Gå til innhold

Følger dere førsteklassingene helt inn?

Anbefalte innlegg

Jeg fulgte datteren min helt inn den aller første skoledagen. Senere fulgte jeg bare til døren, og etterhvert ble hun bare sluppet ut av bilen. Nå (2. klasse) går hun hele veien selv. Jeg henter stort sett hver dag, men hun har begynt å gå hjem selv enkelte dager. (Men jeg er enig i at det er greit å sjekke klærne o.a. på garderobeplasen i ny og ne)

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

4

• jubalong70

2

• mumitrollet

1

• Speak

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Da vår 2. klassing gikk i første, fulgte en av oss ham nesten alltid inn i garderoben.

Det var et sterkt ønske fra ham selv. Fra og med den andre uka i 2. klasse har han gått inn selv, og nå har han gått selv til skolen også noen måneder.

Det er sjelden jeg følger helt inn nå lenger. De dagene jeg er på jobb, så slipper jeg dem av en liten km fra skolen, og så går de resten selv (de går i 1. og 3. klasse). Da går de til SFO på morgenen, siden jeg begynner tidlig.

De dagene jeg ikke jobber kjører jeg dem til skolen. Da går 1. klassingen inn, mens 3. klassingen må vente ute til det ringer inn. (Max 15 min til skolen begynner.)

Jeg slipper dem bare av, og de går inn selv.

''for det kan vår 1. klassing glatt glemme.''

Det ville min førsteklassing overhodet ikke tenkt på, og tror jeg vil bruke lang tid på å lære ham det - ser i grunnen ikke vitsen i å prøve før om et år eller så :P

Våre jenter går hjem fra skolen 3-4 dager i uka, og som regel får de hjelp til å få med seg vått tøy. Hvis ikke får de det med seg dagen etter.

Snuppa går i 2. klasse og jeg følger henne fremdeles helt inn, men ser at det blir mindre og mindre nødvendig egentlig. Så utpå våren når vær og føre blir bedre skal de (2. og 4.- klasse) få begynne å gå til skolen, alene.

Gjest klaymen

Tja, jeg følger helt inn fortsatt. De fleste ungene kommer på SFO først, og de følges jo inn på SFO. Det er ikke så trangt i gangen hos oss nettopp fordi de fleste foreldrene gjør unna leveringen på SFO. Jeg syns det er greit å se at innskoene er der, og sjekke dressen og lue og votter og sånt ennå. Og guttungen vil ikke gå opp alene ennå. Jeg tenkte å begynne å høre med ham om det er greit å gå inn alene etterhvert, men jeg syns ikke det haster så lenge det ikke er noe problem ennå.

Annonse

Gjest Oppsine

Min tok buss til å fra i 1.klasse, så jeg fulgte ikke med inn nei, kun første skoledag.

Hentet nå og da slik at jeg fikk sett over skifteklær og lignende da.

Nå går han i andre, og tar buss eller går frem og tilbake, alt ettersom hvilket vær det er!

Har aldri fulgt andreklassingen helt inn til klasserommet, unntatt når vi har kommet noen minutter for sent. Når jeg henter på SFO om ettermiddagen, derimot, går jeg noen ganger helt inn og sjekker hylle/knagg pluss snakker litt med de ansatte. Guttungen har i grunnen grei kontroll sjøl på tingene sine (de få gangene han har glemt et plagg husker han akkurat hvor det var og finner det greit igjen den påfølgende dagen), og de får også beskjed om å holde orden av de voksne på skole/SFO.

Da jeg var liten gikk vi ungene 2 km til og fra skolen hver vei alene, fra andre skoledag. ;)

Min 2. klassing har gått selv til og fra skolen fra første uke. De er flere som går sammen, og skoleveien er uten trafikk (10 min).

Ser ingen grunn til å følge ungen. Han gikk jo til barnehagen selv også (2 min, og sees fra stuevinduet helt til han er fremme).

Vi er bortom skolen innimellom for å se over klær etc.

Begge mine går på SFO før skolen (2. og 4. trinn). Som regel følger vi dem helt inn på SFO, avhengig av hvor god tid vi har. Vi gjør det ikke fordi det er nødvendig, men fordi det er hyggelig og ikke tar mer enn 2 ekstra minutter.

De gangen vi leverer dem rett på skolen, følger jeg som regel 2-klassingen helt inn, det gjør jeg for å få hilst på læreren og tittet litt inn i klasserommet.

