Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på med de små barna våre. Selv er jeg ikke ofte hos lege, men jeg har flere av de nærmeste som syns jeg må ta med barna til lege. Nå har frøken (2 1/2) vært forkjøla så lenge, at pappa sa hun skulle til lege. Nå er jo jeg hjemme så da var det jo jeg som måtte gå. Naturligvis var det ikke noe å gjøre, men han fikk jo utelukka at det var astma som forårsaka hosten da. Jeg er av typen som egentlig syns det er "flaut" å gå til lege! Men nå er det veslegutt på 1mnd som er forkjøla blitt. Nå er jeg litt mere nervøs, er jo ikke bra å være så liten og bli syk. Han har ikke feber da, men hoster og nyser og er tett i nesa. Ville dere gått til lege med han eller sett det an? Han ble forkjøla i går da, så han har ikke hatt det lenge. Og han er i fin form egentlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301086-hvor-fort-g%C3%A5r-dere-til-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter ganske lenge før jeg tar med barna til legen - også de bitte små.

Forkjølelser er det ikke noe å gjøre med annet enn å lindre. Hos de minste er min erfaring at det hjelper med saltvannsdråper, jordmorsug og heving av hodeenden i senga. Så må man bare godta noen netter med enda mindre søvn...

Jeg synes overhodet ikke det er flaut å gå til lege, men jeg renner ikke ned dørene der heller. :o)

Når det gjelder ungene har jeg stort sett stilt diagnosen selv og hatt rett så det har vært lite behov egentlig. De gangene jeg har trodd det har vært nødvendig med en eller annen reseptpliktig behandling har vi selvsagt kontaktet lege og fått hjelp da. Litt hoste og nysing er ikke noe jeg hadde dratt til legen for, men om hosten vedvarer over flere uker er et legebesøk på sin palss.

Gjest ViViola

Tja, ikke så lett å si, egentlig. Har sjelden vært til lege uten å gå ut med resept eller henvisning til ett eller annet i hånda, kun et par ganger med minstemor jeg har "bomma" (hun har astma og kan være litt vanskelig å diagnostisere iblant).

Hvis det ikke er "hard" lyd i brystet på det lille barnet, så hadde jeg ikke gått til legen. Vanlig forkjølelse kan man ikke gjøre noe med, det er bare å lindre så godt man kan...

Om det er forkjølelse med snørr, hoste og feber går jeg ikke til legen med barna med mindre allmenntilstanden er særdeles dårlig. Snørr og hoste betyr nesten alltid virus, og da er det ikke noe å gjøre med. Er det derimot høy feber og veldig vond hals uten snørr osv. går jeg til legen etter to dager for å få tatt streptokokktest.

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg ville nok ikke gått til lege etter en dag, når lillegutt bare er tett i nesa. For min del skal det noe til før jeg tar barna med til legen. Går ikke til lege for å få bekreftet at barnet er friskt..stoler på magefølelsen og den er oftest rett.

Jeg hadde ikke gått til legen med en forkjølelse. Om han får feber, så kan du kanskje ta en telefon, siden han er så liten.

Jeg har aldri vært hos legen med sønnen min, han er 2.5 år. Vi var på legevakten med feberkramper en gang og det er det. Forkjølelser med litt hoste kan vare lenge hos små barn. Noen går jo og snufser hele vinteren, uten at det er noe galt.

Se på allmenntilstanden til barna er mitt råd. Ved dårlig allmenntilstand hvor de ikke spiser/drikker over lang tid, tisser lite eller lignende, så kontakter du lege.

Jeg ville nok ikke gått til lege etter en dag, når lillegutt bare er tett i nesa. For min del skal det noe til før jeg tar barna med til legen. Går ikke til lege for å få bekreftet at barnet er friskt..stoler på magefølelsen og den er oftest rett.

Nå er jo liksom lillegutt veldig liten da. (selv om mange jo er mindre). Det jeg egentlig er bekymra for er at det egentlig kan være et RS-virus. Men det er vel ikke noe legen kan gjøre uansett. Heldigvis sov junior ganske bra i natt, ikke noe skriking.

Gjest Elextra

Jeg synes ikke det er flaut å gå til lege, men er enig med deg i at det vanligvis ikke er behov for å gå til lege for en forkjølelse, selv om den varer noen dager. Har inntrykk av at mange småbarnsforeldre har rutine i å gå til lege så snart barnet er sykt mer enn to dager.

Vi tar bare barnet til lege om vi har tro på at det er behov for behandling, f.eks. at forkjølelsen kan ha utviklet seg til halsbetennelse som bør behandles med antibiotika eller lignende. I det hele tatt er barna våre sjelden til lege, nå må det være over et år siden sist noen av barna var hos lege (bortsett fra fireårskontrollen), tror jeg. Men det er jo fordi vi er velsignet med temmelig friske barn *banker i bordet* :-).

Jeg venter ganske lenge før jeg tar med barna til legen - også de bitte små.

Forkjølelser er det ikke noe å gjøre med annet enn å lindre. Hos de minste er min erfaring at det hjelper med saltvannsdråper, jordmorsug og heving av hodeenden i senga. Så må man bare godta noen netter med enda mindre søvn...

Jordmorsug? Altså slik "snørrsuger"? Eller hva? For slike får ikke jeg til å bruke. Er redd jeg skal stikke for langt opp i nesa osv. :-) Dryppa foresten med saltvann i gårkveld, og jeg trodde gutten skulle kveles etterpå. Han tetta fullstendig igjen i nesa, gikk heldigvis fort over da!

Jordmorsug? Altså slik "snørrsuger"? Eller hva? For slike får ikke jeg til å bruke. Er redd jeg skal stikke for langt opp i nesa osv. :-) Dryppa foresten med saltvann i gårkveld, og jeg trodde gutten skulle kveles etterpå. Han tetta fullstendig igjen i nesa, gikk heldigvis fort over da!

Ja, det er slik snørrsuger jeg tenker på - som jordmødrene bruker på de nyfødte. Synes den er super å bruke, og har aldri kommet for langt inn :)

Rhea Silvia

Vi drøyer det allid litt ekstra før vi går til legem jeg er nok verre enn mannen min.

Men vi fikk oss en støkk da gutten min var liten. Han blel plutselig nokså dårlig, og vi "så det litt an". Da vi endelig kom til lege var han så dårlig at vi ble sendt til sykehus i ambulanse. Etter det har vi vert med påpasselige, og går nok til lege litt raskere. Men vi ser an allmenntilstanden.

Når det gjelder en liten baby ville jeg kanskje tatt en telefon for å høre. De tåler jo litt mindre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...