Gå til innhold

Bestemme selv om de vil slutte på fritidsaktivit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Jeg har ikke barn selv, men jeg tror jeg skal klare å svare for hvordan min mor, som har fem barn, taklet sånt: Man kunne begynne/slutte på hva man ville, men i det øyeblikket noe var betalt ut året f.eks, eller fram til skoleslutt, da hadde man bare med å fortsette til man hadde "brukt opp" det man hadde betalt for. Dvs at da jeg hadde lyst å slutte med håndballspillingen like før jul som 11-12 åring, var jeg pent nødt til å spille til sesongslutt. Da hadde jeg fått tilbake lysten til å spille, så jeg sluttet ikke før jeg var 18 år, og da var det andre årsaker som lå til grunn.

Det har ikke vært noe tema å slutte på fritidsaktiviteter her enda, men jeg tror nok at han kommer til å få styre det selv når det dukker opp. Men vi kommer nok til å kreve at han fortsetter ut sesongen/halvåret hvis det ikke er helt spesielle grunner.

Jeg gikk i korps selv, og fikk ikke lov til å slutte før 2 år etter at jeg selv ville det. Det er vel ingen overraskelse at jeg tenker tilbake på korpstiden med gru :-\

Det kommer veldig mye an på hva det dreier seg om og hva årsaken er for å slutte.

Min 11-åring maser stadig om å slutte med spillingen (strengeinstrument). Men akkurat der sier jeg "nei" : hun har spilt i 3 år og all øving vil være bortkastet hvis hun slutter nå. Spilletimen er på 30 min. pr. uke og hun har absolutt talent, så hun har å fortsette ut ungdomsskolen. Så får hun bestemme selv.

Gjest Elextra

Det kommer veldig mye an på hva det dreier seg om og hva årsaken er for å slutte.

Min 11-åring maser stadig om å slutte med spillingen (strengeinstrument). Men akkurat der sier jeg "nei" : hun har spilt i 3 år og all øving vil være bortkastet hvis hun slutter nå. Spilletimen er på 30 min. pr. uke og hun har absolutt talent, så hun har å fortsette ut ungdomsskolen. Så får hun bestemme selv.

''Spilletimen er på 30 min. pr. uke og hun har absolutt talent, så hun har å fortsette ut ungdomsskolen. ''

Oi, det var strengt! Kan forestille meg hva slags konflikt jeg ville hatt med mine foreldre om de forlangte at jeg fortsatte med en fritidsaktivitet helt til jeg var ferdig med ungdomsskolen.

Annonse

Begynne og slutte på mange aktiviteter - det sier vi nei til.

Vi oppfordrer dem til å stå ut over kneikene på det de har begynt på. (Og det innebærer også at vi bestemmer litt). Dersom vi hadde sett at aktiviteten overhodet ikke passet til barnet, ville det selvfølgelig vært noe annet.

Ellers styrer total tidsbruk mye av valgene her hos oss, vi må få transportkabalen til å gå opp og da er det en del som er utelukket.

''Spilletimen er på 30 min. pr. uke og hun har absolutt talent, så hun har å fortsette ut ungdomsskolen. ''

Oi, det var strengt! Kan forestille meg hva slags konflikt jeg ville hatt med mine foreldre om de forlangte at jeg fortsatte med en fritidsaktivitet helt til jeg var ferdig med ungdomsskolen.

Mulig at jeg er streng - og hadde hun virkelig mistrives og ikke hatt noen glede av spillingen, så hadde jeg sikkert vurdert dette annerledes.

Men siden grunnen er at det er kjedelig å øve, da er jeg bestemt. Det har jo ingen hensikt å spille i 2-3 år på et krevende instrument og så slutte...

Gjest labolina

He-he, en jeg kjenner hadde som eneste julegaveønske da han var liten (vet ikke akkurat alder) å få lov til å slutte å spille piano... da tok foreldrene hintent ;-)

Gjest verdi i seg selv

Mulig at jeg er streng - og hadde hun virkelig mistrives og ikke hatt noen glede av spillingen, så hadde jeg sikkert vurdert dette annerledes.

Men siden grunnen er at det er kjedelig å øve, da er jeg bestemt. Det har jo ingen hensikt å spille i 2-3 år på et krevende instrument og så slutte...

Jeg er enig i at det er lov å motivere og stimulere litt ekstra for at de ikke skal slutte med en idrett / instrument / aktivitet hver gang det går litt trått.

Men jeg er helt uenig i at det ikke har noen verdi å spille et instrument i 2-3 år for så å slutte. All slik kunnskap og aktivitet har en stor verdi i seg selv, men han lært å tilgegne seg slik kunnskap, man har hatt det hyggelig mens det pågikk, man har blitt kjent med nye mennesker og nye sider av seg selv.

Så selv om man slutter med ballett eller fiolin eller skihopping etter et år eller to, så har det da hatt stor verdi allikevel?

Gjest annnnno

Jeg truet med å begynne med narkotika hvis jeg ikke fikk slutte å spille...

