Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Må bare få luftet tankene mine litt. Jeg har en alle tiders gutt på snart seks på. Han skal begynne på skolen til høsten og jeg (hønemor) er litt bekymret for hvordan det skal gå. Han er veldig utrygg i nye situasjoner, har vanskelig for å bli kjent med nye barn, altså han er veldig sjenert før han blir trygg. Her i gata vi bor er det noen gutter på hans alder, men de blir for tøffe for han. Han kjenner en av dem, men når de andre kommer vil de ikke være med min sønn lenger ( eller han tørr ikke å være der siden han ikke kjenner dem??) Han liker seg veldig godt i barnhagen, men har vel ikke fått seg en bestevenn her heller. Ble litt rotete skrevet dette, men jeg lurte på om det er noen med lignende erfaringer....??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/301122-bekymret-for-min-6-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så og si alle førsteklassemødre er engstelige når de små barnehageunegne skal over i skolen. Og så og si alle gruer seg helt uten grunn. :o)

Bare ikke vis ham at du er engstelig - da blir han det garantert! Men om det er noe du føler ikke funker når skoletiden kommer så tar du selvfølgelig kontakt med lærer!

Høres akkurat ut som min gutt. Han begynte på skolen i fjor, og jeg må si det har gått over all forventning.

Jeg syntes det var viktig at han fikk begynne på SFO med en gang SFO begynte, sånn at han kunne bli kjent med noen om gangen, og ikke alt begynte på en gang. Det tror jeg gjorde overgangen mykere.

Han stortrives på skolen og på SFO, men han leker fortsatt ikke med de "tøffe" gutta i gaten, men han har fått egne venner på skolen, som er mer lik han selv.

Høres akkurat ut som min gutt. Han begynte på skolen i fjor, og jeg må si det har gått over all forventning.

Jeg syntes det var viktig at han fikk begynne på SFO med en gang SFO begynte, sånn at han kunne bli kjent med noen om gangen, og ikke alt begynte på en gang. Det tror jeg gjorde overgangen mykere.

Han stortrives på skolen og på SFO, men han leker fortsatt ikke med de "tøffe" gutta i gaten, men han har fått egne venner på skolen, som er mer lik han selv.

Som jeg kunne skrevet det selv:-).

SFO i god tid før skolestart er en veldig skånsom start på skolegangen.

La ham begynne tidlig på SFO og bli kjent der før det blir stappfullt, slik Tonette anbefaler.

Til skolen kommer hele årskullet, de består av alle sorter. Det er større sannsynlighet for at han finner noen "likesinnede" der enn i barnehagen eller nabolaget. Det er mange 6-åringer som ikke er så tøffe, husk at de yngste er bare 5 1/2 ved skolestart.

Siden du tenker på dette allerede, kommer du sikkert til å følge godt med. Vær åpen om hvordan han er hvis det blir tilløp til problemer, så får han litt forsiktig hjelp av f.eks. SFO-personalet.

Og du - det er mange som "vokser" noe veldig den siste sommeren før skolestart.

Min eldste datter var litt sånn. Begynte på SFO en uke før skolestart, kjente noen av de hun skulle begynne med litt fra nabolaget. Fikk en fantastisk lærer som virkelig ser hvær enkelt elev osv. Hun har blitt kjempetrygg. Overrasket oss med duettopptreden på scenen på juleavsluttningen i 2007. (Vi ante ingen ting.) Nå går hun i tredje og er trygg og glad.

Prøv å ikke bekymre deg så mye att sønne din merker det. Fortell om alt det gøye som skjer på skolen. Gå mange turer dit før skolestart sånn at han blir kjent med omgivelsene i det minste.

Vår nr. 2 begynner og på skolen til høsten. Hun er en helt annen type enn storesøster. Prater med alle osv. Men vi håper jo at hun skal få det bra på skolen også. Hun gleder seg veldig, og vi snakker mye om hvor kjekt det skal bli!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...