Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Det eneste positive jeg kan se med å ha hjemmelekser, er at foreldrene da lettere holder seg oppdaterte med hva ungene driver med på skolen. På den annen siden mener jeg at dette kan gjøres på andre måter. Jeg er _for_ lekser f.eks. i egne leksetimer på slutten av dagen på skolen. Her kan elevene sitte i en skoletime og jobbe på egen hånd. Det kan være en lærer tilstede som hjelper ved behov.

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

6

• laban

5

• Sofline

5

• mumitrollet

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... Jeg forstàr godt de som er ute i fullstidsjobb og kommer hjem til et hus som trenger rydding, vasking, ogsà matlaging, etc. Pà toppen av dette skal foreldrene hjelpe slitne unger med leksene... Og det tar mye tid, spesielt nàr man har flere barn.

Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka. Da hjelper hun jenta vàr med alt av lekser, og de bruker 1 time hver dag.

Men vi ansatte henne fordi mannen min er ute i jobb til 7-8 om kvelden, og jeg er ikke saerlig stòdig i spansk, heller ikke valenciansk. Sà for at jenta vàr skal fà best mulig utbytte og laering av leksene, ansette vi denne laererstudenten.

Jeg synes det fungerer utmerket for oss, og jeg slapper bedre av mentalt, nà nàr jeg vet at leksene blir gjort riktig! Nàr de er ferdige for dagen, ser jeg over hva de har gjort, og hòrer henne i lesing, eller gangetabellen, som de nà laerer.

Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà?

Nyere forskning viser at lekser egentlig ikke er nødvendig.... Det refereres også kort til dette i artikkelen "efoll" la ut.

Gjest togli

Det måtte nok bli et annerledes system, da, for jeg er enig i at det er viktig med foreldrenes viten og innsikt i barnas jobbing på skolen. At foreldrene jobber mindre som i under 100% tror jeg ikke helt på, det er ikke der "skoen trykker". Det handler vel mer om at mange jobber mye mer enn 100%...

Jeg tror at foreldre som virkelig er interessert i skolegangen til barna også vil holde seg oppdaterte mht skolefag osv, selv om barnet ikke har med lekser hjem. Foreldre som er uinteresserte gidder antagelig ikke å sjekke leksene uansett?

trollemor;o)

Gi mannen din et spark i ræva og krev litt av ham!!

Ellers er det vel slik det er å være foreldre? Det er noen år også sitter vi der og har all verdens med tid. Vi kan vaske og gjøre morsomme ting når vi blir gamle;o)

Neida, men til eldre ungene blir, til mer greier de av leksene aleine. Jeg sitter ikke over sønnen min når han gjør lekse, men hjelper ham når han trenger det. Ser som oftest over leksene hver dag.

Uten å ha noe grunnlag for det jeg sier (er jo ikke forsker) så tror jeg lekser er sunt av to grunner.

1. De får fred til å jobbe hjemme og selvstendig, og kan få litt individuell hjelp. Mange får svært lite individuell hjelp på skolen.

2. Ved et punkt må man jo forvente å måtte gjøre lekser. Da tror jeg overgangen kan bli veldig stor for mange. Dersom de er vant til å gjøre lekser helt fra 1. klasse, så vil dette være en natrulig ting.

MEN omfanget kan klart diskuteres. Har ei som går i 3.klasse, og i går var leksene:

Føre inn 10 setninger i en prosjektperm, gjøre ferdig forsiden på permen, 1 side matte + lese i låneboka. Jeg ser for meg at mange kan bruke veldig lang tid på å få gjort alt dette. Heldigvis er snuppa rask, og synes lekser er OK. Men ho brukte nok nærmere en time på å få alt unnagjort. Og DET er for mye synes jeg.

15-30 minutter daglig syens jeg er OK. Og lesing tror jeg faktisk de må gjøre litt hjemme for å få konsentrert seg ordentlig + at jeg ser at de ikke har mye tid til dette på skolen.

Gjest sliten leksehjelper

Det eneste positive jeg kan se med å ha hjemmelekser, er at foreldrene da lettere holder seg oppdaterte med hva ungene driver med på skolen. På den annen siden mener jeg at dette kan gjøres på andre måter. Jeg er _for_ lekser f.eks. i egne leksetimer på slutten av dagen på skolen. Her kan elevene sitte i en skoletime og jobbe på egen hånd. Det kan være en lærer tilstede som hjelper ved behov.

