

Det er uansett ingen grunn til å skamme seg, for lus skyldes ikke urenslighet.

Men det er da noe forferdelig herk, og når man først har vært igjennom dette med lusekur og kjemming og vask av sengetøy etc etc, så blir man veldig opptatt av at alle andre også skal ta dette alvorlig, slik at man unngår å få det igjen.

Derfor er det viktig med fokus på dette, for å få alle til å sjekke skikkelig nok og ofte nok. Slepphendte foreldre som mener at det ikke er så farlig gjør at man ikke blir kvitt lusa - det går bare rundt og rundt. :-(

Økt fokus bør også være med på å fjerne tabuene rundt dette med lus. Jeg selv har uten å nøle sendt ut sms til foreldrene til min sønns venner, og flere foreldre har også "stått fram" på foreldremøter og oppfordret alle til grundig sjekk av barna sine.

Vi har alt å tjene på at det ikke er mer flaut å snakke om at barnet har fått lus enn at det har fått øyekatarr.

Det er uansett ingen grunn til å skamme seg, for lus skyldes ikke urenslighet.

Men det er da noe forferdelig herk, og når man først har vært igjennom dette med lusekur og kjemming og vask av sengetøy etc etc, så blir man veldig opptatt av at alle andre også skal ta dette alvorlig, slik at man unngår å få det igjen.

Derfor er det viktig med fokus på dette, for å få alle til å sjekke skikkelig nok og ofte nok. Slepphendte foreldre som mener at det ikke er så farlig gjør at man ikke blir kvitt lusa - det går bare rundt og rundt. :-(

Økt fokus bør også være med på å fjerne tabuene rundt dette med lus. Jeg selv har uten å nøle sendt ut sms til foreldrene til min sønns venner, og flere foreldre har også "stått fram" på foreldremøter og oppfordret alle til grundig sjekk av barna sine.

Vi har alt å tjene på at det ikke er mer flaut å snakke om at barnet har fått lus enn at det har fått øyekatarr.

Hos oss har ikke lus vært noe problem, hverken mens poden gikk i barnehagen eller nå på skolen. Jeg kan bare komme på et par-tre ganger vi har fått skriv og undersøkt hodebunnen jeg. Men er det hyppige epedemier hos dere skjønner at man går lei, det er ikke det. Men det jeg egentlig lurer på er hva lusa gjør om den forblir ubehandlet? Er kløe resultatet, og ikke symptomet, rett og slett?

Hos oss har ikke lus vært noe problem, hverken mens poden gikk i barnehagen eller nå på skolen. Jeg kan bare komme på et par-tre ganger vi har fått skriv og undersøkt hodebunnen jeg. Men er det hyppige epedemier hos dere skjønner at man går lei, det er ikke det. Men det jeg egentlig lurer på er hva lusa gjør om den forblir ubehandlet? Er kløe resultatet, og ikke symptomet, rett og slett?

Ja, du skal ha hatt lus i 4-5 uker eller noe sånt før det begynner å klø, så man kan ikke stole på at man får vite om lusa på den måten. Da har man allerede rukket å smitte hele familien og halve klassen...;-)

Ja, du skal ha hatt lus i 4-5 uker eller noe sånt før det begynner å klø, så man kan ikke stole på at man får vite om lusa på den måten. Da har man allerede rukket å smitte hele familien og halve klassen...;-)

Skjønner. Da har jeg lært noe nytt i dag også! ;)

I tettstedet der jeg vokste opp, bodde det to lusunger. Dvs to barn som alle visste hadde lus, og med to alkoholiserte foreldre (hvor var barnevernet, lurer jeg på den dag i dag...). Jeg jobbet på leketøysbutikk i min tidlige ungdom, og vi hadde det svare strev når disse barna kom inn i butikken og ville prøve karnevalsutstyr mv. Hva sier man... Du får ikke prøve, fordi du har lus?.. Vel, vi endte opp med å kaste alt de prøvde etter at de gikk ut. Man kunne faktisk se at lusa kravlet og myldret rundt oppe i håret på dem. Forferdelig ekkelt. Men igjen - hvorfor var det ingen voksne eller noen etat som grep inn....?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...