Gå til innhold

Mollusker...?

Anbefalte innlegg

villbringebær

Jeg tror knerten har fått mollusker... vi skal ringe til fastlegen og få en time i mårra, men i mellomtiden kanskje noen av dere her inne har noen erfaringer å dele med meg når det gjelder mollusker? Hvor lang tid kan det gå fra man blir smitta til man får utbrudd, og hvor lenge kan utbruddet pågå? Og kan man få mollusker progressivt mer og mer? Det er jo ikke sikkert det er dette han har, men jeg finner ingen andre alternative ting det kan være... Det klør ikke, men det ser jo ikke bra ut... og det blir mer og mer... Sånn ser utslettet ut:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/admin/bildarkiv/Amnen/mollusker/mollusk_sida.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301109-mollusker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Det kan se ut som mollusker, ja. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar fra smitte til utbrudd, men antar at det kan ta litt tid.

Datteren vår på 5 år fikk det for nesten 2 år siden. Hun klødde mye på dem, og de har vel vært over hele henne i tur og orden. En mollusk er på huden i 2-3 mnd før den forsvinner. På slutten kan en vokslignende sak sees inni dem.

Minstesnuppa på 2,5 år fikk sin første mollusk for 1 mnd siden. Da har hun vært utsatt for smitte i nesten 2 år. Så langt klør hun ikke, og hun har ca 5 stk.

Det ser ut som om datteren min på 5 ikke får flere nå. Jeg tror hun har 1 igjen som er nesten borte. Jeg tror hun fikk så mange pga at hun klødde mye på dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301109-mollusker/#findComment-2437175
Del på andre sider

AneM1365380603

i all verden! Hva er mollusker?

er det vannkopper??

Det er et virus som gir vortelignende utvekster. De inneholder noe vokslignende greier som etterhvert kommer i dem. Går det hull på mollusken da smitter det veldig lett slik at det kommer flere. De aller fleste er kvitt molluskene etter 2 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301109-mollusker/#findComment-2437245
Del på andre sider

villbringebær

Det kan se ut som mollusker, ja. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar fra smitte til utbrudd, men antar at det kan ta litt tid.

Datteren vår på 5 år fikk det for nesten 2 år siden. Hun klødde mye på dem, og de har vel vært over hele henne i tur og orden. En mollusk er på huden i 2-3 mnd før den forsvinner. På slutten kan en vokslignende sak sees inni dem.

Minstesnuppa på 2,5 år fikk sin første mollusk for 1 mnd siden. Da har hun vært utsatt for smitte i nesten 2 år. Så langt klør hun ikke, og hun har ca 5 stk.

Det ser ut som om datteren min på 5 ikke får flere nå. Jeg tror hun har 1 igjen som er nesten borte. Jeg tror hun fikk så mange pga at hun klødde mye på dem.

Takk for informativt svar! Bare for ordens skyld så vil jeg nevne at det bildet jeg linka til er hentet fra google, og er av mollusker :) Det er ikke sønnen min på bildet! Men knertens utslett/vorter er akkurat sånn,og jeg er nå ganske sikker på at det er mollusker han har! Han ble utsatt for smitte i juli har jeg nå kommet på, og jeg har nå lest at inkubasjonstiden kan vare i flere måneder!... Han fikk de første prikkene i oktober, så vidt jeg husker, og nå begynner de å bli veske/puss-fullte. Betyr det at de er på vei bort da? han får stadig flere på flere steder... håper inderlig ikke han får dem over alt, stakkars gutt!! Han er den værste vannkoppebefengte gutten jeg noensinne har sett, så jeg tror han er disponert for å få mye utslett når han først får noe! Han har litt atopiske eksem også...

Ringer legen og får det bekrefta i mårra. Takk for svar, en gang til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301109-mollusker/#findComment-2437317
Del på andre sider

AneM1365380603

Takk for informativt svar! Bare for ordens skyld så vil jeg nevne at det bildet jeg linka til er hentet fra google, og er av mollusker :) Det er ikke sønnen min på bildet! Men knertens utslett/vorter er akkurat sånn,og jeg er nå ganske sikker på at det er mollusker han har! Han ble utsatt for smitte i juli har jeg nå kommet på, og jeg har nå lest at inkubasjonstiden kan vare i flere måneder!... Han fikk de første prikkene i oktober, så vidt jeg husker, og nå begynner de å bli veske/puss-fullte. Betyr det at de er på vei bort da? han får stadig flere på flere steder... håper inderlig ikke han får dem over alt, stakkars gutt!! Han er den værste vannkoppebefengte gutten jeg noensinne har sett, så jeg tror han er disponert for å få mye utslett når han først får noe! Han har litt atopiske eksem også...

Ringer legen og får det bekrefta i mårra. Takk for svar, en gang til! :)

Jeg leste nylig at de med atopisk eksem ofte blir hardere råket enn andre, så han kan være uheldig og få mange. Du skreiv at han ikke klør på dem, så han blir spart for mange nye mollusker der :)

Når voksen kommer inni mollusken er det ikke så lenge til den forsvinner. Noen barn er kvitt alle molluskene etter 6 mnd, mens 5-åringen min har hatt det nesten 2 år. Det er ekkelt mens det står på, særlig når de kommer i ansiktet. Hun hadde mange i ansiktet, spesielt rundt øynene. Nå er det bare en igjen, og den er på baken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301109-mollusker/#findComment-2437339
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...