Gå til innhold

Langvarig diare hos 8 mnd gammel gutt...

Anbefalte innlegg

Poden vår har helt fra han ble født slitt med magen, men spesielt da vi introduserte grøt. Etter noen dager fikk han kraftig diare og dette vedvarte i bortimot en uke. Da nektet han å spise grøt, og ville omtrent ikke ha mme, var sutrete og slapp. Etter ca 4 dager med minimalt med mme og mye vann så begynte magen å stabilisere seg igjen og han fikk matlysten tilbake.

Prøvde igjen med grøt nesten to uker etter at han ble bra, og denne gangen gikk det kortere tid før han ble like dårlig. Kuttet da ut grøten 2 dager etter symptomene. Dro til lege 4 dager etter grøtslutt og magen var på bedringens vei. Ble tatt blodprøver bla for melkeintoleranse og cøliaki. Alt var fint, men har blitt fortalt at slike prøver kan gi feil utslag.

Ble igjen dårlig, og legen henviste oss til barneklinikken for videre utredning. Men, der finner de ikke grunnlag for å ta videre utredning på nåværende tidspunkt. Så nå står vi her, litt i villrede. Poden har hatt kraftig diare siden søndag (for 4 gang siden jul), nekter å spise grøt (har prøvd med forskjellige typer men er like steil uansett), får i han ca 300-400 mml mme i døgnet (inklusiv nattmat som vi måtte innføre igjen for at han ikke skal gå alformye ned i vekt), skal bare kose med mamma, sutrer og er tydelig utilpass. Han er heldigvis glad i vann, så det drikker han mye av.

Må legge til at han ikke legger så godt på seg, og har ved 2 anledninger gått ned i vekt. Har tenkt å ta en ny tur til legen i mårra, for dette går jo ikke i lengden. Men jeg vil gjerne stille litt forberedt og lurer på hva jeg kan forlange at de skal gjøre?? Ikke noe kjekt å se at poden tydelig er utilpass og dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301043-langvarig-diare-hos-8-mnd-gammel-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest masse morsmelk

Jeg ville ikke gitt meg før han ble utredet for cøliaki (ikke bare blodprøve).

Og så ville jeg ammet så mye som mulig, og gitt mosede grønnsaker, glutenfri pasta i bittesmå biter, fruktpureer, avocado, søtpotet, etterhvert fisk og kjøtt i bittesmå biter osv

Drit i grøten. Gi ham moset frukt, middagsglass og brødskvier. Ikke introduser alt på samme tid selvfølgelig, men litt etter litt. Unger overlever fint uten grøt.

Grøt spiser han ikke lengre, bare mme. (står i innlegget). Fruktmos spiste han tidligere, men nekter all mat nå (får i han ett par skivebiter om dagen, det e alt bortsett fra mme og vann). Gudene skal vite at jeg har prøvd mye, utenat det hjelper. Er jo tydelig at han reagerer på noe, så det jeg ville ha tips om var hva jeg skal forlange videre nå for å finne ut hva som plager han!

Jeg ville ikke gitt meg før han ble utredet for cøliaki (ikke bare blodprøve).

Og så ville jeg ammet så mye som mulig, og gitt mosede grønnsaker, glutenfri pasta i bittesmå biter, fruktpureer, avocado, søtpotet, etterhvert fisk og kjøtt i bittesmå biter osv

Ammer dessverre ikke. Nekter å spise fast føde, kan ikke tvangsfore han heller....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...