Gå til innhold

Litt gruff - må jeg ha 4 bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Bursdagsfrustrajon

Det nærmer seg barnebursdag her i huset, og nå sitter jeg her og lurer på om vi jammen blir nødt til å ha 4 bursdagsselskap; et barneselskap (det er jo selvsagt da), et med min svigerfamilie og to med min familie.

Årsaken til denne oppdelingen er som følger: min svigerfamilie er sære. Det er en liten famile, hvor det er et par tilfeller av sosial angst, så der kan det på en måte forsvares at de ikke orker å stille opp med resten av min slekt. De takler å være sammen med sine "egne" på gode dager, men hadde nok ikke kommet dersom jeg ba de sammen med min familie. Samtidig er det et par andre medlemmer av min svigerfamilie som bare er sære. De er egentlig ikke interessert i barnet vårt eller familiesammenkomster generelt. De kommer fordi de syns de må, og hadde garantert ikke dukket opp hvis min familie også skulle komme, da det er uinteressant og for mye bråk.

Når det gjelder min familie, så har jeg jo pleid å be de for seg selv, uproblematisk frem til nå. Mine foreldre er skilt for lenge siden, og min far har vært uinteressert i sine barnebarn. Jeg har pleid å be han i bursdagene, men han har alltid hatt unnskyldning for ikke å dukke opp. På tross av skilsmissen, er mine foreldre relativt gode venner, så om han hadde dukket opp, hadde ikke det vært noe problem. Men altså, i og med at han har vært fraværende, har jeg syns det har vært litt trist for ungens del, så vi har begynt å be min tante (mors søster) i bursdagene. Barnet mitt er så glad i henne og hun er nesten som en bestemor nr 2.

Nå har imidlertid situasjonen snudd litt, noe som gjør at jeg altså vurderer om jeg må dele min familie i to bursdager. Min far har fått kjæreste som er ei flott dame som viser interesse for oss og har dratt med min far inn i vår familie igjen. Det er jo veldig bra, og gjør det mer naturlig at min far dukker opp i bursdager og andre sammenhenger.

Men jeg ser det ikke som så naturlig å be min mor og tante sammen med min far og nye kjæreste. Det behøver naturligvis ikke å være et kjempeproblem, jeg ser bare for meg at det ikke blir så trivelig da. Det er jo tross alt mennesker som ikke kjenner hverandre og jeg ønsker ikke at det skal være rar stemning i bursdagen. Jeg tror nok min mor vil føle seg litt utilpass og det vil i såfall smitte over på både meg og stemningen generelt. Derfor tror jeg at jeg bør dele opp min familie i to selskaper.

Ble litt langt dette, men jeg må få ut litt frustrasjon. Jeg syns det blir dumt med fire selskaper, men egentlig ser jeg ingen annen mulighet. Blir styr med masse kakebaking også. Syns ikke jeg kan servere det ene selskapet rester fra et annet selskap etc.

Denne oppdelingen av selskap gjør jeg jo egentlig ikke for å tekkes de voksne, men for at stemningen skal være god og at ungen min skal kose seg.

Å, som jeg misunner de som klarer seg med to selskap; et barneselskap og et familieselskap med begge sider av familien samtidig!

Fortsetter under...

Folk som generelt ikke er interessert i å komme hadde jeg ikke invitert.

Jeg hadde invitert til _ett_ selskap for min egen familie så fikk de oppføre seg som folk for ungenes skyld de par timene selskapet varer. Kort og godt. Jeg gidder ikke sånn dilling med voksne folk (ikke med unger heller egentlig).

Så max 3 selskaper, egentlig hadde jeg hatt bare 2, et barneselskap og et familieselskap, men det er veldig pent av deg å ta hensyn til de som har angst da.

Gjest hos oss

Den eneste jeg ville tatt spesialhensyn til, er din mor.

Jeg ville invitert alle i familien til familiebursdag, og bedt om tilbakemelding om de kan komme eller ikke.

Og så ville jeg invitert til barnebursdag.

Og så ville jeg spurt moren din hva hun ønsket, om hun ville komme til middag alene før de andre kom til kaffe (slik at hun fikk litt "kvalitetstid" sammen med bursdagsbarnet før den litt uvante situasjonen med å treffe din fars nye kjæreste), eller om hun ville i tillegg komme i barnebursdagen, eller hva hun ønsket.

