Gjest Angela26 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ''Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka.'' Høres glimrende ut om det passer slik og om man har råd. Her i Norge ville det kostet minimum kr. 150 pr. time, og dermed blir det min. kr. 600 kr. i uken. Ingen formue kanskje, men mange vil nok synes 2400 kr. i måneden er mye å bruke på leksehjelp. Er det virkelig sà dyrt ja? Vi betaler 5 euro per time, rundt 40 kroner timen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2436773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Er det virkelig sà dyrt ja? Vi betaler 5 euro per time, rundt 40 kroner timen. Haha, knapt en ungdomsskoleelev ville påtatt seg en jobb til den lønnen her hjemme - selv ufaglærte polakker som jobber svart får 80-100 kr. timen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2436781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Er det virkelig sà dyrt ja? Vi betaler 5 euro per time, rundt 40 kroner timen. http://www.leksehjelpen.no/ Se under Privatundervisning. Dette er nok en litt større tjeneste enn det dere får, men ikke SÅ mye mer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2436787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ''Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... '' Hvorfor er det nødvendig? Hva lærer utslitte barn av å gjøre lekser? Hvordan blir stemningen hjemme når både barn og foreldre er utslitte? ''Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà?'' Da kan jo strengt tatt barna like gjerne gjøre leksene på skolen som en slags forlenget skoledag (en time ekstra pr. dag f.eks.). Det er jo en kjent sak at norske skoler kommer dàrlig ut sammenlignet med mange andre skoler i andre land. Jeg tror det kunne lòst seg hvis barna hadde fàtt lengre skoletid, og evt. lekse gjòring pà skolen. Men, jeg har sett foreldre som kjòrer og henter barna, hit og dit... Som et evig kav om à rekke over alt av barnas intresser og hobbier. Det er kanskje ikke sà rart alle blir slitne da? Her har barna null fritid, bortsett fra helgene. Det er ikke rettferdig, men sà ser jeg resultatene over hardt arbeid ogsà. Er skolene i Norge for slòve kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2436795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 http://www.leksehjelpen.no/ Se under Privatundervisning. Dette er nok en litt større tjeneste enn det dere får, men ikke SÅ mye mer... Helt vanvittig dyrt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2436796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det er jo en kjent sak at norske skoler kommer dàrlig ut sammenlignet med mange andre skoler i andre land. Jeg tror det kunne lòst seg hvis barna hadde fàtt lengre skoletid, og evt. lekse gjòring pà skolen. Men, jeg har sett foreldre som kjòrer og henter barna, hit og dit... Som et evig kav om à rekke over alt av barnas intresser og hobbier. Det er kanskje ikke sà rart alle blir slitne da? Her har barna null fritid, bortsett fra helgene. Det er ikke rettferdig, men sà ser jeg resultatene over hardt arbeid ogsà. Er skolene i Norge for slòve kanskje? Flinke barn gir ikke nødvendigvis lykkelige barn.... Forøvrig merker jeg at ungene har mye større overskudd sommerstid enn vinterstid. Vi har lang mørketid i Norge. Kanskje kan vi ikke sammenlignes helt med Spania? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg synes det er greit med lekser, jeg synes det er viktig at barna lærer seg gode arbeidsvaner og jeg liker å følge med på hva de gjør. Dei går i 6 og 3 klasse. Femåringen gjør også "lekser" Dersom leksene forsvant, ville vi nok ha fortsatt med en god del teoriaktivteter. Mest sannsynlig ville jeg gitt de oppgaver fra alt til å lese litt ekstra til pcbruk el. Og mannen min ville nok ha hat flere eksperimenter på kjøkkenbenken. jeg tror du først og fremst skal gi mannen din klar beskjed om å ta sin del av famileansvaret. Lekser eller ei vil nok ikke løse problemene i familien 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg regner ikke med at du mener lekser bør kuttes ut for at du skal få mer tid til husarbeid fordi mannen din ikke hjelper til... :-) Noen kommentarer til artikkelen: ''Dessverre har leksene begynt å spille en negativ rolle i 6.