Gjest tvillinger i spania Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg har en snart 6 mnd gammel gutt, født 6 uker prematurt som siden før jul har hatt gjentatte episoder med luftveisinfeksjoner. Han har vær innlagt to ganger siden fødsel pga dette. I tillegg til luftveisproblematikken har han i stadig økende grad mindre appetitt. Hovedårsaken til den siste innleggelsen var dehydrering og vekttap. Han har vært og er svært urolig under måltidene, og legene mener han har GØRD. Begynte med Ranitidin og vi opplevde en midlertidig bedring en ukes tid både respiratorisk og ernæringsmessig. På nytt begynner han å hoste, er obstruktiv og utilpass.Blir behandlet med antibiotika for en pneumoni, og igjen midlertidig bedring. Til da har han lagt bra på seg, men kun pga vår evne til å få i han mat. Nå tærer dette på kreftene, og kjenner at vi ikke orker å presse på mer. Etter å ha mast på for å bli vurdert hos gastrolege, gikk vi helt i kjelleren. Hun sier han får den behandlingen de kan gi, det finnes en annen medisin, men den er han for liten for å få. Kom tilbake om tre måneder da kan vi gjøre en 24 t registrering av pH i øsofagus. I mellomtiden sitter vi her med et barn som ikke vil spise. Vi forsøker så godt vi kan å gi han grøt ett par ganger om dagen, etter råd fra nevnte lege. Hun vil også at vi skal gi han middag. Synes han er for liten til å bli introdusert for 4 måltider pr dag med fast føde. Den siste uken har jeg registrert alt han får i seg i løpet av ett døgn og gjennomsnittet er ca 550 ml inkl grøt. Dersom han skal ha ca 15 % av kroppsvekten er dette alt for lite, og knapt nok til å opprettholde væskebalansen, som er etter det jeg erfarer ca 10 % av kroppsvekten. Han veier 7 kg. Bleiene er relativt tørre, han er sur, trøtt, sover dårlig, våkner mange ganger om natten, men vil ikke ha mat. Får hysteriske anfall når vi kommer med flasken. Hvor lenge kan dette pågå, er det greit at han spiser så lite når kurven flater ut ? Han gir jo uttrykk for at han ikke har det så bra. Det hører med til historien at vi er bosatt i Spania og kulturforskjellen er stor. Jeg trenger noen råd, da jeg vurderer sterkt å involvere fastlegen min i Norge og ta han med hjem for vurdering der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301018-reflux-hos-6-mnd-gammelt-spedbarn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Alle symptomene du beskriver peker i retning av at dette dreier seg om gastroøsofageal refluks (GØR). Diagnosen blir stillet ved å måle pH gjennom 24 timer i nedre 1/3 av spiserøret, og det kan man også gjøre på 6 måneder gamle barn. Siden dere bor i Spania nevner jeg de vanlige rådene som blir gitt av norske barneleger. Første regel er forsøksvis hyppige måltider. Etter måltidet skal barnet sitte eller sitteligge kommende time. Ofte kan det hjelpe noe å fortykke melken med Nestargel eller grøtpulver. Etter måltidet kan man gi 2,5 - 5 ml av et tyktflytende og syrenøytraliserende middel, Gaviscon, noe som reduserer refluksen endel. En behandling som er effektiv hos mange er et middel som reduserer muskelaktiviteten i mage-tarm systemet, det er midlene metoklopramid og cisaprid. Det siste av disse må bare gis av spesialister og etter at EKG er tatt og er normalt. I tillegg til dette brukes syrereduserende medikament som ranitidin. 2-4 mg/kg to ganger daglig. Med denne medikamentelle innsatsen og stor foreldreinnsats pleier GØR være en tilstand som retter seg av seg selv i løpet av første eller annet leveår. En sjelden gang kan det være aktuelt med operativ behandling, men siden prognosen er såpass god, vil man vanligvis vente med inngrep i noen år. Det er ikke greit at vektkurven flater ut, men dette kan også ha sammenheng med hans infeksjoner, og vil kanskje rette seg når lungeinfeksjonen er under kontroll. Her hjemme ville det være naturlig å henvise et barn som er så plaget til en Barneavdeling med gastroenterolog, slik at behandlingen kan optimaliseres. Dersom situasjonen ikke retter seg nokså raskt synes jeg konklusjonen må bli at dere tar turen hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301018-reflux-hos-6-mnd-gammelt-spedbarn/#findComment-2437280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stineeran Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei på dere fortvilte foreldre! Jeg har en datter på 5 år som har hatt reflux når hun var baby! Hun ble først lagt inn på sykehuset med pneumokokker i blod.. Og det var da vi fant det ut.. Men det hadde aldri blitt funnet ut uten at jeg hadde mast om å få en ph måling. Mine søster hadde da før meg fått ett barn med mye av de samme lidelsene som ditt barn har, og han fikk ph måling bare noen uker gammel. Så han er ikke for liten... Han hadde også melkeallergi, og det hjalp mye å kutte ut melk. Både hennes barn og mitt barn har begge blitt kurert med Losec.. Merket forskjell etter bare en uke. Dattra mi var egentlig en frisk unge hun, eneste som var at hun gulpet veldig mye... Og hun ble verre jo eldre hun ble... Råd til deg!!! Ikke gi deg, det er mora som har rett, du kjenner han best. Forlang og få en ph måling!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301018-reflux-hos-6-mnd-gammelt-spedbarn/#findComment-2445478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.