Så lenge de kan omgås, synes jeg ikke du allerede nå skal lage enda flere rutiner på at familien ikke kan komme samtidig, de skal komme sammen i dåper og konfirmasjoner og bryllup til nieser i tiden fremover, like greit å få det overstått. Men altså gi moren din en sjanse til litt ekstra kosetid.

Er det en (stor) del av svigerfamilien som ikke vil komme, snakker mannen din med disse og inviterer dere selv dit i ettertid for å markere bursdagen da.

Slutt å ta alt for mange hensyn, inviter alle, og dra heller selv til de som ikke kommer i ettertid.

jeg har litt samme type trøbbel, med en bestefar som ikke tåler i være i samme hus som eks-kona.

Jeg orker ikke å dille med spesielle behov som sære voksne folk måtte ha, jeg inviterer alle i ett selskap, så får de selv velge om de prioriterer å komme eller ei. Hvis ikke de prioriterer barnet høyt nok til å ville komme i en så viktig begivenhet som et bursdagsselskap, er det deres problem.

De problematiske voksne i min familie har da kommet innom i for-eller etterkant med gave til barnet og fått en kaffekopp mens gaven ble pakket opp. Jeg har ikke laget masse styr rundt det, delvis fordi det blir mye styr og delvis fordi det da blir veldig tydelig for ungen at de h*n er glad i ikke tåler trynet på hverandre. Det føler jeg at en barnehageunge ikke trenger å forholde seg til før om noen år.

Så vår løsning er : 1 barnebursdag, 1 familiebursdag + x-antall (dvs 2-3) uformelle stikke-innom-med-gave-besøk fra dem som ikke vil/kan komme i selskap.

Du bør egentlig bare skjære gjennom, og ha et barneselskap, og et voksenselskap.

Bursdagen feires kl 15-18 på lørdag, that's it. Jeg er ikke en erson som stiller meg på pinne for alle. Vi har 3 unger, og ikke under noen omstendighet hadde jeg arrangert 12 selskaper pga 3 bursdager. Grensa mi går laaangt før det :)

Gjest Bursdagsfrustrasjon

Folk som generelt ikke er interessert i å komme hadde jeg ikke invitert.

Jeg hadde invitert til _ett_ selskap for min egen familie så fikk de oppføre seg som folk for ungenes skyld de par timene selskapet varer. Kort og godt. Jeg gidder ikke sånn dilling med voksne folk (ikke med unger heller egentlig).

Så max 3 selskaper, egentlig hadde jeg hatt bare 2, et barneselskap og et familieselskap, men det er veldig pent av deg å ta hensyn til de som har angst da.

Jeg er enig med deg i at man ikke skal dille med voksne. Selvsagt kunne jeg skjært igjennom og bedt inn til kun 2 selskap, eller evt. 3 som du sier, men det er stemningen jeg er redd for da. For det første ville mange ikke ha kommet, og for det andre ville mange av de som kom, ha mislikt seg, og det smitter over på andre.

Jeg vil at ungen skal kose seg.

Annonse

Jeg er enig med flere under her, ha ett barneselskap og ett familieselskap. De som ikke vil komme i familieselskapet (angst eller ekser eller hva det nå er), de kan komme innom med gave og få rester av bursdagskake en annen dag. Jeg ville aldri ordnet 4 selskaper med ny(e) kaker til hvert selskap.

Jeg er enig med deg i at man ikke skal dille med voksne. Selvsagt kunne jeg skjært igjennom og bedt inn til kun 2 selskap, eller evt. 3 som du sier, men det er stemningen jeg er redd for da. For det første ville mange ikke ha kommet, og for det andre ville mange av de som kom, ha mislikt seg, og det smitter over på andre.

Jeg vil at ungen skal kose seg.

Du skjemmer jo bort slekta etter noter om du lar dem holde på sånn da. :o) Jeg hadde ikke giddet, det er helt sikkert.