Det er klart at det er lettere å se hva barna holder på med når de gjør lekser hjemme, men som du sier, det finnes andre måter å få den oversikten. Ukeplaner er en fin ting.

De foreldre som i dag er samvittighetsfull og hjelper barna med lekser klarer nok å holde oversikt over barnas skolehverdag.

Jeg får alltid mye skryt fordi jeg hjelper mine barn med leksene og motiverer dem til det. Da tenker jeg, (som alltid føler at jeg gjør for lite), hva gjør andre foreldre siden det lille jeg gjør blir framhevet? Og stakkars barn som ikke har såpass med hjelp som jeg gir mine barn (minimalt..).

Uten lekser slipper barna å bære seg skjev med skolebøker fram og tilbake, bok som er glemt på skolen som burde vært hjemme for å gjøre lekser, bok som er hjemme som burde vært på skolen.

Vår skole hadde i fjor et forsøk med Classfronter hvor ukeplan og info ble lagt ut på dette nettstedet og foreldre fikk tilgang til barnas ukeplaner og arbeidsoppgaver. I år har vi ikke dette tilbudet, og da jeg etterlyste det fikk jeg opplyst at det kun var 3 foreldre som benyttet seg av det, derfor så de ikke hensikten. Det er ca 80 elever på vår skole...

Så for ungene skyld, gjør lekser og skolearbeid på skolen, for det er mange som har foreldre som ikke makter å følge opp.

Annonse

Jeg vil gjerne ha heldagsskole og hjemmelekse-fri.

En annen negativ ting med hjemmelekser er at det favoriserer veldig de barna som har foreldre som har tid/ork/evner til å hjelpe dem.

Det er ikke akkurat et problem for oss selv, men jeg vet om en hel del foreldre som ikke skjønner leksene på barneskolen en gang. Og det er jo synd for ungene deres.

Gjest togli

Det er klart at det er lettere å se hva barna holder på med når de gjør lekser hjemme, men som du sier, det finnes andre måter å få den oversikten. Ukeplaner er en fin ting.

De foreldre som i dag er samvittighetsfull og hjelper barna med lekser klarer nok å holde oversikt over barnas skolehverdag.

Jeg får alltid mye skryt fordi jeg hjelper mine barn med leksene og motiverer dem til det. Da tenker jeg, (som alltid føler at jeg gjør for lite), hva gjør andre foreldre siden det lille jeg gjør blir framhevet? Og stakkars barn som ikke har såpass med hjelp som jeg gir mine barn (minimalt..).

Uten lekser slipper barna å bære seg skjev med skolebøker fram og tilbake, bok som er glemt på skolen som burde vært hjemme for å gjøre lekser, bok som er hjemme som burde vært på skolen.

Vår skole hadde i fjor et forsøk med Classfronter hvor ukeplan og info ble lagt ut på dette nettstedet og foreldre fikk tilgang til barnas ukeplaner og arbeidsoppgaver. I år har vi ikke dette tilbudet, og da jeg etterlyste det fikk jeg opplyst at det kun var 3 foreldre som benyttet seg av det, derfor så de ikke hensikten. Det er ca 80 elever på vår skole...

Så for ungene skyld, gjør lekser og skolearbeid på skolen, for det er mange som har foreldre som ikke makter å følge opp.

Jeg er helt enig med deg - og jeg er selv lærer ;-)

Jeg så at Jesper Juul i A-magasinet mener også at man ikke bør ha lekser i skolen, jeg tror det var sist uke, men jeg husker ikke.

Men generelt syns jeg lekser eller ikke lekser bør vurderes ut fra hva som er best for barns læring. Det med husarbeid og slitne mødre er en annen diskusjon...

Selv har jeg en 2. klassing som stort sett gjør leksene selv, ofte før jeg kommer hjem fra jobben selv. Jeg hjelper henne med å sjekke at alle leksene blir gjort, og selvsagt hvis det er noe hun trenger hjelp til. Men jeg er klar over at det er mange barn som trenger mer hjelp og oppmuntring fra foreldre...

Gjest sliten leksehjelper

Jeg vil gjerne ha heldagsskole og hjemmelekse-fri.

En annen negativ ting med hjemmelekser er at det favoriserer veldig de barna som har foreldre som har tid/ork/evner til å hjelpe dem.

Det er ikke akkurat et problem for oss selv, men jeg vet om en hel del foreldre som ikke skjønner leksene på barneskolen en gang. Og det er jo synd for ungene deres.