1 klassingen vår går sammen med broren til skolen. Dvs. vi har barnehagen til minsten like ved siden av skolen, så de sitter på bort der, og går opp alene. Men når jeg henter henne på SFO går jeg alltid inn og snakker med de, og sjekker hyllen hennes. Hun har imidlertid FULL kontroll på tingene sine, noe broren som går i 4 klasse fortsatt ikke har...

Annonse

Gjest sy puter...

jeg synest at barna bør få den selvfølelsen av mestring at de skal få lov til å gå inn selv.

Jeg husker selv da jeg gikk på skolen, mange år siden, men det var mye tafikk i området, men vi hadde gangvei.

Jeg ble bare fulgt til skolen første skoledag. Jeg synest at det var flaut å bli fulgt. Jeg hadde en følelse av at de eldre elevene får et overblikk over hvem som blir fulgt og ikke, og disse er lett for å bli for overbeskyttende til å gjøre motstand når de andre elevene kommenterer og "mobber" elevene senere...

Jeg synest at det å følge elevene helt inn i gangen, er å sy puter under armene deres....

jeg synest at barna bør få den selvfølelsen av mestring at de skal få lov til å gå inn selv.

Jeg husker selv da jeg gikk på skolen, mange år siden, men det var mye tafikk i området, men vi hadde gangvei.

Jeg ble bare fulgt til skolen første skoledag. Jeg synest at det var flaut å bli fulgt. Jeg hadde en følelse av at de eldre elevene får et overblikk over hvem som blir fulgt og ikke, og disse er lett for å bli for overbeskyttende til å gjøre motstand når de andre elevene kommenterer og "mobber" elevene senere...

Jeg synest at det å følge elevene helt inn i gangen, er å sy puter under armene deres....

-og du begynte kanskje på skolen som 7-åring?

Gjest May M

-og du begynte kanskje på skolen som 7-åring?

Jeg tok toget alene til barnehagen da jeg var 6 år. Ville nok ikke gjort det samme med mitt barn til tross for at jeg syntes det var helt greit da jeg selv var liten (med unntak av den dagen toget glemte å stoppe på mitt stasjon). Men å sende dem alene inn på skolen kan jeg ikke helt se noe problem med (men jeg er muligens miljøskadet).

Jeg tok toget alene til barnehagen da jeg var 6 år. Ville nok ikke gjort det samme med mitt barn til tross for at jeg syntes det var helt greit da jeg selv var liten (med unntak av den dagen toget glemte å stoppe på mitt stasjon). Men å sende dem alene inn på skolen kan jeg ikke helt se noe problem med (men jeg er muligens miljøskadet).

Ørlite unntak det der med den dagen toget ikke stoppet på riktig stasjon...*s*

Dette varierer vel forøvrig fra sted til sted i landet fortsatt. Jeg bodde en kort periode i en liten bygd i nord-trøndelag, og der kjente jeg en 4 åring som tok bussen sammen med storebror på 7 til skole og barnehage.

Gjest May M

Ørlite unntak det der med den dagen toget ikke stoppet på riktig stasjon...*s*

Dette varierer vel forøvrig fra sted til sted i landet fortsatt. Jeg bodde en kort periode i en liten bygd i nord-trøndelag, og der kjente jeg en 4 åring som tok bussen sammen med storebror på 7 til skole og barnehage.

Det blir nok noen selvstendige ungdommer av disse barna etterhvert :-)

Det blir nok noen selvstendige ungdommer av disse barna etterhvert :-)

Jeg ser ingen problemer med at min 1-klassing går inn alene. Jeg tror fint hun greier det og hun selv har gitt uttrykk for at det er ok, men gir samtidig uttrykk for at hun synes det er koselig at jeg er med.

Hadde alle de andre foreldrene også sluttet samtidig, hadde jeg nok ikke fått lov til å være med inn, tenker jeg.

Uansett så tviler jeg vel på at dette vil spille noen stor rolle fra eller til på deres senere utvikling og selvstendighet. På kort sikt vil det nok det, men ikke på lengre sikt.

Jeg ser ingen problemer med at min 1-klassing går inn alene. Jeg tror fint hun greier det og hun selv har gitt uttrykk for at det er ok, men gir samtidig uttrykk for at hun synes det er koselig at jeg er med.

Hadde alle de andre foreldrene også sluttet samtidig, hadde jeg nok ikke fått lov til å være med inn, tenker jeg.

Uansett så tviler jeg vel på at dette vil spille noen stor rolle fra eller til på deres senere utvikling og selvstendighet. På kort sikt vil det nok det, men ikke på lengre sikt.

''Uansett så tviler jeg vel på at dette vil spille noen stor rolle fra eller til på deres senere utvikling og selvstendighet. På kort sikt vil det nok det, men ikke på lengre sikt.''

Enig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...