Gå til innhold

Late tenåringer... Igjen!

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som kan kreves av halvstore barn... Jeg har to bortskjemte barn som er vant til at mamma ordner opp og hjelper dem hele tiden! De er svært skoleflinke begge to, toppkarakterer på begge, og begge bruker endel tid på skolearbeid. De er sympatiske, snille, populære, og usedvanlig late på hjemme bane! I går var sønnen min på skidag med skolen, og kom sent hjem. De skulle ha prøve i dag og han satte seg rett med bøkene. Men saken er at han onsdagen har visse plikter, og når han da spør om jeg kan ta det for ham, hva svarer jeg da? Jeg synes jo han skal gjøre det selv, men når han sitter og leser?? Avtalen blir som regel at jeg tar det for ham, og så skal han gjøre noe for meg en annen gang, men dette blir sjelden av...

Hva krever dere av deres tenåringer når det gjelder å oppfylle pliktene sine? Skal de gjøres uansett??

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301048-late-ten%C3%A5ringer-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg det er viktigere at de er godt forberedt til prøver en at husarbeidet blir gjort akkurat når det skulle blitt gjort.

Han kan jo gjøre det i morgen? Men du må sørge for å minne ham på det og kreve at det blir gjort :)

Nei, akkurat DET arbeidet kunne ikke utsettes... Men, jeg burde der og da avtalt hva han skulle gjøre istedet! Han var bare så stresset fordi han ikke hadde fått forberede seg, og mor er for bløt til å "mase" om husarbeid når hun ser at barna ikke har det helt topp...

mvh

Nei, akkurat DET arbeidet kunne ikke utsettes... Men, jeg burde der og da avtalt hva han skulle gjøre istedet! Han var bare så stresset fordi han ikke hadde fått forberede seg, og mor er for bløt til å "mase" om husarbeid når hun ser at barna ikke har det helt topp...

mvh

Ja, løsningen er nok å bytte oppgaven i noe konkret, der og da.

Jeg lar tenåringen min slippe ganske lett hvis det er årsaker hun ikke har kontroll over. Men ikke ellers.

Gjest Ja ja, en skal vel ikke bagatelisere andres problem

Herregud som jeg misunner deg. Tenk å ha slike "late" barn som ikke gjør nok plikter. Vi kan godt bytte. Min tenåring er i fullstendig opposisjon, gjør ikke lekser, skulker skole, gjør ingen plikter og holder ikke avtaler.Nattesøven min er ødelagt og frustrasjonene tårner seg opp. Slik har det vært i snart to år, selv etter mange nye forsøk til å stole på igjen og andre tiltak.Holder på å bli gal. Har en fra før og det er bare blåbær i forhold til min tenåring i dag. Så synes egentlig ikke du har så mye å klage over i følge mine tanker akkurat nå.

Annonse

Herregud som jeg misunner deg. Tenk å ha slike "late" barn som ikke gjør nok plikter. Vi kan godt bytte. Min tenåring er i fullstendig opposisjon, gjør ikke lekser, skulker skole, gjør ingen plikter og holder ikke avtaler.Nattesøven min er ødelagt og frustrasjonene tårner seg opp. Slik har det vært i snart to år, selv etter mange nye forsøk til å stole på igjen og andre tiltak.Holder på å bli gal. Har en fra før og det er bare blåbær i forhold til min tenåring i dag. Så synes egentlig ikke du har så mye å klage over i følge mine tanker akkurat nå.

Uff, høres ut som du har det utrolig tungt for tiden! Jeg vet at jeg er heldig med barna mine, og jeg mener heller ikke at det er et "kjempeproblem" at de ikke rydder nok... Jeg lurte egentlig bare på om jeg skal mase til de gjør det, eller om jeg skal se stort på det og tenke at jeg jo ikke har så mange problemer med dem!

Lykke til med tenåringen din, det blir folk av de fleste!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...