Det er helt riktig det du sier, de som har forelde som var skoletapere har ikke sjans til å hevde seg hvis de ikke er født med en veldig sterk vilje og lyst til å lære.

Hei

Vi er dessverre ikke så flinke til dette, men jeg tar med meg tipset ditt. Skulle ønske vi hadde litt bedre råd, sånn at vi kunne reist bort litt innimellom....

Da må du gjøre som vi gjorde i helgen. Tok med noen vedpinner, grillmat og røre for å steke lapper. Hadde en super tur ved vannet. Koste oss skikkelig mens vi satt i sola. Og lapper stekt på bål er utrolig godt:-) Og en slik tur koster jammen ikke mye.

Gjest togli

Jeg så at Jesper Juul i A-magasinet mener også at man ikke bør ha lekser i skolen, jeg tror det var sist uke, men jeg husker ikke.

Men generelt syns jeg lekser eller ikke lekser bør vurderes ut fra hva som er best for barns læring. Det med husarbeid og slitne mødre er en annen diskusjon...

Selv har jeg en 2. klassing som stort sett gjør leksene selv, ofte før jeg kommer hjem fra jobben selv. Jeg hjelper henne med å sjekke at alle leksene blir gjort, og selvsagt hvis det er noe hun trenger hjelp til. Men jeg er klar over at det er mange barn som trenger mer hjelp og oppmuntring fra foreldre...

Jeg har en andreklassing som synes hun har altfor lite lekser og en femteklassing som er dødssliten etter skoledagen og ser på lekser som et herk ;-)

Gjest har også opplevd harde tider

Jeg har lest tråden, forøvrig også mange av dine andre innlegg. Er du på vei inn i en depresjon?

Du sliter tydelig. Du er misfornøyd, fordi ingenting har blitt slik du hadde håpet.

Du sliter med en tiltaksløs mann, som er egoistisk og syk. Du må gjøre alt husarbeide og klesvask. Hva med en avkryssingsliste etter jevn fordeling av oppgavene som må gjøres? Det er da ikke slik at alt skal hvile på dine skuldre.

Du får ikke tid til dine egne hobbyer. Dere har dårlig råd, og dette går ut over alt annet. Du får ikke gjøre noe du har lyst til i ferien, tvert om. Du sliter med din sønns oppførsel.

Det er nok ikke leksene som er hovedproblemet. Leksene og mattiden rundt spisebordet, er omtrent den eneste kvalitetstiden sammen med barna, etterhvert som de vokser til og er med på alt mulig annet.

Jeg håper at du søker hjelp. Du tråkker i ring i tåken nå.

Annonse

Gjest prust

Hei

Vi er dessverre ikke så flinke til dette, men jeg tar med meg tipset ditt. Skulle ønske vi hadde litt bedre råd, sånn at vi kunne reist bort litt innimellom....

Vi har hatt veldig lyst på hytte, men har funnet ut at det blir for dyrt, pluss at vi ikke er interessert i mer hus å vedlikeholde. Så det siste året har vi leid hytte (1700-3000) for 3 døgn, og da på ei så stor hytte at det er plass til to familier, slik at en deler prisen på to.

I april skal vi leie samme hytte som vi leide i høst, og ungene gleder seg til å komme til "vår" hytte igjen.... :-) I januar leide vi samme hytte som vi leide i fjor i januar - på Hovden, også det veldig trivelig å komme tilbake.

Vi har ikke tatt oss råd til noen sydentur, men prøver å få til en 3-4 dagers tur til Danmark eller Sverige hver sommer. Det er klart at det koster litt, men det trenger ikke koste så fryktelig mye.

Vi synes det er veldig viktig å ha noen sånne spesielle ting å se frem til og glede seg til.

Vi har også prøvd å få til en helg med 1-2 overnattinger i året, der vi bare er voksne. I slutten av mai skal vi fire par på ei hytte i Telemark. Vi har foreløbig bare fått barnevakt for ei natt, men håper det ordner seg for natt nr to også. Gleder oss veldig til dette :-)

Jeg forstår deg veldig godt, for jeg kjenner meg igjen - med to skolebarn i 1. og 3. (pluss ei i barnehagen), jeg har 70% jobb, en mann som i perioder jobber mye og som ikke tar så fryktelig mye av husarbeidet inne (han gjør mye annet for familien, men ikke så mye av det daglige kjedelige som må til....).

