Gå til innhold

5-års-bursdag igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Foretstyr

Ringte for å "bestille" lokalet til helsestasjonen i vår region den aktuelle dagen, men det var opptatt og ikke var det ledig helga før eller helga etter bursdagen heller! :(

Dama der lurte på om jeg ville holde av fredags ettermiddagen istedenfor. Er det vanlig å ha barnebursdager på hverdags-ettermiddager? Vi har ennå ikke vært i noen ihvertfall...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300556-5-%C3%A5rs-bursdag-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Her er hverdagsettermiddager vanlig når ungene kommer i skolealder. Da tar alle sammen bussen hjem til bursdagsbarnet etter skolen.

Jeg (dvs mitt yngste barn) har vært i noen ettermiddagsbursdager ellers. Da gjerne fredag ettermiddag. For mitt vedkommende liker jeg ikke det så godt. H*n er sliten etter barnehagedagen, og selskapet blir stort sett å sitte på fanget mitt. . Men så lenge det er fredag er det tross alt fri dagen etter, så h*n kan sove ut. Men nå er min yngste bare fire år, og litt yngre enn din femåring.

Gjest Foretstyr

Her er hverdagsettermiddager vanlig når ungene kommer i skolealder. Da tar alle sammen bussen hjem til bursdagsbarnet etter skolen.

Jeg (dvs mitt yngste barn) har vært i noen ettermiddagsbursdager ellers. Da gjerne fredag ettermiddag. For mitt vedkommende liker jeg ikke det så godt. H*n er sliten etter barnehagedagen, og selskapet blir stort sett å sitte på fanget mitt. . Men så lenge det er fredag er det tross alt fri dagen etter, så h*n kan sove ut. Men nå er min yngste bare fire år, og litt yngre enn din femåring.

Hmm... det er kun to 4-åringer på avdelingen - resten er 5 eller 6. Tror det skal gå greit for de er jo stadig med hverandre hjem rett etter barnehagen. I dag skal jeg f.eks hente to barn istedenfor ett i barnehagen. :-)

Tror jeg skal gå for den fredagen, jeg. Har jo ikke plass hjemme, så det blir nok det beste alternativet. :-)

Vår oppfatning ar at barnebursdager IKKE skal holdes i helgene. Vi er en aktiv familie som reiser til fjells nesten hver helg. Er vi hjemme er det fordi vi må ett eller annet. Våre helger er "hellige" og jeg synes det er en uting med barnebursdag lørdag eller søndag ettermiddag, fredag og for den saks skyld. Hele helgen går fordi en av podene skal i bursdag lørdag fra 14- 16 for eksempel.

I vår vennekrets og har vi skjønt på i klassen (3) til eldstemann er det vanlig med bursdag fra 17- 19 mandag til torsdag.

Gjest Elextra

Vår oppfatning ar at barnebursdager IKKE skal holdes i helgene. Vi er en aktiv familie som reiser til fjells nesten hver helg. Er vi hjemme er det fordi vi må ett eller annet. Våre helger er "hellige" og jeg synes det er en uting med barnebursdag lørdag eller søndag ettermiddag, fredag og for den saks skyld. Hele helgen går fordi en av podene skal i bursdag lørdag fra 14- 16 for eksempel.

I vår vennekrets og har vi skjønt på i klassen (3) til eldstemann er det vanlig med bursdag fra 17- 19 mandag til torsdag.

Enig med deg.

Vi reiser ikke så ofte bort vinterstid som sommerstid, men er desto mer på ski og andre utendørsaktiviteter, og en bursdag fra 12-14 legger jo beslag på hele dagen.

Gjest Elextra

Barn er forskjellige - synes jeg ser min turbo fireåring sitte på fanget mitt i barnebursdag - uansett tidspunkt! *S*

Annonse

Jeg er også enig, selv om vi ikke reiser bort så mye om vinteren (mer på forsommeren).

Det å ha selskap på helger er greit nok når de er så små at man ikke kan regne med at de orker fest etter barnehagetiden.

Gjest ViViola

Jada, det er slett ikke uvanlig. Har hatt det flere ganger vi. Og et par ganger har jeg hatt det midt på dagen og invitert avdeling fra barnehagen hjem til oss på bursdagstur. Det er helt genialt! Da følger det med voksne :DDD

Det der har vi tenkt å gjøre på minstesnuppas bursdag til våren. Virker helt herlig!

Men du, hvordan har dere gjort det med invitasjon og gaver og slikt? Når hele avdelingen kommer, så vil det jo være unger der som normalt ikke hadde blitt bedt i bursdagen, og dermed ser jeg for meg et lite invitasjons- og gavedillemma.

Det der har vi tenkt å gjøre på minstesnuppas bursdag til våren. Virker helt herlig!

Men du, hvordan har dere gjort det med invitasjon og gaver og slikt? Når hele avdelingen kommer, så vil det jo være unger der som normalt ikke hadde blitt bedt i bursdagen, og dermed ser jeg for meg et lite invitasjons- og gavedillemma.

Vi har hatt hele avdelingen hjemme på besøk på dagtid til både 3, 4 og 5-årsdagene, og det har funket kjempefint.

Det har ikke vært noe problem med det at vi dermed har invitert barn av kjønn&alder som ikke inviterer tilbake fordi de har et mindre type selskap.