Gjest Bursdagsfrustrajon

Jeg synes ikke at du skal ta hensyn til de som har angst. Den eneste måten de kan bli kvitt angsten på er å møte de situasjonene de er redd for. Egentlig gjør du dem da en bjørnetjeneste. :-)

Jeg orker ikke å være psykologen til de som har angst. Dette er folk som har fått angst pga selvvalgt sosial isolasjon og høyt alkoholforbruk. Løpet er kjørt for dem, og jeg ser det ikke som min oppgave å prøve å få de til å bli kvitt angsten. Ønsker de forandringer på det området får de oppsøke hjelp selv.

Men jeg ser at ungen blir glad for å se dem - det er derfor jeg tar hensyn og ber de for seg selv.

Gjest Bursdagsfrustrasjon

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1204278119' post='3816505]

Du bør egentlig bare skjære gjennom, og ha et barneselskap, og et voksenselskap.

Bursdagen feires kl 15-18 på lørdag, that's it. Jeg er ikke en erson som stiller meg på pinne for alle. Vi har 3 unger, og ikke under noen omstendighet hadde jeg arrangert 12 selskaper pga 3 bursdager. Grensa mi går laaangt før det :)

He he, jammen bra jeg foreløpig kun har en unge.

Fælt vet du, å grue seg til å ordne i stand bursdag for ungen sin...

Gjest Valnøtt

Sånn som det der har jeg også alltid holdt på. Man feiret bursdag i ukesvis...

Nå har jeg snudd om. Vi har en fest for små og en for store. De som ikke kommer får se om de kommer neste gang noen har bursdag isteden. HVis det er noen det ikke passer for, som heller vil stikke innom utenom, kan de jo gjerne gjøre det, men da steller jeg ikke istand mer enn en kopp kaffe.

Annonse

Gjest hanneli

Jeg må bare si at jeg vet akkurat hvordan du har det.

Jeg har også skrevet innlegg om dette tidligere siden jeg har samme problem som deg.

Alle synes jeg bare skulle ha to bursdager, isteden for de 3-4 jeg har hatt de siste åra.

Så nå før jul hadde jeg alle i familien samlet i barnebursdagen.

Aldri mer! Det var en ufyselig stemning.

Neste gang deler jeg familien igjen. Baker heller en kake ekstra og lager mat 3 ganger for å slippe at det knyter seg i magen.

Det er dessverre noen voksne som ikke kan oppføre seg normalt selv om det er bursdag....

Lykke til

Hva med å invitere din mor og tante til barnebursdagen, Da får de vært der, og du hjelp. Det er sikekrt hyggelig for dem å få være med siden de er så knyttet til barnet. Så får du ha åpent hus noen timer for resten av skokken.

Lykke til uansett!

Kan du ha en vri? F.eks invitere til en utebursdag, i en skibakke, en park, tusenfryd, bowling, skihytte.. whatever. Kanskje kan du tilogmed fordele noen ansvarsområder; Bestefar med ny kjæreste har ansvaret for grillen / bålet. Andre igjen har ansvar for kaffeservering, gavebordet... På den måten blir man ikke sittende veldig tett rundt et stuebord, men kan bevege seg litt rundt og snakke med de som er mest naturlig å snakke med.

Jeg hadde ihvertfall ikke orket så mange selskaper...

Jeg må bare si at jeg vet akkurat hvordan du har det.

Jeg har også skrevet innlegg om dette tidligere siden jeg har samme problem som deg.

Alle synes jeg bare skulle ha to bursdager, isteden for de 3-4 jeg har hatt de siste åra.

Så nå før jul hadde jeg alle i familien samlet i barnebursdagen.

Aldri mer! Det var en ufyselig stemning.

Neste gang deler jeg familien igjen. Baker heller en kake ekstra og lager mat 3 ganger for å slippe at det knyter seg i magen.

Det er dessverre noen voksne som ikke kan oppføre seg normalt selv om det er bursdag....

Lykke til

''Det er dessverre noen voksne som ikke kan oppføre seg normalt selv om det er bursdag....''

Nytter det ikke så si til disse voksne at med mindre de klarer å oppføre seg hyggelig mot de andre gjestene så trenger de ikke vise seg i selskapet?

Gjest Valnøtt

''Det er dessverre noen voksne som ikke kan oppføre seg normalt selv om det er bursdag....''

Nytter det ikke så si til disse voksne at med mindre de klarer å oppføre seg hyggelig mot de andre gjestene så trenger de ikke vise seg i selskapet?

Som regel ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...