-klassingens liv. Ennå er hun glad i skolen og liker læreren sin. Men, som hun sier: «Vi kan godt ha lekser, men det kan vel være noe annet enn det man gjør på skolen. Noe vi lærer av!»'' Fint for denne 6.-klassingen at hun mener h*n mener h*n ikke lærer noe av leksene. Sannsynligvis har h*n lett for å lære og trenger ikke repetere stoffet som svært mange gjør. Men denne 6.-klassingen har kanskje også uten å vite det gavn av å repetere med lekser og skjønner kanskje ikke at det er derfor h*n husker det h*n har lært. Mange ting kan ikke læres uten pugg, repetering osv. Å lære å lese for eksempel. ''Mest entydig er undersøkelsene når det gjelder småskolen.'' Det er mulig lekser ikke er så voldsomt nyttig i småskolen (selv om jeg ikke skjønner hvordan man for eksempel som lærer skal kunne lære en hel klasse å lese uten at de øver litt hjemme), men på et tidspunkt skal man starte, og det er like greit å få rutinene inn med en gang. Hvem vet om lekselesing når det blir nødvendig, universitetsutdanning osv. hadde gått like lett om man ikke hadde begynt med det på et tidliger tidspunkt. Jeg er ikke i tvil om at lekser var svært nyttig for meg da jeg gikk på skolen. ''Den undervisningen må profesjonelle lærere og fagpersoner sørge for. Selvfølgelig må noe av læringsarbeidet kunne legges til etter skoletid (for eksempel utenatlæring og større oppgaver som gis over tid), men det er i skoletiden elevene må få undervisning og veiledning av kompetente fagpersoner.'' Her motsier artikkelen seg selv. Sistnevnet er jo nettopp lekser. Og hvordan skal en fagperson (dvs. lærer) alene stå for opplæringen av 25 barn uten noe hjelp fra andre kanter? Det blir ikke mye enetid på hvert barn. Til sist: Det hevdes igjen og igjen at norske barn er de dummeste i Europa osv. (det samme hevdes forøvrig i Danmark om danske barn, og begge land kan jo ikke ha rett), men samtidig vi en av de landene hvor flest mennesker får en høyere utdanning. Det må da bety at den norske skolen gjør noe riktig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Uten å ha noe grunnlag for det jeg sier (er jo ikke forsker) så tror jeg lekser er sunt av to grunner. 1. De får fred til å jobbe hjemme og selvstendig, og kan få litt individuell hjelp. Mange får svært lite individuell hjelp på skolen. 2. Ved et punkt må man jo forvente å måtte gjøre lekser. Da tror jeg overgangen kan bli veldig stor for mange. Dersom de er vant til å gjøre lekser helt fra 1. klasse, så vil dette være en natrulig ting. MEN omfanget kan klart diskuteres. Har ei som går i 3.klasse, og i går var leksene: Føre inn 10 setninger i en prosjektperm, gjøre ferdig forsiden på permen, 1 side matte + lese i låneboka. Jeg ser for meg at mange kan bruke veldig lang tid på å få gjort alt dette. Heldigvis er snuppa rask, og synes lekser er OK. Men ho brukte nok nærmere en time på å få alt unnagjort. Og DET er for mye synes jeg. 15-30 minutter daglig syens jeg er OK. Og lesing tror jeg faktisk de må gjøre litt hjemme for å få konsentrert seg ordentlig + at jeg ser at de ikke har mye tid til dette på skolen. ''1. De får fred til å jobbe hjemme og selvstendig, og kan få litt individuell hjelp. Mange får svært lite individuell hjelp på skolen. 2. Ved et punkt må man jo forvente å måtte gjøre lekser. Da tror jeg overgangen kan bli veldig stor for mange. Dersom de er vant til å gjøre lekser helt fra 1. klasse, så vil dette være en natrulig ting.'' Veldig enig med deg, også i det med lesing. Men mengden lekser kan ofte diskuteres synes jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det eneste positive jeg kan se med å ha hjemmelekser, er at foreldrene da lettere holder seg oppdaterte med hva ungene driver med på skolen. På den annen siden mener jeg at dette kan gjøres på andre måter. Jeg er _for_ lekser f.eks. i egne leksetimer på slutten av dagen på skolen. Her kan elevene sitte i en skoletime og jobbe på egen hånd. Det kan være en lærer tilstede som hjelper ved behov. Jeg er enig i deg med at alle bør få muligheten til å gjøre lekser i leksetimer med faglig kvalifisert hjelp etter at den ordinære skoledagen er slutt (men jeg mener absolutt ikke det skal være obligatorisk a la heldagsskole). Det eneste problemet jeg ser med det hvis all lekseaktivitet skal legges til skolen, er for eksempel å øve på å lese. Det må da bli vanskelig å følge opp med mindre det er en lærer for hver elev. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Lekser er nòdvendig, uansett hvor klare og slitne barna og foreldrene er... Jeg forstàr godt de som er ute i fullstidsjobb og kommer hjem til et hus som trenger rydding, vasking, ogsà matlaging, etc. Pà toppen av dette skal foreldrene hjelpe slitne unger med leksene... Og det tar mye tid, spesielt nàr man har flere barn. Vi har nettopp ansatt ei jente som er laererstudent til à komme hjem til oss 4 dager i uka. Da hjelper hun jenta vàr med alt av lekser, og de bruker 1 time hver dag. Men vi ansatte henne fordi mannen min er ute i jobb til 7-8 om kvelden, og jeg er ikke saerlig stòdig i spansk, heller ikke valenciansk. Sà for at jenta vàr skal fà best mulig utbytte og laering av leksene, ansette vi denne laererstudenten. Jeg synes det fungerer utmerket for oss, og jeg slapper bedre av mentalt, nà nàr jeg vet at leksene blir gjort riktig! Nàr de er ferdige for dagen, ser jeg over hva de har gjort, og hòrer henne i lesing, eller gangetabellen, som de nà laerer. Her i Spania er det vanlig à ha en laerer/person som kommer hjem til deg og hjelper ungene med leksene. Kanskje det kunne vaert en idè for barn i Norge ogsà? Dette er jo absolutt også en mulighet i Norge, for folk som har råd til det. Det er jo også en del som gjør det, men privat leksehjelp koster en formue. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg er redd de fratar en som kanskje ER litt interessert i historie, mulighet for å ha glede av det h*n mestrer, ved å gjøre det til en komplisert leseoppgave. Innholdet i selve faget drukner i ullen innpakning. Har man i lekse å skrive 10 faktasetninger, leter man i teksten etter 10 opplysninger av typen navn, årstall, sted osv. Man (dvs. de fleste) dobler ikke tidsforbruket ved først å pløye seg gjennom hele historien, og så lete opp noe av det man fikk med seg, for å få korrekte detaljer. Jeg synes det er greit at ikke lærerbøkene består av bare faktabokser som skal pugges, jeg synes bare det blir bakvendt når det viktigste gjemmes bort i en tåkete presentasjon - og så får _elevene_ i lekse å fjerne tåken. Veldig enig med deg! Jeg kjenner dessuten en lærer som klager over akkurat det samme mht. lærebøkene. Greit nok at man skal kunne trekke ut fakta selv, osv, men det må da kunne finnes en mellomting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Flinke barn gir ikke nødvendigvis lykkelige barn.... Forøvrig merker jeg at ungene har mye større overskudd sommerstid enn vinterstid. Vi har lang mørketid i Norge. Kanskje kan vi ikke sammenlignes helt med Spania? Dette med mòrketida skjònner jeg veldig godt, man fàr mindre overskudd og er oftere tròtt og klar. Likevel tror jeg lekser er en bra ting for ungene, om det gjòres hjemme eller pà skolen, feks. ved forlenget skoledag. Jeg tror som jeg nevnte i et tidligere innlegg, at ungene blir slitne av alt det andre som de "mà" gjòre ogsà, i tillegg til skolearbeid. Barna kan bli overstimulert rett og slett. Ogsà er det greit à ha en fast rutine for nàr skolearbeid skal gjòres, ha et fast klokkeslett der en av foreldrene er tilgjengelig om de skulle trenge hjelp. En annen ting, barna blir sure og leie hvis de ser foreldrene slitne og har dàrlig tàlmodighet med leksene. Jeg tror det à ha en rett innstilling kan hjelpe, om det gàr...