Til 6- årsdagen valgte vi imidlertid å IKKE invitere avdelingen, nettopp fordi han da snart skulle slutte og at det da var 3-4-åringer på avdelingen som han ikke lekte noe særlig med, samt at han hadde venner som allerede hadde begynt på skolen.

Gjest ViViola

Vi har hatt hele avdelingen hjemme på besøk på dagtid til både 3, 4 og 5-årsdagene, og det har funket kjempefint.

Det har ikke vært noe problem med det at vi dermed har invitert barn av kjønn&alder som ikke inviterer tilbake fordi de har et mindre type selskap.

Til 6- årsdagen valgte vi imidlertid å IKKE invitere avdelingen, nettopp fordi han da snart skulle slutte og at det da var 3-4-åringer på avdelingen som han ikke lekte noe særlig med, samt at han hadde venner som allerede hadde begynt på skolen.

Hm... Gaver, da? Hadde alle med gaver? Og - inviterte dere barnehagen, eller hvert enkelt barn?

Gjest Valnøtt

Når man gjør det på den måten, så må man invitere alle sammen :-)

Alle kom, de fleste hadde gaver, men ikke alle. Det var ikke noe problem. Ei lita jente var lei seg en gang fordi mora hennes hadde glemt gave, men jeg hadde en såpeboble på lur som hun fikk av meg å gi til sneipen. Det siste året i bhg hadde vi ikke slik bursdag, men da ville vi nok ha invitert femårsklubben, tenker jeg.

Det ble jo en del som ikke inviterte tilbake, men det ble en del bursdager han fikk gå i som ikke ellers ville vært naturlige også :-)

Hm... Gaver, da? Hadde alle med gaver? Og - inviterte dere barnehagen, eller hvert enkelt barn?

Oi, dte er så lenge siden at jeg nesten har glemt det!

Jeg vet ihvertfall at jeg aller først avklarte dette med de ansatte på avdelingen for å høre om det var OK og for å finne passende dato, klokkeslett osv.

Men mener å huske at jeg laget en plakat i A3-størrelse og hengte opp på avdelingen god tid i forveien?? Mulig hver enkelt fikk også - husker ikke helt.

Det gikk kjempefint å ha dem på besøk - de ansatte er tross alt på jobb, og serverer pølser og tørker ketsjup og hjelper unger på do!! ;-) Og organiserte rydding av leker før de dro - det hadde jeg virkelig ikke ventet...;-)

Etter ønske fra de ansatte, hadde vi "flasketuten peker på" i forbindelse med utdeling av gaver, og det funket veldig fint.

Det var nokså stor variasjon mht gavenivået - var det barn av slikt kjønn & alder at han ikke lekte noe særlig med, var det typisk bare en liten ting som f eks en eske fargestifter. det var like stas uansett.

Det var jo flere som benyttet seg av slikt selskap, og dersom noen barn ble levert om morgenen og foreldrene hadde glemt at det var bursdag, fikk de tilbud av de ansatte om å gi en 20-kroning som de ansatte skulle hjelpe barnet å pakke fantasifullt inn.

Det viktigste er jo ikke gavene, og min pode hadde neppe lagt merke til at noen ikke hadde hatt med gave, men det tror jeg det gaveløse barnet selv hadde lagt merke til. Det er stas å gi bort noe, selv om det "bare" er en 20-kroning med masse silkepapir og dill-dall rundt.

Det var ikke vanlig med veldig pyntede barn - de kom i vanlig barnehageklær. de gangene min pode skulle på slike selskaper, valgte jeg kanskje de peneste klærne innen sjangeren "vanlige barnehageklær", men altså ikke ordinært pentøy.

Annonse

Gjest ViViola

Når man gjør det på den måten, så må man invitere alle sammen :-)

Alle kom, de fleste hadde gaver, men ikke alle. Det var ikke noe problem. Ei lita jente var lei seg en gang fordi mora hennes hadde glemt gave, men jeg hadde en såpeboble på lur som hun fikk av meg å gi til sneipen. Det siste året i bhg hadde vi ikke slik bursdag, men da ville vi nok ha invitert femårsklubben, tenker jeg.

Det ble jo en del som ikke inviterte tilbake, men det ble en del bursdager han fikk gå i som ikke ellers ville vært naturlige også :-)

Tenkte ikke så mye på det med invitasjoner tilbake, akkurat, men mer på hvordan foreldrene til de barna som man ikke ville invitert eller reagerte i forhold til dette med gaver. Noen er jo veldig obs på gaver og slikt, at det koster for mye og at det blir for mange i løpet av et år.

Det å invitere bare 5-årsklubben er kanskje ikke dumt, det blir både færre og mer naturlig egentlig. Snuppa her leker lite med de minste barna, igrunnen.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1204218346' post='3815928]

Å ha barnebursdag på hverdags-ettermiddag, er helt vanlig. Faktisk er det mange som synes det er best, slik at ikke helgens hyttetur etc, blir "ødelagt" av vennebursdager i hytt og vær.

Vi har desverre ikke hytte, så vi stiller i alle bursdager :D

Vi arrangerte begge ungenes bursdager på Vitensenteret i sentrum av Trondheim - en del av mødrene var stooorfornøyde, nå kunne de endelig gå på shopping alene! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...