*rødme*

Jeg er enig i at det er lov å motivere og stimulere litt ekstra for at de ikke skal slutte med en idrett / instrument / aktivitet hver gang det går litt trått.

Men jeg er helt uenig i at det ikke har noen verdi å spille et instrument i 2-3 år for så å slutte. All slik kunnskap og aktivitet har en stor verdi i seg selv, men han lært å tilgegne seg slik kunnskap, man har hatt det hyggelig mens det pågikk, man har blitt kjent med nye mennesker og nye sider av seg selv.

Så selv om man slutter med ballett eller fiolin eller skihopping etter et år eller to, så har det da hatt stor verdi allikevel?

''Så selv om man slutter med ballett eller fiolin eller skihopping etter et år eller to, så har det da hatt stor verdi allikeve''

Joda, men jeg synes jo at spesielt når det gjelder musikkinstrumenter, så er 2-3 år "ingenting". Poenget er jo å lære å beherske instrumentet på en ordentlig måte. Å lære seg å spille er ikke bare kos - det er også noe barn bør lære. Det er ikke alltid greit å gi opp ved første "humørsvingning".

''Så selv om man slutter med ballett eller fiolin eller skihopping etter et år eller to, så har det da hatt stor verdi allikeve''

Joda, men jeg synes jo at spesielt når det gjelder musikkinstrumenter, så er 2-3 år "ingenting". Poenget er jo å lære å beherske instrumentet på en ordentlig måte. Å lære seg å spille er ikke bare kos - det er også noe barn bør lære. Det er ikke alltid greit å gi opp ved første "humørsvingning".

''Å lære seg å spille er ikke bare kos - det er også noe barn bør lære''

Hvorfor det? Hvorfor er det noe barn _bør_ lære?! Det eneste instrumentet jeg såvidt kan skalaen på er blokkfløyte og jeg kan ikke si jeg har et mangelfullt liv av den grunn...

Annonse

Gjest efoll

6 åringen fikk slutte på fotball, for jeg så at han mistrivdes. Det var faktisk ikke hyggelig der!

8 åringen går i korps. Det hender hun er litt lei og sier at hun ikke vil gå eller vil slutte. Hun får slett ikke lov. Dette fordi jeg at hun egentlig trives godt med korpset, og at hun lærer noe, har glede av det sosiale etc. Så det er to forskjellige ting.

Derfor må man se an i hvert tilfelle, tror jeg.

Men det er en ok regel at man må gå en sesong ferdig. Dersom barnet virkelig mistrives, ser jeg alikevel ingen grunn til å tvinge h*n.

Hvorfor det? Hvorfor er det noe barn _bør_ lære?! Det eneste instrumentet jeg såvidt kan skalaen på er blokkfløyte og jeg kan ikke si jeg har et mangelfullt liv av den grunn...

Ikke at jeg har noe med det, men jeg tror kanskje hun mente at å lære noe nytt ikke bare er kos, og at det må datteren bare lære. Altså ikke selve spillingen, men å lære at det å lære ikke bare er kos.

Det ble mye læring dette. Hehe...

;-)

Ikke at jeg har noe med det, men jeg tror kanskje hun mente at å lære noe nytt ikke bare er kos, og at det må datteren bare lære. Altså ikke selve spillingen, men å lære at det å lære ikke bare er kos.

;-)

Jeg skjønte det like etter at jeg hadde sendt innlegget. *Hehe* Hastverk er lastverk...

;-)

Jepp. Det var det jeg mente.

Hadde hun ikke hatt musikalske evner så hadde jeg jo ikke tvunget henne til dette!

Poenget mitt er vel at de fleste barn en eller annen gang sier "jeg vil ikke mer!". Og mange voksne sier: "skulle ønske mine foreldre hadde oppmuntret meg til å fortsette med spillingen og ikke gitt etter med en gang!" For du kan jo egentlig "ingenting" hvis du har spillt f.eks. fiolin i 2 år. Det er jo først da barn begynner å komme i gang med spillingen.

Jeg sier til min 8-åring at dersom ho begynner med noe, så må ho gå på dette til semesteret er over. Oftest betaler man jo også for 1/2-år av gangen. Det har jeg faktisk praktisert med ho i flere år.

Slik gjør vi og det. Likevel bøyde vi av for vesla som begynte på dans i januar. Det gikk supert de to første gangene, men så sluttet venninnen hennes, og vesla ville ikke delta (eller: det vil si: Hun VILLE, men turde ikke) Etter tre forsøk, ga vi opp. Men vesla er ennå så lita, at vi synes det er helt greit. (Hun er jo bare tre år:-)

Mellomstemann og eldstemann må fortsette ut sesongen/semesteret på det de velger.

Det sier visst de som aldri leser bøker også.

-at livet deres ikke mangler noe fordi de ikke leser skjønnlitteratur.

Jeg kan spille instrumenter, og jeg leser masse bøker. Kunne ikke tenkt meg et liv uten noe av det. Så jeg er kjempeglad for at jeg kan lese både bokstaver og noter ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...