Gå til innhold

Eksem på hendene - botemiddel?

Anbefalte innlegg

Hei, dattera vår på 6 har fått et rødt eksem på hendene. Jeg har prøvd å smøre på Carbamid, men det ser ut til å heller brenne mer enn det mykner opp og lindrer! Til og med aloe vera førte til at hun gråt. Dette kan godt være atopisk eksem. Hva bør jeg i så fall smøre med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300580-eksem-p%C3%A5-hendene-botemiddel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn en krem uten parfyme, f. eks Decubal, Exomega Aderma eller apobase. Karbamid svir veldig på aktivt eksem.

Lykke til

Oisann! Det hørtes ikke godt ut!! Prøv A krem, som du får kjøpt på apotek og helsekost. Den er kjempefin. Kanskje prøv den uparfymerte i første omgang.

Lykke til.

Gjest sjøstjerna

dersom huden er rød, tykk og tørr så er det ikke sikkert at fuktighetskrem alene hjelper.

Mine barn- med atopisk eksem- hadde ofte eksem på hendene. Jeg forsøkte smøre med fuktighetskrem, men dette fungerte best som forebygging. Når eksemen var et faktum så var det hydrokorison. Det tok noen få dager, og eksemet er borte. Deretter var det viktig å forebygge ny eksem ved å holde huden smidig ved fuktighetskrem

(men eksemen kom og gikk hver vinter i mange år. Nå er den borte)

Gjest sjøstjerna

Har du ikke vært å fått undersøkt det hos legen? Fått noe eksemkrem på resept?

Til mine barn brukte jeg mildeste variant- som man ikke trenger resept på. Eks hydrokorison eller mildison eller liknende.

Kun når dette ikke hjalp tydde vi til resept-belagte midler.

Annonse

Har atopisk eksem og hatt mye eksem på hendene selv.

Typisk at dette kommer i perioder med våte votter. Send med rikerlig med votteskift!

Jeg har veldig tynn hud på hendene etter mye bruk av sterke salver. Nå smører jeg bare for å roe ned hissig utslett også bruker jeg fuktighetskrem. Locobase repair er min favoritt!

I perioder med veldig såre hender har jeg gode erfaringer med å bruke slike hvite myke bomullshansker du får på apotek.

Lykke til! - mange vokser det heldigvis av seg!

Hvis det er akutt og vondt, bør du lindre det verste med en hydrokortison-krem.

Når det begynner å roe seg, går du over til en god fuktighetskrem, som for eksempel Aderma Exomega (fra apoteket), og sørger for å smøre hendene hennes mye og ofte.

Jeg har vært plaget med kuldeeksem på mine hender. Den ene kremen som jeg har funnet ut hjelper er Avene Cold Cream-håndkrem. Denne har vært nok til at jeg slipper bruke å hydrokortison. Har ikke funnet noen andre kremer som har hjulpet til nå med roe ned eksemen. Vanlige kremer hjelper ikke og andre blir alt for feite og legger seg bare som en hinne på hendene.

Det fins en krem på apoteket som heter Inotyol. Den er super mot bleiesår og hjelper også mot eksem, og er helt ufarlig. Jeg ville prøvd den før jeg prøvde med hydrokortison på en liten baby.

Inotyol er ikke egnet på hendene til en baby vel? Det er jo en salve som definitivt må dekkes til med bandasjer eller tøy (eller bleier!), den setter jo flekker på alt.

Ville tatt en prat med legen. Jeg er selv plaget med eksem på hendene, og det eneste som hjelper, er kortisonkrem, dessverre. Bruker den mildeste varianten fra apoteket (men har også en sterkere, reseptbelagt en, for de værste dagene), når det er på det værste. Forebygger med Locobase Repair. Når jeg er flink å smøre meg med Repair, går det lengre mellom hver gang utslettet blir ille.

Inotyol er ikke egnet på hendene til en baby vel? Det er jo en salve som definitivt må dekkes til med bandasjer eller tøy (eller bleier!), den setter jo flekker på alt.

Ja, det er sant, jeg tenkte ikke på at en baby sutter på hendene... Men det gjelder vel for så vidt flere salver. Jeg ville ikke ha smørt hendene inn med hydrokortison uten å ta på votter eller noe etterpå. Kan ikke tenke meg at det er bra for en baby å sutte på hydrokortison...

Annonse

Ja, det er sant, jeg tenkte ikke på at en baby sutter på hendene... Men det gjelder vel for så vidt flere salver. Jeg ville ikke ha smørt hendene inn med hydrokortison uten å ta på votter eller noe etterpå. Kan ikke tenke meg at det er bra for en baby å sutte på hydrokortison...

Dt er vel ikke snakk om en baby, heller, i dette tilfellet. Hun refererer til datteren sin på 6....

Dt er vel ikke snakk om en baby, heller, i dette tilfellet. Hun refererer til datteren sin på 6....

Å, jeg leste litt fort, tenkte ungen var 6 mnd :-D

Ikke noe problem å ta Inotyol på hendene til en 6-åring før leggetid, vel? Bare ta på noe bomullshansker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...