Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''1. De får fred til å jobbe hjemme og selvstendig, og kan få litt individuell hjelp. Mange får svært lite individuell hjelp på skolen.

2. Ved et punkt må man jo forvente å måtte gjøre lekser. Da tror jeg overgangen kan bli veldig stor for mange. Dersom de er vant til å gjøre lekser helt fra 1. klasse, så vil dette være en natrulig ting.''

Veldig enig med deg, også i det med lesing. Men mengden lekser kan ofte diskuteres synes jeg også.

Godt å høre. Da føler jeg jo liksom at jeg ikke er helt på jordet:-)

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    6

  • laban

    5

  • Sofline

    5

  • mumitrollet

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest efoll

Jeg synes det er rart at forskere kan hevde at lekser ikke har lærende effekt, samtidig som de fremholder at lekser gir klasseskille. Hvordan kan det gi klasseskille om de ikke har noen effekt?

Lekser har effekt:

* De lærer barnet å ta ansvar

* Man overlærer ting man har lært på skolen

* Oppover i trinnene kan de forberede seg til timen, slik at de mer aktivt kan være med i diskusjoner

* Man har anledning til å reflektere over leksene i samspill med foresatte, en "en-til-en" situasjon eleven sjelden får oppleve på skolen med en voksen

* Eleven får en forsmak på hva det vil si å ha en forpliktelse

* Eleven kan pugge ting som må pugges

Jeg er helt enig i at hverdagen til både barn og voksne er hektisk, men hvem har valgt alt dette? Må barna ha fritidsaktiviteter etter skole/sfo? Må huset være i tip-top shape hele tiden? Må begge foreldrene jobbe 100%? Det er jo spørsmål man kan stille seg. Hva med samkjøring med et annet foreldrepar i klassen? Barna kan gjøre lekser hjemme hos hverandre annenhver dag, så får man avlastning halve uka!?

Jeg er i utgangspunktet for at barna skal gjøre lekser ut fra indre motivasjon, men vet at det ikke er bare bare å lokke frem denne motivasjonen. Mitt tips er å lage et lekseskjema der dere krysser av for følgende punkter hver gang barnet gjør lekser. "Eleven er positiv til å gjøre lekser", "Eleven jobber godt og konsentrert om det han/hun skal gjøre" og "Resultatet av arbeidet er godt". Så kan lærer gi klistremerke om foreldrene har satt tre kryss. Etter fem klistremerker fra lærer kan elev og foresatte bli enige om en premie, f.eks grilltur i skogen, sykkeltur med mor, bærtur med far osv. (Ofte viser det seg at barna synes det er flott premie å få egentid med foreldrene fremfor materielle ting.)

Lykke til med leksene!

Har du barn selv? Har du boliglån? Studielån?

Jeg kan godt være enig med deg i at det er mye positivt med lekser. Men jeg stiller spørsmålstegn ved det nettopp pga denne artikkelen- det er forresten ikke foreldrene her som påstår at lekser ikke har v erdi, det er forskere. Jeg sier ikke at jeg er helt enig med dem, men at det kanskje burde være mulig å tenke litt nytt?

Og fritidsaktiviteter er også verdifull læring for barnet. Feks å lære å spille et onstrument er veldig positivt også for annen læring, bla lesing og skriving.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...