Hos oss kommer skolebarna hjem kvart på fire. Noen ganger har de gjort litt lekser på sfo, noen ganger setter de seg ned da med en gang de kommer hjem, men som regel blir det lekser mens jeg lager middag og etter middag.

Hun i 1. begynte med leselekse for ca en måned siden, og gjør store fremskritt. MEN det krever ca 20-40 minutter lesing bare med henne og meg uten forstyrrelser tirsdag, onsdag og torsdag. Han eldstea klarer stort sett leksene selv, men jeg pleier å se over dem, og høre litt lseing, litt øveord og muntlig engelsk om kvelden når jentene er i seng.

Jeg liker å ha oversikt over hva barna holder på med, og ønsker fortsatt lekser. Hvis de ikke har lekser, er det veldig lett som foreldre å lene seg tilbake og tenke at "skolen har kontroll og ansvar for hva barna lærer".

Jeg tror vi faktisk må innse at vi som foreldre MÅ sette av tid til å følge opp barnas skolearbeid. Dette betyr ikke at vi skal måtte sitte med dem hele tiden - men vi må lære dem gode arbiedsvaner, lære dem til å jobbe konsentrert, og være tilgjengelige i huset for leksehjelp...

Liten kommentar til slutten av innlegget ditt.

Jeg leste en gang at det er viktig at vi foreldre hjelper ungene LITE NOK med lekser. Synes egentlig det er en god formulering:-)

Det er helt riktig det du sier, de som har forelde som var skoletapere har ikke sjans til å hevde seg hvis de ikke er født med en veldig sterk vilje og lyst til å lære.

..og jeg vil tro at de som har foreldre som var skoletapere gjennomsnittlig vil ha lignende utgangspunkt? Intelligens og nysgjerrighet er vel til en viss grad arvelig..

Jeg har blitt sjokkert over hvor lite en del foreldre kan, og da snakker jeg om folk jeg vil karakterisere som gjennomsnittlige...

Hadde kunnskap kunnet kjøpes for penger, hadde det vært veldig usosialt og lite akseptert at noen unger hadde dårligere utgangspunkt pga økonomien.

mumitrollet

Dete er vel ikke så greit med ullen tekst dersom man er lesesvak? Når lesingen skaper så store hindre at eleven ikke får tak innholdet i historieleksa fordi selve teksten er for komplisert...

Men, om man er lesesvak, er da ikke et poeng å lese så mye som mulig?

Gjest Kayia

Kjære efoll,

jeg har lest innleggene dine i det siste, og jeg tenker at det ikke nødvendigvis er leksene du er misfornøyd med. Det virker som du ikke kommuniserer godt med mannen din for tiden, og kanskje finner du ikke støtte noen andre steder heller? Jeg syns det virker som de små ting blir veldig store, og det kan være et tegn på at totalsituasjonen din er i ferd med å slite deg ut?

Mitt råd til deg er derfor ikke et svar på det du spør om. Jeg vil heller råde deg til å ta tak i totalsituasjonen din. Aller først syns jeg du skal ringe fastlegen din og bestille en time. Dernest syns jeg du skal sette deg ned i en rolig stund og tenke på hvilke forventninger du har til livet, og hva du er misfornøyd med sånn livet ditt er i dag. Skriv også ned hva du gjorde før, som du likte og savner.

Denne listen kan du bruke som utgangspunkt både for å snakke med mannen din, og for å fortelle legen hvordan du har det. Velg et rolig, konfliktfritt øyeblikk etter at ungene har lagt seg når du skal snakke med mannen din. Rett etter/ midt i en krangel vil bare gjøre vondt værre.

*Klemmer deg og ønsker deg veldig lykke til!*

Gjest prust

Liten kommentar til slutten av innlegget ditt.

Jeg leste en gang at det er viktig at vi foreldre hjelper ungene LITE NOK med lekser. Synes egentlig det er en god formulering:-)

Ja, det var en god formulering. Mye nok til at de henger med og føler at foreldrene er interessert, og lite nok til at de lærer seg til å jobbe selvstendig og ha tro på seg selv at de klarer oppgaven.

Jeg ser at i den fasen hun i 1. er nå, trenger hun tett oppfølging i lesingen - hun kunne ikke lese i jula, men nå har hun skjønt det, og leser enkle ord og setninger, når hun er opplagt. Også i matte trenger hun tett oppfølging, og vi prøver å leke inn tallbegreper og enkle pluss-stykker, men her må vi følge opp mer enn det vi gjør, tror jeg. Skal på konferanse med henne til uka, og er spent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...