Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i dag iallefall

Jeg har fått brystkreft. Skal operere ut en liten svuls og så på stråling etterpå. Skal tilbake om 14 dager å få mer informasjon, jeg klarte ikke spørre om så mye i dag.

Hvordan stråler man? Stråler man hver uke, hvor mange uker? Blir man syk av stråling, hvordan syk da? (jeg føler meg helt frisk nå)

Hvor lenge varer en slik operasjon? Må jeg ligge på sykehus?

Kan jeg jobbe mens jeg blir strålt? Jeg har nettopp begynt i ny jobb/vikariat i en mellomstor bedrift. Skal være vikar 1 år og har nettopp begynt opplæring. Stortrives på jobben og vil kurse meg mest mulig dette året.

Jeg informerte sjefen siden jeg måtte være borte en dag sist uke men han skulle ikke si noe til de andre. Bør jeg det? Bør jeg holde sjefen oppdatert eller bør jeg vente til han spør mer? Vil liksom ikke være den nye med alle problemene. Jeg ser han lite om dagene, men han er en veldig hyggelig sjef som virket bekymret for dette her.

huff får meg til å tenke litt på om han bekymrer seg mest for meg eller for om jeg blir sykemeldt og at han må få noen i stillingen igjen. Jeg har kun fortalt han om at jeg fant kulen og skulle på sykehuset, har ennå ikke sagt hva de fant. Kanskje jeg bør det?

Altfor mange tanker i hodet nå. Håper noen kan svare meg litt på det jeg lurer på. Har prøvd å søke litt men finner ikke så mye. Det er feil forum dette her, men er her jeg pleier å være til vanlig så derfor spør jeg dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300590-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var trist å høre.

Kan bare svare for hvordan det er ved det sykehuset jeg kjenner. Da blir du innlagt en dag, operert neste dag. Avhengig av din form og operasjonens størrelse reiser du dagen etter operasjonen evt en dag senere.

Så begynner strålingen når arret er grodd, vanligvis ca en mnd etter operasjonen. Strålingen foregår hver ukedag i 6 uker (kan være kortere også) Bor du i nærheten kan du reise hjem hver dag, bo ved sykehotell eller lign. Selve stålingen tar mindre enn en time.

De fleste blir sykemeldt fra de får beskjed om hva kulen er til en stund etter strålingen er avsluttet. Selv om en kanskje ikke blir fysisk sliten (noen blir det også) så er det en påkjenning å gå gjennom behandlingen. Noen kan imidlertid synes det er godt å gå på jobb i perioder, evt noen timer daglig. Dette gjør du som du føler for. Du blir ikke syk i samme grad som en kan bli av cellegift. Noen kan bli sår i huden der en blir strålt. Du ligger inni en maskin som stråler området der kulen blir funnet. Er ikke vondt.

Synes ikke du skal tenke på arbeidsgiveren i dette tilfellet, men på deg selv! Men behandlingen vil innebære at du blir noe borte fra jobb uansett, så du bør kanskje informere sjefen. Om du vil jobbe underveis, må du nesten ta etterhvert.

Lykke til med operasjonen og etterbehandlingen.

Jeg synes du skal si det til sjefen og jeg synes du skal legge i fra deg alle bekymringer rundt din sjef og din nye jobb. Du tar en dag av gangen og konsentrerer deg om ditt eget velvære, går på jobb når du føler for det og orker det. Blir du sykemeldt, så blir du det og det må sjefen din takle. Dette kan du ikke noe for om du er aldri så ny i jobben og slike bekymringer skal du ikke ha.

Ønsker deg en riktig god bedring.

Klem

Ei av mine venninner er akkurat ferdig behandlet for brystkreft. Ho hadde grad 3, altså den alvorligste.

Ho opererte bort hele brystet + en del lymfekjertler.

Kreften ble oppdaget i Januar i fjor, og behandlingen var ferdig i Oktober/November.

Først altså operasjon, så cellegift og til slutt stråling.

Det ser jo ut til at du slipper cellegift, og "bare" skal ha stråling. Mener å huske at denne ble tatt daglig 5 dager i uka. Ho måtte da til Oslo for dette.

Hele behandlingen tok selvsagt på. Å jobbe var helt uaktuelt, men ho var med på en venninnetur bare ca. 1 uke etter avsluttet stråling. (9 timer tog og en langhelg med 4 venninner.) Synes da formen var helt OK, så jeg var faktisk ganske forundret.

Du kan også kontakte kreftforeningen for å få informasjon. De har veldig mye informasjon på nettet også (visstnok)

Uansett: Lykke til:-)

Gjennom jobben min har jeg hatt mye med mennesker å gjøre som har gått til stråling, uten at jeg jobber i helsevesenet og har "peiling".

De fleste jeg har snakket med som har hatt brystkreft, har hatt 25 - 35 strålinger. Du går fem dager i uken. De fleste har reist til og fra Oslo hver dag, i egen bil, med tog eller drosje, som de får dekket. Tror det meste av brystkreftstråling nå foregår på Kreftsenteret på Ullevål sykehus. (Har forresten kun hørt positivt om dette nye kreftsenteret) Selve strålingen tar ca ti minutter, så det er ofte reisen som er det mest strabasiøse!

Noen blir skikkelig syke av strålingen, andre merker ingenting! Tror ikke de som stråler i brystområdet pleier å bli veldig syke heldigvis, værre med de som stråler i mageregionen eller for eksempel munnen...

Operasjonen veit jeg ingenting om.

Annonse

Jeg skjønner at det må være fryktelig å få en slik diagnose! Jeg synes at fokuset først og fremst skal være på deg selv - jobben får komme i annen rekke.

Jeg har en nær slektning som fikk operert bort en kul + et par lymfekjertler. Etter at operasjonssåret hadde grodd, fikk hun stråling, én gang om dagen i 5-7 uker (husker ikke helt). Hun har ikke fått cellegift, og regnes i dag som symptomfri, selv om hun naturligvis går til regelmessige kontroller og oppfølginger.

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...