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Dette er jo absolutt også en mulighet i Norge, for folk som har råd til det. Det er jo også en del som gjør det, men privat leksehjelp koster en formue. Ja, prisene er helt utrolige...Dumt at det skal vaere slik, fordi det ville hjulpet mange om de hadde hatt muligheten til et slikt tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2437526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg er enig i deg med at alle bør få muligheten til å gjøre lekser i leksetimer med faglig kvalifisert hjelp etter at den ordinære skoledagen er slutt (men jeg mener absolutt ikke det skal være obligatorisk a la heldagsskole). Det eneste problemet jeg ser med det hvis all lekseaktivitet skal legges til skolen, er for eksempel å øve på å lese. Det må da bli vanskelig å følge opp med mindre det er en lærer for hver elev. Jeg er enig med deg ang. lesning. Kanskje burde det være slik at alle elever MÅTTE lese i minst 15 minutter hver dag? Leselekser er ikke på langt nær så slitsomt som skrivelekser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Dette med mòrketida skjònner jeg veldig godt, man fàr mindre overskudd og er oftere tròtt og klar. Likevel tror jeg lekser er en bra ting for ungene, om det gjòres hjemme eller pà skolen, feks. ved forlenget skoledag. Jeg tror som jeg nevnte i et tidligere innlegg, at ungene blir slitne av alt det andre som de "mà" gjòre ogsà, i tillegg til skolearbeid. Barna kan bli overstimulert rett og slett. Ogsà er det greit à ha en fast rutine for nàr skolearbeid skal gjòres, ha et fast klokkeslett der en av foreldrene er tilgjengelig om de skulle trenge hjelp. En annen ting, barna blir sure og leie hvis de ser foreldrene slitne og har dàrlig tàlmodighet med leksene. Jeg tror det à ha en rett innstilling kan hjelpe, om det gàr...? Min tiåring er ikke med på noen fritidsaktiviteter på ettermiddagstid. Hun sier hun ikke orker. Ellers er hun ei frisk og glad jente med mange venner. Vi bor slik til at vennene ikke bare kan komme på døra hele tiden, så det er heller ikke noe problem. Datteren min er skoleflink og ligger over snittet skolefaglig sett. Hun liker selve skolen godt, men leksene ser hun på som et nødvendig onde. Jeg er overbevist om at dersom hun hadde sluppet leksene, så hadde skolen vært helt topp og hun hadde hatt kjempemotivasjon til å jobbe hardt. Leksene gjør at hun mister endel av motivasjonen :-( Jeg er lærer og jeg må si jeg ikke akkurat liker å tenke på skolearbeid jeg må gjøre når jeg kommer hjem, men jeg har valgt dette selv og vet selvsagt at det er en nødvendighet. Tenk på alle som er ute i jobb. Jeg vil tro de aller fleste synes det er deilig å vite at når de går fra jobben, så har de fri. Når man vet at noe MÅ gjøres, har man det hengende over seg hele tiden og klarer ikke helt å slappe av.. Datteren min vil gjerne sitte en time ekstra på skolen hver dag og bli ferdig med leksene der. Det blir noe helt annet når man går ut skoledøra, setter seg på bussen hjem, går et langt stykke hjem til huset, skal spise middag og deretter gjøre lekser. Da er det jammen ikke mye igjen av dagen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg synes det er rart at forskere kan hevde at lekser ikke har lærende effekt, samtidig som de fremholder at lekser gir klasseskille. Hvordan kan det gi klasseskille om de ikke har noen effekt? Lekser har effekt: * De lærer barnet å ta ansvar * Man overlærer ting man har lært på skolen * Oppover i trinnene kan de forberede seg til timen, slik at de mer aktivt kan være med i diskusjoner * Man har anledning til å reflektere over leksene i samspill med foresatte, en "en-til-en" situasjon eleven sjelden får oppleve på skolen med en voksen * Eleven får en forsmak på hva det vil si å ha en forpliktelse * Eleven kan pugge ting som må pugges Jeg er helt enig i at hverdagen til både barn og voksne er hektisk, men hvem har valgt alt dette? Må barna ha fritidsaktiviteter etter skole/sfo? Må huset være i tip-top shape hele tiden? Må begge foreldrene jobbe 100%? Det er jo spørsmål man kan stille seg. Hva med samkjøring med et annet foreldrepar i klassen? Barna kan gjøre lekser hjemme hos hverandre annenhver dag, så får man avlastning halve uka!? Jeg er i utgangspunktet for at barna skal gjøre lekser ut fra indre motivasjon, men vet at det ikke er bare bare å lokke frem denne motivasjonen. Mitt tips er å lage et lekseskjema der dere krysser av for følgende punkter hver gang barnet gjør lekser. "Eleven er positiv til å gjøre lekser", "Eleven jobber godt og konsentrert om det han/hun skal gjøre" og "Resultatet av arbeidet er godt". Så kan lærer gi klistremerke om foreldrene har satt tre kryss. Etter fem klistremerker fra lærer kan elev og foresatte bli enige om en premie, f.eks grilltur i skogen, sykkeltur med mor, bærtur med far osv. (Ofte viser det seg at barna synes det er flott premie å få egentid med foreldrene fremfor materielle ting.) Lykke til med leksene! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliten leksehjelper Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg synes det er rart at forskere kan hevde at lekser ikke har lærende effekt, samtidig som de fremholder at lekser gir klasseskille. Hvordan kan det gi klasseskille om de ikke har noen effekt? Lekser har effekt: * De lærer barnet å ta ansvar * Man overlærer ting man har lært på skolen * Oppover i trinnene kan de forberede seg til timen, slik at de mer aktivt kan være med i diskusjoner * Man har anledning til å reflektere over leksene i samspill med foresatte, en "en-til-en" situasjon eleven sjelden får oppleve på skolen med en voksen * Eleven får en forsmak på hva det vil si å ha en forpliktelse * Eleven kan pugge ting som må pugges Jeg er helt enig i at hverdagen til både barn og voksne er hektisk, men hvem har valgt alt dette? Må barna ha fritidsaktiviteter etter skole/sfo? Må huset være i tip-top shape hele tiden? Må begge foreldrene jobbe 100%? Det er jo spørsmål man kan stille seg. Hva med samkjøring med et annet foreldrepar i klassen? Barna kan gjøre lekser hjemme hos hverandre annenhver dag, så får man avlastning halve uka!? Jeg er i utgangspunktet for at barna skal gjøre lekser ut fra indre motivasjon, men vet at det ikke er bare bare å lokke frem denne motivasjonen. Mitt tips er å lage et lekseskjema der dere krysser av for følgende punkter hver gang barnet gjør lekser. "Eleven er positiv til å gjøre lekser", "Eleven jobber godt og konsentrert om det han/hun skal gjøre" og "Resultatet av arbeidet er godt". Så kan lærer gi klistremerke om foreldrene har satt tre kryss. Etter fem klistremerker fra lærer kan elev og foresatte bli enige om en premie, f.eks grilltur i skogen, sykkeltur med mor, bærtur med far osv. (Ofte viser det seg at barna synes det er flott premie å få egentid med foreldrene fremfor materielle ting.) Lykke til med leksene! Det aner meg at du ikke har barn selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det aner meg at du ikke har barn selv. Jeg har 3 barn (hvor 2 av dem trenger leksehjelp) og er enige i argumentene læreren kommer med, selv om jeg også kjenner meg igjen i frustrasjonen til efoll. Det var en periode jeg følte jeg aldri hadde fritid pga. leksene og da spesielt leksene til sønnen min. Jeg tenkte som efoll, men vet ikke om det er så lurt med lengre skoledager og ingen lekser. Nå synes jeg det går langt bedre, selv om vi fortsatt følger opp litt. Jeg lurer på hvordan det hadde ligget an med sønnen min i dag uten den tette oppfølgingen hjemmefra i de viktigste årene hvor grunnlaget skulle legges. Muligens ikke så bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det aner meg at du ikke har barn selv. Jeg har tre barn, to med lekser og en som gjerne vil ha. Jeg er veldig enig med "en lærer" Jeg er nokså sikker på at om barna mine ikke hadde hatt lekser, hadde vi gjort "teori-ting" sammen uansett. Mange barn ( og ungdommer) manlger basiskunnskap. Vi prøver å putte inn det som en del av den "daglige" dirfta. Uten lekser hadde vi hatt mer tid til det. Det som visstnok er avgjørende for barnas skoleprestasjoner er foreldrenes interesse for barnas skolegang. Vi gjør mange ting som ikke er direkte lekser, men jeg passer på å følge med det som de jobber med å skolen. Engelske gloser kan pugges i bilen på vei til trening :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/301046-lekser-til-besv%C3%A6r/page/4/#findComment-2438986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.