Gå til innhold

Følger dere førsteklassingene helt inn?

Anbefalte innlegg

Gjest May M

Jeg ser ingen problemer med at min 1-klassing går inn alene. Jeg tror fint hun greier det og hun selv har gitt uttrykk for at det er ok, men gir samtidig uttrykk for at hun synes det er koselig at jeg er med.

Hadde alle de andre foreldrene også sluttet samtidig, hadde jeg nok ikke fått lov til å være med inn, tenker jeg.

Uansett så tviler jeg vel på at dette vil spille noen stor rolle fra eller til på deres senere utvikling og selvstendighet. På kort sikt vil det nok det, men ikke på lengre sikt.

Her er jeg nok både enig og uenig med deg.

Jeg tipper foreldre som sender 7 og 4 åringen alene med bussen til skole og barnehage vil opp gjennom oppveksten fortsette å ta valg i samme bane på andre områder, og jeg tror at dette vil skape selvstendige voksne.

Man er vel sjelden "over-avslappet" i en situasjon og "overbeskyttende" i neste situasjon. Det gjenspeiler gjerne hvordan man er som person.

Noen er hønemor og noen er det ikke. Jeg ser forøvrig ikke noen problemer med det.

Det at dette i det hele tatt er ett tema for deg, gjør at jeg vil plassere deg ett godt stykke nærmere hønemor på skalaen enn hvor jeg ville plassert meg selv. Men missforstå meg ikke. Jeg påstår ikke at ditt barn vil blir lite selvstendig. Det ville være å lese altfor mye inn i en liten situasjon.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

4

• jubalong70

2

• mumitrollet

1

• Speak

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Her er jeg nok både enig og uenig med deg.

Jeg tipper foreldre som sender 7 og 4 åringen alene med bussen til skole og barnehage vil opp gjennom oppveksten fortsette å ta valg i samme bane på andre områder, og jeg tror at dette vil skape selvstendige voksne.

Man er vel sjelden "over-avslappet" i en situasjon og "overbeskyttende" i neste situasjon. Det gjenspeiler gjerne hvordan man er som person.

Noen er hønemor og noen er det ikke. Jeg ser forøvrig ikke noen problemer med det.

Det at dette i det hele tatt er ett tema for deg, gjør at jeg vil plassere deg ett godt stykke nærmere hønemor på skalaen enn hvor jeg ville plassert meg selv. Men missforstå meg ikke. Jeg påstår ikke at ditt barn vil blir lite selvstendig. Det ville være å lese altfor mye inn i en liten situasjon.

Så veldig høndemor tror jeg ikke at jeg er. Det kommer an på situasjonen og hvilke barn man har.

Nå er jeg i en slik situasjon hvor jeg begynner på jobb litt sent og da har jeg anledning til å følge henne inn. Hvis jeg hadde startet tidligere hadde jeg med stor sikkerthet bare sluppet henne av utenfor skolen og så hadde hun gått inn på Sfo selv.

Det mellomste barnet har jeg vært nødt til å være hønemor der det var nødvendig pga.sykdom og ikke hønemor der han godt kunne gjøre ting selv.

Det eldste barnet ville ikke ha godtatt noe hønemoroppførsel overfor seg.

Gjest May M (som ble sendt med toget)

Så veldig høndemor tror jeg ikke at jeg er. Det kommer an på situasjonen og hvilke barn man har.

Nå er jeg i en slik situasjon hvor jeg begynner på jobb litt sent og da har jeg anledning til å følge henne inn. Hvis jeg hadde startet tidligere hadde jeg med stor sikkerthet bare sluppet henne av utenfor skolen og så hadde hun gått inn på Sfo selv.

Det mellomste barnet har jeg vært nødt til å være hønemor der det var nødvendig pga.sykdom og ikke hønemor der han godt kunne gjøre ting selv.

Det eldste barnet ville ikke ha godtatt noe hønemoroppførsel overfor seg.

Jeg tror deg på det :-) og jeg kalte deg heller ikke for hønemor.

Jeg sa bare at du sansynligvis var nærmere en hønemor enn meg. Og det er ikke fordi du følger ditt barn inn på skolen, det var fordi det faktisk var ett tema for deg at du ikke skulle gjøre det mer.

Nå skal du heller ikke se bort fra at vi har litt forskjellige grenser for hva vi definerer som hønemor. Det er vanskelig å ikke ta seg selv som utgangspunkt for det normale :-)

Heldigvis tror jeg barn har en god sjanse til å å vokse opp som herlige og lykkelige mennesker på tross av foreldre som sender de med kollektivtrafikken eller foreldre som følger de til døra...

...noen blir kanskje mer selvstendige enn andre ;-) men det finnes faktisk også grenser for hvor selvstendig man trenger å være. Tro meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...